ثبت نام در طرح مشاوره الورتبه

0
سبد خرید خالی است.
ورود | ثبت نام
captcha

بودجه بندی علوم و فنون کنکور ۱۴۰۳

بودجه بندی علوم و فنون

خواندن این مطلب

4 دقیقه

زمان میبرد!

بودجه بندی علوم و فنون کنکور ۱۴۰۳

تمام بچه‌های رشته انسانی میدانند که علوم‌و‌فنون از درس‌های چالشی این رشته به حساب می‌آید واکثریت داوطلبان به سختی می توانند در کنکور بیشتر از درصد ۳۰ به دست آورند؛ اما لابه‌لای مباحث سخت این درس، می توان چند مبحث آسان و تست خیز نیز پیدا کرد، که اتفاقا طراح کنکور هر ساله از آنها سوال طرح می کند و شما نیز می توانید مانند تمامی دانش‌آموزان الورتبه با خواندن این بلاگ آنها را شناسایی کنید و با تسلط پیدا کردن بر آنها در کنکور، علوم و فنون را ۷۰% بزنید. مشاوره کنکور انسانی ما سعی کرده است یک امار کامل از این درس برای شما ارائه دهد.


تعداد سوالات علوم فنون در کنکور


علوم و فنون، طبق کنکور ۱۴۰۲ دومین درس در دفترچه ی شماره ۲ کنکور علوم انسانی می باشد.این درس شامل ۳۰ سوال است که ۳۰ دقیقه برای پاسخگویی به تمام سوالات در نظر گرفته شده است؛ یعنی برای پاسخ به هر سوال، شما ۱ دقیقه وقت دارید.

-تعداد سوالات درس علوم و فنون در کنکور علوم انسانی به تفکیک مباحث مختلف در هر سه پایه بر اساس کنکور ۱۴۰۲ در جدول زیر آمده است:

مباحث تست خیز علوم و فنون کنکور


-اولین سوالات شما در درس علوم و فنون، مربوط به مبحث تاریخ ادبیات و سبک شناسی است و تعداد آن معمولا ۹ سوال می باشد.شما برای تسلط در این مبحث، نیاز به مرورهای متعدد در بازه های کوتاه مدت (یک روزه)،میان مدت (هفتگی) و بلند مدت (ماهیانه)دارید؛ همچنین برای یادگیری سریع تر این مبحث، می توانید از روش هایی مثل، رمزگذاری اسامی نویسندگان و آثارشان و ضبط دروس با صدای خودتان بهره ببرید.


-سوالات بعدی از مبحث عروض می باشد که معمولا ۶ سوال را به خود اختصاص می دهد و یک سوال هم ترکیبی با قافیه مطرح می شود.برای پاسخگویی به سوالات عروض باید سرعت عمل بالایی داشته باشید، زیرا شما در ۱ دقیقه باید وزن شعری هر چهار گزینه را پیدا کنید، با دیگر گزینه ها مقایسه کنید و به سوال مطرح شده پاسخ دهید.

از این رو یادگیری عروض به روش (سماعی) روشی که در آن، فرد با شنیدن کلمات و اشعار به آسانی وزن آن را تشخیص می دهد، بهترین گزینه است تا به راحتی و با سرعت بالا به سواالت عروض پاسخ دهید. برای تقویت سماعی، شما ابتدا باید تمامی وزن ها را حفظ کنید و در ذهن خود داشته باشید،چون لازمه ی تشخیص وزن شعری این است که شما با تمامی اوزان شعری آشنا باشید.

سپس برای هر وزن، چند بیت شعر در دفتر خود یادداشت کنید، برای مرور این ابیات و وزن هایشان، ابتدا یک بیت شعر بخوانید و بعد وزنش را با مداد یا خودکار روی میزتان ضربه بزنید و هجا بندی کلمات را در ذهن خود مرور کنید. روش سماعی فقط با تکرار زیاد به نتیجه می رسد.


-سوالات بعدی مربوط به مبحث قافیه است که معمولا ۲سوال را در برمی گیرد.برای پاسخگویی به این دو سوال، شما باید با تمامی عیوب قافیه آشنا باشید تا بتوانید با رد گزینه های غلط، گزینه درست را بیابید.


-سوالات بعدی مربوط به مبحث آرایه می باشد، این مبحث معمولا شامل ۷ سوال است؛ که یا به صورت تک آرایه مطرح شده است و یا به صورت ترکیبی از چند آرایه. برای تسلط در آرایه ها شما باید صبر زیادی داشته باشید،زیرا درسی دیر بازده است و تا وقتی بر روی همه ی آرایه ها مسلط شوید، زمان بیشتری نسبت به مباحث دیگر از شما می گیرد.

به همین دلیل باید این مبحث را در روتین های هفتگی خود، قرار دهید و تحلیل دقیق تست های آرایه را فراموش نکنید و در آخر هم با هر بیت که در آن آرایه موجود است و آن بیت شعر برایتان جدید است، بر می خوردید، بیت را در دفتر نکته برداری خود یادداشت کنید.


-۵ سوال آخر درس علوم و فنون به قرابت اختصاص دارد. قرابت هم از دیگر مباحثی است که تسلط در آن نیاز به تمرین و تست زنی زیاد دارد و شما باید با بعضی از مفاهیم مهم در ادبیات آشنایی کامل داشته باشید تا بتوانید با سرعت مناسب به سوالات این مبحث پاسخ دهید.

پیشنهاد ما برای مطالعه ی درس علوم و فنون

با توجه به بودجه بندی جدول و توضیحات بالا، تقریبا تمامی مباحث از ارزش برابری برخوردار هستند و شما در درس علوم و فنون نباید مبحثی را کامل حذف کنید، چون با حذف هر مبحث تعداد بالایی از سوالات را از دست می دهید.
در میان سوالات فقط مبحث قافیه سوالات کمی دارد که شما با مطالعه ی یک درسنامه ی کوتاه می توانید به آنها پاسخ دهید و تست خیز ترین مبحث هم تاریخ ادبیات و سبک شناسی است، که شما فقط، با پاسخگویی به این مبحث می توانید ۳۰ درصد از درس علوم وفنون کسب کنید.

بهترین روش مطالعه علوم فنون

مشاوران الو رتبه با اطلاع دقیق از بودجه بندی ها و سطح سوالات درس علوم و فنون در کنکور سال های اخیر رشته انسانی، مباحثی مثل آرایه و قرابت را که از تعداد تست بالایی هم برخورد هستند، در روتین شما یک روز در میان به تعداد ۱۰ الی ۱۵ تست قرار خواهند داد و برای دروس عروض تمرینات شنیداری و ضرب زنی هجا ها و وزن ها را به وسیله فایل های صوتی آموزش عروض، در اختیار شما می گذارند تا در زمان های پرت آنها را گوش دهید که قطعا زمانبر هم نخواهد بود؛ همچنین برای مباحث سبک شناسی و تاریخ ادبیات با مرورهای اصولی در برنامه تان شما را به تسلط بالایی خواهند رساند تا بر نقاط ضعف خود غلبه کنید. به علاوه میزان تست و زمان مناسب هر مبحث برای مطالعه در درس علوم و فنون را در اختیار شما قرار خواهند داد تا بدانید برای کدام مبحث نیاز است وقت بیشتری بگذارید و تلاش بیشتری کنید و برای کدام یک باید چه روش تست و چه تعداد تستی استفاده کرد.

درباره نویسنــده
نویسنده
مرضیه شیخ
نظرات کاربـــران
1 دیدگاه ثبت شده
Avatar
حسینی
مهمان
سلام ممنون میشم بودجه بندی بقیه درس ها رو هم بذارید
ثبت دیدگاه
captcha

برای سهولت در دسترسی به کانال تلگرام الورتبه لطفا کد QR زیر را با گوشی هوشمند خود اسکن کنید و مستقیما وارد کانال تلگرامی شوید

برای سهولت در دسترسی به پیج اینستاگرام الورتبه لطفا کد QR زیر را با گوشی هوشمند خود اسکن کنید و مستقیما وارد پیج ما شوید