خانه » جمع بندی » چگونه جمع بندی کنیم؟

بلاگ الورتبه

اخبار و اطلاعات کنکور رو از اینجا دنبال کن

چگونه جمع بندی کنیم؟

زمان مطالعه: دقیقه
جمع بندی کنکور

جمع بندی کنکور یعنی چه؟

بسیاری از دانش آموزان، مدت زمان زیادی را برای مطالعه کنکور صرف می کنند و به اکثر مطالب هم به طور کامل مسلط می شوند. اما همین دانش آموزان هنگامی که در جلسه کنکور، با سوالات آزمون مواجه می شوند، نمی توانند تمام مهارت های خود را بر سوالات پیاده کنند و علی رغم اینکه مطالعه زیادی داشتند، با این حال نمی توانند نتیجه مطلوبی از آزمون خود کسب کنند،که دلیل آن عدم جمع بندی و یا جمع بندی نادرست است.

از آنجایی که حجم دروس سه سال بسیار زیاد است و دانش آموز زمان طولانی مدتی را برای مطالعه اختصاص داده است، ممکن است مطالب به مرور فراموش شوند.اگر دانش آموز تا آخرین لحظه به مطالعه مطالب جدید بپردازد، از این مسئله غافل می شود که ممکن است مطالب، به مرور فراموش شوند. پس بنابراین یک جمع بندی مناسب نیاز است تا از فراموش شدن این مطالب، جلوگیری کند و برای داشتن یک روش مطالعه کنکوری۱ض موفق نیاز به این مرحله داریم.

جمع بندی کنکور چگونه است؟

بعد از تلاش چندین ماهه و تموم کردن کلی درس و کتاب و تست نوبت میرسه به جمع بندی دروس! جمع بندی بهت کمک می کنه مطالبی که خوندی رو به خوبی مرور و طبقه بندی کنی و درکنارش بهت دید خوبی از نقاط ضعف و قوتت میده و تو می تونی با دست پرتر و آماده تر به مصاف کنکور بدی.

از همه این ها مهم تر می تونی به صدای مزاحم ته مغزت که مدام میگه “هیچی یادم نیست و انگار هیچی نخوندم!” جواب بدی و خیالشو راحت کنی

طریقه جمع بندی کنکور

تیم مشاوره الورتبه برای اینکه بهتر متوجه اهمیت جمع بندی و کارهایی که باید بکنی بشی به چند مرحله تقسیمش برات کرده

مرحله اول : مرور و تورق سریع

این مرحله حدودا دوماه قبل از کنکور شروع میشه مثلا اگه داری برای کنکور تیرماه آماده میشی باید استارتشو از اوایل اردیبهشت بزنی.

تو این مرحله باید مرور سریع و کلی داشته باشی. برای این کار بهتره از خلاصه نویسی هات استفاده کنی یا اگر خلاصه نویسی نداری می تونی از خلاصه های سایت های کنکوری یا بعضی از کتاب های مخصوص جمع بندی کمک بگیری.

این مرحله نباید تایم زیادی ازت بگیره. برای دروس محاسباتی مثل ریاضی و فیزیک نگاهی به فرمول ها بنداز و اما برای دروس حفظی نکات مهم رو باید بخونی و حواست به تیترها باشه . تایم مناسبی که می تونی بهش اختصاص بدی به طور میانگین ۱۵الی۶۰ دقیقه برای هردرسه. مثلا درس یک فیزیک ۱۲ فرمول های زیادی نداره و می تونی تو یک ربع مرورش کنی اما درسی مثل فصل  زیست ۱۲ احتمالا یک ساعت وقت رو نیاز داره! (البته یه بخشیش بستگی به سرعت و میزان تسلط خودت داره)

مستمر درس خواندن کمک زیادی به داشتن یک تورق سریع خوب میکند.

مرحله دوم : تست نشان دار

این مرحله و مرحله اول با هم انجام میشن. بعد از مرور و تورق سریع هردرس تست هایی که نشان دار کرده بودی رو مجددا حل کن و به خوبی بررسیشون کن. از اونجایی که تست های نشان دار تست هایی ان که قبلا هم برات سخت تر بودن و نکته بیشتری داشتن با حل دوباره و بررسی دقیقشون نکات سخت هر درس برات به خوبی مرور میشن.

مرحله سوم : آزمون

تو این مرحله به صورت مبحثی ، درس به درس ، پایه به پایه و جامع آزمون میدی. برای هرفصل بعد از انجام مرحله اول و دوم، آزمون مبحثی یا جامع اون درس رو حل کن. درنهایت به خوبی تحلیلشون کن و یه لیست از موضوعاتی که غلط زدی یا روشون تسلط نداشتی درست کن و خیلی دقیق تر مرورشون کن. درصورت نیاز از کتاب تست ۲ الی ۵ تست با همون موضوع حل کن تا مشکلت به خوبی برطرف شه. یادت باشه تو این مرحله باید تاجایی که می تونی نقاط ضعفت رو برطرف کنی و همچنین از نقاط قوتت غافل نشی. مثلا نگی فلان چیزو بیخیال من که بلدم!

نکته مهم این مرحله اینه که درحین آزمون دادن حواست باشه تکنیک های آزمون دادن مثل مدیریت زمان رو هم تمرین کنی چرا که برای موفق شدن تو کنکور علاوه بر اطلاعات درسی به مهارت های مدیریت آزمون هم به شدت نیاز داری و این بهترین زمان برای تمرین کردنشه.

برای آزمون ها می تونی از کتاب هایی مثل فصل آزمون خیلی سبز یا موج آزمون نشرالگو استفاده کنی.

مرحله چهارم : کنکور سال های اخیر

سه مرحله اول حدود یک ماه الی یه ماه و نیم ازت زمان می برن و تو دیگه از اوایل خرداد باید آزمون جامع دادن رو شروع کنی. هر سه روز یک بار یه آزمون!

بهترین آزمون جامع، سوالات کنکور های سال های قبله چون مشابه ترین تست‌ها به کنکور، تست‌های کنکور سال های قبله کتاب های دور دنیا در ۴ ساعت گاج و چند کنکور خیلی سبز مناسب این مرحله ان.

رعایت کردن تکنیک های آزمون دادن تو این مرحله هم به شدت مهمه. همچنین باید همه چیز رو تا جایی که می تونی به جلسه کنکور شبیه سازی کنی. مثلا با لباس بیرون بشین سر آزمون. از همون ساعت و مدادی که می خوایی ببری سر جلسه استفاده کن. زیادی فضا رو ساکت نکن تا عادت کنی با کوچیک ترین صدای تمرکزت بهم نریزه و و و!

بعد از شبیه سازی شرایط، آزمونت رو راس ساعت شروع کن: درست مثل یه کنکور واقعی.

سوالات رو حل کن و درنهایت دقیق تحلیلشون کنی. درست‌هات رو چک کن شانسی نباشن و غلط ها و نزده ها رو خیلی دقیق چک کن و دنبال اشکال‌هات بگرد. باز هم یه لیست از نقاط ضعفت آماده کن تا بتونی برای رفع کردنشون تلاش کنی.

بعد از تحلیل و آماده شدن لیستت دو روز برای مرور مجدد و رفع اشکال وقت داری. از کتاب تست هات کمک بگیر و از مطالبی که اشکال داشتی ۲ الی ۵ تست حل و بررسی کن.

از نقاط قوتت غافل نشو و تو تایم های اضافی یه نگاه ریزی هم به اون ها بنداز.

مرحله پنجم : مرور نهایی

هفته آخر باقی مونده مثل مرحله اول یک دور نکات رو خیلی سریع بخون.

اما با توجه به لیست هایی که از نقاط ضعفت درست کرده بودی می دونی که باید اونا رو دقیق مرور کنی و تو اولیت قرار بدی.

 

جمع بندی کنکور در یک ماه

از آنجایی که میزان مطالعه هر دانش آموز باهم متفاوت است، زمان جمع بندی هر دانش آموز نیز ممکن است متفاوت باشد. برخی از دانش آموزان نسبت به میزان مطالعه خود، حدود سه ماه زمان برای جمع بندی خود اختصاص می دهند. این زمان ممکن است برای برخی از دانش آموزان، دوماه یا یک ماه و حتی پانزده روز باشد. اما مطلوب ترین و معمول ترین زمان برای جمع بندی، بین ۳۰ الی ۴۵ روز قبل از کنکور می باشد. پس در نظر داشته باشید که برای گرفتن نتیجه مناسب، بهتر است بین ۳۰ الی ۴۵ روز قبل از کنکور، دست از خواندن مطالب جدید بردارید و به سراغ جمع بندی مطالب خوانده شده خود بروید.

یک مشاوره کنکور خوب میتونه کمک کنه بهترین دوران جمع بندی کنکور رو داشته باشید.

 

روش های جمع بندی کنکور

اساسی ترین روش های جمع بندی، روش های بازخوانی و بازیابی هستند:
۱) روش بازخوانی:
همانطور که از اسمش مشخص می باشد، این روش، بازخوانی و مرور نکته ها، یادداشت ها، جزوه هاو خلاصه نویسی ها است. دانش آموزان در این روش،نکته برداری ها و خلاصه نویسی هایشان را مجدد باز خوانی می کنند و در انتها چند تست از هر مبحث حل می کنند تا کامل مسلط شوند.
۲) روش بازیابی:
در این روش، دانش آموزان ابتدا یک آزمون از هر مبحث از خود باید بگیرند و سپس باید به بررسی و تحلیل بخش هایی که در آن دچار مشکل هستند، بپردازند. پیشنهاد می شود، از این روش هرگز غافل نشوید.

اکثر دانش آموزان از روش بازیابی غافل می شوند!!!
درصد بالایی از دانش آموزان، از روش بازخوانی برای جمع بندی استفاده می کنند. اما اگر بخواهیم واقع بین باشیم، میبینیم که این روش هم کِسل کننده است و هم بسیار وقت گیر!
حتما در نظر بگیرید که در دوران جمع بندی شما باید سه سال دهم، یازدهم و دوازدهم را جمع بندی کنید.در روش بازخوانی اگر شما تمام مطالبی که چه بلدید و چه بلد نیستید را بخواهید مرور کنید، قطعا هم از درس خوندان خسته می شوید و هم نمی توانید جمع بندی خود را به اتمام برسانید.
روش بازیابی از این نظر کار آمد تر است که شما دقیقاً برعکس روش بازخوانی که در انتها از خود آزمون میگرفتید، این بار در ابتدا از خود آزمون می گیرید. با این کار شما به راحتی می توانید بخش هایی که مسلط بوده اید را کنار گذاشته و وقت خود را صرفاً برای بخش هایی که ضعف دارید بگذارید.
نکته طلایی: پس از اینکه از خود آزمون گرفتید و اشکالات خود را شناسایی کردید، صرفا به پاسخنامه مراجعه نکنید و حتما علاوه بر خواندن پاسخنامه، به درسنامه آن بخش و نکاتی که از آن مبحث یادداشت کرده بودید مراجعه کنید و اشکالات خود را به طور کامل رفع کنید.

جمع بندی رتبه های برتر

 

روشی که اکثر رتبه برتر های کنکور سراسری سال های اخیر انجام داده اند، روش سه روز یک بار است. روش سه روز یک بار اصلی ترین و عام ترین روش بازیابی در دوران جمع بندی است.

جمع بندی سه روز یکبار

این روش به این صورت است که شما هر سه روز یک بار، آزمونی مشابه کنکور سراسری برای خود شبیه سازی می کنید که البته بهتر است سوالات کنکور سال های گذشته باشد.در این روش شما سه روز زمان در اختیار دارید که نیم روز را باید به آزمون و ۲/۵ روز را به مطالعه و تحلیل سوالات بپردازید. پس از انجام آزمون در نیم روز نخست، اشکالات خود را استخراج کنید و ۲/۵ روز باقی مانده را به درستی برنامه ریزی کنید تا به تحلیل سوالاتی که غلط پاسخ داده اید بپردازید و آن ها را رفع کنید. از آنجایی که اکثر رتبه برتر های کنکور سال های اخیر از این روش استفاده کرده اند، این موضوع نشان می دهد که روش سه روز یک بار، بازدهی کاملا مطلوبی داشته است.

 

کلام آخر
برای موفقیت و به بار نشاندن زحمات، کافیست طبق مطالبی که ارائه شد، مجدد تکرار و توصیه می کنیم که مراحل زیر را انجام دهید:
۱) از جمع بندی کنکور به هیچ وجه غافل نشوید.
۲) در دوران جمع بندی، مطلب جدیدی نخوانید و فقط به مرور مطالب خوانده شده بپردازید.
۳) روش بازیابی را به بازخوانی ترجیح دهید.
۴) از روش سه روز یک بار غافل نشوید.

اگر نمی توانید برنامه ای بنویسید که برای جمع بندی به ان برسید می توانید از طرح های مشاوره تیم ما استفاده کنید،برای اشنایی بیشتر روی لینک زیر کلیک کنید.

طرح های مشاوره الورتبه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

برای سهولت در دسترسی به کانال تلگرام الورتبه لطفا کد QR زیر را با گوشی هوشمند خود اسکن کنید و مستقیما وارد کانال تلگرامی شوید

برای سهولت در دسترسی به پیج اینستاگرام الورتبه لطفا کد QR زیر را با گوشی هوشمند خود اسکن کنید و مستقیما وارد پیج ما شوید