خانه » لایف استایل کنکوری » در سال کنکور صبحانه چه بخوریم؟

بلاگ الورتبه

اخبار و اطلاعات کنکور رو از اینجا دنبال کن

در سال کنکور صبحانه چه بخوریم؟

زمان مطالعه: دقیقه
صبحانه کنکوری

اگر هر روز صبح با خستگی و بی حوصلگی مدرسه میروی و صبح روزهای تعطیل به محض آنکه پای کتاب و درس مینشینی حس میکنی دیگر توان ادامه ی درس خواندن را نداری و هیچ چیز متوجه نمیشوی، احتمالا توجه چندانی به نوع صبحانه ای که میخوری نکرده ای و یا از آن بدتر اصلا صبحانه نمیخوری. در این بلاگ قصد داریم گریزی بر صبحانه های مقوی و مفید برای کسی که ساعات طولانی در کلاس های درس مینشیند و یا درس میخواند داشته باشیم.با تیم مشاوره کنکور الورتبه همراه باشید.

اصلا چرا باید صبحانه بخوریم؟

 خوردن صبحانه نه تنها سلامت جسمی مناسبی را برای شما به ارمغان می آورد بلکه فواید زیادی برای سلامت روان شما نیز دارد. از جمله جنبه های مثبت خوردن صبحانه میتوان به موارد زیر اشاره نمود:

۱) خوردن صبحانه، انرژی لازم برای شروع روز را به شما می دهد و سطح قند خون شما را در طول صبح ثابت نگه می دارد و از ایجاد احساس سستی یا خواب آلودگی در شما جلوگیری می کند.

۲) به بهبود تمرکز، هوشیاری و عملکرد در مدرسه یا هنگام درس خواندن کمک می کند.مستمر درس خواندن نیاز به تمرکز و هوشیاری و انرژی دارد که با خوردن صبحانه می توانید این انرژی را فراهم کنید.

 ۳) می تواند به جلوگیری از پرخوری در اواخر روز کمک کند زیرا هوس خوردن میان وعده های شیرین را کاهش می دهد.

۴) ویتامین ها و مواد معدنی ضروری برای سلامتی مانند کلسیم، آهن و ویتامین C را فراهم می کند.

 ۵) خوردن یک صبحانه سالم می تواند به کاهش سطح کلسترول، کاهش خطر برخی بیماری های مزمن مانند دیابت و بیماری های قلبی و کاهش وزن کمک کند.

مواردی که اشاره شد تنها بخش کوچکی از فواید بیشمار مصرف صبحانه میباشد. حالا ممکن است این سوال پیش آید که…

 صبحانه مناسب یک کنکوری چه ویژگی هایی دارد؟

 اساسا در بحث تغذیه دو کمیت بیش از هرچیزی اهمیت پیدا میکند.
 1) میزان کالری دریافتی
 2) مواد مغذی و معدنی دریافتی از وعده مصرفی
 اگر وعده غذایی صبحانه شما  در هر دو رکن ذکر شده دارای تعادل و بالانس مناسب باشد میتوان گفت صبحانه مصرفی شما مناسب و برای جسم و روان شما سلامت به ارمغان خواهد آورد.

یک صبحانه سالم به طور کلی شامل ترکیبی از کربوهیدرات های پیچیده، پروتئین و چربی های سالم میباشد. یک صبحانه متعادل میتواند به حفظ سطح انرژی شما کمک کند و مواد مغذی ضروری را که بدن شما برای عملکرد مطلوب به آن نیاز دارد، تامین نماید.

در ادامه به معرفی چند صبحانه ی ساده خواهیم پرداخت:

 صبحانه ای که در بردارنده موادمغذی کافی و مناسب میباشد میتواند سطح قند خون شما را طی بازه زمانی صبح تا ظهر متعادل نگه داشته و سبب رسیدن مقدار کافی گلوکز به مغز شما شود. تمام این موارد سبب افزایش تمرکز و کارایی ذهن شما میگردد.

بهترین صبحانه،صبحانه های پرپروتئین و حاوی قندهای پیچیده میباشد. چرا که این نوع صبحانه ها سبب میشوند قند خون شما ناگهانی بالا نرود. همچنین به دلیل دیرهضم بودن، سبب میشوند تا قند شما به طور ناگهانی افت نکند.

از جمله این صبحانه ها میتوان به موارد زیر اشاره کرد:
 ۱) عدسی
 ۲) تخم مرغ آب پز
 ۳) نان و پنیر و گردو و خیار و گوجه
 ۴) کره و عسل
 ۵) خامه
 ۶) فرنی بدون شکر (میتوانید از شیره انگور به جای قند و شکر استفاده نمایید)
 ۷) حلیم خانگی (به مقدار اعتدال و نه زیاد)

مواردی که اشاره شد از صبحانه های روتین ما ایرانی هاست. در واقع اگر صبحانه ای متعادل مصرف میکنید بهتر است آن را تغییر ندهید اما…

شما می توانید برای دانستن تغذیه یک کنکوری به وبلاگ جامعی که برای شما اماده کرده ایم سر بزنید.

توجه به نکات زیر بسیار مهم میباشد:

۱) فراموش نکنید که باید تا حد امکان به کاهش هرچه بیشتر قندهای ساده مانند قند و شکر و شکلات های صبحانه و مواردی از این قبیل بپردازید.
 ۲) خوردن چایی نبات نیز از روتین های ما ایرانی هاست که میتوانید آن را در وعده صبحانه استفاده نمایید. فقط توجه کنید که میزان نبات چای خود را در حد اعتدال نگه دارید.
 ۳) بهتر است نان مصرفی در وعده صبحانه، سبوس دار باشد. زیرا نان های بدون سبوس مانند نان سفید یا نان لواش سبب افت ناگهانی قند خون در ادامه روز خواهند شد.
 ۴) آب پرتقال منبع غنی از ویتامین c میباشد. بنابراین مصرف آب پرتقال طبیعی در وعده صبحانه توصیه میگردد.
 ۵) مصرف شیر به دلیل خاصیت آرام بخشی و خواب آلودگی بهتر است شب، قبل از خواب مصرف شود و نه در وعده صبحانه.
 ۶) بهتر است پنیر مصرفی تان کم نمک و غیرلاکتیکی باشد.

و به طور کلی از مصرف مواد غذایی صنعتی و پروسس شده مانند سوسیس، کالباس، نوشابه ها، شکلات ها و … نه تنها در وعده غذایی صبحانه بلکه در سایر وعده های غذایی نیز خودداری کنید.

تیم مشاوره الورتبه چگونه میتواند به شما در زمینه انتخاب صبحانه مناسب کمک نمایید؟

این بلاگ توضیحی مفید و مختصر در زمینه ویژگی ها و انواع صبحانه های مناسب برای کنکوری ها بود. اگر هنوز به دنبال یافتن جزئیات بیشتر در زمینه صبحانه مفید برای خود میباشید میتوانید با ارتباط گیری با مشاوران گروه الورتبه به حل ابهامات ذهنی خود پرداخته و نکات جزئی تر در این زمینه دریافت کنید.شما می توانید برای یادگیری نکات مشاوره ای کنکور وبلاگ هایی که ما هفتگی اماده می کنیم را مطالعه کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

برای سهولت در دسترسی به کانال تلگرام الورتبه لطفا کد QR زیر را با گوشی هوشمند خود اسکن کنید و مستقیما وارد کانال تلگرامی شوید

برای سهولت در دسترسی به پیج اینستاگرام الورتبه لطفا کد QR زیر را با گوشی هوشمند خود اسکن کنید و مستقیما وارد پیج ما شوید