ثبت نام در طرح مشاوره الورتبه

0
سبد خرید خالی است.
ورود | ثبت نام
captcha

علوم و فنون را چگونه خلاصه نویسی کنیم؟

خواندن این مطلب

5 دقیقه

زمان میبرد!

علوم و فنون را چگونه خلاصه نویسی کنیم؟

فرض کنید برای آمادگی نسبتا بالا در آزمون های جامع بعد عید، نیاز به جمع بندی کردن علوم و فنون دارید، همچنین می دانید علوم و فنون از دروسی نیست که بتوان کتاب های آن را از اول باز کرد و در یک زمان خیلی کوتاه، دوباره آن را خواند. با این حال، هیچ منبع جمع و جوری برای مطالعه سریع این درس ندارید تا با خیال راحت، جمع بندی کنید. در واقع نه می توانید از درصد بالای این درس بگذرید و نه کلا رهایش کنید؛ چرا که در طول سال، وقت زیادی را صرف مطالعه و تست زنی علوم و فنون کرده اید.

در اینجاست که اهمیت خلاصه نویسی هایی که از اول سال در دفترتان داشته اید، نمایان می شود. تیم الو رتبه در این بلاگ روش خلاصه نویسی درس علوم و فنون را که درسی مهم و تراز آور است، به شما آموزش می دهد.

خلاصه نویسی چیست؟

با توجه به تعریف سایت متمم از خلاصه نویسی می تواند گفت:

خلاصه نویسی یا خلاصه برداری – چنان که از نامش پیداست – یعنی کوتاه کردن یک متن. اما هر نوع کوتاه کردنی را نمی‌شود مصداق خلاصه نویسی دانست.  در خلاصه نویسی حرفه‌ای باید پیام اصلی متن حفظ شود و از دست نرود. 

خلاصه نویسی در واقع تبدیل متن ها و جملات بلند به متن ها و جملاتی کوتاه است، به این صورت که شما از متن درسنامه یا کتابتان برداشت خود را بصورت روان تر و کوتاه تر در خلاصه نویسی مینویسید، به این شکل از هر درس چکیده ای به دست می آورید که جمع تمام این چکیده ها، منبعی کوتاه و مختصر می شود، که برای مرور کردن یک درس در ماه های پایانی کنکور، زمان کمی از شما خواهد گرفت.

خلاصه نویسی علوم و فنونم چه ویژگی داشته باشد؟

۱) هر بخش را جدا خلاصه نویسی کنید: علوم و فنون دارای بخش های تاریخ ادبیات و سبک شناسی، آرایه، عروض و قافیه و قرابت است. شما باید دفتری که برای خلاصه نویسی تهیه کردید، به همین صورت بخش بندی کنید و خلاصه های مربوط به هر بخش را در همان بخش یادداشت کنید. پس علوم و فنون را درس به درس خلاصه نویسی نکنید.

۲) خلاصه نویسی تان فقط به درسنامه محدود نشود: در درسی مثل علوم و فنون که در تمام بخش هایش، بجز تاریخ ادبیات، تنوع تستی بسیار بالایی در آزمون ها وجود دارد، علاوه بر درسنامه آن، باید از تست های پرنکته و مهم هم خلاصه برداشت. زیرا بسیاری از نکات ناگفته علوم و فنون در تست ها و ابیات مختلف در سوالات تستی نهفته است، همچنی شما می توانید در تست هایی که نکته برداری از آنها طولانی می شود و وقت زیادی از شما می گیرد، تنها آدرس تست را یادداشت کنید.شما می توانید مباحث تست خیز علوم و فنون را از وبلاگ که تیم ما اماده کرده پیدا کنید.

خلاصه نویسی تاریخ ادبیات و سبک شناسی:

بهترین راه خلاصه نویسی تاریخ ادبیات و سبک شناسی، استفاده از روش نموداری کردن مطالب است. مثلا شما قرار است تاریخ دوره معاصر را خلاصه نویسی کنید، ابتدا کلمات کلی و برجسته درسنامه را که معمولا در تیترهای هر بخش درس قرار دارند و دیگر مفاهیم را پوشش می دهند پیدا کنید، تیترهایی مثل نویسندگان و آثار آنها، وضعیت اجتماعی و سیاسی این دوره و نقش ادبیات در این دوره، سپس جزئیات و اطلاعات هر کلمه را بصورت نموداری در دفترتان ترسیم کنید؛ در واقع باید از کلی ترین مطلب درسنامه به جزئی ترینش، مرتب کنید.

به علاوه اسم تمام نویسندگان و آثارشان و اینکه در چه قرنی زندگی می کرده اند و  از چه سبکی استفاده می کردند را در یک برگه جدا بصورت لیست تهیه کنید و در خلاصه نویسی هایتان داشته باشید.

داشتن منابع خوب نیز در خلاصه نویسی شما را خیلی کمک می کند.اگر دنبال منابع علوم و فنون کنکور هستید کلیک کنید.

خلاصه نویسی آرایه:

به هر درس از آرایه که رسیدید ابتدا درسنامه را بطور کلی بخوانید و بعد از آن عواملی که باعث می شوند شما یک آرایه را از داخل بیت یا متن پیدا کنید و تشخیص دهید را در دفتر خلاصه نویسی تان در بخش مخصوصش یادداشت کنید. بعضی آرایه ها مثل استعاره یا جناس کلمات بسیار زیادی برای مثال دارند که مرور آنها بسیار کارآمد است، از این کلمات هم خلاصه یا لیستی بردارید و از آن استفاده کنید.

خلاصه نویسی عروض و قافیه:

برای خلاصه نویسی عروض، بهترین کار نوشتن وزن های موجود در درسنامه های کتاب علوم و فنون در برگه ای جداست، علاوه براین، چند بیت برای مثال در کنار هر وزن همراه با هجاهای آن یادداشت کنید تا یادآوری برایتان راحت تر باشد.

اختیارات شاعری را نیز به همین صورت خلاصه نویسی کرده و علاوه بر آن راه های تشخیص اختیارات شاعری را از یکدیگر، یادداشت کنید.

برای خلاصه نویسی قافیه ابتدا تمامی عیوب قافیه را از کتاب تست های مختلف پیدا کنید، و لیستی از عیوب قافیه تهیه کنید و آن را قبل از آزمون ها به عنوان یک منبع مختصر از قافیه مرور کنید، قطعا با این کار ۲ سوال قافیه را در کنکور، پاسخ خواهید داد.

در مبحث آرایه و عروض، فراموش نکنید که شما علاوه بر درسنامه هایی که خلاصه کردید و نکات مهمی که از جزواتتان یادداشت کرده اید، از تست ها هم باید حتما نکته برداری کنید.

خلاصه نویسی قرابت:

اگر کتاب های هر سه پایه علوم و فنون را نگاه انداخته باشید، حتما پی بردید که شما درسی به نام قرابت معنایی در این کتاب ها ندارید، اما مسئله ای که اینجاست این است که در کنکور ۵ سوال از مبحث قرابت معنایی در علوم و فنون طرح می شود.

شما برای خلاصه نویسی از قرابت باید از کتاب تست و تست هایتان استفاده کنید، به این صورت که هم از درسنامه کتاب هایی که مفاهیم معنایی را دسته بندی کرده اند نکات و ابیات مهمش را یادداشت کنید و هم از تست های قرابت معنایی، تست هایی که برایتان درکش سخت است یا مفهوم مبهمی از آن میبینید، یا حتی به تست پاسخ درست داده اید و تست نکته های خیلی مهمی را در برمی گیرد، حتما خلاصه نویسی در دفترتان داشته باشید.

پیشنهاد مشاوران الو رتبه برای خلاصه نویسی بهتر در علوم و فنون:

ویژگی یک مشاور کنکور خوب از ابتدای دوره مشاوره، با دانش آموز راجع به تاثیر خلاصه نویسی درس علوم و فنون، در ماه های آخر سال کنکور صحبت  کرده و همچنین آموزش های لازم را به او می دهد.

مشاوران علوم انسانی تیم الو رتبه نیز، از ابتدای دوره مشاوره شان با یک دانش آموز، به او گوشزد می کنند که نسبت به تمام بخش های این درس، خلاصه نویسی هایش کامل باشد، به این صورت، منبع کوچک و پر نکته ای از درس علوم و فنون در آخر سال در دست دارد که برای مرور کردن های روزانه و قبل آزمون بسیار مفید است.مشاور کنکور تمام روش های خلاصه نویسی هر درس را مو به مو وظیفه دارد به دانش آموز اموزش بدهد.

همچنین برای صحت سنجی دانش آموز در خلاصه نویسی درس علوم و فنون بصورت هفتگی خلاصه نویسی های مربوط به برنامه او را چک می کنند و اگر دانش آموز در این مسئله، ایرادی داشت، بصورت تماس تلفنی یا ویس پاسخگوی او هستند.

درباره نویسنــده
نویسنده
مرضیه شیخ
نظرات کاربـــران
فاقد دیدگاه
دیدگاهی برای این مطلب ثبت نشده است. اولین دیدگاه را شما بنویسید.
ثبت دیدگاه
captcha

برای سهولت در دسترسی به کانال تلگرام الورتبه لطفا کد QR زیر را با گوشی هوشمند خود اسکن کنید و مستقیما وارد کانال تلگرامی شوید

برای سهولت در دسترسی به پیج اینستاگرام الورتبه لطفا کد QR زیر را با گوشی هوشمند خود اسکن کنید و مستقیما وارد پیج ما شوید