ثبت نام در طرح مشاوره الورتبه

0
سبد خرید خالی است.
ورود | ثبت نام
captcha

معرفی رشته تاریخ

معرفی رشته تاریخ

خواندن این مطلب

5 دقیقه

زمان میبرد!

معرفی رشته تاریخ

در انتخاب رشته تاریخ به عنوان رشته تحصیلی مقطع کارشناسی مراقب باشید! زیرا که کتاب های درسی تاریخی دانشگاه به نسبت کتب دورۀ متوسطه بسیار سخت تر و حجیم تر می‌باشند به نحوی که انتخاب نسنجیده این رشته شما را دچار سردرگمی و کلافگی می‌کند و نه تنها از دوره لیسانس‌تان لذتی نخواهید برد بلکه از فعالیت کردن در آن به عنوان شغل آینده تان نیز منصرف خواهید شد.
اگر شما هم از آن دسته دانش آموزانی هستید که کتاب تاریخشان را  اشتیاق می‌خوانند و امتحان های تاریخ مدرسه برایشان شیرین و راحت است، حتما به این درس علاقه مندید.
برخی دانش آموزان از خواندن کتاب تاریخ لذت نمی‌برند ولی به خاطر علاقه ای که به دیدن فیلم های تاریخی دوران مختلف و شنیدن روایت های قدیمی علاقه شدیدی دارند، این ابهام برایشان به وجود می‌آید که آیا رشته دانشگاهی تاریخ برایشان مناسب می باشد یا خیر.

مشاوران انسانی تیم الورتبه در این بلاگ با معرفی کامل رشته تاریخ به شما خواهد گفت که بهترین انتخاب و مسیر مناسب شما کدام است و باید برای آیندۀ خود این رشته را انتخاب کنید یا خیر.

تاریخ چیه و چه کاربردی داره؟


رشته تاریخ یک علم راهبردی است که تحولات گذشته‌ جامعه‌ انسانی را مورد مطالعه‌ قرار می‌دهد.  هدف از این رشته بررسی علت‌های وقوع اتفاقات در گذشته‌ و ارائۀ راهکارهایی جهت جلوگیری از ایجاد مشکلات مشابه‌ در جامعه‌ امروزی و نوسازی زمان حال و رسیدن به‌‌ آگاهی نسبت به‌‌ آینده‌ است.
متاسفانه در ایران رشته تاریخ نسبت به رشته های دیگر علوم انسانی مورد استقبال کمتری واقع شده و تنها طرفداران خاص و معدودی سمت آن می‌روند.

چه توانایی هایی باید برای رشته تاریخ داشته باشم؟


برای تحصیل در این رشته، دانشجویان باید از دیگر علوم مثل جامعه شناسی، اقتصاد، جغرافیا و سیاست کمک بگیرند، زیرا برای پی بردن  به اقتصاد و وضعیت معیشت گذشتگان یا مکان دقیق وقوع یک حادثه تاریخی و یا حوادثی که برگرفته از سیاست خاصی می‌باشند باید اطلاعات پایه ای در رشته های ذکر شده داشت، کسانی که در این رشته ها قوی هستند، عمق مطالب تاریخی را به راحتی درک می کنند و شرح دقیق تری از وقایع دارند.

از طرفی اگر می خواهید که در آینده استاد دانشگاه شوید و به تدریس تاریخ مشغول باشید، باید فن بیانتان را قوی کرده و توان به تصویر کشیدن وقایع تاریخی را در خود تقویت کنید.
در نهایت این رشته بطور کلی مناسب کسانی است که علاقه و صبر و حوصله زیادی برای مطالعه مداوم کتاب های تاریخی دارند و می‌توانند وقایع و زمان وقوع پدیده های تاریخی را به خوبی حفظ کنند.

بازار کار رشته تاریخ چطوره؟


در زمینه شغل های استخدامی رشته تاریخ می توان موارد زیر را نام برد:
۱_استخدام در وزارت آموزش و پرورش به عنوان دبیر تاریخ
۲_استخدام در وزارت امور خارجه به عنوان مورخ تعامل بین کشورها
۳_استخدام در سازمان موزه ها به عنوان راوی موزه ها یا آثار باستانی

شغل های دیگری مانند فعالیت در صدا و سیما، رادیو و تلویزیون، نوشتن کتب تاریخی، اشتغال در مراکز اسناد ملی و لیدر تورهای گردشگری_تاریخی و فعالیت در روزنامه های کثیر الانتشار نیز از جمله شغل هایی است که می توان به آن اشاره کرد.
*اما باید گفت با این وجود ظرفیت های شغلی رشته تاریخ در ایران کم هست و به آسانی نمی توان در این رشته به درآمد بالا رسید.

درآمد رشته تاریخ


با توجه به نوع فعالیت، تخصص، سطح علمی و میزان تحصیلات، درآمدها در رشته تاریخ متفاوت است. به عنوان مثال یک کارشناس تاریخ که در آرشیو کار می کند با مورخی که در وزارت امور خارجه فعالیت دارد، درآمدشان یکسان نیست. به طور کل می توان گفت یک تاریخ شناس تک شغلی حداقل مطابق قانون وزرات کار حقوق دارد.
طبق نظر دانشجویان، بهترین گرایش رشته تاریخ، باستان شناسی است و درآمد بالاتری نسبت به دیگر رشته ها دارد.

با رشته تاریخ می توانم مهاجرت کنم؟

خوشبختانه کشورهایی زیادی متقاضی جذب دانشجویان رشته تاریخ، هم برای تحصیل و هم برای کار هستند. مثل یونان، جمهوری چک، استرالیا، ایتالیا، ژاپن، چین، آلمان و کانادا.
کشورهایی مانند کانادا و استرالیا شرایط راحت‌تری را برای اقامت دائم به فارغ التحصیلان ارائه می‌دهند.
 باید توجه کنید در درجه ی اول برای مهاجرت از طریق رشته های گروه علوم انسانی لازم است که از همان ترم اول مطالعه خود را در زمینه زبان انگلیسی یا زبان کشوری که قصد مهاجرت به آنجا را دارید، شروع کنید؛ زیرا به عنوان یک دانشجوی تاریخ باید تسلط کامل بر تمام اتفاقات روز، تاریخچه و علوم انسانی کشورهای مختلف داشته باشید که این نیازمند داشتن سطح بالایی از زبان است.

رشته تاریخ چند سال است؟

در دوره کارشناسی تعداد کل واحدها ۱۳۵ واحد است که ۲۸ واحد پایه و ۶۸ واحد تخصصی و همینطور ۲۳ واحد اختیاری و

۱۶ واحد آن عمومی می باشد که درس های تاريخ انديشه های سياسی در ايران و اسلام، تاريخ اروپا در قرون وسطي، تاريخ اروپا در قرون جديد، تاريخ اروپا از جنگ جهانی اول تاكنون از مهم ترین دروس این رشته اند.

# برای اطلاع از تمام واحدهای درسی مقطع کارشناسی+فهرست دانشگاه هایی که آن را ارائه می دهند دکمه دانلود را بزنید.

گرایشات رشته تاریخ در کارشناسی ارشد

به طور کلی در دوره کارشناسی دانشجویان ۴ سال با مفاهیم کلی و عمومی رشته تاریخ آشنا می‌شوند و برای تخصصی تر شدن علم خود باید در دوره کارشناسی ارشد یکی از گرایش های زیر را انتخاب کنند:

تاریخ ایران باستان

تاریخ ایران اسلامی

تاریخ اسلام

تاریخ عمومی جهان

مطالعات خلیج فارس

اسناد و مدارک آرشیوی و نسخه شناسی

مطالعات آسیای مرکزی و قفقاز

تاریخ انقلاب اسلامی

تاریخ تشیع

اگه هنوزم نمیدونی چیکار کنی بدون که:


تحصیل در رشته تاریخ مجموعه ای از مهارت ها از جمله تفکر انتقادی، مهارت های تحلیلی، توانایی پردازش و ایجاد مقدار زیادی از اطلاعات را به شما خواهد بخشید. اما اگر هنوز هم نسبت به توانایی های خود برای ورود به این رشته مطمئن نیستید و در تصمیم‌گیری دچار تعلل شده اید، می توانید از مشاوران انتخاب رشته تخصصی گروه علوم انسانی در تیم الورتبه کمک بگیرید تا بهترین راهنمایی ها را پیش رویتان قرار دهند .

ما در جزوه معرفی رشته های دانشگاهی به معرفی کامل تمام رشته ها و دانشگاه ها پرداخته ایم.

درباره نویسنــده
نویسنده
مرضیه شیخ
مرضیه شیخ هستم اینقدر عاشق مشاوره ام تا کنکورم تموم شد، یکسال از وقتم رو برای یادگیری مشاوره از اساتید سرشناس گذروندم و بصورت خصوصی دانش‌آموز گرفتم و دوتا قبولی داشتم. بعد از اینکه وارد الورتبه شدم، به من فرصتی داد که علاقه دومم را هم شکوفا کنم و به عنوان نویسنده بلاگ برایتان محتواهای ارزشمند بنویسم. این علاقه محدود به موضوع مشاوره نشد و برای انواع نشریات حقوقی دانشگاهی نیز مقالات حقوقی نوشتم.
نظرات کاربـــران
فاقد دیدگاه
دیدگاهی برای این مطلب ثبت نشده است. اولین دیدگاه را شما بنویسید.
ثبت دیدگاه
captcha

برای سهولت در دسترسی به کانال تلگرام الورتبه لطفا کد QR زیر را با گوشی هوشمند خود اسکن کنید و مستقیما وارد کانال تلگرامی شوید

برای سهولت در دسترسی به پیج اینستاگرام الورتبه لطفا کد QR زیر را با گوشی هوشمند خود اسکن کنید و مستقیما وارد پیج ما شوید