ثبت نام در طرح مشاوره الورتبه

0
سبد خرید خالی است.
ورود | ثبت نام
captcha

بومی گزینی در کنکور

تاثیر بومی گزینی در انتخاب رشته کنکوز

خواندن این مطلب

3 دقیقه

زمان میبرد!

بومی گزینی در کنکور

 انتخاب رشته کنکور سراسری جزئیات بسیاری دارد که در صورت عدم اطلاع دقیق از این جزئیات ممکن است از نتیجه انتخاب رشته خود رضایت کافی نداشته باشید. یکی از مسائل مهم اطلاع از بومی گزینی میباشد. ضروری است که بدانید بومی گزینی چیست و چه تاثیراتی بر انتخاب رشته شما دارد. در این بلاگ قصد داریم به بررسی کامل ابعاد مختلف بومی گزینی در انتخاب رشته کنکور سراسری بپردازیم.

بومی بودن در کنکور به چه معناست؟

 به زبان ساده بومی گزینی یعنی هر فرد شانس بیشتری برای قبولی در دانشگاه های محل زندگی خودش دارد. در واقع دانشگاه ها موظف هستند ۸۰ درصد از ظرفیت خود را از افراد بومی منطقه خود پذیرش کنند و تنها ۲۰ درصد افراد از سایر مناطق جذب میشوند‌.

چرا سازمان سنجش دانشگاه ها را موظف به بومی گزینی کرده است؟

 مشکلات رفت و آمد دانشجویان به شهر محل و تحصیل، مشکلات تامین خوابگاه و محل اقامت دانشجویان، افت تحصیلی دانشجویانی که از خانواده دور هستند، مشکلات معیشتی و… همه و همه باعث شد تا سازمان سنجش دانشگاه ها را موظف به بومی گزینی نماید.

بومی گزینی سبب میشود افراد بومی شانس بالاتری برای قبولی در رشته محل های منطقه محل زندگی خود داشته باشند.

 گزینش بومی به چه صورت انجام میپذیرد؟

 رشته های مختلف با توجه به گزینش بومی به ۴ دسته کلی تقسیم میشوند:

بومی استانی یعنی چی؟


 ۱) بومی استانی: این نوع بومی گزینی مختص به رشته هایی است که در همه ی استان های کشور ارائه میشود. به عنوان مثال رشته پرستاری به صورت بومی استانی گزینش میگردد. یعنی ۸۰ درصد سهم قبولی هر استان مربوط به دانشجویان همان استان می باشد.

بومی ناحیه ای یعنی چه؟


 ۲) بومی ناحیه ای: یکسری از کد رشته ها به صورت ناحیه ای ارائه میشوند چرا که این رشته ها در همه استان ها ارائه نمیگردد اما در استان های مجاور ارائه میشود. بنابراین چند استان باهم یک ناحیه را تشکیل میدهند و کل کشور به ۹ ناحیه تقسیم میگردد و اولویت پذیرش با دانشجویان ناحیه ی مرتبط با محل زندگی ایشان میباشد.

بومی نواحی قطبی یعنی چه؟

۳) نواحی قطبی: بعضی رشته ها حتی در استان های مجاور نیز وجود ندارند و در استان های محدودی ارائه میگردند. بدین منظور چند ناحیه با هم ادغام شده و یک قطب را تشکیل میدهند و در این گونه رشته اولویت با قطب محل تحصیل میباشد. کل کشور به ۵ قطب تقسیم میگردد که شامل موارد زیر است:

گزینش کشوری یعنی چه؟

۴) گزینش کشوری: این نوع گزینش برای آن دسته از رشته هایی است که تنها در یک استان یا استان هایی محدود ارائه میگردد و فرقی ندارد محل زندگی داوطلب کجا باشد. همه داوطلبان شانس برابری برای قبولی در این رشته محل ها دارند.

نوع گزینش براساس دوره تحصیلی:

 یک استثنا در مورد رشته های تاپ:

همانطور که اشاره شد بومی گزینی یعنی هر دانشگاه موظف است ۸۰ درصد ظرفیت خود را با دانشجویان بومی تکمیل نماید اما در مورد رشته های تاپ اینگونه نیست و دانشگاه ها تنها بایستی ۶۰ درصد از ظرفیت خود را به بومی گزینی اختصاص دهند. به عنوان مثال در رشته هایی چون پزشکی، دندانپزشکی و داروسازی بومی گزینی تاثیر کمتری در انتخاب دانشجو نسبت به رشته های پیراپزشکی دارد.

تیم مشاوره الورتبه چگونه میتواند در زمینه اطلاع از نحوه بومی گزینی به شما کمک نماید؟

مشاور انتخاب رشته مانند داشتن مشاور کنکور می تواند به شما کمک های زیادی کند.

همانطور که اشاره شد اطلاع از نحوه بومی گزینی در هنگام انتخاب رشته میتواند دیدی بازتر در زمینه ترتیب و اولویت بندی انتخاب هایتان به شما بدهد. از آنجا که فرایند انتخاب رشته پروسه ای وقت گیر با جزئیات فراوان است، شما میتوانید برای انتخاب رشته از کمک مشاوران خبره ی الورتبه بهره مند شوید. همچنین در صورت داشتن سوالاتی در زمینه بومی گزینی میتوانید با الورتبه در ارتباط باشید.

درباره نویسنــده
نویسنده
فاطمه عباسی
فاطمه عباسی هستم دانشجوی پزشکی و مشاور گروه تجربی و عضو تیم بلاگ نویسی الورتبه ام. در دوران کنکورم به چالش های کوچیک و بزرگی برخوردم و از طرفی بعد از کنکور با تعاملی که هر سال با دانش آموزانم داشتم، با چالش ها و راه حل های مرتبط و دغدغه های اصلی داوطلبین کنکور بیشتر آشنا شدم. از جهتی از سال های دور دلباخته نوشتن و آموزش از طریق نگارش به افراد مختلف بودم. و الان این دو مسیر برای من باهم یکی شدند و سعی میکنم چالش های کنکوری ها و راه حل های مربوط به هر چالش رو به صورت ساده و کاربردی برای کسانی که عاشق پیشرفت کردن هستند بنویسم.
نظرات کاربـــران
فاقد دیدگاه
دیدگاهی برای این مطلب ثبت نشده است. اولین دیدگاه را شما بنویسید.
ثبت دیدگاه
captcha

برای سهولت در دسترسی به کانال تلگرام الورتبه لطفا کد QR زیر را با گوشی هوشمند خود اسکن کنید و مستقیما وارد کانال تلگرامی شوید

برای سهولت در دسترسی به پیج اینستاگرام الورتبه لطفا کد QR زیر را با گوشی هوشمند خود اسکن کنید و مستقیما وارد پیج ما شوید