ثبت نام در طرح مشاوره الورتبه

0
سبد خرید خالی است.
ورود | ثبت نام
captcha

چگونه در سال کنکور چاق نشویم؟

چگونه در سال کنکور چاق نشویم

خواندن این مطلب

5 دقیقه

زمان میبرد!

چگونه در سال کنکور چاق نشویم؟

کنکوری های زیادی را می بینیم که در دوران کنکور توجه چندانی به کنترل وزن خود نمیکنند و نتیجه آن چاقی در دوران کنکور و پس از آن می باشد. چاقی علاوه بر تاثیرات مخربی که بر اعتماد به نفس و سلامت روان انسان میگذارد، از جنبه های بسیاری میتواند زندگی افراد را متاثر کند. بنابراین اطلاع از این مسئله که چگونه در دوران کنکور چاق نشویم امری حیاتی میباشد.

آیا من چاق هستم؟

در ابتدا بهتر است به تعریف چاقی از دیدگاه علمی بپردازیم. احتمالا با شاخص توده بدنی یا BMI آشنایی دارید. شما میتوانید از طریق فرمول وزن (با واحد کیلوگرم) تقسیم بر قد به توان دو (با واحد سانتی متر) شاخص توده بدنی خود را محاسبه نموده و سپس با توجه به داده های ذیل متوجه شوید آیا چاق هستید یا خیر.

آیا چاقی بر عملکرد ذهن و تمرکز اثر میگذارد؟

 جواب بله است. چاقی میتواند از طریق مکانیسم های متفاوتی بر عملکرد ذهن، حافظه و میزان تمرکز افراد تاثیر بگذارد که به چند مورد آن در ادامه اشاره مینماییم:


 1. **کاهش عملکرد شناختی:**

تحقیقات نشان می دهد که چاقی ممکن است عملکرد شناختی از جمله توجه، حافظه و عملکرد اجرایی را مختل کند.

۲. **اختلالات خواب:**

چاقی می تواند خطر اختلالات خواب مانند آپنه خواب را افزایش دهد که می تواند منجر به خواب آلودگی در طول روز، خستگی و مشکل در تمرکز شود.

۳. **افسردگی و اضطراب:**

افراد چاق ممکن است افسردگی یا اضطراب را تجربه کنند که می تواند بر تمرکز و حافظه تأثیر منفی بگذارد.

۴. **انگ و تبعیض:**

انگ اجتماعی و تبعیض مرتبط با چاقی می تواند منجر به استرس، اعتماد به نفس پایین و سلامت روانی ضعیف شود که همه اینها می تواند بر تمرکز و بهره وری ذهنی تأثیر بگذارد.

۵. ** کمبودهای تغذیه ای: **

چاقی می تواند با کیفیت پایین رژیم غذایی و کمبودهای تغذیه ای همراه باشد که ممکن است بر عملکرد شناختی تأثیر بگذارد. شما می توانید با تغذیه کنکوری مناسب این مشکل را حل کنید.

۶. **التهاب:**

التهاب، که اغلب با چاقی همراه است، می تواند بر عملکرد شناختی تأثیر بگذارد و خطر بیماری های عصبی مانند بیماری آلزایمر را افزایش دهد.

دلایل چاقی در دوران کنکور:

علت اصلی چاقی، مصرف کالری بیشتر از نیاز و مصرف بدن است. عوامل دیگری از جمله عادات سبک زندگی و استرس می توانند در افزایش وزن نقش داشته باشند.  در اینجا چند دلیل مهم تر در زمینه افزایش وزن در دوران کنکور ارائه میگردد:

– سبک زندگی بی تحرک: مطالعه اغلب شامل نشستن طولانی مدت است که می تواند منجر به کاهش فعالیت بدنی و افزایش وزن شود.

– پرخوری عصبی: سطوح استرس بالا، مانند آنچه در هنگام مطالعه زیاد تجربه می شود، می تواند برخی از افراد را به مصرف کالری بیشتر به عنوان مکانیسم مقابله با این وضعیت سوق دهد.

– کمبود خواب: خواب ناکافی که اغلب با مطالعه در اواخر شب همراه است، می تواند هورمون های تنظیم کننده گرسنگی و متابولیسم را مختل کند و منجر به افزایش وزن شود.

– انتخاب های غذایی ضعیف: هنگام تمرکز بر مطالعه، افراد ممکن است تغذیه سالم را در اولویت قرار ندهند و ممکن است غذاهای راحت یا میان وعده هایی را انتخاب کنند که کالری بالایی دارند و مواد مغذی کمی دارند.

– کاهش فعالیت بدنی: در شرایط،کنکور قالب دانش آموزان زمان فعالیت بدنی خود را نیز به مطالعه اختصاص میدهند. غافل از آنکه روزی ۱۵ الی ۳۰ دقیقه فعالیت بدنی برای هر کنکوری از واجبات است چرا که جلوی چاق شد را میگیرد.

اگر قصد انجام ورزش به ویژه ورزش بدنسازی را دارید وبلاگ بدنسازی در سال کنکور را مطالعه کنید.

– دارو: برخی از داروهایی که برای استرس، اضطراب یا ADHD تجویز می‌شوند و اغلب توسط دانش‌آموزان استفاده می‌شوند، می‌توانند عوارض جانبی از جمله افزایش وزن داشته باشند.

مهم است که به یاد داشته باشید که پاسخ های فردی به این عوامل می تواند بسیار متفاوت باشد.  ایجاد تعادل بین مطالعه و مراقبت از سلامت جسمی و روحی برای سلامت کلی و موفقیت تحصیلی ضروری است.

راهکار های عملی برای جلوگیری از چاقی در دوران کنکور چیست؟

 برای جلوگیری از چاقی در دوران کنکور، چند راه حل وجود دارد:

۱. **فعالیت بدنی را فراموش نکنید:** زمانی را برای فعالیت بدنی اختصاص دهید.  در زمان استراحت بایستید و حرکات کششی انجام دهید یا سریع پیاده روی کنید.  در واقع داشتن ۱۵ الی ۳۰ دقیقه پیاده روی در حداقل ۵ روز هفته امری حیاتی برای سلامت جسم و روان شما میباشد.

۲. ** وعده های غذایی و میان وعده های سالم مصرف کنید:** وعده های غذایی و میان وعده های سالم را از قبل آماده کنید تا از مصرف فست فود یا گزینه های پر کالری خودداری کنید.  غذاهای کامل و غنی از مواد مغذی را انتخاب کنید که به شما احساس سیری و انرژی می دهند.

۳. **خواب کافی داشته باشید:** ۷ تا ۸ ساعت خواب باکیفیت در شب داشته باشید.  خواب به تنظیم هورمون هایی که گرسنگی و متابولیسم را کنترل می کنند، کمک می کند.

۴. **مدیریت استرس را تمرین کنید:** برای مدیریت سطوح استرس که می تواند به پرخوری کمک کند، از تکنیک های آرامش بخش مانند مدیتیشن، تمرینات تنفس عمیق یا یوگا بهرمند شوید.

۵. **در بین ساعات  مطالعه، به درستی استراحت کنید:** زمانی را به دور از کتاب ها برای استراحت، تحرک و رفرش شدن اختصاص دهید.  این امر می تواند به جلوگیری از فرسودگی و کاهش پرخوری عصبی کمک کند.

۶. **هیدراته بمانید:** مقدار زیادی آب بنوشید. نوشیدن آب از تجمع عوامل التهابی در بدن جلوگیری کرده و باعث میشود پرخوری عصبی در شما کاهش یابد.

۷. **در برنامه زندگی خود تعادل ایجاد کنید:** برنامه ای  مناسب است که امکان مطالعه، ورزش و تغذیه سالم را فراهم کند. مطمئن شوید که مراقبت از خود و آرامش روان خود را در اولویت قرار داده اید.

به یاد داشته باشید، حفظ وزن سالم یک عمل متعادل کننده بین انرژی دریافتی و مصرف انرژی است.  با گنجاندن این عادات در روال خود، می توانید وزن خود را در حین مطالعه طولانی مدت به طور موثر مدیریت کنید.

تیم مشاوره کنکور الورتبه چگونه میتواند در جهت چاق نشدن به شما کمک نماید؟

اگر هنوز نمیدانید چگونه میتوانید به تنظیم رژیم غذایی خود در دوران کنکور بپردازید میتوانید با ارتباط گرفتن با مشاوره کنکور سر و سامانی حسابی به وضعیت تغذیه ای خود بدهید.

درباره نویسنــده
نویسنده
فاطمه عباسی
نظرات کاربـــران
فاقد دیدگاه
دیدگاهی برای این مطلب ثبت نشده است. اولین دیدگاه را شما بنویسید.
ثبت دیدگاه
captcha

برای سهولت در دسترسی به کانال تلگرام الورتبه لطفا کد QR زیر را با گوشی هوشمند خود اسکن کنید و مستقیما وارد کانال تلگرامی شوید

برای سهولت در دسترسی به پیج اینستاگرام الورتبه لطفا کد QR زیر را با گوشی هوشمند خود اسکن کنید و مستقیما وارد پیج ما شوید