خانه » روش مطالعه همه دروس » استمرار در درس خواندن

بلاگ الورتبه

اخبار و اطلاعات کنکور رو از اینجا دنبال کن

استمرار در درس خواندن

زمان مطالعه: 6 دقیقه
مستمر خواندن دروس کنکور

چگونه مستمر درس بخوانیم؟

نوسانی درس خواندن مشکل اساسی هر کنکوری و دانش آموزی است. اگر شما یک روز ۱۵ ساعت مطالعه کنید و روز بعد ۳ ساعت مطالعه کنید به این معنی است که شما نوسان در مطالعه کردن دارید.

اما سوالاتی که پیش می آید :

  • چه عواملی باعث نوسانی درس خواندن میشود ؟
  • آیا نوسانی درس خواندن کسی را به موفقیت رسانده؟
  • مطالعه مستمر چه سودی به حال شما دارد ؟
  • تکنیک های مستمر درس خواندن چیست ؟

اگر شما به جای نوسان در ساعت مطالعه ؛ روند مستمر و ثابتی را در پیش بگیرید ، تعادل در روند مطالعه شما حفظ خواهد شد و پیشرفت را میتوانید به راحتی در خود مشاهده کنید . داشتن استمرار در درس خوندن مثل فردی است که میخواهد وزنه ی ۱۰۰ کیلویی را بلند کند ؛ مطمئنا بار اول نمی تواند و باید از وزنه های سبک‌تر شروع کند، بصورت مستمر تمرین داشته باشد و کم کم به آن اضافه کند تا به ۱۰۰ کیلو برسد. در درس خوندن ابتدا باید با ساعت مطالعه‌ای که در حد توانتون هست، شروع کنید، استمرارتون رو حفظ کنید تا در نهایت تواناییتون افزایش پیدا بکند و به ساعت مطالعه بالا‌تر برسید.

حالا اگر بخواهیم مطالعه مستمر داشته باشیم اول باید عواملی که ما را به سمت مطالعه نوسانی می کشاند را پیدا کنیم .

در ادامه به شما خواهیم گفت که چگونه از یک مطالعه نوسانی به یک مطالعه پیوسته و با کیفیت برسید و مستمر درس خواندن را به عادات روزانه ی خود تبدیل کنید .

 الورتبه ۶ روش مستمر درس خواندن را به طور کامل در ادامه به شما اموزش میدهد.

۱.برنامه ریزی برای رسیدن به هدف

شما برای رسیدن به یک هدف خاص مثل کسب رتبه ی خوب یا قبولی در رشته و دانشگاه رویایی تلاش می کنید . پس برای رسیدن به هدف ، نیاز به برنامه دارید . برنامه ی شما باید روزانه ، هفتگی ، ماهانه ، ۳ ماهه و ۶ ماهه باشد تا مسیر روشن باشد و بدانید در کوتاه مدت و بلند مدت قرار است کجا باشید و چه روندی را طی کنید . کسانی که بدون برنامه مطالعه می‌کنند ذهن بهم ریخته ای دارند و هنگام مطالعۀ یک درس، حواسشان پیش درس‌های دیگر است و استرس درس های خوانده نشده باعث میشود هنگام مطالعه تمرکز نداشته باشند یا همه ی درس ها را به آخر شب به تاخیر بیاندازند .

 ۲.داشتن تنوع مطالعاتی

وقتی شما کل روز را به یک درس اختصاص می دهید ذهنتان خسته می شود و مطالب جدید را یاد نمی گیرد . این عدم تمرکز و یادگیری کم کم باعث می شود از درس خواندن فرار کنید و روزهایی که روی مود نیستید ساعت مطالعه ی صفر یا خیلی پایینی داشته باشید . هرچه تنوع درس زیاد باشد میل ما به درس خواندن بیشتر می‌شود . طی روز سعی کنید حتما ۳ الی ۵ کتاب را بخوانید . بهتر است شروع برنامه که انرژی بیشتری دارید دروس سخت تر و محاسباتی را انجام دهید و انتهای برنامه دروس راحت و مورد علاقه ی خود را مطالعه کنید . تنوع در مطالعه یکی از راه های افزایش ساعت مطالعه نیز است.

۳.کمال گرایی

یکی از عواملی که باعث می‌شود درس خواندن نوسانی باشد این است که فرد فکر می‌کند همه روزها را باید عالی و بدون نقص مطالعه کند و تفکر صفر و صد دارد . اگر یک روز ساعت مطالعه متوسط هم داشت به جای بازخورد مثبت دادن به خود، مداوم خود را سرزنش کند و با روزهای عالی خود مقایسه کند . مثلا زمانی که خواب بماند و چند ساعتی دیرتر از روزهای قبل از خواب بیدار شود مابقی روزش را هم به همین بهانه از دست می‌دهد و درس نمی‌خواند . به جای از دست دادن مابقی روز ؛ بهتر است درس های برنامه را در زمان باقی مانده بخواند و دروس اجرا نشده را در پارت جبرانی اجرا کند.

 ۴.مقایسه ی خود با دیگران

یکی از مشکلات دانش آموزان در سال کنکور این است که ذهن خود را افکاری مثل فلانی بیشتر از من درس میخونه ، ترازش از من بالاتره ، کلاس کنکور بیشتری میره و … آلوده میکنند . اگر فرد مدام خودش را با فرد دیگری مقایسه کند دچار افت انگیزه می‌شود و همین باعث نوسانی خواندنش می‌شود و رغبتی برای ادامه مسیر نخواهد داشت. در سال کنکور باید رقابت فرد تنها با خودش باشد و هر روز بهتر از روز قبل باشد و سعی کند رکوردهای عالی روزهای قبل خود را بشکند .

۵.ثبت گزارش کار

سعی کنید طی روز کار هایی که انجام دادید را به طور دقیق ثبت کنید . مثلا ساعت خواب و بیداری ، ساعت مطالعه ، تعداد تست ها و … . وقتی هرشب عملکرد آن روز خود را ثبت می کنید متوجه ی زمان های از دست رفته ی خود می شوید . تلاش کنید طبق گزارشات خود هر روز چالشی طراحی کنید . مثلا ۳۰ دقیقه زودتر بیدار شدن یا ۳۰ دقیقه بیشتر درس خواندن . در صورت پیشرفت برای خودتان پاداشی در نظر بگیرید  تا هم انگیزه ی درس خواندن بیشتری داشته باشید و هم دنبال رکورد شکنی باشید .

 ۶.محیط مطالعه

گاهی برخلاف عزم و تصمیم جدی برای رسیدن به هدف ، ممکن است بخاطر شرایط محیطی نامناسب  نتوانیم  تمام توانمان را برای رسیدن به هدف متمرکز کنیم . گاهی با یک تغییر ساده و یا تعویض مکان مطالعه ، عملکردمان به طرز عجیبی بهتر می شود . طبق بلاگ سایت educationcorner  مکان مطالعه باید ویژگی های زیر را داشته باشد.

مکانی را برای درس خواندن پیدا کنید که ساکت باشد و وسایلی که حواس شما را پرت میکند در آن محل نباشد . حتما از میز و صندلی برای مطالعه استفاده کنید . اگر در نزدیکی محل زندگیتان کتابخانه وجود دارد، میتوانید از آن استفاده کنید . قرار گرفتن در مکانی که اغلب همه ی افراد اهداف و دغدغه ی مشترک دارند ، به ما برای حرکت انگیزه بیشتری میدهد .

در کل فضا مطالعه شما باید یادآور درس خواندن باشد تا حس درس هم در شما بوجود بیاید . مطالعه در تخت خواب یا مکان شلوغی که هر لحظه شما را به فکر فرو میبرد مانع اساسی مطالعه شما به حساب می آید .

با گوش کردن به پادکست زیر و اجرا کردن روش هایی که خانم زهرا کریمی مشاور گروه تیم تجربی گفته اند می توانید به این توانایی برسید که ساعت مطالعه و درس خوندن مستمری داشته باشید.

 

اگر توانایی این رو ندارید که به صورت منظم درس بخوانید، می توانید یک مدت با یک مشاور خوب و با تجربه همکاری کنید تا به نتیجه مطلوب خود برسید. مشاورین الورتبه تجربه خوبی در رساندن دانش اموزان به ساعت مطالعه منظم دارند.

شما می توانید به کمک نکات مشاوره کنکور  نتیجه خوبی در کنکور بگیرید.

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

برای سهولت در دسترسی به کانال تلگرام الورتبه لطفا کد QR زیر را با گوشی هوشمند خود اسکن کنید و مستقیما وارد کانال تلگرامی شوید

برای سهولت در دسترسی به پیج اینستاگرام الورتبه لطفا کد QR زیر را با گوشی هوشمند خود اسکن کنید و مستقیما وارد پیج ما شوید