خانه » روش مطالعه همه دروس » دلایل پنهان درس نخواندن

بلاگ الورتبه

اخبار و اطلاعات کنکور رو از اینجا دنبال کن

دلایل پنهان درس نخواندن

زمان مطالعه: دقیقه
علت درس نخواندن کنکوریها

چرا نمی تونم درس بخونم؟

به کرات میبینیم که دانش آموزان بسیاری با وجود آنکه تمایل شدیدی به درس خواندن و نتیجه گرفتن دارند اما آنچنان که باید درس نمی خواند و از عملکرد خود ناراضی هستند. به این منظور باید بدانید برای رفع مشکل بایستی ریشه یابی درست در زمینه دلیل درس نخواندنتان پیدا کنید. این ریشه یابی شامل دلایل پنهان درس نخواندن شما میشود که تیم مشاوره کنکور الورتبه در این بلاگ به ان می پردازد.

۱) وسواس مطالعاتی:

اگر شما هم از آن دسته از دانش آموزان هستید که هر خط کتاب یا درسنامه را بارها و بارها میخوانید و باز فکر میکنید چیز زیادی در خاطرتان نمانده باید بدانید این همان دلیل درس نخواندن شماست. چرا که با داشتن وسواس مطالعاتی بعد از مدتی از درس خواندن دلزده میشوید و انگیزه خود را برای حرکت در مسیر هدفتان از دست میدهید.

راهکار: برای رفع این مشکل بهتر است بدانید خواندن چند مرتبه ی یک درس با سرعت بالاتر نتیجه بهتری نسبت به خواندن یک مرتبه یک درس با سرعت پایین و وسواس گونه به شما میدهد. از جهتی در دروس مفهومی شاید ایراد کار شما از نفهمیدن مطلب باشد. در این حالت میتوانید از درسنامه ها و فیلم های آموزشی برای فهم بهتر مطالب استفاده کنید. همچنین بهتر است بعد از خواندن هر مبحث کمی تست یا سوال از آن بخش حل کنید تا متوجه شوید توهم فراموشی فقط حیله و شگرد ذهن شما برای خواندن چند باره ی مطالب است.

 

۲) داشتن اکوسیستم غلط:

اگر آدم های اطرافتان هم فاز و هم فرکانس با شما نیستند، شاید دلیل پنهان درس نخواندنتان همین باشد. اکوسیستم اطراف شما همان دوستان و افراد نزدیک به شما هستند که تاثیر به سزایی در روند مطالعاتی شما دارند.

راهکار: احتمالا این جمله را شنیده اید که اگر ۵ دوست موفق اطراف خود داشته باشید قطعا نفر ششم شما هستید. متاسفانه این جمله به طور عکس نیز درست است. اگر ۵ دوست درس نخوان اطراف شما را گرفته است احتمالا نفر بعدی در آن جمع شما هستید. پس در انتخاب افراد اطراف خود توجه ویژه داشته باشید.

 

۳) انتخاب هوشمندانه:

اگر از بودجه بندی دروس مختلف اطلاع ندارید و بدون نظم مشخص دروس را میخوانید باید بدانید در این حالت نتیجه ی دلخواه را نگرفته و انگیزه تان کور خواهد شد و همین دلیل بزرگی میشود بر درس نخواندن شما.

راهکار: توصیه ی اصلی به شما این است که اطلاعات خود را در زمینه ی بودجه بندی دروس مختلف بالا ببرید و بدانید کدام مباحث آسان تر و تست خیز تر هستند. کدام مباحث پیش نیاز مباحث دیگر هستند. و با کدام مباحث میتوانید به درصدهای بالاتر برسید. قطعا با بالا بردن اطلاعات خود در این زمینه و داشتن انتخاب هوشمندانه ی مباحث به نتایج شگفت انگیزی خواهید رسید.

 

۴) عدم تناسب تلاش و هدف:

خیلی اوقات میبینیم دانش آموزی در حد دانشگاه آزاد تیپ ۳ تلاش میکند اما هدفش دانشگاه تهران است. مسلما داشتن هدف های بالا خود باعث انگیزه ی بیشتر برای تلاش بیشتر میشود اما باید بدانید اگر تلاش شما در حد و اندازه ی نتیجه اتان نیست این خود، یکی از دلایل سرخوردگی شماست.

راهکار: بهتر است یا تلاش خود را به اندازه ی هدفتان بالا ببرید و یا هدفتان را در حد و اندازه تلاشتان واقع بینانه انتخاب کنید. به اهداف خود واقع بینانه نگاه کنید و در حد و اندازه هدفتان تلاش کنید. اگه دنبال افزایش انگیزه برای درس خواندن هستی می توانید از روش های بلاگ زیر استفاده کنید.

افزایش انگیزه درس خواندن

 

۵) کمال گرایی:

اصلی ترین دلیل پنهان درس نخواندن اکثر دانش آموزان کمال گرایی است. اگر همیشه منتظرید تا تمام مشکلات شما حل شود بعد شروع به درس خواندن کنید باید بدانید هیچ وقت تمام مشکلات حل نخواهند شد و شما هیچوقت درس خواندن را شروع نخواهید کرد. یکی از دلیل های درس نخواندن می تواند این ذهنیت غلط باشد که برای موفق شدن باید هروز طولانی مدت درس خواند،اما این غلط است. شما باید برای ساعت مطالعه منظمی داشته باشید.برای داشتن ساعت مطالعه منظم هم باید تمرین کنید مستمر درس بخوانید. اگر مشکل این را دارید که مستمر درس نمی خوانید به بلاگ زیر سر بزنید.

۶ روش مستمر درس خواندن

راهکار: باید این موضوع را به خود بقبولانید که درس خواندن جزء جدایی ناپذیر زندگی شماست و مشکلات مختلف در کنار پروسه ی مستمر و طولانی درس خواندن شما ممکن است پیش آید. باید توانایی حل مسئله خود را بالا ببرید و در هیچ شرایطی دست از درس خواندن نکشید.

 

 

 

دلیل دس نخواندن کنکوریها

 

اگر کنکوری هستید و مشکلات مختلفی در زمینه تست زنی،ساعت مطالعه،انتخاب منبع،انتخاب مشاور،نحوه ازمون دادن و … دارید می توانید در کامنت های این بخش سوالاتتان را بپرسید و یا برای اموزش های بیشتر به بخش نکات مشاوره ای کنکور سر بزنید.

 

اگر برای درس خواندن تنبلی می کنید می توانید از تکنیک های پادکست زیر برای رهایی از تنبلی استفاده کنید.

یک پاسخ

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

برای سهولت در دسترسی به کانال تلگرام الورتبه لطفا کد QR زیر را با گوشی هوشمند خود اسکن کنید و مستقیما وارد کانال تلگرامی شوید

برای سهولت در دسترسی به پیج اینستاگرام الورتبه لطفا کد QR زیر را با گوشی هوشمند خود اسکن کنید و مستقیما وارد پیج ما شوید