خانه » جمع بندی » عوامل مزاحم در دوران عید را چگونه مدیریت کنیم؟

بلاگ الورتبه

اخبار و اطلاعات کنکور رو از اینجا دنبال کن

عوامل مزاحم در دوران عید را چگونه مدیریت کنیم؟

زمان مطالعه: دقیقه
عوامل مزاحم در عید

دوران عید بهترین دوران برای مرور و جمع بندی هر آنچه تا الان خوانده اید است. شما میتوانید در این دوران با یک برنامه راهبردی و جمع بندی اصولی به افزایش تراز بی نظیری در آزمون های خود برسید. اما در این میان عوامل زیادی می توانند باعث کاهش راندمان شما و در نتیجه کاهش بهره مندی تان از این دوران طلایی بشوند. در ادامه به بررسی مهم ترین عوامل مزاحم در دوران عید و راهکارهای عملی برای جلوگیری از تاثیرگذاری این عوامل بر راندمان مطالعاتی خود میپردازیم:

۱) حال و هوای عید؛ میهمانی و سفر

“مگه عید بدون دید و بازدید میشه؟

حالا همین امشب همین مهمونی رو برم دیگه نمیرم.

یه هفته میرم مسافرت با انرژی بیشتر برمیگردم درس میخونم.”

اگر قصد دارید از دوران عید خود بهره کافی ببرید جملات بالا تنها بهانه هایی واهی برای آرام کردن وجدان درس خوانتان است! جملات بالا خصوصا برای کنکوری ها هیچ توجیه خاصی ندارد. یکبار برای همیشه با خودتان کنار بیایید. امسال عید قرار است فقط و فقط درس بخوانید و دروس خوانده شده را جمع بندی کنید. مطمئن باشید در اواسط اردیبهشت متوجه خواهید شد که بدون مرور و جمع بندی عید مطلب زیادی در ذهن ندارید. دست از خوش گذرانی برداشته و تمام تمرکز خود روی برنامه ای اصولی برای به تسلط رسیدن در دروس بگذارید.

۲) مهمان سرزده

مهمانی رفتن با میزبان مهمان بودن تفاوتی ندارد. اگر قصد دارید در کنار مهمان ها بنشینید و وقت کشی کنید به این فکر کنید که سر جلسه آزمون آن ها هیچ کمکی از دستشان ساخته نیست. این مهمان ها هرسال به خانه تان خواهند آمد اما آیا شما هرسال این دوران طلایی عید را برای جمع بندی و مرور دروس خود دارید؟ قطعا خیر! پس مبادا میز مطالعه خود را رها کنید(حتی اگر آن مهمان خاله بزرگوارتان بود!)

اگر در ایام عید، میزبان مهمان های زیادی هستید، پیشنهاد میشود از کتابخانه یا سالن های مطالعه استفاده کنید. قطعا جایگزین خوبی برای منزل های شلوغ هستند.

۳) دور شدن از حال و هوای مدرسه و جو رقابت

بعضی از دانش آموزان با خارج شدن از چهارچوب مدرسه از جو درس خواندن و رقابت هم خارج می شوند. اما چاره چیست؟ شاید بتوان با تشکیل گروه و زنجیره ای از دوستان همراه این جو رقابت را در این دوران هم ایجاد کرد. ارسال گزارش کار و یا ارسال هدفگذاری های هرروز برای گروه دوستان هم فازتان به ایجاد انگیزه برای ادامه دادن مارتون کنکور، حتی دور از مدرسه، کمک زیادی می کند. راه بعد کمک گرفتن از مشاوری دلسوز و همراه است که می‌ تواند شما را در مسیر کنکور نگه دارد و نگذارد در این دوران از این مسیر خارج شوید. تیم مشاوره ی الورتبه با داشتن مشاورین خبره و کاربلد میتوانند در این مسیر همراه خوبی برای شما باشند.

۴) دیر بیدار شدن از خواب؛ قاتل مطالعه در صبح

مبادا در خانه بمانید، به میهمانی نروید اما دیر از خواب بیدار شوید! این کار به نحوی به سخره گرفتن خود و از بین بردن تلاش هایتان برای مقابله با سایر عوامل مزاحم است. صبح زمانی بسیار عالی برای مطالعه دروس مسئله محور میباشد. از جهتی با عادت دادن خود به بیدار شدن در صبح ذهن به مطالعه و حلاجی مسائل در صبح عادت میکند و در جلسه کنکور و یا آزمون هایتان با مشکل خواب آلودگی جلسه امتحان مقابله می‌کنید. هیچ وقت درس خواندن در صبح را دست کم نگیرید چرا که بخش زیادی از انگیزه و انرژی ادامه روز شما وابسته به استفاده درست و هدفمند از زمان ابتدایی روزتان می‌باشد

۵) قاتلین زمانتان را بشناسید(گوشی، فیلم و سریال و…)

دانش آموزان زیادی را میبینیم که با هدف درس خواندن از خانه بیرون نمی روند. در هیچ مراسم و مهمانی ای شرکت نمیکنند. برنامه ریزی می کنند اما در نهایت بخش زیادی از زمان خود را صرف چرخیدن بی هدف در فضای مجازی یا دیدن فیلم و سریال میکنند. اگر نمیتوانید از گوشی دست بکشید آن را در محلی غیر قابل دسترس قرار دهید، از نرم افزارهای قفل گوشی استفاده کنید، هر کاری کنید که این قاتل زمان نتواند به هدف خود یعنی قتل اهداف و آرزوهای شما برسد. شما قاتل آن باشید.

۶) بی برنامگی:

اگر ۵ مورد قبلی جزو دغدغه های شما نیست، تبریک میگویم شما نصف مسیر را آمده اید، اما از خود بپرسید آیا برای دوران طلایی عیدتان برنامه ریزی اصولی و درستی دارید؟ اگر پاسخ منفی است حتی رعایت موارد پیشین کمک چندانی به پیشرفت شما نمیکند. اگر مسیر برایتان نامعلوم باشد درس خواندن برایتان ارمغانی جز دلسردی و دلزدگی نخواهد داشت. ابتدا مسیر خود را مشخص کنید. اگر مسیر را بلد نیستید از یک راهنما و مشاور کمک بگیرید تا برای دوران عیدتان یک برنامه اصولی و راهبردی بچیند. اینگونه میدانید قرار است به چه مقصدی برسید. از کجا شروع کنید و چه مباحثی را تمام کنید. میدانید در چه مباحثی به تسلط کافی خواهید رسید و برای هر مبحث چه میزان تست خواهید زد. فراموش نکنید هیچ مسافری در جاده ای تاریک نمی تواند به موقع به مقصد خود برسد.

دو نکته:

۱) تعطیلات عید؛ پیش نمایشی از تابستان پیش رو:

تعطیلات عید به خود خود زمان بسیار مهم و حیاتی در دوران کنکور می باشد. اما مخاطب این بخش از صحبت من دانش آموزان پایه ی دهم و یازدهم هستند. شما با استفاده درست از زمان طلایی عید میتوانید تمرینی در واحد زمانی کوچیک تر برای تابستان پیش رویتان انجام دهید. شرایط عید و تابستان از جهات زیادی مشابه هم میباشد (نرفتن به مدرسه و دور بودن از جو رقابتی، خالی بودن تایم صبح و تمرین برای زود بیدار شدن و…) پس این پیش نمایش را ازدست ندهید.

۲) بپا از آن طرف بوم نیفتی!

درست است که دوران عید برای جمع بندی و مرور دورانی ضروری است اما روی سخنم به آن دسته از دانش آموزانی است که آنقدر شدید و ناگهان زمان مطالعه خود را افزایش میدهند که علنا در انتهای روز بیزار میشوند از هر چه درس و کنکور است. در دوران عید میتوانید ۱ الی ۲ روز به خود استراحت دهید و نفسی تازه کنید. مبادا با زیاده روی زمان مطالعه بعد از عید خود را قربانی کنید!

اگر هنوز برای دوران عید خود برنامه ندارید به وبلاگ چگونه در تعطیلات عید درس بخوانیم؟ سر بزنید.

سخن آخر:

در این مقاله با هم درباره ی اهمیت درس خواندن در دوران عید و عوامل مزاحم درس خواندن در این ایام صحبت کردیم. در این باره اگر به سوالی برخورد کردید و یا نیاز به مشورت با تیم مشاوره کنکور الورتبه داشتید می توانید با ما تماس بگیرید و از کمک و برنامه های اصولی مشاورین ما استفاده کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

برای سهولت در دسترسی به کانال تلگرام الورتبه لطفا کد QR زیر را با گوشی هوشمند خود اسکن کنید و مستقیما وارد کانال تلگرامی شوید

برای سهولت در دسترسی به پیج اینستاگرام الورتبه لطفا کد QR زیر را با گوشی هوشمند خود اسکن کنید و مستقیما وارد پیج ما شوید