خانه » مشاوره کنکور » بدنسازی در سال کنکور

بلاگ الورتبه

اخبار و اطلاعات کنکور رو از اینجا دنبال کن

بدنسازی در سال کنکور

زمان مطالعه: دقیقه
بدنسازی در سال کنکور

داوطلبان کنکوری که بصورت حرفه ای یا مداوم ورزش بدنساری را از قبل کنکور در پیش گرفته بودند یا حتی داوطلبانی که از سال کنکور میخواهند بدنسازی را شروع بکنند، دچار نگرانی هایی هستند؛ از قبیل اینکه شاید بدنسازی وقت مرا برای درس خواندن بگیرد! تغذیه ام باید به چه شکلی باشد؟

سال کنکور در خانه باید ورزش کنم یا باشگاه؟ چند ساعت و چند بار در هفته بدنسازی کار کنم؟ در نهایت عده زیادی با بی جواب ماندن این سوالات، به این نتیجه می رسند که بدنسازی را کلا رها کرده و سال کنکور از ورزش فاصله بگیرند و در کنار این گروه، ممکن است عده ای هم بدون توجه به اصول بدنسازی در سال کنکور، با برنامه ی خودساخته خود جلو روند و در نیمه های راه ضررهای ناشی از این تصمیمشان را ببینند.

الو رتبه در این بلاگ به تمام سوالات شما راجع به بدنسازی در سال کنکور پاسخ می دهد.

در سال کنکور چند بار در هفته باشگاه برویم؟

خوشبختانه بدنسازی از آن دسته ورزش هایی است که شما برای نتیجه بخش بودن آن، بعد از هر جلسه ورزش باید بدنتان را ریکاوری کنید تا عضله سازی مفیدی داشته باشید؛ پس انجام هروزه بدنسازی در حالت عادی هم توصیه نمیشود چه برسد که شما کنکوری هم باشید!!

*ریکاوری : به بازسازی و ترمیم عضلات و بافت‌های بدن بعد از تحریکات و خستگی ناشی از ورزش گفته می‌شود؛ که با تغذیه مناسب و خوردن آب کافی و خواب مناسب انجام می شود.

بهتر این است که انجام حرکات بدنسازی را دو جلسه در هر هفته در برنامه خود قرار دهید. در غیر اینصورت اگر وقتی که برای این ورزش می گذارید بیش از حد مجاز باشد، طبیعی است که از ساعت مطالعه ای که روزانه باید داشته باشید کم خواهد شد و در بلند مدت تاثیرات منفیش را تراز آزمون های خود می بینید.

بدنسازی سال کنکور؛ در خانه بهتر است یا در باشگاه؟

از آنجایی که رفت و آمد به باشگاه و آماده شدن قبل و بعد باشگاه ممکن است زیاد طول بکشد، مخصوصا اگر مسیر خانه تان تا باشگاه طولانی هم باشد؛  به افراد مبتدی توصیه میکنیم که بدنسازی را در خانه داشته باشند؛ زیرا بسیاری از تمرینات افراد مبتدی با تهیه چند دمبل کوچک در خانه هم قابل انجام است.

اما افرادی که حرفه اند و چندین سال برای این ورزش تلاش میکردند، تنها در صورتی که باشگاه موردنظرشان نزدیک خانه شان باشد، توصیه میکنیم که دو جلسه در هفته را به باشگاه بروند؛ زیرا بدنسازان حرفه ای از آنجا که نیاز به وزنه های سنگین تر دارند، فراهم کردن این لوازم اکثر اوقات در خانه ممکن نیست.

 به علاه داوطلبانی که باشگاه می روند باید زمان های تلف شده خودشان را در مسیر بین خانه و باشگاه به حداقل ممکن برسانند.

افراد حرفه ای هم که باشگاه محل زندگی شان از خانه خیلی دور است؛ حتما در خانه ورزش کنند و تا جای ممکن شرایط باشگاه را برای خود شبیه سازی نمایند؛ در غیر اینصورت با احتساب تایم رفت و برگشت و ریکاوری دو روز از هفته خود را از دست می دهند.

  • مسیر رفت و برگشت باشگاه، جزو تایم های پرت شما محسوب می شود؛ پس حتما کتابچه های خلاصه خود یا نکته برداری هایتان را برای مطالعه یا مرور همراه داشته باشید و بخوانید.

_حرکات بدنسازی که می توان در خانه انجام داد:

بدنسازی در سال کنکور
بدنسازی در سال کنکور

تغذیه مخصوص بدنسازی در سال کنکور

با توجه به هدفتان از بدنسازی مثل چاقی یا لاغری یا تناسب اندام، تغذیه تان در این ورزش متفاوت می شود، که برای هر کدام ازین اهداف باید از مربی یا پزشک تغذیه بصورت تخصصی برنامه دریافت کنید.

نکته مهم این است که در بدنسازی خوردن پروتئین از لازمه های اصلی عضله سازی است، یعنی در صورتی که شما فقط در سال کنکور حرکات بدنسازی را انجام دهید و در کنارش تغذیه مناسب( انواع مواد معدنی و پروتئین و ویتامین ها و..) را نداشته باشید به مرور بدنتان ضعیف می شود و کارایی خود را از دست می دهد.

مواد خوراکی مفیدی که می توانید در طول روز مصرف کنید: تخم مرغ/ سینه مرغ/ بادام زمینی/ کره بادام زمینی/ تخمه ژاپنی/ میگو/ سویا/ لوبیا قرمز/ عدس/ شیر کم چرب

شما می توانید از وبلاگ تغذیه کنکوری ها نیز استفاده کنید

ویتامین ها:

در کنار ورزش حرفه ای لازم است از مربی یا پزشک مخصوص خود بخواهید که برایتان ویتامین هایی را ( مثل ویتامین دی، کلسیم، زینک، روی) تجویز نماید.

بهترین منبع کامل ویتامین قرص ها یا شربت های مولتی ویتامین است.

استفاده از مکمل ها را در سال کنکور حتما با تجویز پزشک داشته باشید.

تغذیه قبل تمرین، حین تمرین و بعد تمرین بدنسازی:

وعده قبل از تمرین : یک موز بزرگ و ۲ قاشق غذاخوری کره بادام زمینی، دو برش نان تست سبوس‌دار و یک تخم مرغ کامل به اضافه سه سفیده تخم مرغ، بهترین گزینه است.

حین تمرین: حتما با خود آب آشامیدنی ببرید و بعد از هر حرکت بخورید (بهتر است با عسل، آب را شیرین کنید) و هر وقت حس کردید انرژی تان کمتر شد، برای دریافت انرژی، موز بخورید.

بعد از تمرین: بهترین منبع غذایی برای بعد از تمرین معمولا سینه مرغ یا تخم مرغ (سفیده آن) است. تعداد آن بستگی به برنامه غذایی و هدف شما از ورزش می تواند متفاوت باشد.

مشاور کنکور بر این اساس که شما یک ورزشکار حرفه ای یا مبتدی در زمینه بدنسازی هستید، برنامه شما را تنظیم می کنند و تقسیم بندی درس هایتان را بین ساعات مفیدی که می توانید درس بخوانید، به خوبی انجام می دهند.

برای دانستن نکات مشاوره ای کنکوری به بخش وبلاگ های ما سر بزنید،الورتبه در هفته تعدادی وبلاگ آموزشی برای شما اماده می کند تا بتوانید با رعایت این نکات نتایج بهتری در کنکور بگیرید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

برای سهولت در دسترسی به کانال تلگرام الورتبه لطفا کد QR زیر را با گوشی هوشمند خود اسکن کنید و مستقیما وارد کانال تلگرامی شوید

برای سهولت در دسترسی به پیج اینستاگرام الورتبه لطفا کد QR زیر را با گوشی هوشمند خود اسکن کنید و مستقیما وارد پیج ما شوید