خانه » برنامه ریزی » چگونه منظم درس بخوانیم؟

بلاگ الورتبه

اخبار و اطلاعات کنکور رو از اینجا دنبال کن

چگونه منظم درس بخوانیم؟

زمان مطالعه: دقیقه

گاهی ناراحتی روزهایی که ساعت مطالعه پایینی داشتید می تواند شما را به شدت ناامید و دل زده کند و حتی خوشحالی روزهایی که مطالعه مفید و کافی داشته اید را نیز از بین ببرد. درواقع حفظ ساعت مطالعه بالا کار آسانی نیست و قطعا در این بین با چالش های متفاوتی رو به رو می شوید. از آنجا تیم الورتبه همیشه به دنبال یافتن بهترین و درعین حال آسان ترین راه حل ها برای شماست می توانید با تمرینات زیر این مشکل را نیز حل کنید :

داشتن برنامه ریزی استاندارد

بدون شک عمل به برنامه غیراصولی و غیراستاندارد برای هرشخصی نشدنی است. وقتی برنامه اشتباهی داشته باشید نمی توانید کامل به آن عمل کنید، در نتیجه ساعت مطالعه شما افت کرده و وارد سیکل معیوب ناامیدی می شوید. پس قبل از هرچیز برنامه مناسبی را برای خود درنظر بگیرید. البته که بهتر است از یک مشاور کنکور برای برنامه ریزی کمک بگیرید اما اگر خواستید خودتان برنامه ریزی کنید لازم است بدانید برنامه شما باید زمان بندی مناسب، تایم استراحت و تنوع درسی مناسبی داشته و قابل اجرا باشد. برای برنامه ریزی اصولی باید زمان بندی داشته و طول هر بازه را مشخص کنید. به طور مثال زمان بازه اول خود را از ۸:۰۰ تا ۹:۳۰ در نظر بگیرید و پس از آن حدود ۱۵ دقیقه استراحت داشته باشید. برای استراحت ظهر، ناهار و شام تایم طولانی تری را درنظر بگیرید. همچنین همیشه در برنامه خود تایم هایی را به عنوان تایم جبرانی مشخص کنید تا به کارهای عقب افتاده بپردازید.

به خاطر داشته باشید نداشتن تایم هایی برای استراحت و جبران برنامه شما را سخت و غیرقابل اجرا می کند و این نشانه ضعف برنامه شماست نه کم کاری خود شما!

برای کسب اطلاعات بیشتر و اشنایی با نحوه برنامه ریزی اصولی می توانید به بلاگ چگونه برای کنکور برنامه ریزی کنیم؟ الورتبه مراجعه کنید.

همیشه بهترین نباشید

کمال گرایی یا میل به بهترین بودن باعث می شود وقتی نتوانستید کاری را به خوبی انجام دهید ناامید شوید و مدام خود را سرزنش کنید. انرژی منفی این کار ادامه مسیر را برای شما سخت می کند و افت انگیزه درنهایت باعث افت ساعت مطالعه و تعداد تست های شما می شود. یادتان باشد قرار نیست همیشه بهترین باشید بلکه باید با پیدا کردن اشتباهاتتان برای رفع آنها تلاش کنید. پس اگر روزی نتوانستید به ساعت مطالعه ای که می خواستید برسید به جای سرزنش کردن خود و جذب انرژی های منفی سعی کنید دلیل آن را پیدا کرده و برای روز بعد آن را رفع کنید.

واقع بین باشید

اینکه از خود انتظار داشته باشیم ساعت مطالعه خود را ناگهان به ۱۰ ساعت یا حتی بیشتر برسانیم مانند این است که از کودک یک ساله توقع دوییدن داشته باشیم. همان طور که یک کودک برای یاد گرفتن ایستادن، راه رفتن و دوییدن نیازمند زمان است شما هم برای پیشرفت به زمان نیاز دارید. پس به جای در نظر گرفتن هدف های غیرقابل دسترس سعی کنید ساعت مطالعه خود را به مرور افزایش دهید. در غیر این صورت ممکن است یک یا دو روز بتوانید ساعت مطالعه بالایی داشته باشید اما زود خسته شده و افت می کنید و دوباره وارد سیکل معیوب ناامیدی می شوید. همچنین در نظر داشته باشید هرشبانه روز ۲۴ ساعت است که حداقل ۶ ساعت آن مختص به خواب و حدود ۴ ساعت آن مختص به استراحت درطول روز می باشد و نهایتا ۱۴ ساعت برای شما باقی می ماند. درنتیجه ساعت مطالعه بیشتر از آن رویایی و دست نیافتنی است.

برای اینکه از نوسانی درس خواندن جلوگیری کنید در کنار این تکنیک به وبلاگ مربوط به نوسانی درس خواندن سر بزنید.

خود را مقایسه نکنید

هیچ دو انسانی کاملا مشابه یک دیگر نیستد پس به جای مقایسه کردن ساعت مطالعه خود با دیگران سعی کنید روی پیشرفت خود متمرکز شوید. دانش اموزان زیادی با میانگین مطالعه ۸ ساعت در روز بازدهی و کیفیت بالاتری نسبت به افرادی داشتند که ۱۲ ساعت در روز درس می خواندند. تمرکزتان را صرفا روی ساعت مطالعه نگذارید و کیفیت آن را نیز حفظ کنید.

یادتان باشد تنها کسی که باید با شما مقایسه شود ورژن دیروز خودتان است!

اهداف خود را تقسیم کنید

حتما شنیده اید که می گویند سنگ بزرگ نشانه نزدن است. درواقع اهداف بزرگ یک شبه به دست نمی آیند درحالی که مشخص کردن اهداف کوتاه مدت و تلاش برای رسیدن به آن می تواند شما را به اهداف بزرگ برساند. به طور مثال اگر می خواهید ساعت مطالعه خود را از ۴ ساعت به ۸ ساعت برسانید آن را به اهداف کوچک تری تقسیم کنید. مثلا با خود قرار بگذارید این هفته روزی ۴وساعت نیم درس بخوانید و هفته بعد ۵ ساعت و به همین ترتیب هرهفته یا هرچند روز یک بار نیم ساعت به مطالعه کل خود اضافه کنید. بدین ترتیب می توانید به هدف اصلی خود برسید و در عین حال با رسیدن به اهداف کوچک تر و تیک زدن آن ها انرژی مثبت و انگیزه بیشتری برای تلاشتان کسب کنید.

از تشویق و تنبه استفاده کند

بعد از اینکه هدف گذاری کردید می توانید برای خود مواردی را به عنوان پاداش یا جریمه مشخص کنید. مثلا با خود یا مشاورتان قرار بگذارید اگر توانسید در این هفته هر روز ۶ ساعت مطالعه داشته باشید آخر هفته فیلم موردعلاقه خود را مشاهده کنید یا چند ساعتی را با دوستانتان بگذرانید. یا اگر در این هفته افت کردید حق ندارید به مهمانی اخر هفته بروید و باید به جای آن کارهای عقب افتاده را جبران کنید.

به خود استراحت دهید

حتی پیشرفته ترین ربات ها هم برای ادامه فعالیت خود به شارژ شدن نیاز دارند. پس یادتان باشد بدن شما به استراحت نیاز دارد نباید بیش از اندازه به خود فشار بیاورید. حداقل ۶ ساعت در روز را به خواب اختصاص دهید و بین بازه های مطالعاتی کمی استراحت کنید تا سرحال بمانید و بتوانید به تلاشتان ادامه دهید.

تنوع مطالعه خود را بالا ببرید

بازه های مطالعاتی مشابه و پشت سر هم برای شما خسته و کسل کننده می باشد. سعی کنید با چیدن بازه های متفاوت در برنامه خود برای خود تنوع ایجاد کنید تا دچار یکنواختی نشوید. همچنین به خاطر داشته باشید قرار دادن دو درس سخت و سنگین پشت سرهم باعث خستگی ذهنی شما می شود پس بعد از درس سخت درسی را قرار دهید که برای شما آسان تر است.

مشاورین الورتبه چطور می توانند به شما کمک کنند؟

همان طور که در ابتدا گفته شد یکی از مهم ترین فاکتورها برای جلوگیری از مطالعه نوسانی برنامه ریزی مناسب و استاندارد است. مشاورین الورتبه با آموزش هایی که دیده اند می توانند بهترین برنامه را برای شما بنویسند. همچنین در تمام چالش ها درکنار شما هستند و با ارائه بهترین راهکارها مسیر را برای شما هموارتر می کنند. درکنار همه این ها با تشویق و تنبیه هایی که برای شما در نظر میگیرد به افزایش انگیزه شما نیز کمک می کند.برای یادگیری نکات مشاوره ای کنکور می توانید از وبلاگ های سایت ما استفاده کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

برای سهولت در دسترسی به کانال تلگرام الورتبه لطفا کد QR زیر را با گوشی هوشمند خود اسکن کنید و مستقیما وارد کانال تلگرامی شوید

برای سهولت در دسترسی به پیج اینستاگرام الورتبه لطفا کد QR زیر را با گوشی هوشمند خود اسکن کنید و مستقیما وارد پیج ما شوید