ثبت نام در طرح مشاوره الورتبه

0
سبد خرید خالی است.
ورود | ثبت نام
captcha

معرفی رشته ساخت پروتز های دندانی

رشته ساخت پروتزهای دندانی

خواندن این مطلب

6 دقیقه

زمان میبرد!

معرفی رشته ساخت پروتز های دندانی

 “حالا که نتوانستی دندانپزشکی قبول شوی، برو دندانساز تجربی شو! چه فرقی می کند؟ هردو یکی است!”
 اگر شما هم از اطرافیان خود چنین جملاتی شنیده اید یا خودتان اینطور فکر می کنید، باید بدانید سخت در اشتباهید.
 رشته ساخت پروتز های دندانی یا دندانسازی تجربی، رشته ای کاملا متفاوت از دندانپزشکی می باشد.
 در ادامه به معرفی کامل این رشته خواهیم پرداخت.

رشته ساخت پروتز های دندانی چیست؟

رشته ساخت پروتز های دندانی یکی از زیرشاخه های علم پزشکی است که در زمینه سلامت دندان فعالیت می نماید. در واقع تکنسین این رشته به ساخت پروتزهایی که دندانپزشک برای بیمار تجویز می کند، می پردازد و به نوعی ابزار کار دندانپزشک توسط تکنسین ساخت پروتزهای دندانی ساخته می‌شود.

وظایف تکنسین ساخت پروتز های دندانی چیست؟

قالب گیری فک و دهان و دندان بیمار توسط دندانپزشک انجام شده و نمونه، برای ساخت پروتزهای دندانی برای تکنسین ساخت پروتزهای دندانی ارسال می گردد. سپس به فراخود نیاز بیمار، طراحی و ساخت پروتزهای دندانی و یا اصلاح پروتزها توسط ایشان انجام می گیرد که این پروتز ها می توانند ثابت یا متحرک باشند.
 طراحی و ساخت پلاک های ارتودنسی و اجزاء کاشتنی دندان و از همه پرکاربردتر، طراحی و ساخت دندان های مصنوعی از دیگر وظایف تکنسین ساخت پروتزهای دندانی می باشد.
 از جهتی تکنسین ساخت پروتز های دندانی میتواند سرپرستی کلینیک ها و لابراتورهای پروتزهای دندانی را بر عهده بگیرد.

تکنسین ساخت پروتز های دندانی کجا کار می کند؟

 دامنه کاری تکنسین ساخت پروتز های دندانی چندان گسترده نیست. دو محل کار اصلی تکنسین ساخت پروتزهای دندانی، کلینیک های دندان پزشکی و لابراتورهای دندان پزشکی شخصی می باشد.

چالش های رشته ساخت پروتز های دندانی چیست؟

۱) برای موفقیت در این رشته بایستی کار دست خوبی داشته باشید، در واقع ظرافت در کار و داشتن مهارت در اعمال یداوی یکی از اصلی ترین عوامل پیشرفت در این رشته می باشد.

۲) این کار نیاز به حوصله و دقت بسیار دارد. چرا که ساخت پروتزهای دندانی نیازمند صرف وقت و ظرافت بسیار است و بدون حوصله و دقت کافی، شما نمیتوانید کار مناسبی به مراجعه کننده خود ارائه دهید.

 ۳) توانایی برقراری ارتباط موثر با دندان پزشکان جهت گسترش کار خود از دیگر مهارت های لازم و اساسی برای یک تکنسین ساخت پروتز های دندانی می باشد.

رشته ساخت پروتز های دندانی مناسب چه کسانی است؟

 ۱) افرادی که علاقه مند به کار در حوزه سلامت دهان و دندان می باشند.

۲) افرادی که از انجام کارهای دقیق و جزئی لذت میبرند و کار دست خوبی دارند.

۳) افرادی که دید نزدیک بینی مناسب جهت ساخت پروتزهای دندانی دارند.

۴) افرادی که توانایی برقراری ارتباط مناسب با دندانپزشکان و بیماران خود را دارا می باشند.

درامد رشته پروتز دندانی

در حال حاضر بازار کار رشته ساخت پروتز های دندانی دارای وضعیت مناسبی است و غالبا فارغ التحصیلان این رشته بیکار نمی باشند. چرا که هر دندانپزشک برای ساخت پروتزهای موردنیاز بیمارانش، به همکاری با تکنسین ساخت پروتزهای دندانی احتیاج دارد. از جهتی در جوامع امروزی اهمیت به سلامت دهان و دندان و متعاقب آن، زیبایی های مرتبط با دهان و دندان از محبوبیت بالایی برخوردار است که تمام این عوامل سبب شده است بازار کاری این رشته مطلوب باشد.

تفاوت رشته ساخت پروتز های دندانی با رشته دندانسازی تجربی چیست؟

 این دو رشته در واقع تفاوتی با یکدیگر ندارند و رشته دندانسازی تجربی نام قدیمی تر رشته ساخت پروتز های دندانی می باشد.

تفاوت رشته ساخت پروتز های دندانی با رشته دندانپزشکی چیست؟

 همانطور که اشاره شد قالب گیری فک و دهان و دندان بیمار توسط دندانپزشک انجام شده و نمونه، برای ساخت پروتزهای دندانی برای تکنسین ساخت پروتزهای دندانی ارسال می گردد. سپس به فراخود نیاز بیمار، طراحی و ساخت پروتزهای دندانی و یا اصلاح پروتزها توسط ایشان انجام می گیرد که این پروتز ها می توانند ثابت یا متحرک باشند.
 همچنین کار دندانپزشک انجام پروسیجرهای مختلف بر روی دندان های بیمار است در حالی که تکنسین ساخت پروتزهای دندانی ارتباط مستقیم با دهان و دندان بیمار نداشته و تنها پروتزهای مورد نیاز بیمار را برای وی می سازد.

آیا رشته ساخت پروتز های دندانی رشته ای مهاجرت پذیر است؟

 به دلیل آنکه امکان ادامه تحصیل در رشته ساخت پروتزهای دندانی در ایران بسیار محدود است، فارغ التحصیلان این رشته غالبا به مهاجرت، به عنوان یکی از گزینه های پیش روی خود فکر می کنند. باید گفت که شرایط مهاجرت از طریق این رشته بسیار مساعد است.
 در بین کشور های مختلف که به جذب تکنسین ساخت پروتزهای دندانی از سایر کشورها می پردازند، کشورهای آلمان، کانادا، انگلیس، استرالیا و اتریش به عنوان پردرآمدترین و بهترین کشورها برای تکنسین های ساخت پروتزهای دندانی شناخته شده‌اند.

رشته پروتز دندان چند سال است

مدت تحصیل رشته ساخت پروتز های دندانی در مقطع کارشناسی (لیسانس) ۴ سال می باشد. در واقع شما ملزم به گذراندن ۸ ترم تحصیلی در رشته ساخت پروتز های دندانی می باشید. باید بدانید که پس از اخذ مدرک لیسانس، فارغ التحصیلان میتوانند ۲ سال طرح اختیاری داشته باشند.

آیا رشته ساخت پروتز های دندانی طرح اجباری دارد؟

خیر. فارغ التحصیلان رشته ساخت پروتزهای دندانی برخلاف بسیاری از دانش آموختگان وزارت بهداشت بعد از پایان تحصیل خود ملزم به گذراندن طرح دوساله اجباری در مناطق محروم نیستند. اما میتوانند به صورت اختیاری و با دریافت حقوق از دولت، این طرح را بگذرانند.

در رشته ی ساخت پروتز های دندانی ملزم به گذراندن چه درس هایی هستم؟

دانشجویان رشته ساخت پروتزهای دندانی ملزم به گذراندن ۱۳۰ واحد درسی جهت اخذ مدرک کارشناسی خود می باشند. واحدهای دروس ساخت پروتزهای دندانی در مقطع کارشناسی عبارتند از:
 22 واحد دروس عمومی
 84 واحد دروس تخصصی
 24 واحد کارآموزی

از اصلی ترین دروس این رشته می توان به آناتومی فک و صورت، فیزیولوژی، ابزارشناسی و تکنولوژی دندان‌سازی، ارتودنسی، پروتز متحرک و ایمپلنت اشاره نمود.

آیا ادامه تحصیل در رشته ساخت پروتز های دندانی تا مقطع دکتری امکان پذیر است؟

 پاسخ ما به شما منفی است.
 ادامه تحصیل در رشته ساخت پروتزهای دندانی در ایران تنها تا مقطع کارشناسی امکان پذیر است. علاقه مندان به ادامه تحصیل در این رشته بایستی اقدام به مهاجرت نمایند.

برای اشنایی بیشتر با رشته های پیراپزشکی کلیک کنید.

درباره نویسنــده
نویسنده
فاطمه عباسی
فاطمه عباسی هستم دانشجوی پزشکی و مشاور گروه تجربی و عضو تیم بلاگ نویسی الورتبه ام. در دوران کنکورم به چالش های کوچیک و بزرگی برخوردم و از طرفی بعد از کنکور با تعاملی که هر سال با دانش آموزانم داشتم، با چالش ها و راه حل های مرتبط و دغدغه های اصلی داوطلبین کنکور بیشتر آشنا شدم. از جهتی از سال های دور دلباخته نوشتن و آموزش از طریق نگارش به افراد مختلف بودم. و الان این دو مسیر برای من باهم یکی شدند و سعی میکنم چالش های کنکوری ها و راه حل های مربوط به هر چالش رو به صورت ساده و کاربردی برای کسانی که عاشق پیشرفت کردن هستند بنویسم.
نظرات کاربـــران
فاقد دیدگاه
دیدگاهی برای این مطلب ثبت نشده است. اولین دیدگاه را شما بنویسید.
ثبت دیدگاه
captcha

برای سهولت در دسترسی به کانال تلگرام الورتبه لطفا کد QR زیر را با گوشی هوشمند خود اسکن کنید و مستقیما وارد کانال تلگرامی شوید

برای سهولت در دسترسی به پیج اینستاگرام الورتبه لطفا کد QR زیر را با گوشی هوشمند خود اسکن کنید و مستقیما وارد پیج ما شوید