ثبت نام در طرح مشاوره الورتبه

0
سبد خرید خالی است.
ورود | ثبت نام
captcha

معرفی رشته پرستاری

معرفی رشته پرستاری

خواندن این مطلب

5 دقیقه

زمان میبرد!

معرفی رشته پرستاری

عقاید عمومی مردم شغل پرستاری را از ترسناک ترین شغل ها جلوه میدهد.  اینکه پزشک لحظه ای بر بالین بیمار حاضر می شود، دستوراتی را در پرونده ی مریض مینویسد و بعد از آن پرستار است که با بیماران تنها می ماند. شیفت های سنگین شب با وظایفی پرمسئولیت همه و همه باعث شده است پرستاری، از سخت ترین رشته های علوم پزشکی در ذهن من نقش ببندد. باید بگویم این مسئله کاملا درست است اما همین مسئولیت خطیر پرستاری است که به این شغل ارزش میدهد و عده ای به دلیل همین حس خوب کمک به هم نوع وارد این شغل میشوند. و از ان طرف داستان، هرکس تنها به دلیل بازار کار نسبتا مناسب این رشته و یا مزایای آن وارد این شغل شده است، بعد از مدتی هیچ انگیزه ای برای ادامه ی شعل خود نداشته است .الورتبه اینجاست تا رشته پرستاری را به صورت همه جانبه برای شما بررسی نماید تا با دیدی باز تصمیم به انتخاب یا عدم انتخاب این رشته نمایید.

پرستاری چیست؟


 پرستاری در یک کلام علم مراقبت است. در واقع پرستار با آسان کردن روند درمان، تسکین دادن درد بیمارها و پیشگیری از بیماری ها به حفظ و ارتقا سلامت  بیماران کمک میکند. مشخصه اصلی پرستاران که آن ها در ذهن محبوب میکند، این است که تمام این مسئولیت ها را با شکلی دلسوزانه و مهربانانه انجام دهند.

وظایف پرستار در بیمارستان ها چیست؟


 صرف نظر از  تخصص آنها، همه پرستاران از یک روش علمی طراحی شده برای ارائه بهترین خدمات به بیماران که شامل پنج مرحله ساده میباشد، پیروی می نمایند.

۱) ارزیابی اولیه بیمار – پرستاران در ابتدا بیماران را بر اساس علت مراجعه به بیمارستان بررسی نموده و از جنبه های اقتصادی، اجتماعی و سبک زندگی به صورت همه جانبه آن ها را ارزیابی می‌کنند.

۲) تشخیص – از طریق بررسی دقیق علائم فیزیکی و رفتار بیمار، تشخیص کلی بر بیمار میگذارند. پس از آن پزشک، تشخیص اصلی و روند درمان را برای او توضیح میدهد.

۳)  برنامه ریزی – تعیین اهداف واقع بینانه برای بهبودی بیمار توسط پزشک انجام میشود.  سپس این اهداف به دقت توسط پرستاران رصد می گردد.

۴) اجرا – تمام دستورات پزشک توسط پرستاران اجرا میشود و در عین حال دستورات انجام شده در پرونده بیمار توسط پرستار ثبت و مستند میگردد.

۵) ارزیابی نهایی – با تجزیه و تحلیل دقیق  پاسخ بیمار به درمان، توسط پزشک و پرستار رصد میشود و دستورات جدید برای دستیابی به بهترین نتایج برای بیمار تعیین می گردد.

پرستاران کجا کار می کنند؟


 دامنه کاری پرستار ها بسیار گسترده است. پرستار میتواند در مکان هایی مانند بیمارستان ها، درمانگاه ها، مراکز درمانی، مراکز نگهداری سالمندان کار کند. حتی تدریس در دانشگاه یکی از حوزه های کاری بعضی پرستاران می باشد.

مشکلات و سختی های رشته پرستاری چیست؟
 ۱) حجم سنگین کار و مسئولیت بالای شغلی: پرستاران مانند سایر کارکنان نظام سلامت با جان مردم سروکار دارند و این مسئله سبب مسئولیت بالای شغلی آن ها و البته افزایش استرس در زندگی ها میگردد.

۲) فرسودگی جسمی و روحی: کار کردن در محیط بیمارستان، و ارتباط هر روزه با بیماران مختلف نیازمند صبر و حوصله ی بسیار است. دیدن بعضی صحنه های دلخراش در روند درمان بیماران مسبب فرسودگی جسمی و روحی بسیاری میباشد.

۳) داشتن شیفت شب: پرستاری از آن دسته شغل هایی است که شیفت شب جزء جدایی ناپذیر آن است. در واقع هر پرستار ملزم است تا در هر هفته ساعت مشخصی را تحت عنوان شیفت شب در بیمارستان سپری کند.

حقوق رشته پرستاری و بازار کار رشته پرستاری چگونه است؟


 در حال حاضر بازار کاری رشته پرستاری نسبتا مناسب میباشد و هنوز اشباع نشده است. میزان درامد این شغل وابسته به مسائل مختلف از جمله شهر و بیمارستان محل خدمت ، میزان اضافه کاری و مدرک تحصیلی میباشد اما به طور کلی پایه ی حقوق پرستاری مشابه پایه ی حقوق سایر کارمندان دولت میباشد.

آیا پرستاری رشته ای مهاجرت پذیر است؟


 پاسخ قطعی ما بله است. در بین رشته های علوم پزشکی، یکی از مهاجرت پذیر ترین رشته ها، رشته پرستاری میباشد. و در بین کشور های مختلف که به جذب پرستار از سایر کشورها میپردازند، کشورهای آمریکا، استرالیا، کانادا، ایتالیا، لوکزامبورگ، ایرلند، نروژ، دانمارک، جزیره‌های ویرجین، سوئیس، امارات و دبی به عنوان پردرآمدترین و بهترین  کشورها برای پرستاران شناخته شده‌اند.

رشته پرستاری چند سال است؟


 مدت تحصیل رشته پرستاری در مقطع کارشناسی (لیسانس) ۴ سال میباشد. در واقع شما ملزم به گذراندن ۸ ترم تحصیلی در رشته پرستاری میباشید. پس از آن بایستی به مدت ۲ سال طرح اجباری خود را سپری نمایید.

در رشته ی پرستاری ملزم به گذراندن چه درس هایی هستم؟
 دروس رشته پرستاری شامل ۱۳۰ واحد است که در این میان ۵۴ واحد تخصصی، ۱۵ واحد پایه، ۲۲ واحد عمومی و ۳۶ واحد کارآموزی را شامل میشود.
 از اصلی ترین درس های رشته پرستاری میتوان به فیزیولوژی، میکروب شناسی، فارماکولوژی، آناتومی و کارآموزی در بخش های مختلف بیمارستان اشاره نمود.

طرح پرستاری چیست و چند سال است؟


 پرستاری جزو ۱۱ رشته ای است که طرح اجباری دارد. بدان معنا که شما پس از دریافت مدرک لیسانس خود ملزم به گذراندن دو سال طرح اجباری در یک مرکز دولتی می باشید. در این دو سال حقوق دریافت می کنید که میزان حقوق دریافتی شما بسته به عوامل مختلف متغیر می باشد.

آیا ادامه تحصیل در رشته پرستاری تا دکتری امکان پذیر است؟


 بعد از گذراندن کارشناسی پرستاری، امکان ادامه تحصیل در رشته پرستاری وجود دارد. کارشناسی ارشد پرستاری شامل گرایش های مختلف است. پس از آن شما میتوانید مدرک دکترای خود را کسب نمایید. با کسب مدرک دکترا می توانید به عنوان هیات علمی جذب شده و در دانشگاه ها تحت عنوان استاد دانشگاه، به تدریس بپردازید.

شما می توانید با دیگر رشته های پیراپزشکی اشنا شوید.برای اشنایی وبلاگ معرفی رشته های پیراپزشکی را مطالعه کنید.

درباره نویسنــده
نویسنده
فاطمه عباسی
فاطمه عباسی هستم دانشجوی پزشکی و مشاور گروه تجربی و عضو تیم بلاگ نویسی الورتبه ام. در دوران کنکورم به چالش های کوچیک و بزرگی برخوردم و از طرفی بعد از کنکور با تعاملی که هر سال با دانش آموزانم داشتم، با چالش ها و راه حل های مرتبط و دغدغه های اصلی داوطلبین کنکور بیشتر آشنا شدم. از جهتی از سال های دور دلباخته نوشتن و آموزش از طریق نگارش به افراد مختلف بودم. و الان این دو مسیر برای من باهم یکی شدند و سعی میکنم چالش های کنکوری ها و راه حل های مربوط به هر چالش رو به صورت ساده و کاربردی برای کسانی که عاشق پیشرفت کردن هستند بنویسم.
نظرات کاربـــران
فاقد دیدگاه
دیدگاهی برای این مطلب ثبت نشده است. اولین دیدگاه را شما بنویسید.
ثبت دیدگاه
captcha

برای سهولت در دسترسی به کانال تلگرام الورتبه لطفا کد QR زیر را با گوشی هوشمند خود اسکن کنید و مستقیما وارد کانال تلگرامی شوید

برای سهولت در دسترسی به پیج اینستاگرام الورتبه لطفا کد QR زیر را با گوشی هوشمند خود اسکن کنید و مستقیما وارد پیج ما شوید