ثبت نام در طرح مشاوره الورتبه

0
سبد خرید خالی است.
ورود | ثبت نام
captcha

مرور بر اساس منحنی ابینگهاوس

روش مرور ابینگهاوس

خواندن این مطلب

4 دقیقه

زمان میبرد!

مرور بر اساس منحنی ابینگهاوس

حتما برای شما هم اتفاق افتاده است که پس از مطالعه ی مطلبی خیلی زود آن را فراموش کرده اید. مغز با عملکرد پیچیده خود برای بازیابی و یادآوری مطالب نیازمند تکرار و مرور فراوان است و اطلاع از بازه های مروری مناسب شاید حتی از مدت زمانی که برای مرور خود اختصاص میدهید مهم تر باشد.

به احتمال زیاد شما هم زمان مناسب مرور و بازیابی اطلاعات را نمی دانید. مطالعات بسیاری با بررسی منحنی فراموشی ابینگهاوس بیان کرده اند که دانستن بازه های مرور برای بازیابی مطالب خوانده شده بسیار مهم میباشد. اما منحنی فراموشی ابینگهاوس چیست و مرور بر اساس این منحنی چگونه انجام میشود.

نمودار فراموشی ابینگهاوس چیست؟

طبق این منحنی که پایه گذار آن هرمان ابینگهاوس بود، افراد پس از یادگیری مطالب نسبتاً سریع فراموش می‌کنند و پس از آن فراموشی مطالب، سرعت آهسته تری به خود میگیرد.  پیامدهای این مسئله برای همه دانش آموزان کاملا واضح میباشد. فرض کنید یک یا دو روز پس از شرکت در کلاس یا خواندن یک فصل از کتاب درسی تقریباً ۷۵٪ از آنچه را که آموخته اید فراموش کنید و بدتر از آن اینکه بیشترین بخش فراموشی مطالب در همان ساعت اول اتفاق می افتد.

قطعا اگر این مهم را بدانید نسبت به درس خواندن دلسرد میشوید اما منحنی فراموشی در واقع نشان دهنده الگویی عادی در مغز انسان است که باعث میشود اطلاعت بی معنی و غیرکاربردی حافظه انسان را بیشتر از حدی مشخص اشغال ننماید.
 همانطور که در نمودار زیر مشاهده میکنید:
 بیشتر از ۵۰ درصد مطالب در یک ساعت اول پس از مطالعه فراموش میگردد
 اکثر مطالب فراموش شده را در ۸ ساعت ابتدایی از دست میدهیم و پس از آن سرعت فرایند فراموشی تقریبا ثابت میگردد.

نمودار ابینگهاوس

 به طور کلی ما حدود ۶۰ درصد از آنچه را که به تازگی پردازش کرده ایم در ۲۰ دقیقه اول فراموش میکنیم.

با این اوصاف باید بدانید که حافظه کوتاه مدت همینقدر سریع فراموشکار است و این شمایید که باید به تقویت حافظه کوتاه مدت خود بپردازید و راه حل این مسئله مسلما مرور است.
 نمودار پایین نشان می دهد که مرور چگونه بر حافظه تأثیر می گذارد. می‌توانید ببینید که هر بار که مطالب را مرور می‌کنید، اطلاعات بسیار بیشتری را حفظ می‌کنید و منحنی فراموشی شما در سطح بسیار بالاتری ثابت می‌شود.

همانطور که مشاهده میکنید بعد از هربار مرور، مقدار مطالب فراموش شده به طرز شگفت انگیزی کاهش می یابد.

اما چگونه بر اساس منحنی ابینگهاوس مرور کنیم؟

شما بایستی در فواصل مشخصی طبق نمودار فراموشی مرور مطالبی را که خوانده اید انجام دهید.
 به این منظور شما باید دقیقا بعد از اتمام کلاس یا مطالعه مطلبی مشخص به مرور مباحث بپردازید.
 مرحله دوم مرور خود را ۲۴ ساعت پس از مطالعه خود انجام دهید.
 زمان مرور بعدی شما یک هفته پس از مطالعه مطالب خوانده شده میباشد.
 مرحله چهارم مروری باید یک ماه پس از مطالعه مباحث انجام گردد.
 تحقیقات نشان می دهد که حداقل بایستی سه مرتبه فرایند مرور انجام گردد تا شما بر مطالبی که خوانده اید تا حد قابل قبولی مسلط شوید.

شما برای مرور می توانید سراغ تست مروری و یا تست پوششی بروید.

چند توصیه برای مرور موثر تر:

۱) یکی از اثربخش ترین کارها این است که از مطالب مهمی که فکر میکنید به خاطر سپردن آن ها سخت است، یادداشت برداری کنید. شما میتوانید با یادداشت برداری درست از کلمات و جملات سخت برای مرحله مروری بعدی خود منبعی مناسب داشته باشید.
 ۲) بلافاصله پس از پایان کلاس یا پایان مطالعه مطلبی، برنامه ای برای مرور مطالب تنظیم کنید.  به یاد داشته باشید، اولین مرحله مروری خود را به تاخیر نیندازید چرا که اولین مرحله، مهم ترین مرحله است و شما با انجام مرور مرحله اول بیشترین مطلب را در حافظه خود نگه خواهید داشت.
 ۳) یک هفته بعد از مطالعه مطالب علاوه بر مرور مرحله سوم، از خود آزمونی بگیرید تا متوجه شوید تا چه اندازه مرور شما موثر واقع شده است.
 ۴) درست است که سه مرحله مرور برای یادآوری مطالب ضروری است اما کافی نیست. یعنی با ورود به مرحله چهارم مرور مطالب شما به این اطمینان خواهید رسید که نه تنها مطالب را برای آزمون های خود به خوبی حفظ کرده اید، بلکه این مطالب پس از فارغ التحصیلی شما نیز در حافظه شما میماند‌.

تیم مشاوره ی الورتبه چگونه می تواند در زمینه مرور بر اساس منحنی ابینگهاوس به شما کمک نماید؟

ممکن است با انجام این روش کاربردی مروری به نتیجه دلخواه نرسید و بازهم به اندازه ی کافی مطالب مطالعه شده را به خاطر نیاورید. باید بدانید مرور بر اساس منحنی فراموشی ابینگهاوس روشی کاملا علمی است که امتحان خود را در سراسر دنیا پس داده است. پس با انجام این روش مرور شما باید نتیجه بگیرید. اگر این مهم اتفاق نمی افتد، ممکن است به این دلیل باشد که شما این روش را به درستی انجام نمیدهید. بنابراین میتوانید از مشاوران خبره و صاحب تجربه ی گروه مشاوره کنکور الورتبه استفاده نمایید. چرا که مشاوری که خودش این روش مروری را اجرا نموده است و از آن نتیجه گرفته است بهترین فرد برای رصد شما در زمینه صحت انجام این روش میباشد.

منبع تصاویر:

Wittman, J., & Stanislaus, C. S. U. (2018). The Forgetting Curve. California State University, Stanislaus

درباره نویسنــده
نویسنده
فاطمه عباسی
نظرات کاربـــران
فاقد دیدگاه
دیدگاهی برای این مطلب ثبت نشده است. اولین دیدگاه را شما بنویسید.
ثبت دیدگاه
captcha

برای سهولت در دسترسی به کانال تلگرام الورتبه لطفا کد QR زیر را با گوشی هوشمند خود اسکن کنید و مستقیما وارد کانال تلگرامی شوید

برای سهولت در دسترسی به پیج اینستاگرام الورتبه لطفا کد QR زیر را با گوشی هوشمند خود اسکن کنید و مستقیما وارد پیج ما شوید