خانه » مشاوره کنکور » انواع سهمیه کنکور

بلاگ الورتبه

اخبار و اطلاعات کنکور رو از اینجا دنبال کن

انواع سهمیه کنکور

زمان مطالعه: دقیقه
انواع سهمیه کنکور

سهمیه کنکور با هدف ایجاد فرصت رقابت برابر بین دانش آموزانی که به امکانات آموزشی مناسبی دسترسی ندارند با دیگر دانش آموزان ایجاد شد و هر کدام نقش جداگانه ای در رتبه و قبولی دارند.

سهمیه های کنکور سراسری، شامل سهمیه مناطق، رزمندگان و سهمیه ایثارگران، خانواده شهدا، سهمیه بلایای طبیعی، سهمیه بهیاران و سهمیه مناطق محروم هست و شرایط استفاده از این سهمیه ها بایکدیگر متفاوت است. هر کدوم از سهمیه ها را به صورت خلاصه الورتبه برای شما به صورت ساده و روان شرح داده است.

سهمیه مناطق در کنکور

در کنکور سراسری، سهمیه مناطق با توجه به گفته سازمان سنجش عبارتند از  سهمیه منطقه ۱، منطقه ۲ و منطقه ۳ می شوند که شامل همه داوطلبای آزمون شده و هدف از اعمال این سهمیه در کنکور، ایجاد برابری بین پذیرش داوطلبان کنکور می‌باشد ، سهميه مناطق در آزمون سراسری با توجه به ملاک هایی جزو يكی از سهمیه های مناطق ۱، ۲ و ۳ محسوب می‌شوند. به طوری که افرادی که امکانات آموزشی یکسانی دارند جزو یک منطقه قرار می گیرند .

سهمیه منطقه ۱ شامل افرادی می‌شود که در مراکز استان های بزرگ«تهران ،تبریز ،اصفهان ،شیراز ،مشهد » تحصیل کرده اند.

سهمیه منطقه ۲ شامل افرادی می‌شود که در شهر های کوچک تر «اردبیل ،مازندران،یزد،بندرعباس و…»تحصیل کرده اند.

سهمیه منطقه ۳ شامل افرادی می‌شود که در شهر های اطراف، دور افتاده و روستا ها «اهر،خوی ،سراب و….» تحصیل کرده اند.

نحوه محاسبه سهمیه مناطق در کنکور

برای اینکه بدانید سهمیه شما جزو کدام منطقه هست باید بدانید ۳سال آخردوره تحصیل را «دهم و یازدهم و دوازدهم » در کدام یک از مناطق خوانده اید، مثلا برای دانش اموزی که دوسال تحصیل خود را در شهر های اطراف یا روستا و یک سال را در مرکز شهر بزرگ تحصیل کرده ، منطقه مرفه تر جزو سهمیه آن محسوب می‌شود.

دانش اموزانی که دارای مشکلات بينايي، شنوايي، جسمي حرکتي، آسيب گفتار و زبان، تکاملي رشد (اتيسم) و اعصاب و روان هستند و  افرادی که ۱یا ۲ سال آخر تحصیل خود را خارج از کشور بوده اند جزو سهميه منطقه ۳ محسوب ميشوند. 

سهمیه ایثارگران در کنکور

سهمیه ایثارگران ۲۵درصد:

سهمیه ایثارگران ۲۵ درصد شامل ۴ دسته از داوطلبان است :

همسر و فرزندان شهدا و مفقودالاثر
آزادگان
همسر و فرزندان جانبازان ۲۵ درصد و بالاتر
خود فرد رزمنده

این افراد ۲۵ درصد از ظرفیت هر دانشگاه شامل این افراد شده و موقع ثبت نام کنکور هم نیازی به وارد کردن کد ایثارگری ندارند.

سهمیه ایثار گران ۵درصد:

بعد از سهمیه مناطق ، پر متقاضی ترین سهمیه در کنکور سراسری شامل سهمیه ایثارگران ۵ درصدی میشود که این سهمیه به دو دسته از داوطلبا تعلق می گیرد.

سهمیه ایثارگران ۵درصد شامل ۲ دسته از داوطلبان است :

جانبازان زیر ۲۵ درصد و همسر و فرزندان آنها
همسر و فرزندان رزمندگان با حداقل ۶ ماه حضور داوطلبانه در جبهه

۵ درصد از ظرفیت هر رشته به این داوطلبان تعلق می گیرد البته با توجه به کم بودن تعداد نفراتی که سهمیه ایثارگر ۲۵ درصدی دارن، اگرظرفیت باقی بماند به این افراد تعلق می گیرد.

سهمیه رزمندگان در کنکور

سهمیه رزمندگان شامل ۲دسته از داوطلبان است :

 رزمندگان بسیجی، جهادگران جهاد كشاورزی و رزمندگان ستاد كل نیروهای مسلح که حداقل شش ماه سابقه حضور داوطلبانه در جبهه های دفاع مقدس از سال ۱۳۵۹ تا ۱۳۶۷ بطور متوالی یا متناوب داشته باشند
داوطلبایی که زمان جنگ به صورت سرباز یا نیروی کادری (پایور) در جبهه حضور داشتند البته در صورتی که سه چهارم از مدت زمان حضور این دسته از داوطلبا به عدد ۶ برسد این سهمیه شامل حالشون می‌شود .

سهمیه مناطق سیل زده در کنکور

بر اساس مصوبه جلسه شورای عالی انقلاب فرهنگی، سهمیه داوطلبای کنکور ۱۴۰۲ در مناطق سیل زده مثل داوطلبای مناطق زلزله زده محاسبه می‌شود ، یعنی حداکثر پنج درصد سهمیه به صورت مازاد در ۵ درصد ظرفیت دانشگاه های روزانه، به داوطلبایی که حداقل سال دهم، یازدهم یا دوازدهم خود را در مناطق سیل زده و آسیب دیده باشند اختصاص داده می‌شود .

سهمیه مناطق محروم در کنکور

استان های ایلام، بوشهر، چهار محال و بختیاری، سیستان و بلوچستان، کردستان، کرمانشاه، کهگیلویه و بویراحمد، لرستان و هرمزگان جز مناطق محروم کشور هستند که حداقل ۴۰ درصد از ظرفيت کد رشته محل های ناحیه ای، قطبی و کشوری دوره روزانه دانشگاه های مناطق محروم به داوطلبای بومی این استان ها تعلق می گیرد و ۳۰ درصد از ظرفیت هر کد رشته محل دانشگاه های علوم پزشکی در رشته های گروه علوم پزشکی به داوطلبان بومی استان ها تعلق می‌گیرد.

طبق دفترچه انتخاب رشته کنکور دارای محدودیت هایی هستند :

۱-این داوطلبا به هیچ وجه حق انتقالی و تغییر رشته ندارند.

۲-داوطلبان گروه تجربی باید به مدت ۳ برابر مدت زمان تحصیل و داوطلبا گروه ریاضی و انسانی باید ۲ برابر مدت زمان تحصیل تعهد بدهند  که در استان خود خدمت می کنند و تا زمانی که نیمی از تعهد خودرا رو تمام نکرده اند اجازه ادامه تحصیل را ندارند .

سهمیه بهیاری در کنکور

این سهمیه فقط مخصوص داوطلبان گروه آزمایشی تجربی بوده و برای پذیرش در رشته پرستاری لحاظ میشود البته استفاده از این سهمیه نیاز به شرایط خاص دارد. سهمیه بهیاران از سال ۱۴۰۰ به مدت ۵ سال و به میزان حداکثر ۵ درصد از ظرفیت هر کد رشته محل های دوره روزانه (به جز رشته محل های مناطق مخصوص مناطق محروم، بلایای طبیعی و دارای تعهد خدمت) به متقاضیای تحصیل در رشته پرستاری داده می‌شود  و افراد برای استفاده از این سهمیه باید ۲ برابر مدت زمان تحصیل تهعد خدمت بدهند‌.

داوطلبان برای استفاده از سهمیه بهیاران باید حداقل یکی از شرایط زیر رو داشته باشند تا سهمیه بهیاران در کارنامه اولیه داوطلبان لحاظ شود افراد باید توجه داشته باشند که درس هايي که داوطلب در دوره بهياري گذرانده، در مقطع کارشناسي پيوسته، تطبيق واحد داده نمی‌شود  و دانشجو ملزم است ک تمامي دروس مقطع کارشناسي پيوسته را بگذراند.

شرایط لازم برای استفاده از سهمیه بهیاران:

۱.برخورداری از سلامت کامل جسمانی روانی

۲.داشتن گواهينامه اشتغال به خدمت، اعم از دولتي و يا غيردولتي بعنوان بهيار در استان محل خدمت

۳.داشتن حداقل سه سال سابقه خدمت اعم از دولتي و غيردولتي به عنوان بهـيار در استان محل خدمت

۴.داشتن ديپلم بهياري نظام قديم آموزش متوسطه (چهارساله) و يا ديپلم بهياري نظام سالی واحدی/ترمی واحدی (سه ساله) به اضافه دريافت مدرك پيش دانشگاهي و یا دیپلم نظام جدید (۶-۳-۳) مورد تاييد وزارت آموزش و پرورش

با توجه به سهمیه که دارید باید اولویت بندی انتخاب رشته را انجام دهید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

برای سهولت در دسترسی به کانال تلگرام الورتبه لطفا کد QR زیر را با گوشی هوشمند خود اسکن کنید و مستقیما وارد کانال تلگرامی شوید

برای سهولت در دسترسی به پیج اینستاگرام الورتبه لطفا کد QR زیر را با گوشی هوشمند خود اسکن کنید و مستقیما وارد پیج ما شوید