ثبت نام در طرح مشاوره الورتبه

0
سبد خرید خالی است.
ورود | ثبت نام
captcha

۹ نکته طلایی روش تست زنی زیست کنکور

تکنیک های تست زنی زیست

خواندن این مطلب

4 دقیقه

زمان میبرد!

۹ نکته طلایی روش تست زنی زیست کنکور

بدون شک قبولی در رشته های پرطرفدار رشته تجربی وابستگی زیادی به درصد و کیفیت روش تست زنی شما در درس زیست کنکور سراسری دارد. برای رسیدن به درصد بالا در هر درسی بالاخص درس زیست شناسی نیاز به حل تست های فراوان و متنوع میباشد. اما آیا هرکس از لحاظ کمیت و تعداد تست در این درس در سطح مطلوبی باشد، کسب درصد عالی در درصد زیست شناسی برایش امکان پذیر است؟ مسلما خیر. آنچه از مسئله ی بالا بودن تعداد تست اهمیت بالاتری دارد دانستن روش تست زنی در درس زیست شناسی و بالا بردن کیفیت شیوه ی تست زنی شماست.

 

اکنون سوال اصلی این است: برای افزایش کیفیت تست زنی باید از چه روش تست زنی درس زیست استفاده کنیم و به چه نکاتی توجه کنیم؟

۹ تکنیک تست زنی زیست کنکور

۱) تا آخرش برو:

اولین و مهمترین نکته در حل تست های زیست شناسی، بررسی تمام گزینه هاست. بسیاری از داوطلبان برای ذخیره ی زمان، با مواجهه با اولین گزینه ای که به نظرشان درست میرسد پاسخ خود را انتخاب میکنند حال آنکه درس زیست شناسی در سال های اخیر به نحوی طراحی میشود که گزینه های شبه درست و گول زننده ی بسیاری مشاهده میگردد. بنابراین خواندن تمام گزینه ها اعم از درست و نادرست در تست های زیست شناسی امری ضروری و مهم است.

۲) دام های طراحان:

در سوالات درس زیست شناسی بسیار دیده میشود که طراح سوال با اوردن بعضی کلمات گول زننده سعی در انحراف و به چالش کشیدن داوطلبان را دارد. بدین منظور سعی کنید سوالات را با دقت بالا بخوانید و بیشتر بر کلید واژه های اصلی مربوط به سوال توجه کنید.

۳) سخت ترین سوالات زیست؛ سوالات شمارشی:

سوالات شمارشی زیست شناسی از جمله سوالات چالش برانگیز و مهم کنکورهای سراسری سال های اخیر میباشند. این سوالات دارای سه الی ۵ گویه هستند که شما باید تعداد گویه های درست یا غلط را مشخص کنید. در حل این مدل از سوالات توجه به این نکته ضروری است که در مقابل هر گویه حتما با علامت تیک و یا ضربدر درست یا غلط بودن هر گویه رو مشخص نمایید. با این کار از سردرگمی شمارش تعداد گویه های درست یا غلط نجات پیدا میکنید.

 

۴) تسلط؛ رمز موفقیت:

در سال های اخیر سوالات درس زیست شناسی به نحوی طراحی میشود که شما اگر تسلط کافی بر موضوعات و مطالب کتاب درس نداشته باشید احتمالا در تست ها گزینه ی اشتباه به نظرتان کاملا درست باشد. بنابراین اگر در مبحثی تسلط کافی ندارید در زدن تست آن درس در کنکور سراسری احتیاط کنید.

 

۵) تصاویر، شکل ها و جداول؛ محتوا های جذاب اما سخت:

فراموش نکنید تعداد قابل توجهی از سوالات درس زیست شناسی از تصاویر، شکل ها و جداول کتاب درسی طراحی میشود. درست است که این مطالب از جذابیت بصری بیشتری برخودارند اما مطالعه آن ها نیاز به صرف وقت و دقت بیشتری دارد. حتما سعی کنید شکل های مهم کتاب درسی را براساس سوالات کنکورهای سال های گذشته شناسایی کرده و به بررسی دقیق و حل تست فراوان برای آن ها بپردازید.

 

۶) دقتِ بی استرس:

توجه کنید هرچقدر بتوانید استرس خود را هنگام حل سوالات بیشتر کنترل کنید، به همان میزان دقت شما نیز بالاتر خواهد رفت. حل سوالات زیست شناسی نیاز به دقت و توجه بسیار دارد این مهم در تعادل با میزان استرس و مدیریت زمان شماست. هرچقدر استرس کمتری داشته باشید و با روش های مدیریت زمان آشنایی بیشتری داشته باشید، دقت شما در حل سوالات بالاتر رفته و سوالات را بهتر حل خواهید کرد.

 

۷) توجه به دسته بندی موضوعی درس زیست:

دسته بندی درس زیست شناسی علاوه بر دسته بندی کتاب درسی به شیوه ای ترکیبی نیز امکان پذیر است. این دسته بندی عبارت است از:

زیست انسانی

زبست گیاهی

زیست جانوری

ژنتیک

بیوشیمی

شما با خواندن هر سوال باید بدانید این سوال مربوط به کدام دسته بندی موضوعی است و به نحوی با نظم فکری بهتری به حل سوالات بپردازید.

 

۸) تست های ترکیبی؛ قدم آخر برای درصد بالا:

تست های ترکیبی جزو سخت ترین تست های درس زیست شناسی هستند که شما برای اینکه بتوانید به حل این سوالات بپردازید در وهله اول بایستی کتاب درسی را ترکیبی بخوانید و با دیدی یک بعدی به آن نگاه نکنید. پس از حل سوالات مبحثی حتما به خل سوالات ترکیبی پرداخته و نکات مهم این سوالات را حاشیه نویسی نمایید.

 

۹) همانند و برخلاف؛ واژه های پرتکرار:

کلماتی از قبیل همانند، برخلاف، و، یا، است، نیست و… از جمله کلمات تعیین کننده ی پاسخ سوالات میباشند حتما هنگام حل سوالات دور این کلمات را خط بکشید و با دقت بالا نسبت به این کلمات سوالات را حل نمایید.

درپایان باید بدانید شرط اصلی رسیدن به درصد بالا در دس زیست شناسی حل تست با کمیت و کیفیت بالا میباشد. توجه به نکات فوق باعث میشود بیش از پیش کیفیت تست زنی خود را بالا ببرید و به درصد های مطلوب تری در این درس دست پیدا کنید.

 

 

درباره نویسنــده
نویسنده
فاطمه عباسی
فاطمه عباسی هستم دانشجوی پزشکی و مشاور گروه تجربی و عضو تیم بلاگ نویسی الورتبه ام. در دوران کنکورم به چالش های کوچیک و بزرگی برخوردم و از طرفی بعد از کنکور با تعاملی که هر سال با دانش آموزانم داشتم، با چالش ها و راه حل های مرتبط و دغدغه های اصلی داوطلبین کنکور بیشتر آشنا شدم. از جهتی از سال های دور دلباخته نوشتن و آموزش از طریق نگارش به افراد مختلف بودم. و الان این دو مسیر برای من باهم یکی شدند و سعی میکنم چالش های کنکوری ها و راه حل های مربوط به هر چالش رو به صورت ساده و کاربردی برای کسانی که عاشق پیشرفت کردن هستند بنویسم.
نظرات کاربـــران
فاقد دیدگاه
دیدگاهی برای این مطلب ثبت نشده است. اولین دیدگاه را شما بنویسید.
ثبت دیدگاه
captcha

برای سهولت در دسترسی به کانال تلگرام الورتبه لطفا کد QR زیر را با گوشی هوشمند خود اسکن کنید و مستقیما وارد کانال تلگرامی شوید

برای سهولت در دسترسی به پیج اینستاگرام الورتبه لطفا کد QR زیر را با گوشی هوشمند خود اسکن کنید و مستقیما وارد پیج ما شوید