ثبت نام در طرح مشاوره الورتبه

0
سبد خرید خالی است.
ورود | ثبت نام
captcha

معرفی رشته هوشبری

رشته هوشبری

خواندن این مطلب

5 دقیقه

زمان میبرد!

معرفی رشته هوشبری

ایستادن در اتاق عمل و دیدن فرایند عمل شاید بخش جذاب رشته هوشبری باشد اما همه ی ماجرا نیست.
مسئولیت بیهوش کردن بیماران در اتاق عمل همیشه بر شانه های کارشناس هوشبری سنگینی می کند. چرا که در صورت به هوش نیامدن بیمار، بایستی پاسخگو باشد.
هرچند حضور متخصص بیهوشی حین بیهوش کردن بیمار، باعث سبک تر شدن این مسئولیت میگردد.
اگر میخواهید اطلاعاتی جامع و کامل از رشته هوشبری داشته باشید این بلاگ توسط مشاور کنکور الورتبه برای شما نوشته شده است.

 هوشبری چیست؟

 حالت القاء شده‌ای که در آن، بیمار به‌صورت ارادی و غیرارادی کنترلی بر قسمتی از جسم، یا تمام جسم و محیط فیزیکی خود ندارد. این امر سبب می شود تا بیمار به‌طور موقت دچار بی‌دردی، فلج موضعی و حتی فراموشی شود. در واقع با استفاده از دارو ها و روش های مختلف که کارشناس بیهوشی آن ها را در دانشگاه می آموزد، می تواند از این روند در جهت پیشبرد عمل های جراحی نیازمند بیهوشی و بی حسی استفاده نماید.

وظایف کارشناس هوشبری چیست؟

رشته هوشبری از زیر شاخه های رشته های پیراپزشکی است که وظیفه تعریف شده برای کارکنان در این رشته تنها به بیهوش کردن کامل بیمار ختم نمی شود. کارشناس هوشبری بایستی در طی عمل گازهای موجود در خون افراد از جمله اکسیژن و کربن دی اکسید را اندازه گیری و آن ها را تنظیم نماید. همچنین تجویز آرامبخش های مختلف زیر نظر متخصص بیهوشی، انجام بیهوشی لوکال (منطقه ای) و مراقبت های قلبی و تنفسی در طول بیهوشی بیمار از وظایف کارشناس هوشبری می باشد. در نهایت پس از اتمام عمل جراحی بیدار کردن بیمار بر عهده وی است.

کارشناس هوشبری کجا کار می کند؟

دامنه کاری کارشناس هوشبری چندان گسترده نیست. دو محل کار اصلی کارشناس هوشبری اتاق عمل و مرکز فوریت های پزشکی می باشد. در واقع کارشناس هوشبری یا در بیمارستان کار می کند و یا در مراکز درمانی بزرگ.

چالش های رشته هوشبری چیست؟

 ۱) برای موفقیت در این رشته شما بایستی بتوانید ارتباطی موثر با اکثر جامعه کادر درمان از جمله متخصص بیهوشی، پرسنل اتاق عمل، جراح، پرستار و حتی رادیولوژیست ها داشته باشید.

۲) به دلیل حضور مداوم در اتاق عمل نباید خاج هراسی داشته باشید. (خاج هراسی: ترسیدن از خون، آمپول و جراحت)

۳) مسئولیت بالای این رشته، چالش اساسی آن می باشد. چرا که فعالیت کارشناس هوشبری با جان مردم سر و کار دارد.

۴) مسئولیت بالای این رشته سبب ایجاد استرس و اضطراب فراوان در شغل هوشبری میگردد.

رشته هوشبری مناسب چه کسانی است؟

 ۱) روابط عمومی بالا و مناسب جهت برقراری ارتباط با سایر کارکنان اتاق عمل و همچنین توضیح روند بیهوشی به بیمار قبل از عمل

۲) تحمل مشاهده صحنه های ناخوشایند خونریزی و جراحت حین عمل جراحی

۳) داشتن هوش هیجانی بالا به منظور انجام اقدامات صحیح هنگام بروز مشکلات مرتبط با بیهوشی حین عمل

درامد رشته هوشبری

در حال حاضر بازار کاری رشته هوشبری مطلوب است و غالبا فارغ التحصیلان این رشته بیکار نمی باشند. میزان درآمد این شغل وابسته به مسائل مختلف از جمله کار کردن در بخش خصوصی یا دولتی می باشد. در واقع اگر شما در بیمارستان های خصوصی کار کنید درآمدی به مراتب بالاتر از بخش دولتی خواهید داشت. متاسفانه کارشناسان هوشبری با توجه به استرس شغلی بالای خود نسبت به سایر رشته های پیراپزشکی از حقوق بالایی برخوردار نیستند اما به طور کلی پایه ی حقوق هوشبر در بخش دولتی مشابه پایه ی حقوق سایر کارمندان دولت می باشد.

تفاوت رشته هوشبری و بیهوشی

فارغ التحصیلان رشته هوشبری همان کارشناسان هوشبری هستند که پس از ۴ سال، لیسانس این رشته را اخذ می نمایند. در حالی که رشته بیهوشی یکی از تخصص های پزشکی می باشد و افراد پس از گذراندن ۷ سال پزشکی عمومی، می توانند تخصص خود را در رشته بیهوشی بگیرند. کارشناسان هوشبری در اتاق عمل زیر نظر و رهبری متخصص بیهوشی کار خود را انجام می دهند.

آیا هوشبری رشته ای مهاجرت پذیر است؟

شرایط مهاجرت از طریق رشته هوشبری بسیار مساعد است.
 در بین کشور های مختلف که به جذب کارشناس هوشبری از سایر کشورها میپردازند، کشورهای آلمان، کانادا، سوئیس و اتریش به عنوان پردرآمدترین و بهترین کشورها برای کارشناسان هوشبری شناخته شده‌اند.

 رشته هوشبری چند سال است؟

مدت تحصیل رشته هوشبری در مقطع کارشناسی (لیسانس) ۴ سال می باشد. در واقع شما ملزم به گذراندن ۸ ترم تحصیلی در رشته هوشبری می باشید.

پس از اخذ مدرک لیسانس، فارغ التحصیلان رشته هوشبری ملزم به گذراندن ۲ سال طرح اجباری می باشند.

طرح اجباری رشته هوشبری چیست؟

فارغ التحصیلان رشته هوشبری همانند بسیاری از دانش آموختگان وزارت بهداشت بعد از پایان تحصیل خود ملزم به گذراندن طرح دوساله اجباری در مناطق محروم هستند که گذراندن طرح هوشبری اجباری و غیرقابل خرید است.

در رشته ی هوشبری ملزم به گذراندن چه درس هایی هستم؟

دانشجویان رشته هوشبری ملزم به گذراندن ۱۳۴ واحد درسی جهت اخذ مدرک کارشناسی خود میباشند. واحدهای دروس هوشبری در مقطع کارشناسی عبارتند از:
 واحدهای درس‌های عمومی: ۲۶ واحد
 واحدهای درس‌های پایه: ۴۱ واحد
 واحدهای درس‌های تخصصی: ۳۳ واحد
 واحدهای درس‌های کارآموزی: ۱۸ واحد
 واحدهای درس‌های کارآموزی در عرصه: ۱۶ واحد

از اصلی ترین دروس این رشته می توان به آناتومی، فیزیولوژی، فیزیک هوشبری، میکروب شناسی، اصول پرستاری و کار در اتاق عمل، خون شناسی و انتقال خون، فوریت های پزشکی و روش های بیهوشی اشاره نمود.

آیا ادامه تحصیل در رشته هوشبری تا مقطع دکتری امکان پذیر است؟
 پاسخ ما به شما منفی است.
 ادامه تحصیل در رشته هوشبری تنها تا مقطع کارشناسی ارشد امکان پذیر است. کارشناسی ارشد این رشته نیز هیچگونه سنخیتی با کار بالینی در بیمارستان ها ندارد و تحت عنوان کارشناسی ارشد آموزش هوشبری شناخته می شود و جهت تربیت نسل آینده کارشناسان هوشبری راه اندازی شده است.

درباره نویسنــده
نویسنده
فاطمه عباسی
فاطمه عباسی هستم دانشجوی پزشکی و مشاور گروه تجربی و عضو تیم بلاگ نویسی الورتبه ام. در دوران کنکورم به چالش های کوچیک و بزرگی برخوردم و از طرفی بعد از کنکور با تعاملی که هر سال با دانش آموزانم داشتم، با چالش ها و راه حل های مرتبط و دغدغه های اصلی داوطلبین کنکور بیشتر آشنا شدم. از جهتی از سال های دور دلباخته نوشتن و آموزش از طریق نگارش به افراد مختلف بودم. و الان این دو مسیر برای من باهم یکی شدند و سعی میکنم چالش های کنکوری ها و راه حل های مربوط به هر چالش رو به صورت ساده و کاربردی برای کسانی که عاشق پیشرفت کردن هستند بنویسم.
نظرات کاربـــران
فاقد دیدگاه
دیدگاهی برای این مطلب ثبت نشده است. اولین دیدگاه را شما بنویسید.
ثبت دیدگاه
captcha

برای سهولت در دسترسی به کانال تلگرام الورتبه لطفا کد QR زیر را با گوشی هوشمند خود اسکن کنید و مستقیما وارد کانال تلگرامی شوید

برای سهولت در دسترسی به پیج اینستاگرام الورتبه لطفا کد QR زیر را با گوشی هوشمند خود اسکن کنید و مستقیما وارد پیج ما شوید