ثبت نام در طرح مشاوره الورتبه

0
سبد خرید خالی است.
ورود | ثبت نام
captcha

معرفی رشته روانشناسی

معرفی رشته روانشناسی

خواندن این مطلب

5 دقیقه

زمان میبرد!

معرفی رشته روانشناسی

 به خاطر مطالعه چند کتاب روانشناسی و دنبال کردن چند کانال تلگرامی خیال نکن که رشته آیندت هم حتما باید روانشناسی باشد!

متاسفانه باید بگوییم که تحصیلات آکادمیک (دانشگاهی) علم روانشناسی با محتوایی که شما در فضای مجازی دنبال می کنید زمین تا آسمان متفاوت است، اینجاست که اگر با تصوری که خود از روانشناسی ساخته اید این رشته را انتخاب کنید ممکن است با روحیات و توانایی های شما ناسازگار باشد و بعد از مدتی مجبور شوید از ادامه تحصیل در این رشته دست بکشید.

به عنوان یک دانش آموز کنکوری حتما تا به حال در فضای مجازی مثل پیج های اینستاگرام یا کانال های تلگرام محتوای های روانشناسی دنبال کردید، یا حتی از آنجایی که به تحلیل رفتار خود و اطرافیانتان علاقه داشتید طرفدار بسیاری از تراپیست ها و کتاب های روانشناسی بوده اید.

 با این پیش زمینه وقتی هم که بحث انتخاب رشته و شناخت رشته های دانشگاهی به میان می‌آید تصورتان این است چون مطالب زیادی راجع به علم روانشناسی خواندم پس قطعا شناخت خوبی نسبت به آن دارم.

به همین خاطر الو رتبه در این بلاگ رشته روانشناسی را به طور دقیق و تخصصی به شما معرفی می کند تا انتخابی درست در جهت استعدادها و علاقه واقعی خود داشته باشید.

علم روانشناسی چیه و چه کاربردی داره؟


اگر یک تعریف ساده از روانشناسی داشته باشیم در واقع علمی است که با استفاده از روش‌های تجربی به مطالعه در خصوص رفتار و فرایندهای ذهنی انسان و شیوه ی مواجهه با شرایط مختلف روحی و روانی می پردازد و در این باره مواردی همچون شخصیت، افکار، احساسات، مهارت‌های ارتباطی، هوش، حافظه، هیجان و… را مورد مطالعه قرار می‌دهد.

درآمد رشته روانشناسی

بطور کلی اگر در این رشته مدارک تحصیلی کارشناسی ارشد یا دکتری داشته باشید موقعیت های شغلی بیشتری برایتان فراهم می‌شود و می‌توانید در رشته ای که تخصصش را دارید به طور حرفه ای مشغول شوید. مثل گرفتن مجوز کلینیک درمانی، کار کردن در بهزیستی و زندان ها یا دادگاه ها و نیروی انتظامی و سازمان ها و ادارات خصوصی نیز از جمله شغل هایی است که می‌توان در این مورد نام برد.

اما اگر مدرکتان لیسانس باشد، موقعیت های شغلی خیلی کمتری در اختیارتان است و بطور کلی برای داشتن شغل مناسب و درآمد بالا در رشته روانشناسی نیاز به ادامه تحصیل در مقاطع بالا هست.

درآمد هر فرد تحصیل کرده در این رشته با فرد دیگر متفاوت است و بستگی به توانایی شخصی، سابقه و تجربه شما دارد، اما بطور کلی می‌توان گفت که اشتغال در زمینه درمان بیماران از دیگر حیطه ها درآمد بیشتری دارد بطوری که می‌توان برای هر جلسه تراپی بین ۴۰۰ تا ۶۰۰ هزار تومان هزینه دریافت کرد.


رشته روانشناسی برای چه کسانی مناسب است


درک موقعیت و شرایط کسانی که به عنوان مراجعین شما در آینده از شما کمک می‌خواهند، مهم ترین و اصلی ترین وظیفه ایست که شما دارید، یعنی باید علاقه به حل مشکلات و رفع مسائل روحی و رفتاری مردم داشته باشید و به خوبی ارتباط بگیرید.
در کنار آن باید در طول دوره تحصیل خود انواع مهارت های انعطاف پذیری، شنیدن، درک صحیح احساسات دیگران، تشخیص درست رفتارها و فرآیندهای ذهنی مراجعین، دوری از قضاوت ذهنی را آموزش ببینید چون با توجه به شغلتان گاهی اوقات قرار است که یک فرد را از ابتدای دوره کودکی تا بزرگسالی ارزیابی و بررسی کنید و علل و عوامل مشکلاتش را پیدا کنید.
همچنین شما در هنگام تحصیل تئوری های مختلفی را از روانشناسان مطرح جهان مطالعه خواهید کرد که برای درک و تسلط به نظریات هر کدام باید قدرت استدلال خود را تقویت کنید.



رشته روانشناسی چند سال است


در دوره کارشناسی تعداد کل واحدها ۱۴۴ واحد است که ۷۱ واحد پایه و ۴۰ واحد تخصصی و همینطور ۱۰ واحد اختیاری و

۲۲ واحد آن عمومی می باشد که درس های روانشناسی تربیتی، روانشناسی احساس و ادراک، روانشناسی فیزیولوژیک و

روانشناسی اجتماعی از مهم ترین دروس این رشته اند.

# برای اطلاع از تمام واحدهای درسی مقطع کارشناسی+فهرست دانشگاه هایی که آن را ارائه می دهند دکمه دانلود را بزنید.



دوره کارشناسی ارشد چه گرایش هایی می‌تونم انتخاب کنم؟



به طور کلی در دوره کارشناسی دانشجویان ۴ سال با مفاهیم کلی و عمومی رشته روانشناسی آشنا می‌شوند و برای تخصصی تر شدن علم خود باید در دوره کارشناسی ارشد یکی از گرایش های زیر را انتخاب کنند:

روانشناسی بالینی
روانشناسی عمومی
سنجش و اندازه گیری (روانسنجی)
روانشناسی صنعتی و سازمانی
روانشناسی بالینی کودک و نوجوان
روانشناسی اسلامی
روانشناسی و آموزش کودکان استثنایی
روانشناسی تربیتی
روانشناسی اجتماعی
علوم شناختی
روانشناسی شخصیت


مهاجرت با رشته روانشناسی


اگر قصد مهاجرت داشته باشید رشته روانشناسی یکی از بهترین رشته های دنیا به حساب می آید. پس می‌توانید با خیال راحت آن را انتخاب کنید. صد البته موفقیت شغلی شما در خارج از کشور ارتباط مستقیمی با میزان تخصصتان دارد. فرد می تواند به عنوان روانشناس مدرسه، مشاوره ازدواج و خانواده، مشاوره ژنتیک، روانشناس بالینی و روانشناس صنعتی و سازمان ها؛ مشغول به کار شود. کشورهای نروژ، کانادا  و امارات از بهترین و پردرآمدترین کشورها برای رشته روانشناسی به حساب می‌آیند.

حتما باید انسانی باشم تا بتونم رشته روانشناسی برم؟

با اینکه رشته روانشناسی جزو محبوب ترین رشته های گروه علوم انسانی است، با نگاه به واحدهای درسی روانشناسی در دانشگاه می‌توان دید که محتوای دروس آن جنبه انسانی_ تجربی دارند و منحصر به رشته انسانی نیستند بلکه طبق دفترچه های انتخاب رشته در میان همه رشته های نظری( انسانی،  تجربی و ریاضی) شناور بوده و از تمامی این گروه ها در دانشگاه های مختلف دانشجو می‌پذیرد.

تیپ شخصیتی مناسب روانشناسی

حتما تا به اینجا تصمیم خود را گرفته اید که علاقه دارید وارد رشته روانشناسی شوید یا نه. اما اگر هنوز هم احساس سردرگمی دارید و نمی‌دانید که دقیقا از پسش برمی آیید و علاقه واقعیتان هست، می‌توانید از مشاوری کاربلد که شما را از این شک و شبهه نجات دهد کمک بگیرید، مشاوران الورتبه در کنار شما هستند تا با شناخت شما و توانایی هایتان بیان کنند که شما مناسب این رشته هستید یا باید رشته دیگری انتخاب کنید.آنها همچنین بهترین انتخاب را پیش رویتان قرار خواهند داد.

اگر می خواهید در مورد انتخاب رشته کنکور بیشتر اطلاعات کسب کنید به وبلاگ های مربوط به این بخش در سایت ما سر بزنید.

درباره نویسنــده
نویسنده
مرضیه شیخ
مرضیه شیخ هستم اینقدر عاشق مشاوره ام تا کنکورم تموم شد، یکسال از وقتم رو برای یادگیری مشاوره از اساتید سرشناس گذروندم و بصورت خصوصی دانش‌آموز گرفتم و دوتا قبولی داشتم. بعد از اینکه وارد الورتبه شدم، به من فرصتی داد که علاقه دومم را هم شکوفا کنم و به عنوان نویسنده بلاگ برایتان محتواهای ارزشمند بنویسم. این علاقه محدود به موضوع مشاوره نشد و برای انواع نشریات حقوقی دانشگاهی نیز مقالات حقوقی نوشتم.
نظرات کاربـــران
فاقد دیدگاه
دیدگاهی برای این مطلب ثبت نشده است. اولین دیدگاه را شما بنویسید.
ثبت دیدگاه
captcha

برای سهولت در دسترسی به کانال تلگرام الورتبه لطفا کد QR زیر را با گوشی هوشمند خود اسکن کنید و مستقیما وارد کانال تلگرامی شوید

برای سهولت در دسترسی به پیج اینستاگرام الورتبه لطفا کد QR زیر را با گوشی هوشمند خود اسکن کنید و مستقیما وارد پیج ما شوید