خانه » لایف استایل کنکوری » انواع روش های جمع بندی

بلاگ الورتبه

اخبار و اطلاعات کنکور رو از اینجا دنبال کن

انواع روش های جمع بندی

زمان مطالعه: دقیقه


دوران جمع بندی برای کنکور، یک دوره بسیار مهم و تاثیر گذار است که نقش اصلی و اساسی در رتبه کنکور شما دارد. معمولا مدت زمان دوران جمع بندی بین یک تا سه ماه قبل از کنکور می‌باشد و در این دوران، شما باید از خواندن مطالب جدید، دست بردارید و به مرور مطالب خوانده شده بپردازید تا به خوبی نقاط ضعف و قوت خود را مشخص کنید و ضعف های خود را تا حد ممکن رفع کنید. شما نیاز دارید تا با روش های مختلف جمع بندی آشنا شوید، تا این دوره را با موفقیت پشت سر گذاشته و در کنکور سراسری خود، رتبه قابل قبولی کسب نمایید. در این مطلب با بهترین تیم مشاوره کنکور همراه باشید تا شما را با انواع روش های جمع بندی در کنکور آشنا کنیم.

روش بازخوانی


روش بازخوانی، همانطور که از اسمش پیداست، به معنای مرور دوباره نکات، مطالب و خلاصه نویسی ها می‌باشد. همانطور که بار ها تأکید شده است، شما به هنگام مطالعه برای کنکور، حتما باید خلاصه نویسی می‌کردید و از نکات طلایی و مهم، یادداشت برداری می‌کردید. دوران جمع بندی، زمان مناسب برای بازخوانی همین خلاصه نویسی هاست. از آنجا که در دوره جمع بندی، مدت زمان شما بسیار کوتاه و محدود است، شما زمان کافی برای مطالعه کل مطالب را ندارید و بنابراین لازم است به خلاصه نویسی هایی که قبلا کرده‌اید رجوع کنید.
اکنون پس از بازخوانی خلاصه نویسی ها و نکات، شما باید یک آزمون از مطالبی که مرور کرده اید از خود بگیرید و نقاط ضعف خود را شناسایی و رفع کنید.

روش بازیابی


اما روش مهم دیگری که مستلزم به اجرای آن هستید، روش بازیابی است. این روش بسیار روش کارآمد و مفیدی است که زمان کمتری از شما می‌گیرد و نسبت به روش بازخوانی، کمتر از شما وقت می‌گیرد. از این رو یک روش بسیار مناسب برای جمع بندی می‌باشد.
نحوه اجرای روش بازیابی به این صورت است که شما در ابتدا یک آزمون از خود می‌گیرید و به سوالات آن پاسخ می‌دهید. سپس باید به سراغ پاسخنامه تشریحی بروید و سوالاتی که نادرست زده اید و سوالات بی پاسخ را به طور کامل بررسی و تحلیل کنید تا نکات هر سوال را استخراج کنید و ضعف های خود را رفع کنید.روش بازیابی به شکل های مختلفی می‌تواند اجرا شود که در ادامه به آنها اشاره می‌کنیم.

آزمون های سه روز یک‌بار


این روش از دو بخش تشکیل شده است که در ۳ روز انجام می شود. بخش اول شامل حل آزمون که حدودا نصف روز را به خودش اختصاص می دهد و بخش دوم هم تحلیل آزمون می باشد که باید برای آن وقت بگذارید.
شما باید در صبح روز اول، یک مجموعه آزمون مشابه کنکور(کنکور سال های اخیر) را امتحان دهید و بعد ازظهر روز اول، به تحلیل آزمون بپردازید و نقاط قوت و ضعف خود را مشخّص کنید و برای ۲ روز باقیمانده به مطالعه مباحثی بپردازید که بر اساس نتایج آزمونتان، نیاز به مطالعه بیشتری دارند. پس از پایان ۳ روز، دوره ۳ روزه بعدی آغاز می‌شود و این روند تا پایان دوران جمع‌بندی ادامه می‌یابد.
روش جمع بندی شناور
این روش در واقع یکی از روش های بازیابی است و در ابتدا یک آزمون تعیین سطح باید از خود بگیرید. پس از آزمون، شما باید با توجه به تسلط خود، مباحث را به سه دسته آسان، متوسط و سخت تقسیم بندی کنید و به همین ترتیب، به مطالعه هر کدام از آن ها بپردازید و اشکالات خود را بررسی و رفع کنید.

آزمون های زماندار


یکی از مهمترین تکنیک هایی که داوطلب هنگام کنکور سراسری باید انجام دهد. مدیریت زمان در هنگام آزمون می باشد چون باعث می شود در عملکرد نتایج داوطلب بسیار تاثیرگذار و حائز اهمیت باشد. بسیاری از داوطلبان کنکور با اینکه دانش کافی را در جواب سوالات آزمون دارند اما با از دست دادن زمان، وقت کم می آورند و در کسب نتیجه مطلوب، ناکام می‌مانند.
از این رو لازم است تا در دوره جمع بندی، زمان مشخصی را نیز به آزمون های زماندار اختصاص دهید، تا سرعت تست زنی خود را بالا ببرید.
در آزمون های زماندار یک درس (مثلا شیمی) را انتخاب کنید و سعی کنید تعداد سوالات و زمان آزمون را همانند استاندارد کنکور سراسری در نظر بگیرید و بعد از حل سوالات به تحلیل آزمون بپردازید و اشکالات خود را بررسی کنید.
و همچنین به این نکته توجه کنید که در آزمون های زماندار دوران جمع بندی بهتره مباحث رو به صورت موضوعی انتخاب کنید(یعنی درس به درس نباشند) چون در کنکور سوالات به صورت موضوعی مطرح می شوند.

حالا که با انواع روش جمع بندی کنکور آشنا شدید توصیه میکنم وبلاگ چگونه جمع بندی کنیم را مطالعه کنید.

کلام آخر


همانطور که در این مطلب گفته شد، دوران جمع بندی از اهمیت بالایی برخوردار است و نقش مهمی در تعیین رتبه کنکور شما دارد. این دوران را کاملا جدی بگیرید و از روش هایی که ذکر شد حتما استفاده کنید. فراموش نکنید که اگر جمع بندی مناسبی نداشته باشید، مطالعه های قبلی خود را نیز هدر داده اید و زحمات طولانی مدت خود را بر باد داده اید.

تیم مشاوره ما در بخش نکات مشاوره ای کنکور تمام نکاتی که می تواند به شما کمک کند تا بهترین نتیجه در کنکور و امتحان نهایی بگیرید را در اختیار شما قرار می دهد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

برای سهولت در دسترسی به کانال تلگرام الورتبه لطفا کد QR زیر را با گوشی هوشمند خود اسکن کنید و مستقیما وارد کانال تلگرامی شوید

برای سهولت در دسترسی به پیج اینستاگرام الورتبه لطفا کد QR زیر را با گوشی هوشمند خود اسکن کنید و مستقیما وارد پیج ما شوید