ثبت نام در طرح مشاوره الورتبه

0
سبد خرید خالی است.
ورود | ثبت نام
captcha

روش مرور درس روان شناسی

روش مرور درس روانشناسی

خواندن این مطلب

6 دقیقه

زمان میبرد!

روش مرور درس روان شناسی

درس روان شناسی رشته انسانی به موضوعات مختلف  می‌پردازد و با آنکه حجم کمی دارد برعکس ظاهر گول زننده آن کمی سخت است و برای آنکه بتوانیم مرور کارآمدی داشته باشیم و به خوبی  متوجه مطالب و حتی ریز مباحث شویم؛ ابتدا باید شیوه صحیح مرور و خلاصه نوشتن و تکنیک های شکلی و نموداری را درک کنیم.همه این حرف هارا زدیم که به این برسیم ابدا برای خودتان غول نسازید روانشناسی جز دروسی است که اگر قلق کار دستتان بیاید دیگر حوصله شمارا سرنمیبرد و کلافه تان نمیکند. با کلی خوانی بسیاری از نکات ریز را از دست خواهید داد و حفظ کردن طوطی وار حاصل آنچنانی جز فراموشی مطالب ندارد. با روش مرور روانشناسی که تیم مشاوره کنکور الورتبه به شما می آموزد متوجه خواهید شد که یک مرور کارآمد چه خصوصیاتی دارد که تمام آن مطالبی که شما را آشفته و مطالب را گنگ و نامفهوم می‌ساخت؛ شیرین و دوست داشتنی می شود در نهایت می‌توانید به راحتی به یک درصد عالی برسید.

جمع بندی روانشناسی کنکور با تکنیک صحیح و اصولی

آخرین مرحله بعد از مطالعه اصولی براساس بودجه بندی روانشناسی کنکور، جمع بندی داده های وارد شده به ذهن است. برای شروع یکبار دیگر از روی جزوه استاد و معلم شروع به خواندن کنید.

بعد از اینکه جزوه به صورت کامل خوانده و تمام شد به سراغ کتاب درسی خود بروید و اطلاعات و نکاتی که از جزوه دبیرستان استخراج کردید و به صورت خلاصه نویسی نوشته اید را وارد کتاب درسی کنید و با کتاب درسی تطبیق دهید.

بعد از اینکه جزوه معلم و درسنامه را مطالعه کردید و مرور از روی مطالب تمام شد، قدم بعدی که بعد از یک یا دو روز انجام میشود این است که کتاب درسی را روزنامه وار بخوانید.روزنامه وار خواندن به معنای سرسری خواندن و بی حوصله خواندن کتاب درسی نیست بلکه باید نکات را کاملا از کتاب درسی پیدا کرده و جزوه روانشناسی استاد و درسنامه تطبیق دهید و اگر میتوانید خودتان این نکات را توضیح دهید و از آن استفاده کنید.

اگر می خواهید به طور کامل روش مطالعه درس روانشناسی را یاد بگیرید کلیک کنید.

خلاصه نویسی روانشناسی کنکور

توجه داشته باشید که خلاصه نویسی کردن به این معنا نیست که تمام درس را در یک صفحه کاغذ بنویسید بلکه به این معناست که نکات مفید و مناسب و چکیده شده از کتاب را استخراج کرده و بر روی کاغذ بنویسید.

طوری روانشناسی یازدهم کنکور را خلاصه نویسی کنید که اگر یک کلمه یک جمله از خلاصه نویسی تان را بخوانید تمام یک پاراگراف از یک درس را برای شما تداعی بکند.

پس به این نکته توجه کنید که خلاصه نویسی کردن به معنای نوشتن کل مباحث کتاب کل درس های یک کتاب نیست خلاصه باید چکیده باشد باید کم باشد و مفید تا بتوانید به راحتی از آن در زمان مرور و جمع بندی استفاده کنید .

بودجه بندی روانشناسی کنکور رو بشناسید و با برنامه مرور کنید

به علت آسانی درس روانشناسی یازدهم کنکور پر از داوطلبانی است که روانشناسی را بالاتر از ۷۰ و ۸۰ میزنند پس کسی در این رقابت برنده می شود که بتواند روانشناسی را ۱۰۰ بزند.

بودجه بندی روانشناسی در کنکور ۱۴۰۲ که نشان می دهد تقریبا اهمیت هیچ یک از درس های روانشناسی یازدهم از فصول دیگر اهمیت بیشتری ندارد. باتوجه به سخت تر بودن سوالات چند موردی و تشابه بیشتر این سوالات به کتاب های درسی ما را بیش از پیش به سوی مرور از روی چنین تست های می برد.

درس اول تعریف روانشناسی و روش‌های مورد مطالعه: ۳ سوال مطرح می شود یعنی ۱۵ درصد کنکور سراسری  
درس دوم روانشناسی رشد: ۳ سوال مطرح می شود یعنی ۱۵ درصد کنکور سراسری
درس سوم احساس ادراک توجه: ۴سوال مطرح می شود یعنی ۲۰ درصد کنکور سراسری
درس چهارم حافظه و علل فراموشی: ۲ سوال مطرح می شود یعنی ۱۰ درصد کنکور سراسری  
درس پنجم تفکر ۱ حل مسئله: ۲ سوال مطرح می شود یعنی ۱۰ درصد کنکور سراسری  
درس ششم تفکر ۲ تصمیم گیری:۳ سوال مطرح می شود یعنی ۱۵ درصد کنکور سراسری
درس هفتم انگیزه و نگرش:۲ سوال مطرح می شود یعنی ۱۰ درصد کنکور سراسری
درس هشتم روانشناسی سلامت: ۱ سوال مطرح می شود یعنی ۵ درصد کنکور سراسری

با توجه به اطلاعات جدول بالا باید توجه داشته باشید در یک مرور کارآمد چند گام حائز اهمیت است

دانسته هایم تثبیت شود

بدانم که هیچ چیزی نمی‌دانم

ندانسته هایم را جبران کنم

در نهایت اگر دانش کاملی داشتم مرور را به شیوه بچینم که زمان های بیشتر برای فصول مهم تر و تایم های اندک تر برای فصول کم اهمیت و حتی میزان تست خود را با این چارت هماهنگ نمایم.

نکات کاربردی

بیش از ده روز در خواندن روانشناسی فاصله نیندازید.دلیل آن نیز فرار بودن مطالب این درس است که الزام پیوستگی خواندن کتاب را می­رساند یعنی مرور و تست پس از خواندن بسیار مهم است.می توانید از تست پوششی استفاده کنید.

• اگر تستی را اشتباه پاسخ داده بودید حالا نوبت برسی آن است دقت داشته باشید فقط به دنبال صفحه ای که سوال از آن طرح شده نباشید تا مشکل خود را پیدا کنید بلکه آن بخش را پیدا کرده و دوباره مطالعه کنید تا نکته به درستی در ذهنتان جا بیفتد و حفظی نباشد. این نکته کلیدی را هرگز فراموش نکنید و در انجام آن تنبلی نکنید ،ضمن این که باتوجه به حجم کم کتاب درسی، این کار سخت نیست.

اگر در این قسمت ایراد دارید بهتر است تست اموزشی بیشتر بزنید.

• خلاصه نویسی در درس روانشناسی کاربرد بسیار دارد. سعی کنید در همان مرحله اول مطالعه در کنار نکاتی که یادداشت می کنید، خلاصه ای کوتاه و ساده تهیه کنید تا در روزهای نزدیک به آزمون­های آزمایشی و همچنین آزمون سراسری، بتوانید مروری سریع داشته باشید.

• تعداد سوالات روانشناسی در کنکور ۲۰ عدد است که بودجه بندی دقیقی ندارد ولی معمولا به ترتیب بخش های: رشد، فرآیندهای شناختی، سلامت روانی و اختلال روانی، بیشترین تعداد سوال را به خود اختصاص می دهند. در نتیجه اگر فرصت کوتاهی برای مطالعه مطالب داشته و علاقه دارید که درصد مناسبی به دست بیاورید بخش پر سوال رشد را در اولویت قرار دهید. بخش سلامت روانی و اختلال روانی نیز نسبت به بخش های دیگر ساده فهم­  تر است و می­توان در تایم کمتری آن رایادگرفت.

کمک های مشاور در مسیر مرور روانشناسی به چه شکل میباشد؟

شکایت اصلی دانش آموزان این است که در درس روانشناسی برخلاف حجم کم بعد از مطالعه  آن   سردرگم و آشفته میشوند و احساس می کنند حتی بعد از بارها خواندن و مرور هیچ چیز نمیدانند. چاره کار چیست؟

بله شما باید طبقه بندی و سازمانبندی از مطالب داشته باشید ارتباط دروس را بهم وصل کنید در نهایت بدانید هر درس مجزا و در ارتباط با درس های دیگر چه می گوید اما خب این کار  بدون داشتن یک فرد متخصص امکان پذیر نیست و میتواند به شما جای سود ضرر برساند پس برای این کار لزوم داشتن مشاور حرفه ای که این سازمان بندی را بداند و به درستی به شما آموزش دهد؛حاِیز اهمیت است.

درباره نویسنــده
نگار ابراهیمی هستم
نظرات کاربـــران
فاقد دیدگاه
دیدگاهی برای این مطلب ثبت نشده است. اولین دیدگاه را شما بنویسید.
ثبت دیدگاه
captcha

برای سهولت در دسترسی به کانال تلگرام الورتبه لطفا کد QR زیر را با گوشی هوشمند خود اسکن کنید و مستقیما وارد کانال تلگرامی شوید

برای سهولت در دسترسی به پیج اینستاگرام الورتبه لطفا کد QR زیر را با گوشی هوشمند خود اسکن کنید و مستقیما وارد پیج ما شوید