خانه » لایف استایل کنکوری » انگیزه درس خواندن

بلاگ الورتبه

اخبار و اطلاعات کنکور رو از اینجا دنبال کن

انگیزه درس خواندن

زمان مطالعه: دقیقه
افزایش انگیزه درس خواندن

اگه دنبال افزایش انگیزه درس خواندن دارید و کنکوری هستید در این بلاگ راهکار هایی رو الورتبه به شما میده که انگیزه درس خوندن برای کنکور رو پیدا می کنید.

۸ راهکار طلایی افزایش انگیزه درس خواندن

مهم ترین عاملی که باعث میشه به تلاشمون ادامه بدیم “انگیزه” است. با توجه به سایت متمم واژه انگیزه یعنی در زبان انگلیسی هم Motivation با Move و Motion از یک خانواده است. بنابراین به عنوان نخستین پیش‌زمینه‌ی ذهنی می‌‌توان گفت انگیزه باید برخاستن و اقدام کردن و حرکت را به همراه داشته باشد.

معمولا دانش آموزها تا وقتی انگیزه دارن خیلی خوب و پرانرژی ادامه میدن اما وقتی انگیزه اشون به هردلیلی کم میشه حس ناامیدی و سردرگمی بهشون غلبه می کنه و ادامه دادن براشون سخت میشه. پس حفظ انگیزه برای درس خواندن کنکوری خودش یکی از عوامل پیوسته درس خوندن که بطور غیر مستقیم افزایش ساعت مطالعه ، تلاش کردن و پیش رفتنه. برای حفظ اگیزه راه کارهایی هست که قطعا می تونه براتون مفید باشه.

افزایش انگیزه برای کنکور

دانش اموزا از مشاورین میپرسن انگیزه درس خوندن ندارم چیکار کنم؟ از ویژگی های یک مشاور کنکور خوب باید داشته باشه اینکه بتونه به دغدغه و سوالات دانش اموزا جواب بده و بتونه انگیزه که نیازه برای شروع درس خوندن بده و راهکار هایی بده که این انگیزه مستمر باشه. راهکار های زیر حاصل تجربه و مقالات علمی است پس خوب بهش توجه کنید و انجام بدید.

  1. اهدافت رو بنویس

مکتوب کردن اهداف حس دلنشینی داره و همین طور بهتون اعتماد به نفس بیشتری میده. اما وقتی این کار رو در قالب یک هدف بزرگ نهایی انجام بدید در نگاه اول یاد سختی هاش میوفتید و از اونجایی که تایم طولانی تری برای رسیدن بهش نیاز دارید ، نوشتن تاثیری که باید رو نداره. پس هدف بزرگ نهاییتون رو به اهداف خیلی کوچیک تر و قابل دسترس تری تقسیم کنید تا از همون ابتدا براتون آُون به نظر بیاد و اشتیاق رسیدن بهش انگیزه اتون رو چند برابر کنه. اهداف کوچکی مثل درس هایی که باید تا اخر هفته تموم کنید ، یا پیشرفتی که باید تو آزمون آخر هفته داشته باشید و …. یادتون باشه اهدافتون رو خیلی رویایی انتخاب نکنید و فقط یکم از حد توانتون بیشتر باشه.

  1. دلیل انتخاب اهداف اصلیت رو بنویس

بدون شک هر کدوم از ما برای انتخاب اهدافمون دلایل مختلفی داریم. دلایلی مثل موقعیت شغلی ، عتباری که به دست میاریم ، مهاجرت و بورسیه تحصیلی و هزاران دلیل مختلف دیگه. گاهی دیدن صرفا کلمه “پزشکی” یا “مهندسی” یا “حقوق” (و هررشته دیگه ای که دوست دارید) به تنهایی نمی تونه شما رو سر ذوق بیاره و لازمه هرچند وقت یه بار دلایل انتخابتون رو هم مرور کنید. از خودت بپرسید چرا به این رشته علاقه مندم؟ و تمام دلایلی که به ذهنت میاد رو یادداشت کن و هرچند وقت یه بار اون ها رو مطالعه کن. برای دانش اموزان رشته تجربی انگیزه درس خواندن برای پزشکی خیلی کمکشون میکنه.

  1. ایجاد انگیزه درس خواندن برای کنکور با تصویر سازی

شب ها قبل از خواب یا تو تایم های استراحتت چشم هات رو روی هم بزار و خودت رو تو جایگاهی که آرزوش رو دارید تصور کن. مثلا اگه هدف نهاییت پزشکیه خودت رو تو اتاق عمل درحال انجام یه عمل خیلی سخت و خفن تصور کن . یا اگر به فکر مهندسی هستی خودت درحال کشیدن یه نقشه ساختمانی خیلی دقیق و بی نظیر تجسم کن. یا اگر هدفت حقوقه فکر کن درحال دفاع راجب یک پرونده خیلی بزرگ و پیچیده هستی. به تصوراتت بال و پر بده و اونا رو با جزییات تصور کن. اما تو رویا غرق نشو و بعد از همه این تصورات قشنگت بلند شو و برای تک تکشون تلاش کن.این روش یکی از قوی ترین و موثر ترین روش ایجاد انگیزه درس خواندن و حتی کار های دیگه است. این جمله انگیزشی برای درس خوندن رو جایی از اتاقت بچسبون که میگه رویاهاتو تصور کن !

  1. اهداف به ثمر رسیده رو تیک بزن

تیک زدن اهدافی که بهشون رسیدی بهت حس فوق العاده ای میدن و تورو برای تلاش بیشتر و تیک زدن اهداف بیشتر و بزرگ تری که پیش رو داری تشویق می کنن. گاهی همین یه تیک ساده بهت کلی انرژی و انگیزه میده.

  1. به خودت پاداش بده

هرجایی از مسیر که احساس کردی داری خوب پیش میری یا هرجایی که به اهداف کوچک ترت که یادداشت کرده بودی رسیدی به خودت پاداش بده. پاداش هایی مثل خریدن دفتر یا خودکار مورد علاقه ات یا یه پیاده روی کوتاه با دوستات یا حتی دیدن یه فیلم طنر کوتاه و هرچیزی که مورد علاقه اته. این کار باعث میشه برای به دست آوردن پاداش بعدش ذوق بیشتری داشته باشی و تلاش کنی.

  1. مثبت فکر کن

گاهی به قدری از توانمندی های خودمون قافلیم که قبل از شروع تموم انگیزه امون رو با جملاتی مثل ” من که نمی تونم!” “من اصلا تواناییش رو ندارم!” من خوب نیستم! کافی نیست!” حروم می کنیم. بدون شک هرانسانی توانمندی های خاص خودش رو داره و اگر این توانمندی ها وجود نداشتن اصلا نمی تونستی ۱۲ سال تحصیلی رو پشت سر بزاری. اما نیازه این توان مندی ها رو ببینی. حدود ۲۰ _ ۵۰ صفت مثبتت رو روی یه کاغذ یادداشت کن. دنبال صفات پیچیده نباش و از صفاتی مثل زیبایی ، دست خط خوب ، قوت تو فلان فصل زیست یا فلان مبحث ریاضی شروع کن. حتی می تونی یکم بزرگ نمایی کنی و خودت رو بهتر از چیزی باور داری توصیف کنی. هرروز صبح قبل از شروع کار این برگه رو دقیق و کامل بخون و بابت همه اشون شکرگذاری کن. این بهتون انرژی مثبت و انگیزه خیلی خوبی میده که شما رو با حس خوب وادار به ادامه دادن می کنه.

  1. به خودت دروغ بگو

احتمالا راجب ضمیر ناخودآگاه چیزایی شنیدید. ضمیر ناخودآگاه شما هرچیزی که خطاب به خودتون بگید رو باور و اجرا می کنه. پس به جای حرف زدن از حال بد و یا ناکامی ها راجب حس های مثبتی که دارید و توانمندی هاتون صحبت کنید حتی به دروغ. یعنی حتی اگر احساس می کنی حوصله درسی را نداری به دروغ بگو “این یکی از درس های مورد علاقه منه و براش بی نهایت ذوق دارم!” شاید اوایل به نظرتون مسخره بیاد اما به مرور تاثیرش رو احساس می کنید.

  1. از متن ها و فیلم های انگیزشی قافل نشو

بعضی از متن های انگیزشی حکم تلنگری رو دارن که انگیزه شما رو از این رو به اون رو می کنن و گاهی فیلم های مختلف باعث میشه بتونید خودتون رو بهتر تو جایگاه مورد نظر تصور کنید و بابتش سر ذوق بیایید. پس هرچند وقت یه بار تو تایم های استراحتتون چندتا فیلم انگیزشی نگاه کنید یا دیوار رو به روی میزتون رو پر از جملات انگیزشی کنید تا حالتون رو دگرگون کنن.

دونسن هریک از این راه کارها به تنهایی تغییری به وجود نمیاره و نیازه براشون برنامه ای درنظر بگیرید وبهشون عمل کنید تا به مرور تاثیرش رو ببینید و قوی تر به تلاشتون ادامه بدید.

3 پاسخ

  1. من هر موقع فیلم انگیزشی نگاه می کنم سریع بعدش میرم برنامه می نویسم که روزی ۱۰ ساعت بخونم اما خب ولی یه روز میخونم چند روز نمیخونم ممنونم میشم بهم یه راهکار بدین که انگیزم بالا نگه دارم

    1. سلام ممنون که بلاگ ما رو خوندید. البوم بزرگ مهراد هیدن- اهنگ ۳۴ سینا ساعی- البوم تونل ۱ مهراد هیدن.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

برای سهولت در دسترسی به کانال تلگرام الورتبه لطفا کد QR زیر را با گوشی هوشمند خود اسکن کنید و مستقیما وارد کانال تلگرامی شوید

برای سهولت در دسترسی به پیج اینستاگرام الورتبه لطفا کد QR زیر را با گوشی هوشمند خود اسکن کنید و مستقیما وارد پیج ما شوید