خانه » روش مطالعه همه دروس » روش مطالعه کنکور

بلاگ الورتبه

اخبار و اطلاعات کنکور رو از اینجا دنبال کن

روش مطالعه کنکور

زمان مطالعه: 10 دقیقه دقیقه
روش مطالعه کنکوری

روش مطالعه کنکوری

مطالعه کنکوری میتواند یکی از بحث های پرچالش برای دانش آموزان باشد به هرحال رقابت زیاد است و هر کسی دوست دارد با دانستن نحوه صحیح مطالعه برای کنکور از شکست خوردن در این مسیر امتناع کند و خود را از باقی رقیبان خود متمایز کند زیرا حتی بهترین دانش آموزان نیز به دلیل ندانستن روش های صحیح مطالعه به مشکل میخورند در این مقاله سعی شده تا کمکی به شما بشود تا بتوانید از زمان خود برای مطالعه به نحو احسنت استفاده کنید.

نحوه مطالعه درست برای کنکور

مطالعه درست به این معناست که شما بتوانید چیزی که نویسنده از شما میخواهد را به درستی و به طور کامل بفهمید و اگر نیاز است یاد بگیرید تا جایی که حتی بتوانید برای کس دیگری آن را توضیح دهید حال برای داشتن یک مطالعه درست باید بتوانید سرعت و کیفیت مطالعه را بالا و در حد قابل قبولی نگه دارید تا برنامه های زنگیتان به هم نریزد.

چطور برای کنکور درس بخوانیم؟

مطالعه برای کنکور یکی از موضوعاتی است که خیلی اهمیت دارد از این جهت که شما باید در وقت نسبتا کم مطالب زیادی را در موضوعات مختلف یاد بگیرید پس باید بدانید که چطور برای کنکور درس بخوانید.

همانطور که میدانید کنکور از دروس مفهومی و دروس محاسباتی تشکیل شده است که هرکدام شیوه مطالعه خاص خود را دارد. تیم مشاوره کنکور الورتبه در ادامه کامل روش مطالعه کنکوری را توضیخ داده است.

شیوه مطالعه دروس مفهومی

برای دروس مفهومی نیاز است که شما درگیری ذهن خود را بیشتر کنید چون نسبت به دروس محاسباتی که مداد و کاغذ دستتان است میتواند خسته کننده باشد به همین علت توصیه میکنم که با یک خودکار یا شبرنگ زیر کلمات مهم خط بکشید حتما تصویر سازی را امتحان کنید به این صورت که مثلا اگر در جمله میگوید گاو یک معده با چهار قسمت دارد شما چشمان خودتان را ببندید  و یک معده چهار قسمتی را تصور کنید شاید شبیه واقعیت نباشد ولی خیلی خوب میتواند در ذهن شما بماند. و همینطور سعی کنید که در پایان خواندن، ۵ الی ۱۰ تست از آن مبحث بزنید تا بفهمید کجای کار را مشکل دارید و دوباره آن را مرور کنید و از تورق سریع استفاده کنید.

از تورق سریع کمک بگیرید

قبل از کمک گرفتن از این تکنیک باید بدانیم که تورق سریع یعنی چه؛ تورق سریع بیشتر برای دروس مفهومی مانند زیست کاربرد دارد و در آن شما سر فصل های یک مبحث را فقط مرور میکنید به این صورت که هر سر فصل را نگاه میکنید و سعی میکنید نکات آن را به یاد آورید هرجا که مشکل داشتید دوباره آن قسمت را مرور کنید به این صورت دیگر چیزی از بدون مرور باقی نمی ماند. تورق سریع میتواند در دروس مفهومی کمک بزرگی باشد زیرا سرعت مرور را بالا میبرد و از بازخوانی دروسی که بلد هستی جلوگیری میکند.

شیوه مطالعه دروس محاسباتی

بیشتر سهم دروس محاسباتی را برعکس درس های مفهومی تست به خود اختصاص میدهد به همین علت شما باید بدانید که برای مطالعه این دروس باید اول یک تسلط نسبی با خواندن درسنامه و تدریس معلم داشته باشید و بیشتر یادگیری با تست انجام شود برعکس دروس مفهومی که باید متن درس را کامل یاد بگیرید. سعی کنید هنگام تست زدن هم تست های مهم را علامت گذاری کنید زیرا برای مرور دروس محاسباتی شما از تست باید کمک بگیرید و چه بهتر از تست هایی که خودتان علامت گذاری کرده اید و میدانید که مهم هستند.

برای دروس مفهومی و محاسباتی چند تا تست بزنیم؟

دروس مفهومی به این علت که فرار تر هستند برعکس تصور عموم به اندازه دروس محاسباتی نیاز به تست زنی دارند اما برعکس دروس محاسباتی که شما با یک تایم تست زنی شاید تا یک ماه درس را به یاد داشته باشید برای دروس مفهومی نیاز است که فواصل تست زنی کم و تعداد هرکدام نیز کم باشد به این صورت که شما در هفته یک مبحث را دو تا سه بار تست میزنید و هربار ۱۵ تا ۲۰ تست تا فراموش نشود برای دروس محاسباتی نیز نیاز است که تعداد تست بالا برود تا سرعت و همچنین درک شما از مفهوم درس بالا برود زیرا با توجه به سوالات کنکور دیگر حفظ کردن به کار شما نمی آید و نیاز است که کامل درس را متوجه بشوید برای تست زنی آن نیز میتوانید یک تا سه بار در هفته تست بزنید اما با تعداد تست بالا تا سرعتتان نیز بالا برود مثلا ۳۰ الی ۴۰ تست در هر بازه تست زنی.

هر تایم مطالعه چقدر باشد

به طور کلی برای دروس مفهومی ذهن زودتر از محاسباتی خسته میشود به این علت که به اندازه کافی نمیتوان ذهن را فعال نگه داشت و منجر به خستگی میشود معمولا بین یک ساعت تا یک ساعت ربع برای دروس مفهومی و برای دروس محاسباتی میتوان تا یک ساعت و ۴۵ دقیقه درس خواند که بستگی به شخص دارد

بین هر تایم چقدر استراحت کنیم

یک ربع تا ۲۰ دقیقه کافیست تا ذهن شما از مطالب و درس خواندن دور نشود و به کارهای متفرقه نپردازید فقط برای خواب ظهر هم باید بگویم که بین ۳۰ دقیقه تا ۴۵ دقیقه باشد که وارد خواب عمیق نشوید و موقع بیدار شدن کسل نباشید.

 

چگونه سرعت مطالعه را بالا ببریم؟

برای داشتن سرعت بالا فقط نیاز است که روی متن تمرکز کنید که این روی کاغذ ساده به نظر میرسد اما در واقع با مطالعه مستمر و حفظ کردن تمرکز میتوان این کار را عملی کرد شما باید انقدر خودتان را متعهد به مطالعه بکنید که به چیزهای دیگر هنگام مطالعه فکر نکنید زیرا تنها افکار متفرقه میتواند سرعت مطالعه را کاهش دهد البته چیز دیگری هم که در باب کاهش سرعت مطالعه میتوان به آن پرداخت کم بودن تجربه خواننده در خواندن است که مثلا یک دانش اموز ششمی از یک دانش اموز کلاس اولی سریع تر متن را میخواند و میفهمد در نتیجه باید با مطالعه مستمر تجربه خوانندگی خود را بالا ببرید تا فهم و در نتیجه سرعت خواندن شما از متن بیشتر شود. برای افزایش ساعت مطالعه می توانید از بلاگ زیر استفاده کنید.

راهکار طلایی برای افزایش ساعت مطالعه

چگونه کیفیت مطالعه را بالا ببریم؟

قبل از اینکه بخواهیم راجع به کنکور صحبت کنیم باید بدانیم که چطور کیفیت مطالعه را بالا ببریم. برای مطالعه درست چند عامل مهم تاثیرگذار هستند:

  • انگیزه
  • تمرکز
  • فعال بودن ذهن

اینها عواملی هستند که روی کیفیت مطالعه کردن شما تاثیر زیادی میگذارند که در ادامه به توضیح هر یک میپردازیم.

  1. انگیزه: اینکه شما چقدر متعهد به خواندن و مطالعه هستید گاهی اوقات برای تفریح کتابی را میخوانیم و با اولین خروجی از بزرگراه مطالعه خارج میشویم که این باعث میشود کیفیت مطالعه خوبی نداشته باشیم در واقع هرچه انگیزه ما و هدف ما به مطالعه نزدیک تر باشد کیفیت مطالعه بالاتر میرود.  برای افزایش انگیزه ما یک سری راهکار ها ارائه داده ایم که می توانید از ان استفاده کنید. افزایش انگیزه درس خواندن
  2. تمرکز: اینکه تمرکز در کیفیت مطالعه تاثیر گذار است سخنی غیرقابل انکار است حال چطور تمرکز را بالا ببریم؟ برای بالا بردن تمرکز شما نیاز دارید که افکار متفرقه و کارهای دیگر را متوقف کنید و فقط روی یک کار فکر و ذهنتان را بگذارید زیرا تا ۱۰۰ درصد حواس شما روی یک کار نباشد هیچگاه به طور کامل فهمیده نمیشود برای اینکه بخواهید افکار خود را کنترل کنید پیشنهاد میکنم که یک برگه کنار خود داشته باشدی و هر فکری که به ذهنتان آمد و به موضوع مطالعه شما ربطی نداشت روی آن بنویسید تا بعدا به آن رسیدگی کنید.
  3. فعال بودن ذهن: منظور از فعال بودن ذهن این است که ذهنتان را بتوانید درگیر متنی که میخوانید کنید تا به طور کامل آنرا یاد بگیرید مثلا میتوانید آن را در ذهن خود شبیه سازی کنید یا اینکه سوالی در باره متن از خود بپرسید و دنبال جوابش در آن بگردید به نحوی که فقط حفظ کردن نباشد و واقعا بتوانید آنرا بفهمید که این واقعا رمز یک مطالعه با کیفیت و درست است.

روش مطالعه دروس

برای یادگیری تخصصی تر روش مطالعه هر درس می توانید به بلاگ های زیر سر بزنید.

روش مطالعه شیمی کنکور

روش مطالعه فیزیک کنکور

نحوه مطالعه زیست کنکوری

 

 

3 پاسخ

  1. سلام به مشاورین الورتبه

    من روزی ۴ ساعت درس میخونم
    و حدود ۳۰ تا تست میزنم
    تمام منابع من توی اپلیکیشن گاجینو و الا هست.
    مشکل من وقت گیر بودن نکته برداری از درسنامست. برای تمام منابع اموزشی مخصوصا زیست.
    حدود ۱ ساعت هر ریز مبحث برای نکته برداری و یادگیریم وقت می بره

    نمی تونم از درسنامه دل بکنم اخه خیلی پایم ضعیفه و تا نکته برداری خوب نکنم از هر درس یاد نمی گیرم…

    خیلی کند شدم چکار کنم؟

    1. سلام بنده هم خیلی این مشکل رو دارم.رشته انسانی هستم و همین هفته شروع کردم برای کنکور اما متاسفانه نمیدونم چکار کنم؟

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

برای سهولت در دسترسی به کانال تلگرام الورتبه لطفا کد QR زیر را با گوشی هوشمند خود اسکن کنید و مستقیما وارد کانال تلگرامی شوید

برای سهولت در دسترسی به پیج اینستاگرام الورتبه لطفا کد QR زیر را با گوشی هوشمند خود اسکن کنید و مستقیما وارد پیج ما شوید