ثبت نام در طرح مشاوره الورتبه

0
سبد خرید خالی است.
ورود | ثبت نام
captcha

در تایم استراحت چه کارهایی میتوانیم انجام دهیم؟

خواندن این مطلب

5 دقیقه

زمان میبرد!

در تایم استراحت چه کارهایی میتوانیم انجام دهیم؟

 اگر شما هم مانند بسیاری از دانش آموزان کنکوری فکر میکنید که استراحت کردن تنها باعث اتلاف وقت میشود و با استراحت کردن، دیگر نمیتوانید به رشته ی رویاهای خود دست یابید، بدانید که با استراحت نکردن با سرعتی باورنکردنی در حال دور شدن از رویاهای خود هستید. در این بلاگ قصد داریم در این باره صحبت کنیم که چرا و چگونه باید استراحت کنیم.

اهمیت استراحت در بین مطالعه

استراحت در طول جلسات مطالعه به چند دلیل مهم و حیاتی است:
 ۱. **حفظ تمرکز**: مطالعه مداوم و بدون وقفه می تواند منجر به خستگی ذهنی شود و حفظ تمرکز را برای شما دشوار کند. وقفه های کوتاه به رفرش شدن ذهن کمک می کند و امکان نگهداری بهتر اطلاعات را فراهم می سازد.

۲. **جلوگیری از فرسودگی ذهنی**: استراحت به جلوگیری از فرسودگی ذهنی کمک می کند، این مسئله می تواند زمانی اتفاق بیفتد که فرد از مطالعه مداوم احساس خستگی و استرس کند اما تمایلی به داشتن استراحت کوتاه در بین ساعات مطالعاتی خود نداشته باشد. اما بدانید که استراحت های منظم می تواند به مدیریت سطح استرس و حفظ انگیزه شما کمک بسیاری کند.

۳. **بهبود حافظه**: تحقیقات نشان می دهد که دوره های کوتاه استراحت، نقش مهمی در تقویت حافظه دارند. در واقع هنگامی که استراحت می کنیم، مغز ما اطلاعاتی که تازه وارد حافظه کوتاه شده اند را پردازش و تقویت می کند و باعث میشود این اطلاعات وارد بخش های عمقی تر ذهن شوند و در نهایت سبب افزایش یادگیری میگردد.

۴. **افزایش بهره وری ذهنی**: استراحت های کوتاه می تواند بهره وری را افزایش دهد و به مغز اجازه می دهد تا با انرژی و تمرکز دوباره به وظایف خود به نحو احسن عمل کند.

۵. **تقویت خلاقیت و مهارت های حل مسئله**: استراحت به مغز فرصتی می دهد تا در حل مسئله و خلاقیتِ ناخودآگاه پیشرفت کند که این مسئله می تواند به راه حل های جدید و درک بهتر مفاهیم چالش برانگیز منجر شود.

به طور خلاصه، گنجاندن استراحت در روال مطالعه ی شما می تواند به حفظ تمرکز، بهبود حافظه و افزایش بهره وری کلی ذهنی کمک نماید.

در ادامه قصد داریم به ارائه بعضی از بهترین روش های استراحت در سال کنکور بپردازیم. بدین منظور مجموعه فعالیت هایی که میتوانید در ساعت استراحت خود انجام دهید، به دو دسته تقسیم میکنیم:

۱) استراحت های بین مطالعاتی:

در طول استراحت های کوتاه بین مطالعه، شرکت در فعالیت‌هایی که به شما کمک می‌کند تا آرام شوید، مغزتان شارژ شود و متمرکز بمانید ضروری است. در اینجا به ارائه بهترین روش های استراحت در بین ساعات مطالعاتی شما می پردازیم. با این کارها، می توانید سطح انرژی خود را در طول ساعات طولانی مطالعه حفظ نمایید:

۱. **حرکات کششی**: انجام حرکات کششی ساده یا بعضی حرکات یوگا می تواند به کاهش تنش و بهبود گردش خون و افزایش سطح انرژی کمک کند.
 ۲. **تمرین تنفس آگاهانه**: صرف چند دقیقه برای تمرکز بر تنفس و تمرین تکنیک های تنفس عمیق می تواند به شما کمک کند آرامش بسیاری را تجربه کنید.
 ۳. ** مدیتیشن**: انجام مدتیشن های کوتاه می تواند به پاکسازی ذهن و بهبود تمرکز کمک کند.
 ۴. **گوش دادن به موسیقی شاد یا سخنرانی های انگیزشی**: شنیدن آهنگ های انرژی بخش یا محتوای انگیزشی می تواند روحیه شما را بالا ببرد و انگیزه شما را افزایش دهد.می توانید برای انگیزه درس خواندن از وبلاگی که تیم ما اماده کرده است استفاده کنید
 ۵. **حل پازل یا بازی فکری**: درگیر شدن در یک پازل کوتاه یا بازی فکری می تواند ذهن شما را تیز نگه دارد و باعث استراحت ذهنی شود.
 ۶. **صرف اوقات با خانواده یا نزدیکان**: شما میتوانید مکالمه های کوتاه و به دور از تنشی را با افرادی که دوستشان دارید حین استراحت داشته باشید. این کار باعث افزایش آرامش ذهنی شما میگردد.
 ۷. **نوشیدن یک لیوان چای یا دمنوش یا آبمیوه**: به طور کلی نوشیدن مایعات باعث رفرش شدن مغز و افزایش بهره وری ذهنی شما میگردد. همچنین با این عمل آرامش را به ذهن خود هدیه خواهید داد.
 ۸. **خوردن میان وعده**: در تایم استراحت خود میتوانید از میان وعده های مغذی مانند مغزیجات و میوه ها استفاده نمایید. با این کار خستگی را از جسم و روان خود دور خواهید نمود.

۲) استراحت های آخر هفته:

 تعطیلات آخر هفته زمان مناسبی است که ۲ تا ۴ ساعت از زمان خود را به انجام کارهایی که دوست دارید بپردازید اما در طول هفته زمان کافی ندارید، اختصاص دهید.

۱. **پیاده روی کوتاه یا ورزش سبک**: یک پیاده روی کوتاه یا تمرین سبک می تواند جریان خون را افزایش دهد و به بهبود سطح  انرژی کمک نماید.
 2. **دودلینگ یا رنگ آمیزی**: در واقع با انجام این کار به مغز خود اجازه می دهید خلاق باشد، دودلینگ می تواند به کاهش استرس و آرامش ذهن شما کمک کند.
 ۳. **فیلم های سینمایی انگیزشی ببینید**: اگر فردی هستید که با دیدن فیلم رفرش شده و حالتان بهتر میشود میتوانید به عنوان هدیه به خود، یک فیلم سینمایی شاد و انگیزشی را انتخاب نموده و از تماشای آن لذت ببرید.
 4. **طبیعت گردی**: مطالعات نشان داده اند مشاهده مناظر طبیعی خصوصا برای افرادی که شهرنشین هستند تاثیر بسزایی بر افزایش کارایی ذهنی و احساس شادکامی در آن ها دارد. شما میتوانید در حد ۲ تا ۴ ساعت به نزدیک ترین مکانی که دارای طبیعیت و مناظر طبیعی است بروید و کمی استرس های ذهنی خود را آزاد نمایید.

تیم مشاوره الورتبه چگونه میتواند در زمینه داشتن استراحت های بین مطالعاتی مناسب به شما کمک نماید؟

به یاد داشته باشید، یافتن کارهایی که با روحیات شما سنخیت دارد و به شما کمک می‌کند احساس شادابی و تمرکز داشته باشید، بسیار مهم است.  با فکر کردن به علایق خود به راحتی می توانید سرگرمی ها یا فعالیت های دیگری را که ممکن است به خوبی در استراحت های بین مطالعاتی شما و همچنین استراحت های طولانی مدت شما قرار بگیرند کشف کنید و از انجام این فعالیت ها لذت ببرید. اما اگر همچنان در این زمینه سردرگم هستید تیم مشاوره الورتبه اینجاست تا با مشاور کنکور خبره خود به شما یاری رساند.

درباره نویسنــده
نویسنده
فاطمه عباسی
فاطمه عباسی هستم دانشجوی پزشکی و مشاور گروه تجربی و عضو تیم بلاگ نویسی الورتبه ام. در دوران کنکورم به چالش های کوچیک و بزرگی برخوردم و از طرفی بعد از کنکور با تعاملی که هر سال با دانش آموزانم داشتم، با چالش ها و راه حل های مرتبط و دغدغه های اصلی داوطلبین کنکور بیشتر آشنا شدم. از جهتی از سال های دور دلباخته نوشتن و آموزش از طریق نگارش به افراد مختلف بودم. و الان این دو مسیر برای من باهم یکی شدند و سعی میکنم چالش های کنکوری ها و راه حل های مربوط به هر چالش رو به صورت ساده و کاربردی برای کسانی که عاشق پیشرفت کردن هستند بنویسم.
نظرات کاربـــران
فاقد دیدگاه
دیدگاهی برای این مطلب ثبت نشده است. اولین دیدگاه را شما بنویسید.
ثبت دیدگاه
captcha

برای سهولت در دسترسی به کانال تلگرام الورتبه لطفا کد QR زیر را با گوشی هوشمند خود اسکن کنید و مستقیما وارد کانال تلگرامی شوید

برای سهولت در دسترسی به پیج اینستاگرام الورتبه لطفا کد QR زیر را با گوشی هوشمند خود اسکن کنید و مستقیما وارد پیج ما شوید