ثبت نام در طرح مشاوره الورتبه

خلاصه نویسی فیزیک

روش خلاصه نویسی فیزیک

خواندن این مطلب

4 دقیقه

زمان میبرد!

خلاصه نویسی فیزیک

فرض کن ماه آخر منتهی به کنکور است و میخواهی هرآنچه از فیزیک آموخته ای را دوباره بخوانی. وقتت کوتاه است و اگر در طول سال خلاصه نویسی نکرده باشی قطعا نمیتوانی همه ی فرمول ها و مفاهیم فیزیک را جمع بندی کنی و از طرفی تمام فرمول ها و مفاهیم اصلی سه پایه ی فیزیک در ذهنت بدون هیچ دسته بندی خاصی پراکنده شده است.

این اتفاقی است که برای اکثر دانش آموزان در ماه های آخر سال تحصیلی رخ میدهد. اما راه حل چیست؟
 راه حل اصلی این مسئله یادگیری روش صحیح خلاصه نویسی هنگام مطالعه درس فیزیک در طول سال تحصیلی میباشد.

تعریف کلی از خلاصه نویسی

 به زبان ساده، خلاصه نویسی یعنی نوشتن یک مطلب در قالبی کوتاه تر؛ اما باید به این نکته توجه داشت که زبان خلاصه باید بسیار ساده و به دور از جملات طولانی باشد. همچنین کوتاه کردن مطالب نباید ضربه ای به مفاهیم اصلی اولیه بزند و شما باید با حفظ مفاهیم اصلی و حذف نکات کم اهمیت تر باعث شوید که در آینده زمان کمتری بر روی مطالعه مطلب خوانده شده بگذارید.

فواید خلاصه نویسی:

فیزیک از جمله درس هایی است که دارای مفاهیم پیچیده و فرمول های بسیار میباشد. بنابراین با داشتن خلاصه ای کاربردی از درس فیزیک میتوانید به صورت مختصر و سریع فیزیک دبیرستان خود را مرور کنید.


 از جمله سایر فواید خلاصه نویسی درس فیزیک میتوان به موارد زیر اشاره کرد:
 ۱) صرف زمان کمتر به منظور مطالعه مطالب کلیدی تر
 ۲) داشتن منبعی جمع و جور برای جمع بندی سریع مطالب
 ۳) فعال درس خواندن هنگام نوشتن خلاصه ها
 ۴) استفاده از خلاصه ها هنگام حل تمارین به منظور یادآوری سریع مطالب
 ۵)  تعداد مرور بیشتر در طول سال تحصیلی با استفاده از خلاصه های نوشته شده از هر درس
 ۶) انتقال سریع اطلاعات از خلاصه های نوشته شده به مغز و همچنین انتقال سریع اطلاعات از مغز هنگام حل تمارین به دلیل یادگیری مفاهیم به صورت خلاصه شده

چگونه به صورت اصولی برای درس فیزیک خلاصه بنویسیم؟

همانطور که اشاره شد درس فیزیک از دو بخش مفاهیم و فرمول ها تشکیل میشود و برای نوشتن خلاصه باید به هر دو بخش توجه ویژه ای داشته باشیم بدین منظور گام های زیر را طی میکنیم.


 گام اول: مطالعه عمیق متن کتاب درسی و هایلایت تعاریف، مفاهیم و فرمول های مهم
 گام دوم: مطالعه عمیق درسنامه یا جزوه استاد و علامت گذاری بخش های مهمی که در کتاب درسی به آن اشاره مستقیمی نشده است.
 گام سوم: نوشتن واژه های کلیدی اصلی و تعریف مختصر و مفید از هر کلیدواژه
 نکته: اگر کلید واژه اصلی دارای یکای مشخص معرفی شده در کتاب درسی بود حتما آن را نیز یادداشت کنید
 به عنوان مثال:
 نیرو: عاملی که بر اجسام اثر گذاشته و باعث تغییر حالت حرکتی در آن ها میشود/یکا: نیوتون (N)

گام چهارم: نگارش فرمول های مهم
 نکته: حتما به نوشتن خود فرمول به صورت انگلیسی اکتفا نکنید بلکه یکای هر پارامتر در فرمول را مشخص کنید و حتی اگر نام فارسی پارامتر را از خاطر میبرید پایین هر پارامتر نام کامل آن را نیز یادداشت کنید
 به عنوان مثال:
 F=ma
 نیرو=جرم×شتاب

گام پنجم: هر نوبت که کتاب درسی یا درسنامه را مطالعه میکنید به تکمیل خلاصه خود بپردازید.

در واقع خلاصه نویسی کاری تدریجی است و شما باید به این نکته توجه کنید که در طول زمان باید خلاصه های شما از نظر مفهومی و مطالب دارای پیشرفت قابل توجه باشد.

گام ششم: هنگام حل تمارین سعی کنید آن ها را تیپ بندی کنید و از هرتیپ یک سوال مهم را وارد برگه خلاصه خود نمایید. در هر فصل فیزیک شما نهایتا ۱۰ تیپ سوال مهم و اساسی دارید. بنابراین از تیپ بندی سوالات هرگز غافل نشوید.

شما می توانید روش مطالعه فیزیک را به طور کامل در وبلاگ که تیم ما اماده کرده است یاد بگیرید.

مشاوره کنکور الورتبه چگونه میتواند در زمینه نحوه ی خلاصه نویسی درس فیزیک به شما کمک نماید؟

روشی که به صورت موجز برایتان گفته شد، روشی کاربردی و نتیجه بخش است. ممکن است با وجود استفاده از این روش خلاصه نویسی به نتایج شگفت انگیز آن دست پیدا نکنید یا ندانید جزئیات نگارش خلاصه نویسی به چه نحو میباشد. در این جاست که گروه مشاوره ای الورتبه با مشاور کنکور خبره و صاحب تجربه ای که دارد میتواند به شما کمک بسیاری نموده و فوت و فن ها و جزئیات روش های مختلف خلاصه نویسی درس فیزیک را به شما آموزش دهد.

درباره نویسنــده
نویسنده
فاطمه عباسی
فاطمه عباسی هستم دانشجوی پزشکی و مشاور گروه تجربی و عضو تیم بلاگ نویسی الورتبه ام. در دوران کنکورم به چالش های کوچیک و بزرگی برخوردم و از طرفی بعد از کنکور با تعاملی که هر سال با دانش آموزانم داشتم، با چالش ها و راه حل های مرتبط و دغدغه های اصلی داوطلبین کنکور بیشتر آشنا شدم. از جهتی از سال های دور دلباخته نوشتن و آموزش از طریق نگارش به افراد مختلف بودم. و الان این دو مسیر برای من باهم یکی شدند و سعی میکنم چالش های کنکوری ها و راه حل های مربوط به هر چالش رو به صورت ساده و کاربردی برای کسانی که عاشق پیشرفت کردن هستند بنویسم.
نظرات کاربـــران
فاقد دیدگاه
دیدگاهی برای این مطلب ثبت نشده است. اولین دیدگاه را شما بنویسید.
ثبت دیدگاه
captcha

برای سهولت در دسترسی به کانال تلگرام الورتبه لطفا کد QR زیر را با گوشی هوشمند خود اسکن کنید و مستقیما وارد کانال تلگرامی شوید

برای سهولت در دسترسی به پیج اینستاگرام الورتبه لطفا کد QR زیر را با گوشی هوشمند خود اسکن کنید و مستقیما وارد پیج ما شوید