خانه » روش مطالعه همه دروس » بهترین روش خواندن زیست شناسی برای کنکور

بلاگ الورتبه

اخبار و اطلاعات کنکور رو از اینجا دنبال کن

بهترین روش خواندن زیست شناسی برای کنکور

زمان مطالعه: دقیقه
روش خواندن زیست برای کنکور

زیست شناسی مهم ترین و اساسی ترین درس رشته تجربی است که به دلیل مفهومی بودن آن به جای محاسبات و ضریب بالا از دروسی است که بیشتر از بقیه خوانده میشود در واقع بدون شک میتوان گفت که مهم ترین درس تجربی است و هیچ کس نمیتواند بگوید بدون خواندن زیست میتوان به اهداف خود در این رشته رسید اما به خاطر ندانستن روش درست خواندن آن بیشتر داشن آموزان نسبت به تایم مطالعاتی که برای این درس می گذارند نتیجه درستی نمیگیرند در این مقاله ما به بررسی سوالات متداول شما روش خواندن زیست کنکور خواهیم پرداخت.

نحوه مطالعه زیست کنکوری

درسنامه یا کتاب درسی؟

به طور قطع کتاب درسی. با پرسیدن از رتبه های دو رقمی و تک رقمی کنکور به این نتیجه خواهید رسید که درسنامه کتاب های کار به دلیل داشتن مطالب اضافه ذهن شمارا از مطلب اصلی دور میکنند و با پیچاندن متن مطمئنا در پایان خواندن درسنامه مطلب را به طور کامل درک نمیکنید در حالیکه شما با خواندن کتاب میتوانید مطلب را بدون پیچش خاصی درک کرده و دچار سردرگمی نمیشوید فراموش نکنید که برای دروسی خواندنی مانند زیست شناسی کتاب درسی بهترین منبع بوده و به هیچ وجه کتاب را فراموش نکنید.

زیست کنکورو فقط از روی کتاب بخونم؟

خیر. به دلیل رقابت بالا در رشته تجربی طراحان باید فراتر از متن کتاب بروند اما به این منظور نیست که درسنامه میتواند جای کتاب درسی را پر کند به جای این کار شما میتوانید از راهکار رتبه های برتر کنکور استفاده کنید به این صورت که با این فرمول جلو بروید:

  1. کتاب درسی را به طور کامل و دقیق بخوانید
  2. ۱۵ الی ۲۰ تست از درسی که خوانده اید بزنید و قسمت هایی که مشکل دارید و برای سوال ایجاد شده را دوباره در متن پیدا کنید و اگر پیدا نشد نکته اش را در یک دفترچه کوچک بنویسید (بهتر است در این دفترچه فصل های مختلف کتاب را جدا کنید تا در مرور فقط نکات همان فصل را بخوانید) یا اینکه بین صفحات کتاب برگه سفید بگذارید و نکات را آنجا یادداشت کنید.
  3. چند روز بعد برای مرور یک تورق سریع (یعنی سرفصل های کتاب را نگاه کرده چشمان خود را بسته و سعی میکنید هرچه به آن مربوط است را به یاد بیاورید) و ۱۵ الی ۲۰ تست بزنید و نکاتش را یادداشت کنید

این سه قدم شمارا از خواندن مطالب مضاعف کتاب کار بی نیاز میکند.

شکل ها و نمودار های کتاب یادم نمیماند چه کنم؟

شکل ها و نمودار های درس زیست شناسی خیلی میتوانند به فهم مطلب به شما کمک کنند و همچنین سوالات زیادی از این قسمت ها در کنکور و آزمون های آزمایشی طرح میشود که اهمیت اشکال کتاب را گوشزد میکند برای یادگیری آنها از تکنیک مدل سازی ذهنی استفاده کنید. برای این کار یک بار به طور کامل به شکل و نمودار کتاب نگاه کنید و سعی کنید آن را به خاطر بسپارید حال چشمان خود را بسته و آن شکل یا نمودار را تصور کنید و هر قسمتی که به یاد نمی آورید را دوباره ببنید و باز این تکنیک را اجرا کنید تا بتوانید کامل آن شکل را تصور کنید پس از این فراموش کردن خیلی سخت تر از قبل میشود اما حتما هر زمانیکه توانستید آنها را مرور کنید.

تست زنی زیست کنکور چجوریه؟

تست زنی زیست شناسی تمرکز زیادی روی یادگیری نکات آن دارد تا تسلط بر فرمول ها مانند ریاضی و فیزیک توجه داشته باشید کها گر تعداد تستتان در این درس کم باشد اما تحلیل به درستی انجام شود و نکات یادداشت شود خیلی بیشتر از اینکه تعداد تست بالا باشد و تحلیل درست نباشد به شما سود میرساند.

پس برای تست زنی زیست سوال را به طور آموزشی حل کنید و هر قسمتی که برای شما ایهام داشت ابتدا در کتاب دنبالش بگردید و اگر نبود در پاسخ تشریحی کامل ابهام را برطرف کنید و نکته اش را در دفترچه ای برای خود یادداشت کنید (تاکید روی دفترچه به این خاطر است که در طول یک سال آنقدر این نکات زیاد میشوند که برای مرور آزمون ها دیگر نیازی به مرور کتاب ندارید و با مرور دفترچه با زمان کمتر مرور کامل تری خواهید داشت). اگر دنبال تکنیک های تست زنی برای درس زیست هستید می توانید به بلاگ زیر سر بزنید و از تکنیک های گفته شده استفاده کنید.

روش تست زنی زیست کنکور

کتاب کار چی بگیرم؟

کتاب های کار کنکور برای زیست شناسی دارای سطح بندی خاص خود هستند که شما ابتدا باید سطح خود را مشخص کنید و به سراغ کتاب کار مناسب آن بروید کتابکار های پینوکیو خیلی سبز، میکرو گاج، نشر الگو و جامع مهرو ماه از کتابکارهای خوب بازار برای خواندن زیست شناسی هستند که درسنامه و پاسخ تشریحی کاملی دارند و در هر سطحی کمک کننده اند.

مسئله ای که همیشه لازم است به خاطر داشته باشید این است که شما چقدر حس خوبی از آن کتاب کار میگیرید زیرا در طول سال کتاب کار شما از دوس صمیمی به شما نزدیک تر است و نیاز است که ارتباط خوبی با درسنامه و تست ها برقرار کنید تا از تست زنی خسته نشوید و بازده خود را افزایش دهید برای اینکار به یک کتابفروشی بروید کتاب کارهای ذکر شده را بردارید و هرکدام که به نظرتان بهتر آمد را خریداری کنید فراموش نکنید شما متوانید بهترین کتاب کار را داشته باشید اما چون به اصطلاح با آن حال نمی کنید به سختی و با مشقت به سمتش بروید پس حتما با این نکته دقت کنید.

تیم مشاوره کنکور الورتبه در پادکست زیر صفر تا صد روش مطالعه کنکور رو اموزش داده،حتما گوش کن

اگر نمی توانید زیست یا هر درس دیگر را بخوانید بهتر است که دلیل درس نخواندنتان را پیدا کنید.بلاگ زیر به شما کمک می کند این مشکل را حل کنید.

۵ دلیل درس نخواندن کنکوریها

حالا که با روش مطالعه زیست برای کنکور اشنا شدید بهتره که روش مطالعه دروس دیگر را هم یاد بگیرید. می توانید از بلاگ های زیر استفاده کنید.

روش مطالعه شیمی کنکور

روش مطالعه فیزیک کنکور

روش مطالعه ریاضی کنکور

یک پاسخ

  1. اگه ما تمرکزمون بذاریم رو تصاویر کتاب و تصاویر مفهومی بخونیم چند درصد میتونیم تو کنکور بزنیم؟

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

برای سهولت در دسترسی به کانال تلگرام الورتبه لطفا کد QR زیر را با گوشی هوشمند خود اسکن کنید و مستقیما وارد کانال تلگرامی شوید

برای سهولت در دسترسی به پیج اینستاگرام الورتبه لطفا کد QR زیر را با گوشی هوشمند خود اسکن کنید و مستقیما وارد پیج ما شوید