ثبت نام در طرح مشاوره الورتبه

0
سبد خرید خالی است.
ورود | ثبت نام
captcha

معرفی رشته بینایی سنجی

معرفی رشته بیناسنجی

خواندن این مطلب

4 دقیقه

زمان میبرد!

معرفی رشته بینایی سنجی

 “بالا،چپ، چپ، پایین
 حالا دستت را از روی چشم راستت بردار و روی چشم چپت بگذار.”
 تصور ذهنی اکثر مردم از رشته بینایی سنجی چنین چیزی است در حالی که تعیین نمره چشم تنها بخشی از ماجراست. از جهتی اکثر افراد گمان میکنند که بینایی سنج همان چشم پزشک است و با اشتیاق این رشته را انتخاب میکنند اما تازه بعد از ورود با دانشگاه متوجه میشوند چنین خبری نیست و آن ها میمانند و رشته ای چهارساله که باید با دلزدگی آن را طی نمایند. اگر شما جزو آن دسته از افراد هستید که بینایی سنجی ممکن است یکی از انتخاب هایتان باشد، این وبلاگ برای شما توسط تیم مشاوره کنکور ما نوشته شده است.

بینایی سنجی چیست؟


 بینایی سنجی به معنای مطالعه در مورد بینایی و چشم به منظور حفظ و مراقبت از سلامت بینایی انسان می باشد.
 در این راستا بینایی سنج باید اطلاعات کافی در زمینه مکانیسم بینایی و تجهیزات مرتبط با بهبود عیوب انکساری چشم داشته باشد.

وظایف بینایی سنج(اپتومتریست) چیست؟


 اپتومتریست بایستی عیوب انکساری چشم را بشناسد، تست های بینایی را تجزیه و تحلیل نماید و بتواند برای هر عیب لنز و عدسی مختص به آن را تجویز نماید. که شامل لنزهای نامرئی و عدسی های مربوط به عینک افراد میگردد. همچنین بعضی بیماری ها مانند انحراف چشم با بعضی تمرینات اپتومتریک اصلاح میشود که وظیفه بینایی سنج، آموزش این تمرینات می باشد.

اپتومتریست کجا کار می کند؟


 دامنه کاری اپتومتریست ها چندان گسترده نیست. اپتومتریست میتواند در مکان هایی مانند بیمارستان ها، کلینیک ها و مطب شخصی خود کار کند. حتی تدریس در دانشگاه یکی از حوزه های کاری بعضی بینایی سنج ها می باشد.

چالش های رشته بینایی سنجی چیست؟


 ۱) به منظور داشتن مطب شخصی شما حتما نیازمند تجهیزات خاصی خواهید بود که این خود هزینه بر است.

۲) چشم یکی از اعضای به شدت کوچک و دقیق بدن است که برای رفع عیوب آن شما نیازمند دقت و حوصله ی بسیار میباشید در غیر اینصورت نتایج معاینات شما غلط خواهد بود.

۳) این رشته به دلیل سر و کار داشتن با یکی از حساس ترین اعضای بدن یعنی چشم دارای مسئولیت بالایی میباشد.

درامد بینایی سنجی و بازار کار بینایی سنجی


 در حال حاضر بازار کاری رشته بینایی سنجی هنوز مطلوب است. میزان درامد این شغل وابسته به مسائل مختلف از جمله کار کردن در بخش خصوصی یا دولتی میباشد. در واقع اگر شما در مطب شخصی خود کار کنید مسلما به درآمدهای بالاتری خواهید رسید. اما به طور کلی پایه ی حقوق بینایی سنجی در بخش دولتی مشابه پایه ی حقوق سایر کارمندان دولت میباشد.

شرایط باز کردن مطب شخصی چیست؟


 خوشبختانه طرح رشته بینایی سنجی اختیاری است اما اگر میخواهید مطب شخصی خود را باز کنید بعد از دریافت مدرک کارشناسی باید مدرک پایان طرح دوساله خود را دریافت نمایید تا بتواند مطب شخصی خود را باز کنید.

آیا بینایی سنجی رشته ای مهاجرت پذیر است؟


 پاسخ روشنی در این زمینه وجود ندارد. در بین رشته های علوم پزشکی، بینایی سنجی جزو مهاجرت پذیر ترین رشته ها نمیباشد. و مهاجرت با این رشته وابسته به عوامل مختلف همچون شرایط کاری در کشور مقصد، تطبیق یا عدم تطبیق مدرک ایران با آن کشور، زبان کشور مقصد و… میباشد. در بین کشور های مختلف که به جذب بینایی سنج از سایر کشورها میپردازند، کشورهای استرالیا، کانادا، سوئد، آلمان، ترکیه، اتریش و انگلستان به عنوان پردرآمدترین و بهترین  کشورها برای اپتومتریست ها شناخته شده‌اند.
 اگر امکان مهاجرت برای گرفتن مدرک کارشناسی در کشور مقصد را دارید مسیری راحت تر را پیش رو خواهید داشت.

در صورت تمایل به مهاجرت مدرک کارشناسی خود را نیز از کشور مقصد بگیرید.

رشته بینایی سنجی چند سال است؟


 مدت تحصیل رشته بینایی سنجی در مقطع کارشناسی (لیسانس) ۴ سال میباشد. در واقع شما ملزم به گذراندن ۸ ترم تحصیلی در رشته بینایی سنجی می باشید. پس از آن میتوانید به مدت ۲ سال طرح اختیاری خود را سپری نمایید.شاید علاقه داشته باشید بدانید رشته های پیراپزشکی دیگر از جمله رشته پرستاری چند سال است؟می توانید وبلاگ معرفی رشته پرستاری را مطالعه کنید.

در رشته ی بینایی سنجی ملزم به گذراندن چه درس هایی هستم؟


 دروس رشته بینایی سنجی شامل ۱۴۶ واحد است که در این میان ۷۳ واحد تخصصی، ۴۲ واحد پایه، ۲۳ واحد عمومی و ۸ واحد کارآموزی را شامل میشود.
 از اصلی ترین درس های رشته بینایی سنجی میتوان به فیزیولوژی چشم، فیزیک نور ، فارماکولوژی مرتبط با بیماری های چشم، آناتومی چشم و اپتومتری اشاره نمود.

آیا ادامه تحصیل در رشته بینایی سنجی تا مقطع دکتری امکان پذیر است؟


 بعد از گذراندن کارشناسی بینایی سنجی، امکان ادامه تحصیل در این رشته وجود دارد. کارشناسی ارشد بینایی سنجی گرایشی ندارد و تنها به صورت ارشد بینایی سنجی ارائه میشود. پس از آن شما میتوانید برای مدرک دکترای خود  اقدام نمایید. دکترای رشته بینایی سنجی دارای چند گرایش متنوع با نام های زیر است:
 بینایی سنجی کودکان
 بینایی سنجی رفتاری
 بینایی سنجی و درمان دید کم
 نورو- اپتومتری
 بینایی سنجی پیری
 با کسب مدرک دکترا می توانید به عنوان هیات علمی جذب شده و در دانشگاه ها تحت عنوان استاد دانشگاه، به تدریس بپردازید.

شما می توانید تمام مطالب مربوط به انتخاب رشته کنکور را در سایت ما مطالعه کنید.

اگر به رشته های پیراپزشکی علاقه دارید می توانید به وبلاگ رشته های پیراپزشکی سر بزنید.

درباره نویسنــده
نویسنده
فاطمه عباسی
فاطمه عباسی هستم دانشجوی پزشکی و مشاور گروه تجربی و عضو تیم بلاگ نویسی الورتبه ام. در دوران کنکورم به چالش های کوچیک و بزرگی برخوردم و از طرفی بعد از کنکور با تعاملی که هر سال با دانش آموزانم داشتم، با چالش ها و راه حل های مرتبط و دغدغه های اصلی داوطلبین کنکور بیشتر آشنا شدم. از جهتی از سال های دور دلباخته نوشتن و آموزش از طریق نگارش به افراد مختلف بودم. و الان این دو مسیر برای من باهم یکی شدند و سعی میکنم چالش های کنکوری ها و راه حل های مربوط به هر چالش رو به صورت ساده و کاربردی برای کسانی که عاشق پیشرفت کردن هستند بنویسم.
نظرات کاربـــران
فاقد دیدگاه
دیدگاهی برای این مطلب ثبت نشده است. اولین دیدگاه را شما بنویسید.
ثبت دیدگاه
captcha

برای سهولت در دسترسی به کانال تلگرام الورتبه لطفا کد QR زیر را با گوشی هوشمند خود اسکن کنید و مستقیما وارد کانال تلگرامی شوید

برای سهولت در دسترسی به پیج اینستاگرام الورتبه لطفا کد QR زیر را با گوشی هوشمند خود اسکن کنید و مستقیما وارد پیج ما شوید