خانه » روش مطالعه همه دروس » روش مطالعه امار و احتمال

بلاگ الورتبه

اخبار و اطلاعات کنکور رو از اینجا دنبال کن

روش مطالعه امار و احتمال

زمان مطالعه: دقیقه
روش مطالعه امار و احتمال

برای حل سوالات درس آمار و احتمال به دقت، سرعت و تمرکز بالایی نیاز دارید زیرا دارای سوالات محاسباتی و تحلیلی هستند، بنابراین برای کسب درصد بالا نیازمند زمان مناسب، روش مطالعه صحیح و تمرین و تکرار فراوان هستید . باتوجه به اینکه ضریب درس ریاضیات ۱۲ بوده و تاثیر زیادی روی رتبه و تراز شما خواهد گذاشت، از طرفی هرساله به طور میانگین ۶ تست از کتاب آمار و احتمال یازدهم در کنکور ریاضی سوال مطرح می شود.

تمام روش مطالعه دروس مختلف را مشاورین الورتبه برای شما در سایت اماده کرده اند.

دید کلی نسبت به درس آمار و احتمال 

آمار و احتمال یازدهم از دروس شیرین و پرطرفدار زیر مجموعه ریاضی بوده، از این رو می‌توان با مطالعه اصولی، یادگیری آسان آمار و احتمال را امکان پذیر کرد. اولین گام استفاده از تجربه یک دبیر حرفه ای و یافتن روش مطالعه درست و اصولی درس آمار و احتمال است.

تعداد سوالات درس آمار و احتمال در کنکور تیر ۱۴۰۲ :

آشنایی با مبانی ریاضیات۳ سوال
احتمال۱ سوال
آمار توصیفی و آمار استنباطی۲ سوال

روش مطالعه اصولی درس آمار و احتمال

فصل اول احتمال: شامل انوع مختلف استدلال‌های ریاضی مثل قضایای شرطی شده، اثبات برگشتی، برهان خلف، مثال نقض استدلال استنتاجی، استدلال تعمیم یافته، درک شهودی، استدلال تمثیلی، استدلال استقرایی، اصل لانه کبوتری و … می‌شود. شما داوطلبان کنکور باید انواع مختلف این استدلال‌ها را خوب بلد باشید تا بدانید برای حل هر سوال از کدام روش استفاده کنید.

فصل دوم احتمال :که شامل موضوعات ضرب دکارتی و رابطه در مجموعه‌ها می‌شود، برای جواب دادن به سوالات کنکوری ارزش زیادی دارد. در این فصل ابتدا با مجموعه‌ها و رابطه بین آن‌ها آشنا می‌شوید و سپس روابط ریاضی مثل ضرب دکارتی را آموزش می‌بینید.

فصل سوم احتمال: همان فصلی است که برای دانش‌آموزان جذاب است؛ یعنی فصل احتمال و پدیده‌های تصادفی. خواندن مباحث این فصل با تشخیص دادن پدیده‌های تصادفی و غیرتصادفی شروع می‌شود.

 فصل چهارم این درس : با اندازه‌گیری شانس روبه‌رو می‌شوید. برای این که بتوانید مباحث این فصل را آموزش ببینید باید مباحث فصل‌های قبلی را به خوبی یاد گرفته باشید.

برای یادگیری اصولی این درس بهتر است به این نکات، توجه ویژه ای داشته باشید : 

۱- در قدم اول متن هر درس را مطالعه کنید. نکته‌های مهمی که در متن با آن‌ها روبه‌رو می‌شوید را علامت‌گذاری و هایلایت کنید.

۲- تک به تک تمرین‌های موجود در کتاب درسی را حل کنید تا مطالبی که مطالعه کرده‌اید همراه با تمرین در ذهن‌تان تثبیت شوند. هیچ اشکالی ندارد اگر این تمرین‌ها را اشتباه حل کنید؛ همین اشتباهات باعث می‌شود کم کم اشکالات و نواقص تحصیلی خود را برطرف کنید.

۳- بعد این که به قدر کافی با سوالات تشریحی دست و پنجه نرم کردید، سراغ سوالات تستی بروید. بعد از مطالعه هر مبحث حل تست‌های آن را شروع کنید تا قلق‌سوالات تستی را یاد بگیرید.

۴- یادتان باشد که سر جلسه کنکور زمان زیادی برای پیدا کردن جواب سوالات ندارید؛ پس روی سرعت تست زدن خود تمرین فراوان داشته باشید سوالاتی که اشتباه حل کرده‌ اید و یا بی‌ جواب باقی گذاشته‌ اید را علامت‌گذاری کنید. حتی اگر همین یک مورد از نکات مربوط به شیوه خواندن درس آمار و احتمال کنکور ریاضی را اجرا کنید، مطالعه مفهومی را آموزش دیده‌ اید و قطعاً نتیجه خوبی از پیاده‌سازی آن خواهید گرفت.

شرط پاسخگویی کامل به سوالات آمار ،تسلط کافی روی موضوع است.

۵- پاسخنامه سوالاتی که حل کرده بودید را خوب بررسی کنید تا کوتاه‌ترین و سریع‌ترین راه‌حل‌ها را برای رسیدن به جواب درست یاد بگیرید.

۶- از منابع مناسب برای حل تست استفاده کنید.

۷- برای مرور کردن هم می‌توانید از دو روش استفاده کنید: در حالت اول اگر چیزی از موضوع مبحث درسی یادتان نیست، یک نگاه کلی به کتاب و نکات مهمی که علامت زده‌اید بیندازید و بعد سراغ تست زدن بروید و تست های نشان دار را کار کنید؛ اما اگر مفاهیم درسی را به خاطر دارید، یکسره تست زدن را شروع کنید البته تست های نشان دار.

تست هایی را نشان دار یا هایلایت می کنیم که :

۱-تست را غلط زده ایم.

۲-تست را بلد نبودیم و نزده ایم.

۳-تست را درست زده ایم اما نکته ای داشته که تازه یاد گرفته ایم.

تست ها و سوال های درس آمار ممکن است در ظاهر بسیار سخت و وقت گیر باشد. اما هنگام پاسخگویی به آن متوجه می شوید که به راحتی حل می شود

بهتر است که نحوه زدن تست مروری را یاد بگیرید.

نکات مهم درمورد درس آمار و احتمال 

۱_ برای کسب مهارت در درس آمار، تمرین و مرور حرف اول و اخر را میزند ، اگرچه محاسبات آماری حجم زیادی دارند و بنظر دشوار میرسند اما با تسلط کافی بر متن دروس و حل تمرین می‌توانید در این محاسبات بسیار موفق عمل کنید .

۲_ مطالعه این درس را هرگز به پایان سال موکول نکنید حتی اگر یک دانش اموز قوی باشید .

 مسلط شدن به این کتاب در کوتاه مدت امکان پذیر نیست. بنابراین از ابتدای سال تحصیلی لازم است با یک برنامه ریزی اصولی به مطالعه این درس بپردازید.

آیا برای امتحان نهایی مطالعه کتاب درسی کافی است؟

بله. برای امتحان نهایی کتاب درسی کافی است و لازم است تک به تک مثال ها و تمرینات مربوطه را تشریحی و به صورت اثباتی تمرین و حل کنید. 

برای طراحان سوالات امتحان نهایی، تشریحی و کامل نوشتن پاسخ هر سوال بسیار مهم بوده و برای هر مرحله از اثبات و پاسخ سوالات، نمره جداگانه ای در نظر می گیرند، به طوری که اگر یک یا دو مرحله نوشته نشود ، ۲۵/۰ الی ۷۵/۰ نمره در هر مرحله از پاسخ را از دست خواهید داد .

بنابراین حتما و حتما پاسخ سوالات و اثبات هارا کامل مطالعه کنید تا نمره کامل از سوالات را کسب کنید

بارم بندی هر فصل آمار و احتمال یازدهم :

شما می توانید برای نکات مشاوره ای کنکور بیشتر به سایت ما سر بزنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

برای سهولت در دسترسی به کانال تلگرام الورتبه لطفا کد QR زیر را با گوشی هوشمند خود اسکن کنید و مستقیما وارد کانال تلگرامی شوید

برای سهولت در دسترسی به پیج اینستاگرام الورتبه لطفا کد QR زیر را با گوشی هوشمند خود اسکن کنید و مستقیما وارد پیج ما شوید