ثبت نام در طرح مشاوره الورتبه

0
سبد خرید خالی است.
ورود | ثبت نام
captcha

تفاوت رشته شیمی محض و کاربردی

تفاوت شیمی محض با شیمی کاربردی

خواندن این مطلب

5 دقیقه

زمان میبرد!

تفاوت رشته شیمی محض و کاربردی

 “واکنش های مختلف شیمیایی با چه مکانیسمی انجام می شوند؟
 چطور می توان به کاهش آلودگی های زیست محیطی صنایع مختلف کمک کرد؟
 علم شیمی کوانتوم چه حقایق جالبی در خود دارد؟
 سنتز ترکیبات آلی به چه معناست و چگونه انجام می شود؟
تصفیه آب و فاضلاب چه مراحلی دارد؟”
 با اینکه به نظر می رسد سوالات بالا مرتبط با یک رشته دانشگاهی است ولی تفاوت های اساسی ای بایکدیگر دارند که باعث شده دو رشته دانشگاهی مختلف با عناوین شیمی محض و شیمی کاربردی به وجود بیاید.
 برای اینکه تفاوت های این دو رشته را به طور کامل متوجه شوی، الورتبه بلاگ زیر را برای تو تهیه کرده است.

رشته شیمی محض چیست؟

در رشته شیمی محض به سوالات بنیادین در رشته شیمی پاسخ داده می شود و به شما چیزی در رابطه با کاربرد شیمی در صنعت نمی آموزند. در این رشته ماهیت علم شیمی به صورت تئوری به شما آموزش داده می شود و در واقع شما پس از گذراندن این رشته می توانید مکانیسم واکنش های مختلف شیمیایی، شیمی کوانتوم، نحوه سنتزترکیبات آلی و موضوعاتی از این قبیل را یاد بگیرید.

رشته شیمی کاربردی چیست؟

 همانطور که از نام این رشته پیداست، نگرش این رشته کاربرد علم شیمی در زندگی می باشد. در واقع در این رشته شما نحوه تلفیق علم شیمی و صنایع مختلف را می آموزید و اطلاعات بیشتری در زمینه کاربرد شیمی و مفاهیم صنعت شیمی را دریافت می کنید.

چه تفاوت هایی میان شیمی محض و شیمی کاربردی وجود دارد؟

 رشته شیمی محض و شیمی کاربردی از جنبه های مختلفی باهم متفاوت می باشند که در ادامه به بررسی تمام تفاوت های این دو رشته میپردازیم.


 ۱) تفاوت در برنامه درسی:
 همانطور که اشاره شد در شیمی محض به بررسی مباحثی پایه ای مانند مکانیسم واکنش ها پرداخته می شود. در حالی که شیمی کاربردی بیشتر شامل مفاهیم صنعتی مانند طراحی رآکتورها و بسیاری از فرایندهای صنعتی می گردد. برخی واحد های تخصصی مخصوص شیمی محض شامل واحدهای شیمی کوانتوم و سنتز ترکیبات آلی بوده و واحدهایی مانند شیمی صنعتی، اصول محاسبات در شیمی و اصول تصفیه آب و فاضلاب تنها در رشته شیمی کاربردی تدریس می شود.


 ۲) تفاوت در فرصت های شغلی:
 غالب فعالیت فارغ‌التحصیلان شیمی محض مراکز تحقیقاتی، آموزشی یا توسعه محصولات میباشد. در حالی که، فعالیت اصلی فارغ‌التحصیلان شیمی کاربردی در صنایع مختلف مانند پتروشیمی، داروسازی و مواد غذایی می باشد.
 با این حال فارغ التحصیلان هر دو رشته می توانند در آزمایشگاه های کنترل کیفی کارخانجات و تدریس در مدارس و دانشگاه ها فعالیت نمایند.


 ۳) تفاوت در بازار کار و درآمد
 با توجه به آنکه شیمی یکی از علوم پایه می باشد، حوزه کاری آن بسیار گسترده است. به طور کلی تمامی کارخانجات و شرکت ها در صنایع مختلف نیازمند فردی متخصص در حوزه شیمی می باشند. بنابراین بازار کار تخصصی شیمی کاربردی بهتر از شیمی محض است. اما میزان درآمد به فاکتورهای مختلفی بستگی دارد. برای مثال ممکن است استاد تمام با مدرک شیمی محض حقوق بالاتری نسبت به شیمی دان یک کارخانه ی مواد غذایی داشته باشد.


 ۴) تفاوت در ادامه تحصیل
 هردو رشته را میتوان تا مقطع دکترا ادامه داد. با این تفاوت که گرایش های این دو رشته در مقطع کارشناسی ارشد و دکترا متفاوت می باشد.


 ۵) تفاوت در مهاجرت
 با توجه به حوزه کاری گسترده تر رشته شیمی کاربردی در صنایع مختلف و حتی در زمینه آموزش، امکان مهاجرت با رشته شیمی کاربردی راحت تر می باشد. از جهتی از آن جا که داشتن رزومه کاری موفق نقش بسزایی در پذیرفته شدن در کشور مقصد دارد، باتوجه به آن که بازار کار شیمی کاربردی در زمینه صنعت، پررونق تر است، امکان گرفتن پذیرش از طریق این رشته نیز بیشتر می باشد.

رشته شیمی محض مناسب چه کسانی است؟

 ۱) افراد علاقه مند به کارهای تحقیقاتی
 ۲) افراد علاقه مند به ماهیت علم تئوری شیمی و نه ضرورتا کاربرد آن
 ۳) افراد با درک مناسب از نظریه ها و مفاهیم علمی
 ۴) افراد علاقه مند به تدریس و کارهای آموزشی در مدارس و مراکز آموزش عالی
 ۵) افراد علاقه مند به پیدا کردن راه حل برای رفع مسائل مرتبط با علم شیمی در جهان هستی

رشته شیمی کاربردی مناسب چه کسانی است؟

 ۱) افراد با روحیه کاوشگری که به دنبال یافتن علت برای اتفاقات هستند.
 ۲) افراد علاقه مند به کاربرد شیمی و مواد در صنایع مختلف
 ۳) افراد علاقه مند به کار در حوزه صنعت
 ۴) افراد علاقه مند به کاربرد علم شیمی و نه لزوما ماهیت علم تئوری

رشته شیمی کاربردی و شیمی محض چند سال است؟

 مدت تحصیل هردو رشته در مقطع کارشناسی (لیسانس) ۴ سال می باشد. در واقع شما ملزم به گذراندن ۸ ترم تحصیلی در این رشته ها می باشید. تعداد واحد های درسی هردو رشته شیمی محض و شیمی کاربردی ۱۳۷ واحد می باشد.

آیا می توان با دکترای شیمی کاربردی اقدام به تاسیس داروخانه نمود؟

 افراد با مدرک لیسانس شیمی ‌کاربردی اگر گرایش دارویی را در مقطع کارشناسی ارشد انتخاب نمایند، در مقطع دکتری می توانند در آزمون تخصصی داروسازی شرکت کنند.


نکته قابل توجه آنجاست که فرد حتی با مدرک دکترای شیمی کاربردی (گرایش دارویی) اجازه تاسیس داروخانه را ندارد و صرفا میتواند به عنوان داروساز فعالیت کند و نه صاحب داروخانه.

شما می توانید برای انتخاب رشته کنکور به وبلاگ های اموزشی ما سر بزنید.

درباره نویسنــده
نویسنده
فاطمه عباسی
فاطمه عباسی هستم دانشجوی پزشکی و مشاور گروه تجربی و عضو تیم بلاگ نویسی الورتبه ام. در دوران کنکورم به چالش های کوچیک و بزرگی برخوردم و از طرفی بعد از کنکور با تعاملی که هر سال با دانش آموزانم داشتم، با چالش ها و راه حل های مرتبط و دغدغه های اصلی داوطلبین کنکور بیشتر آشنا شدم. از جهتی از سال های دور دلباخته نوشتن و آموزش از طریق نگارش به افراد مختلف بودم. و الان این دو مسیر برای من باهم یکی شدند و سعی میکنم چالش های کنکوری ها و راه حل های مربوط به هر چالش رو به صورت ساده و کاربردی برای کسانی که عاشق پیشرفت کردن هستند بنویسم.
نظرات کاربـــران
فاقد دیدگاه
دیدگاهی برای این مطلب ثبت نشده است. اولین دیدگاه را شما بنویسید.
ثبت دیدگاه
captcha

برای سهولت در دسترسی به کانال تلگرام الورتبه لطفا کد QR زیر را با گوشی هوشمند خود اسکن کنید و مستقیما وارد کانال تلگرامی شوید

برای سهولت در دسترسی به پیج اینستاگرام الورتبه لطفا کد QR زیر را با گوشی هوشمند خود اسکن کنید و مستقیما وارد پیج ما شوید