ثبت نام در طرح مشاوره الورتبه

چجوری علوم و فنون را مرور کنم؟

روش مرور علوم و فنون

خواندن این مطلب

6 دقیقه

زمان میبرد!

چجوری علوم و فنون را مرور کنم؟

شما هم قطعا از اهمیت درس علوم و فنون کم نمی دانید، درسی که همه استادان و مشاوران برای کسب رتبه بالا، به خواندن آن تاکید دارند. حتما شده که یک هفته بعد از خواندن تاریخ ادبیات علوم و فنون، کتاب را باز کنید و هیچ کدام از اسم نویسندگان و شاعران و آثارشان یادتان نباشد؛ یا اینکه وقتی شروع به حل تست آرایه کرده اید، ناگهان تمام نکاتی که باعث میشد آرایه های مختلف را از یکدیگر تشخیص دهید، در ذهنتان بصورت ناقص، تداعی می شود. این موقعیت ها و هزاران موقعیت دیگر که باعث می شود شما حس ضعف و عدم تسلط در این درس را داشته باشید، علاوه بر داشتن روش مطالعه درست این درس، بستگی به مرور کردن شما دارد، اینکه هر چند وقت یکبار درس را مرور می کنید؟ و اینکه هر مبحث از علوم و فنون را با چه روشی مرور می کنید؟ الو رتبه در این بلاگ به شما در زمینه مرور درس علوم و فنون کمک خواهد کرد.

از چه روشی برای مرور کردن علوم و فنون استفاده کنم؟

باید دانست که هر مبحث از درس علوم و فنون، با توجه به محتوای مفاهیم آن مبحث، روش مرور مخصوص به خود را دارد.

مرور تاریخ ادبیات و سبک شناسی:

این مبحث کتاب علوم و فنون از مبحث هایی هست که اکثر داوطلبان کنکوری، به دلیل حجم حفظیاتی که دارد از آن فراری هستند و معمولا برای یادآوری مطالب تاریخ ادبیات، مثل اسم شاعران، قرن ها، آثار هر نویسنده و شاعر و تشخیص ویژگی های هر سبک، به مشکل بر میخوردند و احساس میکنند حافظه ضعیفی دارند، در صورتی که واقعا اینطور نیست، بلکه فقط روش درستی را برای مرور تاریخ ادبیات ‌و سبک شناسی استفاده نکرده اند.

روش مرور تاریخ ادبیات و سبک شناسی:

بهترین روش مرور برای مباحث تاریخ ادبیات و سبک شناسی، استفاده از منحنی یادگیری ابینگهاوس است؛ در این منحنی ثابت شده است که فراموشی مطالب خوانده شده ۲۰ دقیقه پس از اولین مطالعه اتفاق می افتد و پس از ۲۴ ساعت ۲۰ تا ۳۰ درصد اطلاعات را فراموش خواهید کرد تا جایی که دیگر، از ۱۰۰ درصد مطالبی که خوب آنها را مفهومی یاد گرفته اید، تنها ۲۰ الی ۳۰ درصد در حافظه شما باقی خواهد ماند.

پس با توجه به این منحنی شما تاریخ ادبیات و سبک شناسی را باید در پنج مرحله مرور کنید تا ملکه ی ذهنتان شود:

_اولین مرحله مرور ، تقریبا۲۰ دقیقه پس از مطالعه درس باشد.

_دومین مرحله مرور، یک روز پس از مطالعه است.

_سومین مرحله مرور هم ۶ روز پس از مرور دوم انجام شود.

_ چهارمین مرحله مرور، ۱۰ روز پس از مطالعه اول درس باشد.

_پنجمین مرحله مرور، یه ماه بعد از مطالعه اول درس باشد.

برای مرور مباحث ( آرایه، قرابت و عروض و قافیه) از چه روشی استفاده کنیم؟

بهترین روش برای مرور آرایه، قرابت و عروض و قافیه حل تست مروری است. زیرا این سه مبحث از مباحثی هستند که بیشتر با تمرین و تست زنی زیاد می توان مطالب آن را مرور کرد، تا صرفا خواندن نکات هر آرایه و تست نزدن.

تست مروری به این صورت است که شما پس از هر بار تست زنی از مباحث آرایه، قرابت و عروض و قافیه لازم است که تست های مهم، غلط و نزده را نشان دار کنید، سپس دفعات بعدی که می خواهید مثلا آرایه استعاره را مرور کنید، از تست های نشان دار هر آرایه استفاده کنید و دوباره همان تست ها را حل کنید. در واقع شما تست جدیدی نزده اید، فقط تست هایی که قبلا در آن مشکلی داشته اید یا یادگیری تان ناقص بوده است را دوباره با تست زنی، مرور می کنید.

نکته برداری، روش دوم برای مرور آرایه، قرابت و عروض و قافیه

دومین روش که تکمیل کننده روش اول است، نکته برداری از این تست ها و درسنامه این سه بخش علوم و فنون است تا مطالب خلاصه تر شوند و مرورشان راحت تر اتفاق بیوفتد.

مرور به وسیله نکته برداری از تست ها:

مرور تست های آرایه:

فرض کنید امروز باید ۱۵ تست آرایه بزنید، از این ۱۵ تست قطعا از هر بیت نکات و آرایه های زیادی بیرون می آید، کار شما این است که، باید در دفتری جداگانه از این ۱۵ تست نکته برداری کنید. به این صورت که یک بیت جدید را می ببنید که چندین آرایه در آن وجود دارد، خب مشخص است که بیت مهمی است پس آن را در دفترتان یادداشت کرده و آرایه هایش را هم کنارش بنویسید. به همین ترتیب تک تک سوالات پرنکته و مهم را بررسی کرده و گزینه هایش را چک کنید، تا اگر نکته ای داشت از قلم نیوفتد.

اگر میخواهید در مورد روش های تست زنی بیشتر بدانید کلیک کنید.

مرورتست های قرابت:

یا در قرابت بعد از حل تست ها، نوبت آن است که از تست ها نکته برداری شود، به این صورت که قرابت های مثل هم یا نزدیک به هم را در دفترتان در یک صفحه یادداشت کنید.مثلا از بین ۱۵ تست قرابت تعداد ۲ تست، بیت های ۳گزینه اش مربوط به مفهوم قناعت است یا برعکس یک بیت مربوط به قناعت است و دیگر ابیات هر کدام مفهوم دیگری دارند. شما باید تک تک مفاهیم هر گزینه را چک کنید و بیت هایی که مفاهیمی نزدیک و شبیه به هم دارند را در یک دسته بندی در دفترتان طبق یک عنوان مشخص مثلا قناعت یادداشت کنید، این عنوان بندی ها باعث می شود در مرور کردن راحت تر و با سرعت بالاتری عمل کنید.

مرورتست های عروض و قافیه:

روش نکته برداری از تست ها در عروض و قافیه به این شکل است که بعد از زدن تست هایی به تعداد مشخص، سراغ نکته برداری سوالاتی می روید که در بعضی بیت هایش، تشخیص وزن یا اختیارات شاعری آن بیت برایتان سخت است و نیاز به مرور دوباره دارد.در اینجا هم دفتر نکته برداری تان را برای عروض بخش بندی کنید و بیت هایی که وزن ها و اختیارات شاعری مشابه هم را دارند، در بخش مخصوص به خود یادداشت کنید.

برای قافیه نیز تمرکزتان روی کلمات قافیه در ابیات هر سوال باشد، می توانید از کلماتی که برایتان قافیه شدن یا نشدنشان باهم  تعجب آور است، نکته برداری کنید و در دفتر نکته برداری های خود آن را مرور کنید‌.

مرور به وسیله نکته برداری از درسنامه ها

همانطور که میدانید آرایه های مختلفی در کتاب های علوم و فنون دبیرستان برای شما آورده شده است. شما باید به هر درس از آرایه ها که رسیدید، آرایه های آن درس را در دفتر نکته برداریتان یادداشت کنید، مثلا کنایه ها، جناس ها و استعاره های معروف را برای خود لیست کنید، یا شرایط پیدا شدن هر آرایه را برای خودتان به صورت خلاصه یادداشت کنید. مثلا اگر در کلمه ای سا، سان و.. بود نشان دهنده آرایه تشبیه در آن کلمه است.

همچنین برای عروض هم انواع وزن ها را با هجاهای آن یادداشت برداری کرده و اختیارات شاعری و طرز تشخیص آنها در بیت را در دفترتان خلاصه نویسی کنید.

از آنجایی که راجع به قرابت در کتاب علوم و فنون درس های مخصوصی تعلق نگرفته، پس فقط از روش نکته برداری از روی تست های قرابت استفاده کنید. و به کتاب هایی که انواع مفاهیم قرابت را دسته بندی کرده اند هم می توانید برای تسلط بیشتر مراجعه کنید.

کی نکته برداری هایم را مرور کنم؟

وقتی شما نکته برداری هایتان را در زمان های مشخص شده و مخصوصی به صورت مرتب مرور کنید، تاثیر مرور منظم را در بلند مدت در نتیجه امتحانات و آزمون هایتان خواهید دید.شما میتوانید بهترین زمان مرور را از منحنی فراموشی متوجه بشوید.

پس باید مرور نکته برداری هایتان در این زمان ها حتما انجام شود:

۱_آخر هر شب پس از حل تست های مثلا آرایه

۲_ آخر هر هفته

۳_ قبل از هر آزمون

۴_ در دوران جمع بندی

شما علاوه بر اینکه نکته برداری های علوم و فنون را با ۵ مرحله ابینگهاوس مرور می کنید، باید در این ۴ زمان هم در برنامه تان مرور داشته باشید تا بتوانید از برنامه تان بیشترین بازدهی و نتیجه را بگیرید. زیرا این ۴ مرحله از مهم ترین و بهترین زمان های مرور مطالب برای یک کنکوری محسوب می شوند.

پیشنهاد مشاوران الو رتبه برای شما:

مشاور های کنکور الورتبه برای داشتن یک مرور اصولی در برنامه تان از روش های علمی استفاده می کنند، مانند روش ابینگهاوس که در بالا گفته شد و روش مرور نکته برداری های درسنامه ها و تست هایتان.
به علاوه اینکه مرورهای شما را در آخر شب ها، آخر هفته ها و قبل از آزمون ها چک خواهند کرد و نظارت کامل بر عملکرد شما خواهند داشت.

درباره نویسنــده
نویسنده
مرضیه شیخ
مرضیه شیخ هستم اینقدر عاشق مشاوره ام تا کنکورم تموم شد، یکسال از وقتم رو برای یادگیری مشاوره از اساتید سرشناس گذروندم و بصورت خصوصی دانش‌آموز گرفتم و دوتا قبولی داشتم. بعد از اینکه وارد الورتبه شدم، به من فرصتی داد که علاقه دومم را هم شکوفا کنم و به عنوان نویسنده بلاگ برایتان محتواهای ارزشمند بنویسم. این علاقه محدود به موضوع مشاوره نشد و برای انواع نشریات حقوقی دانشگاهی نیز مقالات حقوقی نوشتم.
نظرات کاربـــران
فاقد دیدگاه
دیدگاهی برای این مطلب ثبت نشده است. اولین دیدگاه را شما بنویسید.
ثبت دیدگاه
captcha

برای سهولت در دسترسی به کانال تلگرام الورتبه لطفا کد QR زیر را با گوشی هوشمند خود اسکن کنید و مستقیما وارد کانال تلگرامی شوید

برای سهولت در دسترسی به پیج اینستاگرام الورتبه لطفا کد QR زیر را با گوشی هوشمند خود اسکن کنید و مستقیما وارد پیج ما شوید