ثبت نام در طرح مشاوره الورتبه

0
سبد خرید خالی است.
ورود | ثبت نام
captcha

روش درس خواندن برای امتحان

روش درس خواندن برای امتحان

خواندن این مطلب

4 دقیقه

زمان میبرد!

روش درس خواندن برای امتحان

روش درس خواندن برای امتحان دانش آموزان بسیاری را میبینیم که با وجود تلاش زیاد برای امتحانات مدرسه به نتیجه دلخواه نمیرسند. طبیعی است که وقتی انرژی و زمان زیادی بر روی مطالعه مطلبی میگذارید انتظار دارید به نمرات مطلوبی در امتحان دست پیدا کنید اما زمانی که این اتفاقی نمی افتد انرژی دانش آموز برای مطالعه بیشتر افت کرده و وارد سیکل معیوب عدم کسب نتیجه و کاهش ساعت مطالعه میگردد.

مسئله ای که وجود دارد این است که اکثر دانش آموزان با تکنیک های آسان و کاربردی و صد البته نتیجه بخش نحوه خواندن امتحانات تشریحی آشنایی کافی ندارند که در این بلاگ قصد داریم به توضیح این تکنیک های کاربردی بپردازیم.برای دانستن این تکنکیک ها باید پول زیادی به مشاوره تحصیلی بدهید اما ما به صورت کاملا رایگان به شما اموزش می دهیم.

بهترین روش درس خواندن برای شب امتحان

ما به شما سه روش زیر را که از بهترین روش های درس خواندن شب امتحانی است به شما در ادامه یاد می دهیم.

  • تکنیک active recall
  • تکنیک Feynman
  • تکنیک امتحان از خود:
  • تکنیک یک دو سه:

تکنیک active recall:

در این تکنیک ما از روشی بسیار آسان برای مرور چند باره مطالب در هنگام مطالعه استفاده مینماییم. در واقع در ابتدا پاراگراف های مرتبط با هم در هر درس را مطالعه میکنیم. پس از مطالعه مطالب، به صورت سریع و چشمی واژه های پراهمیت را مرور میکنیم و پس از آن چشمان خود را میبندیم و شروع به یادآوری مطالب میکنیم. پس از آن مجدد مطالب خوانده شده را چک میکنیم که آیا توانسته ایم تمام مطالب را به یاد آوریم یا خیر. اگر بعضی مطالب را از خاطر برده بودیم مجدد آن ها را مطالعه میکنیم و چشمان خود میبندیم و سعی میکنیم مطالب را به یاد آوریم. این تکنیک را تا زمان تسلط کامل به مطلب تکرار مینماییم.

تکنیک Feynman:

 این تکنیک دارای چهار مرحله است
 در مرحله اول سعی میکنید مطالب خوانده شده را طوری برای خود توضیح دهید که انگار دارید برای بچه ی هشت ساله مطالب را تدریس میکنید.

حتما حواستان باشد باید مطالب را به زبانی بسیار ساده و با واژگانی روان توضیح دهید چرا که بسیاری اوقات شما واقعا مطلبی را متوجه نشده اید و در پشت واژگان سخت و قلمبه سلمبه سعی دارید به خودتان بقبولانید که آن مطلب را یاد گرفته اید در حالی که در واقعیت مفهوم آن مطلب را متوجه نشده اید.


 در مرحله دوم پس از آنکه مرز دانشی (edge of knowledge) خود را پیدا کردید سعی کنید این مرز را گسترده سازید. یعنی قسمت هایی را که حس میکنید مفهوم آن را درک نکرده اید مجدد مطالعه نمایید و سعی کنید آن مطالب را عمیق درک کنید. برای آنکه میزان درک خود را بسنجید مجدد مرحله اول را تکرار کنید و مرزهای دانشی خود را دوباره بسنجید.
 در مرحله سوم سراغ مطالبی میروید که شما آن ها را به خوبی درک کرده اید اما آن ها را فراموش نموده اید بنابراین باید با مرور کردن قسمت هایی که فراموش کرده اید دانش خود را تکمیل نمایید.
 در مرحله چهارم که مرحله ای اختیاری است میتوانید به طور واقعی مطالب آموخته شده را برای یک نفر توضیح دهید. اگر هنگام ارائه مطالب برای فرد دیگر به صورت روان و مفهومی مطالب را توضیح دادید یعنی این تکنیک را به درستی انجام داده اید.

تکنیک امتحان از خود:

در این تکنیک هنگام مطالعه دروس روی کاغذی تمام سوالات مهم و کلیدی مرتبط با مطلب خوانده شده را بنویسید و پس از مطالعه کامل مبحث مورد نظر، به سوالاتی که از خود پرسیده اید پاسخ دهید. و سپس پاسخ های خود را تصحیح کنید و مطالب اشتباه را با خودکار قرمز مشخص سازید و این مطالب را مجدد از روی کتابتان مطالعه نمایید.

تکنیک یک دو سه:

 در این تکنیک طی سه قدم شما به تسلطی باور نکردنی در مطالب خوانده شده میرسید.


 در قدم اول شما چند پاراگراف مورد نظر خود را مطالعه مینمایید و سعی میکنید کلمات کلیدی آن را هایلایت کرده و آن ها را کاملا به خاطر بسپارید.
 در قدم دوم روی ورقه ی کاغذی تمام مطالبی که خوانده اید را مینویسید. سعی کنید بیشتر کلمات کلیدی را یادداشت نمایید.
 در قدم سوم مطالب نوشته شده را با کتاب مقایسه کنید و کلمات کلیدی ای که یادداشت کرده اید را چک کنید. اگر کلمه یا جمله مهمی را جا انداخته اید با خودکار قرمز به یادداشت هایتان اضافه کنید.

 فراموش نکنید که این برگه ها را هیچ وقت دور نیندازید چرا که هنگام مرور مطالب این برگه ها بهترین منبع برای شما به حساب می آیند.

اگر دنبال روش مرور رتبه های برتر کنکور هستید کلیک کنید.

تیم مشاوره ای الورتبه چگونه میتواند در زمینه روش مطالعه صحیح دروس مدرسه به شما کمک نماید؟

در نهایت ممکن است با وجود انجام این تکنیک ها به نتیجه مطلوب نرسید. در این جا باید بدانید این تکنیک ها، روش هایی هستند که در دنیا امتحان خود را پس داده اند پس اگر نتیجه نمیگیرید احتمالا بخشی از این تکنیک ها را به اشتباه انجام میدهید.

بنابراین در این جا نیاز دارید تا فردی صاحب تجربه و موفق به کمک شما بیاید و شما را از این نظر وارسی نماید. از جهتی انجام هر تکنیک در زمان درست مسئله ای مهم است که باید در برنامه ای شخصی سازی شده ارائه گردد تا به نتیجه ای فوق عالی دست یابید. بدین منظور پیشنهاد ما استفاده از خدمات مشاوره ای تیم الورتبه میباشد.

این تیم با داشتن مشاورین صاحب تجربه و مسلط بر تکنیک های مختلف روش مطالعه میتوانند کمک بسیاری در این مسیر به شما نمایند.برای یادگیری نکات مشاوره ای کنکور به صورت کاملا رایگان کلیک کنید.

درباره نویسنــده
نویسنده
فاطمه عباسی
فاطمه عباسی هستم دانشجوی پزشکی و مشاور گروه تجربی و عضو تیم بلاگ نویسی الورتبه ام. در دوران کنکورم به چالش های کوچیک و بزرگی برخوردم و از طرفی بعد از کنکور با تعاملی که هر سال با دانش آموزانم داشتم، با چالش ها و راه حل های مرتبط و دغدغه های اصلی داوطلبین کنکور بیشتر آشنا شدم. از جهتی از سال های دور دلباخته نوشتن و آموزش از طریق نگارش به افراد مختلف بودم. و الان این دو مسیر برای من باهم یکی شدند و سعی میکنم چالش های کنکوری ها و راه حل های مربوط به هر چالش رو به صورت ساده و کاربردی برای کسانی که عاشق پیشرفت کردن هستند بنویسم.
نظرات کاربـــران
فاقد دیدگاه
دیدگاهی برای این مطلب ثبت نشده است. اولین دیدگاه را شما بنویسید.
ثبت دیدگاه
captcha

برای سهولت در دسترسی به کانال تلگرام الورتبه لطفا کد QR زیر را با گوشی هوشمند خود اسکن کنید و مستقیما وارد کانال تلگرامی شوید

برای سهولت در دسترسی به پیج اینستاگرام الورتبه لطفا کد QR زیر را با گوشی هوشمند خود اسکن کنید و مستقیما وارد پیج ما شوید