خانه » مشاوره کنکور » تغذیه کنکوری ها

بلاگ الورتبه

اخبار و اطلاعات کنکور رو از اینجا دنبال کن

تغذیه کنکوری ها

زمان مطالعه: دقیقه
تغذیه کنکوری ها

اگر هنگام درس خواندن دائما احساس خستگی میکنی و تمرکز کافی نداری شاید یکی از دلایل عمده آن این است که نمیدانی تغذیه اصولی در هنگام درس خواندن چگونه است. خوردنی های انرژی زای بسیاری وجود دارند که برای یک کنکوری در حکم دوپینگ عمل میکنند و تمرکز دانش آموز برای درس خواندن را دوچندان خواهند کرد. همچنین خوراکی های بسیاری با افت تمرکز و حافظه سبب کاهش عملکرد شما هنگام مطالعه میشوند. در این بلاگ قصد داریم باید و نباید های تغذیه یک دانش آموز کنکوری را بررسی نماییم.

باید های تغذیه یک کنکوری:

۱) وعده‌های غذایی متعادل بخورید: یک رژیم غذایی متعادل که شامل انواع غذاهای مغذی شامل میوه‌ها، سبزیجات، غلات کامل، پروتئین‌های بدون چربی و چربی‌های سالم است برای سلامت کلی و سطح انرژی مهم است.

۲) هیدراته بمانید: در طول روز مقدار زیادی آب بنوشید تا به عملکرد صحیح بدن کمک کند و شما را هوشیار و متمرکز نگه دارد.

۳) از غذاهای تقویت کننده مغز و حافظه غافل نشوید: بعضی مواد غذایی حکم دوپینگ مغز را دارند حتما آن ها را در وعده های غذایی خود بگنجانید. از جمله این خوردنی ها میتوان به موارد زیر اشاره نمود:

زغال اخته: زغال اخته سرشار از آنتی اکسیدان است و در پژوهش های مختلف نشان داده شده است که عملکرد شناختی و حافظه را بهبود می بخشد.

شکلات تلخ: شکلات تلخ حاوی فلاونوئیدها است که با بهبود عملکرد شناختی و خلق و خوی مرتبط است.

بروکلی: کلم بروکلی از سبزیجاتی است که حاوی سطوح بالایی از ویتامین K است که با بهبود سلامت مغز و عملکرد شناختی مرتبط است.

چای سبز: چای سبز حاوی کافئین و ال تیانین است که نشان داده شده است که تمرکز و هوشیاری را بهبود می بخشد.

آجیل: آجیل هایی مانند بادام و گردو سرشار از ویتامین E هستند که یک آنتی اکسیدان است که با بهبود عملکرد شناختی و حافظه مرتبط است.

غلات کامل: غلات کامل حاوی ویتامین B هستند که برای عملکرد شناختی ضروری هستند.

تخم مرغ: تخم مرغ سرشار از کولین است که یک ماده مغذی ضروری برای عملکرد مغز میباشد.

ماهی قزل آلا: ماهی قزل آلا منبع عالی اسیدهای چرب امگا ۳ است که با بهبود عملکرد شناختی و حافظه مرتبط است.

فلفل دلمه ای: فلفل دلمه ای سرشار از ویتامین C است که با بهبود عملکرد شناختی و حافظه مرتبط است.

ماست پروبیوتیک: این نوع ماست ها منبع خوبی از پروبیوتیک ها هستند که با بهبود سلامت روده و عملکرد شناختی مرتبط میباشند.

دارچین: در مطالعات مختلف نشان داده شده است که دارچین عملکرد شناختی و حافظه را بهبود می بخشد.

زردچوبه: زردچوبه یک ادویه حاوی کورکومین است که با بهبود سلامت مغز و عملکرد شناختی مرتبط است.

گوجه فرنگی: گوجه فرنگی سرشار از لیکوپن است که با بهبود عملکرد شناختی و حافظه مرتبط است.

اسیدهای چرب امگا ۳: غذاهایی مانند سالمون، گردو و دانه های کتان سرشار از اسیدهای چرب امگا ۳ هستند که با بهبود عملکرد شناختی مرتبط هستند.

۴) از میان وعده غافل نشوید: خوردن یک میان وعده که شامل مواد مغذی تقویت کننده مغز و حافظه است، می تواند به شما کمک کند که در طول ساعات طولانی مطالعه، متمرکز و هوشیار باشید.
 بنابراین در مواقعی که نیاز به افزایش سریع انرژی دارید، از میان وعده‌های سالم مانند آجیل، میوه‌ها یا سبزیجات استفاده کنید.

وبلاگ بهترین صبحانه برای کنکوری ها را مطالعه کنید.

نباید های تغذیه یک کنکوری:

۱) از خوردن غذاهای سنگین یا فرآوری شده پرهیز کنید: از خوردن غذاهای سنگین، فرآوری شده یا شیرین قبل از مطالعه خودداری کنید، زیرا باعث تنبلی شما شده و تمرکز شما را مختل می نمایند.

۲) کافئین و نوشیدنی های انرژی زا مصرف نکنید: در حالی که کافئین در ابتدا می تواند انرژی شما را افزایش دهد، اما در ادامه  می تواند باعث عصبانیت و اختلال در خواب شما شده و از جهتی ضربان قلب شما را بالا می برد. تمام این موارد در نهایت باعث تاثیرات منفی بر سطح تمرکز و حافظه شما خواهد شد

۳) از حذف وعده‌های غذایی خودداری کنید: حذف وعده‌های غذایی می‌تواند باعث افت قند خون شود و منجر به خستگی و مشکل در تمرکز میگردد.

۴) از تنقلات فرآوری شده پرهیز کنید: از تنقلاتی مانند چیپس، آب نبات و نوشیدنی های شیرین پرهیز کنید، زیرا می توانند باعث افزایش و کاهش ناگهانی قند خون شوند که منجر به کاهش انرژی میگردد.

تیم مشاوره الورتبه چگونه میتواند در زمینه باید ها و نبایدهای تغذیه یک کنکوری به شما کمک کند؟

تیم مشاوره کنکور الورتبه با داشتن مشاورانی باتجربه و دارای دانش کافی در زمینه تغذیه، میتواند در زمینه ارائه پیشنهادات تغذیه ای به شما کمک نماید. در واقع شما میتوانید در کنار داشتن مشاوری دلسوز و برنامه درسی منظم، از توصیه های مشاور خود در زمینه بهبود سبک زندگی و توصیه های تغذیه ای نیز استفاده نمایید.

اگر نمی توانید مشاور کنکور بگیرید با خواندن وبلاگ هایی که تیم ما اماده می کنید‍‍‌‌،به نکات مشاوره ای کنکور پی می برید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

برای سهولت در دسترسی به کانال تلگرام الورتبه لطفا کد QR زیر را با گوشی هوشمند خود اسکن کنید و مستقیما وارد کانال تلگرامی شوید

برای سهولت در دسترسی به پیج اینستاگرام الورتبه لطفا کد QR زیر را با گوشی هوشمند خود اسکن کنید و مستقیما وارد پیج ما شوید