ثبت نام در طرح مشاوره الورتبه

0
سبد خرید خالی است.
ورود | ثبت نام
captcha

روش مطالعه دروس حفظی برای کنکور

روش مطالعه دروس حفظی

خواندن این مطلب

4 دقیقه

زمان میبرد!

روش مطالعه دروس حفظی برای کنکور

(( خواندن حفظیات برام سخت است))، (( نمی توانم دروس حفظی را درک کنم)) ، (( چگونه دروس حفظی را بخوانم)). اگر سوالاتی مانند این مثال ها تا به امروز برایتان پیش آمده است به این معناست که در خواندن دروس حفظی و درک کردن مفاهیم آن ها دچار مشکل شده اید و هر چقدر تلاش می کنید به نتیجه نمی رسید و کلافگی و سردرد تمام اعصابتان را به هم ریخته است.

در این مقاله به بررسی روش اصولی و درست مطالعه دروس حفظی برای کنکور می پردازیم تا همه دانش آموزان ( چه دانش آموزانی که حفظیاتشان خوب است چه آن دسته که حفظیاتشان بد است) بتوانند این دروس را به راحتی گذرانده و مهارت خواندن اصولی را یاد بگیرند.با تیم الورتبه در این وبلاگ همراه باشید.

انواع حافظه

 قبل از اینکه به روش مطالعه دروس حفظی بپردازیم بهتر است انواع حافظه و کارکرد های آن ها را بررسی کنیم:

۱- حافظه بلند مدت : اطلاعات از حافظه کوتاه مدت به حافظه بلند مدت منتقل می‌شوند. این حافظه موظف است که اطلاعات را از چند روز تا چند دهه در خود نگه دارد و تلاش ما این است که این حافظه را تقویت کرده و  اطلاعات را به آنجا بسپاریم تا دیگر دچار فراموشی اطلاعات نشویم.

۲- حافظه کوتاه مدت : ظرفیت نگهداری اطلاعات در حافظه کوتاه مدت بین چند ثانیه تا چند روز است و بعد از آن یا وارد حافظه بلند مدت می‌شود یا برای همیشه فراموش می‌شود برای دانش‌آموزان این موضوع بسیار دردسرساز است زیرا اگر اطلاعات را به حافظه بلند مدت انتقال ندهد باعث می‌شود که اطلاعات برای همیشه فراموش شود.

چگونه درس های حفظی را سریع حفظ کنیم؟

۱- پیشخوانی: در در این مرحله که اولین گام در روش مطالعه دروس حفظی است شما باید ابتدا به فهرست مطالب موضوع مورد نظر مراجعه کرده و ذهنیتی ابتدایی در مورد موضوعاتی که قرار است مطالعه نمایید را کسب کنید سپس به صورت روزنامه وار مطالب هر عنوان را مطالعه نمایید.

۲- مطالعه : این مرحله نقش کلیدی در کلیت خواندن دروس حفظی دارد به این صورت که شما هنگامی که مرحله پیشخوانی را انجام داده باشید به سمت این مرحله می آیید. در این مرحله شما باید مطالب هر عنوان را با دقت با آرامش و بدون عجله کردن خوانده تا بتوانید ذهنیتی کلی و جزئی در مورد مباحثی در حال مطالعه آن هستید بدست بیاورید ( در این مرحله داشتن مداد و خط کشیدن زیر نکات مهم و کلیدی بشدت پیشنهاد می شود).

۳-پرسش از خود: حال که شما دو مرحله قبل را انجام داده‌اید در این مرحله شما می‌توانید با پرسیدن انواع سوال‌های مرتبط با مبحثی که مطالعه کرده‌اید خودتان را به چالش بکشید تا :

۱- سر فصل ها را درک کنید.

۲- قسمت های سخت و قابل فراموش کردن برایتان آشکار شود.

۳- مطالب مهم و کلیدی برایتان مرور شود.

بهتر است این سوالات را یادداشت کنید زیرا در مرحله بعدی به آن ها نیاز پیدا خواهید کرد.

۴- خلاصه نویسی : تا به اینجا در سه مرحله ما توانستیم که سه بار مطلب مورد نظر را مطالعه کنیم و این مطالب در ذهنمان به انواع مختلف به گردش آمده. حال وقت آن است که این مطالب را روی کاغذ آورده و نکات مهم و کلیدی را در خود کتاب یا در دفتر جداگانه (بستگی به سلیقه شخصی خودتان دارد )یادداشت کنیم.

تحقیقات نشان داده در صورت نوشتن یک مطلب بر روی کاغذ، احتمال فراموشی آن در حافظه بلند مدت کاهش می یابد. پس بهتر است که حتما خلاصه نویسی کنید. ( اتفاقی که می افتد این است که هنگامی که خلاصه می نویسید، ذهن شما همزمان در حال پردازش خواندن مطلب و نوشتن آن است و هنگامی که دست خطی که با آن مطلب نوشته شده است را ببیند، سریع تر می تواند آن مطلب را دوباره یاد بگیرد یا به خاطر آورد.)

می توانید به منحنی فراموشی ابینگهاوس برای دانستن بهترین تایم مرور دروس سر بزنید

۵-نمودار یا فلش کارت: پس از مرحله خلاصه نویسی شما می‌توانید خلاصه‌های خود را به صورت نمودار یا فلش کارت درآورده و از آنها برای آزمون‌ها یا امتحانات خود استفاده کنید. در خصوص نمودار، هر نموداری باید به صورت جامع و بدون داشتن جملات طولانی باشد به این صورت که مغز همان که نمودار را ببیند بفهمد که در مورد کدام مطلب در حال یادگیری است. در خصوص فلش کارت، بهتر است که رنگ فلش کارت های هر درس با درس دیگر فرق کند تا حافظه تصویری بتواند مطالب متفات را با تمایز رنگ ها به خاطر بسپارد.

۶- تدریس به دیگران : گام نهایی در این روش تدریس به دیگران است شما هنگامی که بتوانید مطلبی را به یک شخص دیگر تدریس کنید آن شخص ممکن است که آن مطلب را یاد نگیرد اما این شمایید که آن مطلب را هنگام یاد دادن دوباره یاد می‌گیرید. در این مرحله حافظه کوتاه مدت شما، نقاط ضعف و قوت را به شما نشان می دهد. بدین صورت که کدام مطلب را بهتر یاد گرفته اید و کدام مطلب را فراموش کرده اید.

نکته مهم !!!!!

 باید توجه داشت که نحوه تغذیه و نحوه خواب شما تاثیر مستقیمی در عملکرد شما در این دروس خواهد داشت به این صورت که اگر شما تغذیه و خوابتان به صورت درست و اصولی باشد عملکرد حافظه کوتاه مدت و بلند مدتتان در اوج خودشان خواهند بود و خطا های کمتری در مسیرتان شکل خواهند گرفت.

سخن پایانی

روش مطالعه دروس حفظی روشی است که نیاز به تکرار و تمرین دارد ( همچنین رسیدن به سلامت جسمی و ذهنی از جمله مواردی است که باید به آن دقت بسیار داشت چرا برای بهینه بودن هر چه بیشتر مطالعه، سلامت ذهن نقش مهمی دارد.)  در الورتبه ما به شما کمک می کنیم تا با انجام این روش و تکرار آن، حتی اگر حفظیاتتان قوی نیست ، دروس حفظی را گذرانده و نمره ایده آل تان را بدست آورید.

درباره نویسنــده
نویسنده
آرسام معروفی
نظرات کاربـــران
فاقد دیدگاه
دیدگاهی برای این مطلب ثبت نشده است. اولین دیدگاه را شما بنویسید.
ثبت دیدگاه
captcha

برای سهولت در دسترسی به کانال تلگرام الورتبه لطفا کد QR زیر را با گوشی هوشمند خود اسکن کنید و مستقیما وارد کانال تلگرامی شوید

برای سهولت در دسترسی به پیج اینستاگرام الورتبه لطفا کد QR زیر را با گوشی هوشمند خود اسکن کنید و مستقیما وارد پیج ما شوید