خانه » انتخاب رشته کنکور » اولویت بندی انتخاب رشته

بلاگ الورتبه

اخبار و اطلاعات کنکور رو از اینجا دنبال کن

اولویت بندی انتخاب رشته

زمان مطالعه: دقیقه
نحوه اولویت بندی انتخاب رشته کنکور

آیا اولویت انتخاب رشته در قبولی تاثیر دارد؟

هر داوطلب کنکور، درصورتی که برای انتخاب رشته مجاز شده باشد، قادر به انتخاب ۱۵۰ کد رشته خواهد بود و در زمان قید شده باید به ترتیب، کد های مورد نظر خود را در بخش انتخاب رشته، وارد کند. اولویت بندی انتخاب رشته، پر اهمیت ترین و اساسی ترین بخش آن است که اگر به درستی انجام نشود، حسرت های زیادی را برای داوطلبان به وجود می آورد.
این نکته را فراموش نکنید که سیستم برای بررسی قبولی شما در کد رشته ها، از بالا به پایین، شروع به بررسی وضعیت قبولی شما می کند و در کد رشته ای که قبول می شوید، توقف می کند و دیگر سراغ موارد پایین تر نمی رود. از این رو اولویت بندی کد ها، اهمیت اساسی در این زمینه دارد و اگر این امر به درستی انجام نشود، به زیان شما خواهد بود. در این مطلب با الورتبه همراه باشید، تا با نحوه صحیح اولویت بندی انتخاب رشته، آشنا شوید.

اموزش اولویت بندی انتخاب رشته

به طور کلی، شما باید اولویت بندی کد رشته ها را به سه بخش تقسیم کنید. اصولی ترین بخش بندی اولویت ها باید به صورت زیر باشد:
۱) انتخاب های رویایی: در بخش اول انتخاب رشته، شما باید انتخاب های رویایی و دور از انتظار خود را وارد کنید. به طور مثال، شما با توجه به رتبه خود مطمئن هستید که قطعا در دانشگاه شریف و امیرکبیر، قبول نمی شوید ولی بهتر است در بخش اول انتخاب رشته، این دانشگاه ها را نیز ذکر کنید. در بخش اول سعی کنید تمامی دانشگاه های سطح بالا را وارد کنید.
۲) انتخاب های منطقی و واقع بینانه: بخش دوم انتخاب رشته شما باید شامل کد رشته هایی باشد که نسبت به رتبه شما کاملا منطقی هستند و احتمال قبولی شما در این رشته ها زیاد است و همچنین به آن ها علاقه دارید.
۳) انتخاب های بدبینانه: در بخش آخر، شما باید کد رشته هایی را وارد کنید که احتمال قبولی شما در آن ها حتمی است و مطمئن هستید که در صورت عدم قبولی در دو بخش بالا، در این بخش در یکی از رشته ها، قبول خواهید شد.
نکته مهم: فراموش نکنید که در هر یک از سه بخش بالا نیز شما باید رشته ها را نیز به همین صورت، اولویت بندی کنید و در هر بخش، رشته ها و دانشگاه های سطح بالاتر را در ابتدا وارد کنید.
اساس اصلی اولویت بندی
به طور اساسی، اولویت بندی انتخاب رشته، بر پایه رشته مورد علاقه و دانشگاه مورد علاقه داوطلبان، تعیین می شود. بهتر است شما در این زمینه به ترتیب ،یک لیست از رشته های مورد علاقه و یک لیست از دانشگاه های مورد علاقه ای که آن رشته ها را شامل می شوند، برای خود تهیه کنید. برای این کار نیز، ترتیب اولویت هارا فراموش نکنید و گزینه های خود را بر اساس بخش های زیر، مرتب کنید:
بخش اول: انتخاب های رویایی
بخش دوم: انتخاب های منطقی و واقع بینانه
بخش سوم: انتخاب های بدبینانه
برای برخی از داوطلبان، تحصیل در رشته مورد علاقه شان، از اهمیت بالایی برخوردار است، و تفاوت چندانی برایشان ندارد که در کدام دانشگاه، به ادامه تحصیل بپردازند. برای مثال، دانش آموزی با توجه به رتبه کنکور خود، به ترتیب علاقه مند به رشته پزشکی، پرستاری و مامایی می باشد و تفاوت چندانی برایش ندارد که در کدام دانشگاه تحصیل کند و قبولی در رشته مورد علاقه، نسبت به دانشگاه محل تحصیل، برایش ارجعیت دارد. بنابراین باید ابتدا کد های مربوط به رشته پزشکی، در دانشگاه های مختلف را وارد نماید و سپس به سراغ رشته های مورد علاقه بعدی برود که به طور مثال، لیست اولویت های او به صورت زیر می باشد:
۱) رشته پزشکی، دانشگاه تهران
۲) رشته پزشکی، دانشگاه علوم پزشکی مشهد
۳) رشته پزشکی، دانشگاه تبریز
۴) رشته پرستاری، دانشگاه تهران
۵) رشته پرستاری، دانشگاه علوم پزشکی مشهد
و …
برخی از داوطلبان نیز هستند که تحصیل در دانشگاه مورد علاقه شان، نسبت به رشته تحصیلی، ارجعیت دارد. بنابراین باید به لیستی که در خصوص دانشگاه ها تهیه کرده اند، ارجعیت دهند و انتخاب های خود را بر اساس دانشگاه ها مرتب سازی کنند.
به طور مثال:
۱) رشته مهندسی مکانیک، دانشگاه شریف
۲) رشته مهندسی برق، دانشگاه شریف
۳) رشته مهندسی صنایع، دانشگاه شریف
۴) رشته مواد و متالورژی، دانشگاه شریف
۵) رشته مهندسی مکانیک، دانشگاه امیرکبیر
۶) رشته مهندسی برق، دانشگاه امیرکبیر
و …

برای گرفتن نتیجه بهتر در انتخاب رشته کنکور خود از نرم افزار های انتخاب رشته رایگان استفاده کنید.

صفر تا صد دانشگاه و رشته ها رو استخراج کن

برای اولویت بندی بهتر، شما باید قبل از انتخاب رشته سعی کنید اطلاعات دقیقی هم از رشته ها و هم از دانشگاه ها را بدست بیاورید. برای رشته های مورد علاقه خود، سعی کنید یک شناخت کلی از رشته و بازار کار و همچنین زمینه فعالیت، یافت کنید و سپس با در نظر گرفتن شرایط، رشته های مد نظر خود را مشخص کنید. در خصوص دانشگاه نیز سعی کنید به بررسی شرایط دانشگاه، شرایط محیطی و جغرافیایی، هزینه رفت و آمد و قوانین و مقررات مربوط به دانشگاه بپردازید تا بتوانید با توجه به شرایط خود، بهترین تصمیم را بگیرید.

مسأله مهم دیگری که باید به آن توجه کنید، مسافت دانشگاه از محل سکونت شماست. باتوجه به مسافت دانشگاهی که انتخاب می‌کنید، شرایط مورد نظر را اعم از مشخص کردن محل سکونت و تعلق گرفتن خوابگاه و شرایط رفت و آمد به آن شهر و محیط محلی را به خوبی بررسی کنید تا در ادامه با مشکل مواجه نشوید.اگر رشته ریاضی هستید و برای انتخاب رشته کنکور خود دنبال اموزش هستید از وبلاگ زیر استفاده کنید.

اموزش انتخاب رشته کنکور ریاضی

 

تعداد اولویت های انتخاب رشته چنتا است؟

شما برای انتخاب رشته کنکور ۱۵۰ کد رشته می توانید انتخاب کنید و سپس با توجه به اموزش هایی که دادیم اولویت بندی کنید.

کلام آخر
نحوه اولویت بندی انتخاب رشته را، به طور اصولی انجام دهید و از اهمیت آن غافل نشوید. یک اشتباه کوچک در این امر، ممکن است آینده شما را به کلی دگرگون کند و فرصت های بزرگ شما را به خطر بی افکند. بنابراین، اولویت بندی خود را به همین ترتیبی که گفته شد انجام دهید، تا هیچ فرصت بهتری را از دست ندهید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

برای سهولت در دسترسی به کانال تلگرام الورتبه لطفا کد QR زیر را با گوشی هوشمند خود اسکن کنید و مستقیما وارد کانال تلگرامی شوید

برای سهولت در دسترسی به پیج اینستاگرام الورتبه لطفا کد QR زیر را با گوشی هوشمند خود اسکن کنید و مستقیما وارد پیج ما شوید