خانه » آزمون و تحلیل آزمون » برنامه ریزی برای امتحان نهایی

بلاگ الورتبه

اخبار و اطلاعات کنکور رو از اینجا دنبال کن

برنامه ریزی برای امتحان نهایی

زمان مطالعه: دقیقه

آماده شدن برای امتحانات پایان سال می تواند برای اکثر دانش آموزان استرس زا باشد، خصوصا برای دانش آموزانی که امتحان نهایی دارند. خیلی از افراد با وجود تلاش بسیار و صرف وقت و هزینه، باز هم به نتیجه دلخواه نمی رسند. اما خبر خوب این است که با یک برنامه مطالعاتی منظم و تلاش مداوم، می توانید به طور موثر تمام مطالب لازم را پوشش دهید و در امتحانات خود عملکرد مطلوبی داشته باشید. در این بلاگ قصد داریم تا به بررسی این موضوع بپردازیم که چگونه میتوان برای امتحانات نهایی برنامه ریزی مناسبی داشت؟

اهمیت امتحانات نهایی:

در سال های اخیر به دلیل آنکه تاثیر امتحانات نهایی بر قبولی در کنکور رو به رشد است، شاهد افزایش تمرکز بیشتر دبیران و دانش آموزان بر کسب نتیجه بهتر در امتحانات نهایی هستیم. چه بسا افراد زیادی که درصدهای مطلوبی در کنکور کسب کرده اند اما به دلیل آنکه نمرات خوبی در امتحانات نهایی کسب نکرده بودند، به رشته دلخواه خود دست پیدا نکردند. از جهتی گرفتن نتیجه از امتحان نهایی با توجه به مفهومی تر و ریزتر شدن سوالات، سال به سال سخت تر میشود. بنابراین بایستی برای کسب نتیجه در امتحانات نهایی از یک برنامه مناسب پیروی نماییم.

چگونه برای امتحان نهایی برنامه ریزی کنم؟

 در اینجا با پیروی از چند قدم ساده که در ادامه به طور کامل توضیح داده شده است، میتواند برنامه ای شخصی سازی شده و مناسب برای خودتان بنویسید.

قدم اول:

 چک منابع درسی و حذفیات هر مبحث:
 با چک کردن منابع و فصول هر درس شروع کنید تا دامنه مطالبی که در امتحانات پوشش داده می شود را بیابید.  اطمینان حاصل کنید که از هر گونه به روز رسانی یا تغییر در منابع و حذفیات که ممکن است در طول سال تحصیلی ابلاغ شده باشد آگاه هستید.

قدم دوم:

 یک برنامه مطالعاتی دقیق بنویسید:
 در واقع برای نگارش یک برنامه مطالعاتی دقیق شما نیاز دارید از فاکتورهای مختلف تاثیرگذار در روند مطالعاتی خود تا حد مطلوبی آگاه باشید. بنابراین بهتر است قبل از هر چیزی به دو فاکتور اساسی یعنی منابع مطالعاتی و اولویت بندی مباحث دقت نمایید.

۱) منابع مطالعاتی:
 تمام منابع مطالعاتی مرتبط، مانند کتاب درسی، کتاب های کمک درسی، جزوه ها، امتحانات نهایی سال های گذشته یا سوالات تمرینی را جمع آوری کنید و انتخاب کنید که از چه منابع مطالعاتی ای قرار است برای هردرس استفاده نمایید.

۲) اولویت بندی و تفکیک موضوعات:
 مباحثی را که باید برای امتحان آماده کنید، بر اساس اهمیت و سطح دانش خود اولویت بندی کنید. موضوعات پیچیده را به بخش های کوچکتر تقسیم کنید تا مطالعه را کارآمدتر و آسان تر نمایید.
 اولویت بندی مباحثی که بایستی مطالعه شوند، یکی از جنبه های ضروری آمادگی برای امتحان است. عوامل بسیاری وجود دارند که باید هنگام اولویت بندی مباحث، مورد توجه قرار گیرند. این عوامل عبارتند از:

☆ اهمیت مبحث: مباحث امتحان خود را چک کنید و از دبیر یا مشاور خود در مورد میزان اهمیت موضوعات مختلف در امتحان بپرسید. روی موضوعاتی با اهمیت بالاتر تمرکز کنید، زیرا احتمالاً تأثیر قابل توجهی بر نمره کلی امتحان شما خواهند داشت.

☆ سطح علمی شما: دانش فعلی خود را از هر موضوع ارزیابی کنید.  موضوعاتی را که به نظرتان چالش برانگیز است یا درک ضعیف تری از آنها دارید اولویت بندی کنید، زیرا ممکن است برای تسلط بر آنها به زمان و تلاش بیشتری نیاز باشد. سپس به زمان باقیمانده تا امتحان توجه کنید. اگر زمان در دسترس شما کافی بود ابتدا با مباحثی که در آن ها تسلط کمتری دارید شروع کنید اما اگر زمانتان محدود بود بهتر است از مباحثی آغاز کنید که آن ها را بهتر بلدید.

☆ سطح دشواری مباحث: برخی موضوعات ممکن است ذاتاً دشوارتر یا پیچیده تر از سایر موضوعات باشند.  برای اطمینان از اختصاص زمان کافی برای درک و تمرین مطالب، این موضوعات را اولویت بندی کنید.

☆ همپوشانی با موضوعات دیگر و توجه به پیش نیازها: مباحثی را که با سایر دروس همپوشانی دارند، شناسایی کنید.  مطالعه همزمان این مباحث ممکن است به شما در تقویت درک و صرفه جویی در زمان کمک کند. همچنین توجه به پیش نیازهای مطالعاتی یعنی مباحثی که قبل از خواندن سایر مباحث بایستی خوانده شوند تا درک و فهم شما از بقیه مباحث بالا تر رود، باعث میشود موضوعات درسی را راحت تر و بهتر متوجه شوید.

☆ تاکید معلم: به موضوعاتی که دبیر شما در طول سال تحصیلی و بحث های کلاسی بر آن تاکید داشته است توجه کنید. این موضوعات احتمالاً برای امتحان مهم هستند.

☆ روند امتحانات گذشته: امتحانات نهایی سال های گذشته را برای شناسایی موضوعات تکراری تجزیه و تحلیل کنید.  موضوعاتی را که در گذشته مکرراً پرسیده شده اند، در اولویت قرار دهید.

۳) حالا زمان آن رسیده است تا یک برنامه مطالعاتی دقیق برای خود تدوین کنید.
 در این مرحله یک برنامه مطالعاتی تدوین کنید به طوری که زمان کافی برای هر موضوع با در نظر گرفتن فاکتورهای ذکر شده در قسمت قبلی از جمله سطح دشواری و مقدار مطالبی که باید پوشش دهید، اختصاص دهید. زمان مطالعه ی در دسترس خود را به بخش های کوچکتر تقسیم کنید و موضوعات یا فصل های خاصی را به هر بخش اختصاص دهید.  اطمینان حاصل کنید که استراحت های منظمی را بین هر بخش در نظر میگیرید و برای مباحث چالش برانگیز تر حدودا ۵ درصد زمان بیشتری در نظر داشته باشید.

قدم سوم:

هنگام مطالعه حتما از تکنیک های مطالعه فعال استفاده کنید:
 از تکنیک‌های مطالعه فعال مانند فلش کارت، امتحان از خود و خلاصه‌نویسی برای یادگیری مؤثرتر مطالب استفاده کنید. این مسئله به بهبود درک و حفظ مطالب کمک می کند.

قدم چهارم:

امتحانات نهایی سال های گذشته را فراموش نکنید:
 امتحانات نهایی سال های گذشته را مرور کنید تا موضوعات رایج در امتحانات قبلی را شناسایی کنید. این موضوع به شما کمک میکند تا بهتر بدانید چه چیزی در امتحان انتظار شما را میکشد و به شما کمک می کند تا هدفمندانه تلاش کنید.

چند نکته مهم برای برنامه ریزی امتحان نهایی

۱) حین مطالعه برای امتحانات، مراقبت از سلامت جسمی و روانی خود را فراموش نکنید:
 اطمینان حاصل کنید که در طول فرآیند مطالعه از سلامت جسمی و روانی خود مراقبت می کنید.  به اندازه کافی بخوابید، وعده های غذایی سالم بخورید، به طور منظم ورزش کنید و برای شارژ کردن خود استراحت کنید.

۲) برنامه مطالعه خود را در صورت نیاز ادیت و بازنویسی کنید: با پیشرفت در برنامه مطالعاتی خود، ممکن است متوجه شوید که برخی از مباحث به زمان بیشتری از آنچه در ابتدا اختصاص داده اید نیاز دارند، در حالی که برخی دیگر ممکن است زمان کمتری را صرف کنند. سعی کنید برنامه انعطاف پذیری داشته باشید و برنامه مطالعه خود را در صورت لزوم بازنویسی کنید.

۳) منظم باشید: منابع و ملزومات مطالعاتی خود را مرتب نگه دارید و یک فضای مطالعه با نور و دمای مناسب و بدون درهم ریختگی را برای خودتان ایجاد کنید تا به شما کمک کند متمرکز و با انگیزه بمانید.

با پیروی از این مراحل و حفظ یک روال مطالعه منظم، می توانید به طور موثر برنامه ریزی کنید و برای امتحانات نهایی آماده شوید و شانس موفقیت خود را افزایش دهید.

تیم مشاوره ای الورتبه چگونه میتواند در زمینه برنامه ریزی برای امتحانات نهایی به شما کمک نماید؟

اگر شما هم از آن دسته دانش آموزانی هستید که با وجود پیروی از مراحل فوق بازهم از نوشتن برنامه ای شخصی سازی شده برای خود عاجزید و در این مسیر استرس بالایی را تجربه میکنید، میتوانید با کمک مشاور کنکور باتجربه و خبره ی الورتبه با خیال راحت و با برنامه ای اصولی، امتحانات نهایی را با موفقیت پشت سر بگذارید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

برای سهولت در دسترسی به کانال تلگرام الورتبه لطفا کد QR زیر را با گوشی هوشمند خود اسکن کنید و مستقیما وارد کانال تلگرامی شوید

برای سهولت در دسترسی به پیج اینستاگرام الورتبه لطفا کد QR زیر را با گوشی هوشمند خود اسکن کنید و مستقیما وارد پیج ما شوید