خانه » جمع بندی » چگونه در تعطیلات عید درس بخوانیم؟

بلاگ الورتبه

اخبار و اطلاعات کنکور رو از اینجا دنبال کن

چگونه در تعطیلات عید درس بخوانیم؟

زمان مطالعه: دقیقه
برنامه ریزی برای دوران عید

همه ­مون در موردِ جنسِ دورانِ عید شنیدیم: دورانِ طلاییِ عید! دورانی که توش میشه به جایِ وقت تلف کردن، درسا رو جمع ­بندی کرد، سراغِ نقطه­ هایِ ضعفو گرفت، نقطه­ هایِ قوتو تقویت کرد، و کلی کارِ مثبتِ دیگه؛ تا خیالمون از آینده جمع ­تر بشه. وقتی که اسمِ عید میاد، همیشه سوالاتِ زیادی تویِ ذهن دانش ­آموزا ایجاد می­شه. سوالاتی مثلِ چند ساعت باید درس بخونیم، چیارو بخونیم، یا چیارو نباید بخونیم. اینجا، می­خوایم به این سوالات جواب بدیم.

عید باید چند ساعت بخونیم؟

با توجه به خستگیِ ناشیِ از چند ماه مطالعه­ منظم، بهتره که همین اول از استراحت صحبت کنیم. اول بهتون بگیم که روزِ اولِ عید، مالِ شماست! روزِ اول رو استراحت می­ کنید. اما، تویِ باقیِ روزها، سعی کنید بیشترین زمانی که می ­تونید رو درس بخونید. پیشنهادِ ما، داشتنِ ۱۰ تا ۱۲ ساعت مطالعه­ روزانه در دوران عیده. البته، باید سعی کنید که این تعداد ساعت درس خوندن، جلویِ تفریح ­هایِ همیشگی­ تون رو نگیره و بینِ درس ­ها، تا حد امکان، به کارایِ دیگه ­ای که دوست دارید هم بپردازید. راستی، چون قراره حسابی درس بخونید، اگه تویِ خونه درس ­خوندن براتون سخته، سالن مطالعه رو امتحان کنید.

در عید چه مطالبی رو بخونیم؟

برایِ اینکه از این دورانِ طلایی بیشترین استفاده رو ببرید، باید یک برنامه­ درست و حسابی داشته باشید و بدونید که چه چیزهایی رو بهتره بخونید، و چه چیزهایی رو لازم نیست که بخونید؛ تا یک پیش ­زمینه­­ خوب از دورانِ پیشِ روتون داشته باشید و بتونید ذهنتونو مرتب کنید. در کنارِ این­ها، شما باید سعی کنید تا مشکلاتِ درسی ­تون رو ریشه­ یابی کنید، نقاطِ ضعفتونو بشناسید و به اون­ها بپردازید، و نقاطِ قوتتونو هم تقویت کنید.

اولویتِ درس ­خوندن تویِ دورانِ عید، دروسِ پایه­ ست؛ یعنی درس ­هایِ دهم و یازدهم. به این شکل که بعد از خوندنِ پیش­ نیازِ هر درس، و مرور اون­ها، با زدنِ تست­ هایِ زمان­دار (تست ­هایِ زمان­ دار بر اساسِ زمان ­بندیِ کنکور)، درس­هایِ دهم و یازدهم رو – تا حداکثر اواخرِ فروردین ماه – جمع­ بندی می ­کنیم. پیشنهادِ ما برایِ زمان ­بندی و شیوه­ خوندنِ دروسِ اختصاصی به این صورته:

  • زیست : ۳ ساعت( ۲ واحدِ ۱.۵ ساعته ) تا ۴ ساعت( ۲ واحدِ ۲ ساعته ) مرور و تست­ زنی، یک واحد صبح ­ها، و یک واحد هم عصر ­ها، در روز
  • ریاضی : چون تویِ کنکورهایِ سال هایِ اخیر، ریاضی سوالاتِ سختی داشته، ۲.۵ تا ۳ ساعت مرور و تست ­زنی در روز
  • شیمی : (حفظیات و مسائل از هم جدا بشن) ۱ ساعت برای حفظیات، و ۱.۵ ساعت برایِ مسائل در روز
  • فیزیک : ۱.۵ تا ۲ ساعت مرور و تست ­زنی در روز

برای درسِ زمین­ شناسی هم بهتره که هر روز، ۲۰ تا ۴۰ دقیقه، بخونید و تست بزنید.

نکته­ دیگه ­ای هم که هست، اینه که اگر می ­خواید مبحثِ جدیدی ( یعنی مبحثی که تا به حال نخوندید ) رو شروع کنید، باید اون مبحث­ هایی رو شروع به خوندن کنید که وقت­ گیر نیستن و زود جمع می شن؛ در کنارِ اون ها می تونید مباحثِ وقت گیر تر رو هم شروع به خوندن کنید. اما مهم اینه که مباحثی که زودتر تموم می شن، و آسون ترن، رو به اتمام برسونید. هم­چنین، اگه امکانش رو دارید، می­ تونید تویِ این دوران کتاب ­هایِ سطحِ بالاتری ( نسبت به کتاب هایِ تستی ای که دارید ) رو هم شروع کنید.

علاوه بر این ­ها، کارِ خوبِ دیگه ­ای که می ­تونید با انجام دادنش جمع­ بندیِ بهتری داشته باشید، داشتنِ روتینه؛ روتین یعنی تکلیفی که خودتون برای خودتون تعیینش می­ کنید و به طور منظم انجامش می ­دید. می­ تونید هر شب نیم ساعت روتین داشته باشید. تویِ این نیم ساعت می ­تونید در حدِ ۲ تا ۴ تست از مسائلِ ریاضی، شیمی یا فیزیک که مشکل داشتید رو حل کنید، یا نکات و شکل ­های زیست رو مرور کنید.

در عید چه مطالبی رو نخونیم؟

برایِ عقب نیفتادن از برنامه و حفظِ آرامش، باید چیزهایی که نباید بخونیم رو هم بدونیم. گفتیم که اولویتِ درس خوندن تویِ دورانِ عید با دروس پایه ست. پس، نباید اهمیتِ درس های پایه رو دستِ کم بگیرید. هم­چنین، وقتی از شروعِ مبحث جدید حرف زدیم، گفتیم که باید مبحثی رو انتخاب کنیم که وقت گیر نباشه. پس، اگه مبحثِ جدیدی که می­ خواید شروع به خوندنش کنید وقت گیره، تویِ شروع کردنش شرطِ احتیاط رو فراموش نکنید!

یکی از مشکلاتی که کنکوری ها در دوران عید دارند مزاحمت هایی که ممکن بخاطر دید و بازدید و مهمانی ها اتفاق بیوفته است.شما می توانید با وبلاگ عوامل مزاحم در ایام عید این مشکل را حل کنید.

این رو هم بگیم که موسسه ­هایِ آموزشیِ مختلف آزمونِ جمع­بندیِ پایه ­شون رو ۷ فروردین برگزار می­ کنن و اگه به آزمونِ جمع ­بندیِ پایه نرسیدید، اصلا نگران نباشین. اگه هم در آزمون ­هایِ موسسه ­ها شرکت نمی ­کنید، می ­تونید بعد از تموم کردنِ جمع­ بندیِ درس ­هایِ پایه ( یعنی حداکثر اواخرِ فروردین ماه )، این آزمون­ ها رو برایِ خودتون چاپ کنید و بزنیدشون. با کمک­ گرفتن از چیزایی که بهتون گفتیم، و یک برنامه ­ریزیِ خوب تویِ دوران عید، می­ تونید درس­ هاتون رو جمع ­بندی کنید تا با آمادگیِ کامل به سراغِ چند ماهِ باقی­ مونده برید و در آخر، موفقیت!

در دوران عید می توانید با وبلاگ هایی که سایت مشاوره کنکور الورتبه به صورت رایگان اماده کرده است،مطالعه بهتری در ایام عید داشته باشید.

÷

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

برای سهولت در دسترسی به کانال تلگرام الورتبه لطفا کد QR زیر را با گوشی هوشمند خود اسکن کنید و مستقیما وارد کانال تلگرامی شوید

برای سهولت در دسترسی به پیج اینستاگرام الورتبه لطفا کد QR زیر را با گوشی هوشمند خود اسکن کنید و مستقیما وارد پیج ما شوید