خانه » روش مطالعه همه دروس » روش خواندن شیمی کنکور

بلاگ الورتبه

اخبار و اطلاعات کنکور رو از اینجا دنبال کن

روش خواندن شیمی کنکور

زمان مطالعه: دقیقه
روش مطالعه شیمی

صفر تا صد روش مطالعه شیمی کنکور

یکی از دروس خیلی مهم در کنکور رشته تجربی و رشته ریاضی درس شیمیه.خیلی بچه ها به دلیل اینکه روش مطالعه کنکوری این درس بلد نیستن ممکن این درس براشون سخت باشه ودرصد پایینی کسب کنند تیم الورتبه با توجه به تجربه رتبه های برتر و دانش مشاورینش بهترین روش مطالعه شیمی رو در وبلاگ به شما اموزش میده.

مهم ترین نکته ای که  وقتی کنکوری میشن باید بهش توجه کنید اینکه روش مطالعه کنکوری هر درس یاد بگیرین.روش مطالعه کنکوری از ۴ مرحله دارد که کلیتش برای همه درس ها یکی است اما تفاوت هایی برای هر درس داره.

اگ میخواید درصد خوبی تو کنکور برای هردرس کسب کنید باید روش مطالعه کنکوری اون درس بلد باشید،کنار اینکه یادگیری روش مطالعه مهمه نحوه تست زنی هم خیلی اهمیت داره.

 

ما مهم ترین ملاک کنکوری خوندمون برای هر درس اینکه ببینیم داخل کنکور چه مدل تست هایی برای هردرس داخل دفترچه میدن

با نگاه به دفترچه سه سال اخیر کنکور سراسری در سایت سنجش متوجه میشیم ک برای درس شیمی سه بخش تقسیم میشه: مباحث حفظی،مباحث مفهومی،مباحث مسئله ای

هر فصل از کتاب شما شامل هر سه مبحث هست. وقتی میخواید شروع به مطالعه شیمی کنید زمان مطالعتون رو باید سه بخش کنید

و به هر بخش یک تایمی بدین.

مباحث حفظی شیمی :

هر فصل یک سری مباحث حفظی داره ک نیاز شما اون مباحث حفظ کنید و از این مباحث سوالاتی داده میشه که چند مورد غلط یا چتد مورد صحیح است. برای یادگیری مباحث حفظی اول از همه تکرار خیلی مهمه. تکرار مباحث باعث تثبیت میشه.

در کنکور از مباحث حفظی به صورت ترکیبی سوال میدن.شما وقتی مباحث حفظی رو مطالعه می کنید با فصل های دیگ باید ارتباطش رو پیدا کنید.

 

مباحث مفهومی: سوالات کنکور برای همه درسها به این سمت مفهومی شدن رفته اند و از صرفا حفظی بودن در اومدن.در درس شیمی اکثر مباحث مفهومی است و شما باید دقیق با مفهوم مباحث اشنا بشید.در این قسمت شما با حل تست و دیدن نمونه های زیاد می تونید به همه مفاهیم شیمی هر فصل مسلط بشید.  روند تمام سوالات کنکور کنار مفهومی شدن به سمت ترکیبی شدن رفته است و مفاهیم فصل های مختلف رو به صورت ترکیبی باید یاد بگیرید.

 

مباحث مسئله ای: یک سری سوالات کنکور درس شیمی به صورت مسئله های شیمی است مثل مباحث استوکیومتری،الکتروشیمی و…

برای این بخش شما به چند مهارت نیاز دارید.مهم ترین بخش اینکه شما بر مفاهیم اصلی شیمی مسلط باشید

بخش دوم مربوط به تسلط شما برا مباحث ریاضی است اگر ریاضی شما ضعیف باشد ممکن است نتیجه خوبی برای حل این تست ها نگیرید.

بخش سوم مربوط به این موضوع است مباحث پایه ای شیمی و پیوسته به هم را بلد باشید. شما اگر واکنش نویسی را بلد نباشید نمیتونید واکنش را موازنه کنید و اگر این مباحث بلد نباشید استوکیومتری رو هم به مشکل میخورید پس یاد گرفتن پایه ای مباحث خیلی مهم است.

روش مطالعه شیمی رتبه های برتر کنکور

حالا که با ساختار سوالات کنکور و کتاب شیمی اشنا شدید بهتر که روش رتبه برتر های کنکور برای مطالعه شیمی رو به شما اموزش بدهیم.اکثر رتبه های برتر با این روش نتیجه گرفته اند و تونسته اند درصد خوبی رو برای این درس بگیریند.

شما کنار کتاب شیمی خود نیاز به یک کتاب تست خوب هم دارید ک در بلاگ معرفی کتاب تست شیمی تمام کتاب های داخل بازار را برای شما بررسی کردیم می تونید با توجه به سطح خود کتاب مورد نظرتون رو انتخاب کنید..

اولین مرحله مطالعه یادگیری است. شما می تونید مرحله یادگیری رو با اموزش های معلم خودتون یا درسنامه کتاب تست یا فیلم های اموزشی از جمله الا این مرحله رو باید بگذرونید.

بعد ک این مرحله رو طی کردین باید مرحله تست زنی رو بگذرونید.اصول تست زنی رو در وبلاگ زیر اموزش داده ایم.

با مرحله تست زنی اصولی هم به تسلط میرسید هم به تثبیت و مرور به مطالب درسی.

مرحله اخر ازمون و افزایش سرعت است که مشاوره کنکور خیلی روی این موضوع همیشه تاکید داره.

اخرین مرحله پاشنه اشیل دانش اموزان کنکوری برای گرفتن درصد بالا در این درس و ما بقیه درس ها است.

بعد از اینکه مرحله یک و دوم را به خوبی طی کردین شما باید تمرکزتون رو روی سرعتتون بذارید و سرعت تست زنیتون افزایش بدین که در درس شیمی برای حل مسائل خیلی مهمه.

شیمی را چگونه ۱۰۰ بزنیم

درس شیمی در هر پایه شامل سه بخش حفظی، مفهومی و محاسباتی می شود که شما باید به خوبی این سه بخش را برای خود شناسایی کنید.
برای بخش های حفظی، فراموش نکنید که بهترین منبع شما کتاب است. برای این بخش شما باید به خوبی متن کتاب را مطالعه کرده و خلاصه نویسی انجام دهید تا با مرور مجدد، مطالب در ذهنتان تثبیت شوند.
بخش های مفهومی و محاسباتی، که اغلب شامل مطالبی همچون ساختار لوییس، نیم واکنش ها، پر کردن اوربیتال ها، الکترولیت، استوکیومتری، واکنش های ترکیب و تجزیه، اسید و باز و … می شوند، از اهمیت بالاتری برخوردارند و طراحان سوال، علاقه بیشتری به طرح اینگونه سوالات در کنکور سراسری نشان می دهند. برای مطالعه این بخش ها، بهتر است علاوه بر مطالعه کتاب درسی، یک منبع کمک درسی مناسب نیز داشته باشید و در کنار مطالعه درسنامه، به حل تست نیز بپردازید.
در بخش های محاسباتی، هیچ فرمولی را از قلم نندازید و حتما به طور جداگانه فرمول ها را یادداشت و حفظ کنید. از آنجایی که سوالات محاسباتی، وقت زیادی را به هنگام کنکور از شما میگیرند، باید به خوبی مسائل را مطالعه و تمرین و تکرار کنید تا به شناخت کافی و کامل از مسائل برسید و در جلسه کنکور، زمان خود را از دست ندهید. اگر اصول تست زنی کنکور را نمی دانید بهتر است که به بلاگ صفر تا صد اصول تست زنی کنکور سر بزنید.

از تست های آموزشی استفاده کن
یکی از بهترین روش ها برای مطالعه شیمی و یادگیری بهتر مباحث مفهومی و محاسباتی، تست زنی آموزشی می باشد. تست زنی آموزشی باید درست پس از مطالعه درسنامه انجام شود و نباید به تعویق بیافتد تا مطالب را در ذهن شما تثبیت کند.
نکات مهمی در تست های آموزشی نهفته است که اگر شما پس از مطالعه درسنامه به حل این تست ها بپردازید، می توانید آنها را استخراج و یادداشت کنید تا یادگیری خود را تقویت کنید. علاوه بر حل تست های کنکور، از تست های تالیفی نیز غافل نشوید چرا که نکات مهمی را برای شما به همراه خواهند داشت.

چند ساعت در روز شیمی بخونم؟

ساعت مطالعه این درس، طبیعتاً نسبت به مهارت یادگیری و استعداد هر فرد، متفاوت می باشد و نمی توان ساعت دقیقی را مشخص کرد، اما بهتر است شما برای مطالعه شیمی، به طور متوسط ۲۵ الی ۳۰ درصد از زمان مطالعه روزانه خود را به آن اختصاص دهید.سعی کنید برای بازدهی بیشتر، مطالعه شیمی را در برنامه روزانه خود بگنجانید و به صورت فصل به فصل مطالعه کنید، چرا که این درس یک درس رتبه ساز برای شما خواهد بود.

 

ضریب و بودجه بندی درس شیمی

برای مطالعه درس شیمی، حتما و حتما شما باید به بودجه بندی هر فصل توجه کنید و با توجه به اهمیت هر درس، زمان اختصاصی برای هر مبحث را به درستی مدیریت کنید.
درس شیمی برای رشته ریاضی دارای ضریب ۷ و برای رشته تجربی دارای ضریب ۹ می باشد و ۳۵ سوال از کنکور سراسری هر دو گروه را به خود اختصاص داده است که برای هر تست شما تنها یک دقیقه زمان دارید. بودجه بندی این درس در کنکور سراسری ۱۴۰۲ به صورت زیر می باشد:
بودجه بندی شیمی ریاضی:
پایه دهم شامل ۱۱ تست و تراز ۳۱ درصدی می باشد. پایه یازدهم شامل ۱۳ تست که مهم ترین بخش بوده و تراز ۳۸ درصدی را به خود اختصاص داده است و پایه دوازدهم نیز ۱۱ تست و تراز ۳۱ درصدی را شامل شده است. تعداد سوالات هر فصل به ترتیب زیر می باشد:
فصل اول پایه دهم: ۲ سوال
فصل دوم پایه دهم: ۳ سوال
فصل سوم پایه دهم: ۶ سوال
فصل اول پایه یازدهم: ۴ سوال
فصل دوم پایه یازدهم: ۵ سوال
فصل سوم پایه یازدهم: ۴ سوال
فصل اول پایه دوازدهم: ۳ سوال
فصل دوم پایه دوازدهم: ۳ سوال
فصل سوم پایه دوازدهم: ۲ سوال
فصل چهارم پایه دوازدهم: ۳ سوال

بودجه بندی شیمی تجربی:
پایه دهم در میان این ۳۵ تست شامل ۸ تست بوده که ۲۳ درصد را برایتان به ارمغان می آورد. سهم پایه های یازدهم و دوازدهم نیز به ترتیب ۱۴ و ۱۳ تست بوده که ۷۷ درصد بعدی را شامل می شود. سهم تعداد سوالات هر فصل از هر پایه به صورت زیر می باشد:
فصل اول پایه دهم: ۳ سوال
فصل دوم پایه دهم: ۳ سوال
فصل سوم پایه دهم: ۲ سوال
فصل اول پایه یازدهم: ۴ سوال
فصل دوم پایه یازدهم: ۴ سوال
فصل سوم پایه یازدهم: ۶ سوال
فصل اول پایه دوازدهم: ۳ سوال
فصل دوم پایه دوازدهم: ۴ سوال
فصل سوم پایه دوازدهم: ۴ سوال
فصل چهارم پایه دوازدهم: ۲ سوال

 

برای بودجه بندی تکمیلی و با جزئیات بیشتر به بلاگ بودجه بندی شیمی کنکور سر بزنید.

کلام آخر
درس شیمی یک درس رتبه ساز برای شماست که نباید از اهمیت آن غافل شوید. با توجه به نکاتی که گفته شد، حتما مطالعه و تست زنی شیمی را در برنامه روزانه خود قرار دهید تا تاثیرش را در نتیجه کنکور خود ملاحظه کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

برای سهولت در دسترسی به کانال تلگرام الورتبه لطفا کد QR زیر را با گوشی هوشمند خود اسکن کنید و مستقیما وارد کانال تلگرامی شوید

برای سهولت در دسترسی به پیج اینستاگرام الورتبه لطفا کد QR زیر را با گوشی هوشمند خود اسکن کنید و مستقیما وارد پیج ما شوید