خانه » انتخاب رشته کنکور » معرفی دانشگاه فرهنگیان

بلاگ الورتبه

اخبار و اطلاعات کنکور رو از اینجا دنبال کن

معرفی دانشگاه فرهنگیان

زمان مطالعه: دقیقه
معرفی دانشگاه فرهنگیان

دانشگاه فرهنگیان که در گذشته با عنوان تربیت مدرس شناخته می شد، محلی برای تربیت، پرورش و تأمین نیروی انسانی مورد نیاز وزارت آموزش و پرورش است. این دانشگاه تحت نظارت دو وزارتخانه آموزش و پرورش و وزارت علوم،تحقیقات و فناوری فعالیت می کند. هر ساله دانشجویان متعددی از طریق کنکور سراسری، وارد این دانشگاه ها شده و به تحصیل می پردازند. دانشگاه فرهنگیان، به دلیل برخی مزیت هایی که نسبت به سایر دانشگاه ها دارا بوده است، امروزه خواهان و متقاضیان زیادی را به خود اختصاص داده است. در ادامه این مطلب  تیم مشاوره کنکور الورتبه به بررسی مزایا و برخی معایب و همچنین شرایط کلی این دانشگاه می پردازیم.

شرایط کلی قبولی در دانشگاه فرهنگیان

قبولی در دانشگاه فرهنگیان، نسبت به سایر دانشگاه ها دشوارتر بوده و طی چند مرحله انجام می شود. شرط اولیه قبولی در این دانشگاه ها، دارا بودن حداقل تراز ۷۰۰۰ و معدل دیپلم ۱۴ می باشد که این شرط معدل برای دانش آموزان تمامی رشته ها به غیر از انسانی است و دانش آموزان رشته انسانی، باید دارای حداقل معدل دیپلم ۱۵ باشند.
پس از مجاز شدن در این دانشگاه و دارا بودن شرایط فوق، دانش آموزان نسبت به ظرفیت مورد نظر دانشگاه ها، دعوت به مصاحبه می شوند که مهم ترین مرحله قبولی بوده و معمولا تعداد داوطلبان دعوت شده، سه برابر ظرفیت مورد نظر خواهد بود. یعنی اگر ظرفیت مورد نظر ۲۰ نفر باشد، حدود ۶۰ نفر دعوت به مصاحبه خواهند شد. این مصاحبه گزینشی، شامل برخی سوالات علمی، عقیدتی و سیاسی و همچنین بررسی سلامت جسمانی و روانی و انگیزه داوطلبان برای حضور در دانشگاه فرهنگیان می باشد.
اگر داوطلبی از این مرحله عبور کند، نوبت به تحقیقات محلی می رسد و رفتار داوطلب در اجتماع و همچنین فضای مجازی مورد بررسی قرار می گیرد که اگر قابل قبول باشد، در دانشگاه فرهنگیان پذیرفته می شود.مهم ترین موضوع در انتخاب رشته به ویژه برای قبولی در دانشگاه فرهنگیان اولویت بندی در انتخاب رشته است.

مزایای دانشگاه فرهنگیان

دانشگاه فرهنگیان، از مزایای ویژه ای نسبت به سایر دانشگاه ها برخوردار است که موجب شده داوطلبان زیادی را قانع به تحصیل در این دانشگاه کند. اصلی ترین مزایای این دانشگاه عبارتند از:
۱) استخدام قطعی پس از ورود به دانشگاه: داوطلبان پذیرفته شده در فرهنگیان، از بدو ورود به دانشگاه، درواقع استخدام رسمی آموزش و پرورش شده اند و شغل آنها قطعی می باشد.
۲) دریافت حقوق: به هنگام تحصیل، ماهانه مبلغ معینی به دانشجویان دانشگاه فرهنگیان، پرداخت می شود که موجب تفاوت اصلی این دانشگاه با سایر دانشگاه ها شده است.
۳) بیمه بازنشستگی و سلامت: دانشجویان دانشگاه فرهنگیان، از همان بدو ورود به دانشگاه، تحت بیمه بازنشستگی و درمانی قرار می گیرند و پس از گذشت ۳۰ سال خدمت، بازنشسته می شوند.
۴) سابقه کار به هنگام تحصیل: تمام دوران تحصیل در این دانشگاه، برای هر دانشجو یک سابقه کار حساب می شود و درواقع شما پس از اتمام دوره لیسانس، چهار سال سابقه کار خواهید داشت.
۵) عدم وجود خدمت سربازی: یکی از برجسته ترین مزایای دانشگاه فرهنگیان برای داوطلبان پسر، نداشتن خدمت سربازی است و آن ها فقط دوره آموزشی را می گذرانند.

معایب دانشگاه فرهنگیان

دانشگاه فرهنگیان، علاوه بر مزایای منحصر به فردی که دارد، معایبی را نیز دارد که ممکن است برخی از داوطلبان را با چالش هایی مواجه کند. قبل از حضور در دانشگاه فرهنگیان، شما باید تمامی شرایط و ضوابط را در نظر بگیرید تا با مشکل مواجه نشوید. چرا که اگر تمام جوانب را در نظر نگیرید و به همگام تحصیل با مشکلاتی مواجه شوید، انصراف از این دانشگاه به سادگی نخواهد بود و باید تمام حقوق ماهانه ای که به هنگام تحصیل دریافت کرده اید را به همراه یک مبلغ جریمه، بازگردانید. برخی از معایبی که دانشجویان را با چالش مواجه کرده است به صورت زیر می باشد:
۱) تعهد به آموزش و پرورش: قبل از ورود به دانشگاه، شما باید یک تعهد نامه محضری به آموزش و پرورش دهید که میزان دو برابر مدت تحصیل خود (۸ سال)، باید در محلی که برای شما معین شده است، خدمت کنید و نمی توانید تحت خدمت سایر نهاد ها باشید و اگر اقدام به انصراف کنید باید مبلغ سنگینی را تحت عنوان جریمه بپردازید.
۲) عدم نقل و انتقال: نقل و انتقالات در دانشگاه فرهنگیان ممنوع است و درواقع برای انتقال شما باید دلیل محکم و قانع کننده ای داشته باشید. همچنین امکان تغییر رشته نیز وجود ندارد.
۳) تفکیک جنسیتی: دانشگاه فرهنگیان، بر خلاف سایر دانشگاه ها که به صورت مختلط به آموزش می پردازند، دارای تفکیک جنسیتی می باشد که این موضوع می تواند به دلایل مختلفی برای بسیاری از داوطلبان یک عیب شناخته شود.

۴) دشوار بودن قبولی: همانطور که گفته شد، قبولی در دانشگاه فرهنگیان، متفاوت با سایر دانشگاه ها بوده و مراحل مختلفی را شامل می شود. یکی از اصلی ترین معایب این دانشگاه، دشوار بودن قبولی و دارا بودن شرایط مختلف برای داوطلبان است که بسیاری از آنان را با مشکل مواجه می کند.
۵) حقوق پایین نسبت به سایر مشاغل: خیلی از داوطلبان در فرض دارند که پس از دوره تحصیل، حقوق آنها افزایش چند برابری و چشمگیری خواهد داشت، درصورتی که اینگونه نبوده و اغلب معلمان نیز از حقوق دریافتی خود راضی نیستند.
۶) ایجاد برخی محدودیت ها: فراموش نکنید که شما پس از ورود به دانشگاه فرهنگیان، استخدام رسمی آموزش و پرورش شده اید و رفتار های اجتماعی شما تحت نظارت خواهد بود، و اگر سؤ رفتاری از شما مشاهده شود، با مشکل مواجه خواهید شد. در پادکست زیر نکات مهمی در مورد معرفی دانشگاه فرهنگیان به شما گفته ایم حتما گوش کنید.

کلام آخر
قبل از انتخاب دانشگاه فرهنگیان برای تحصیل، تمامی شرایط و مقررات مربوطه را بررسی کنید و فراموش نکنید که اگر مایل به حضور در این دانشگاه هستید، باید شرایط مربوطه را کامل بپذیرید. لازم است پذیرفتن شرایط، حتما قبل از ورود به این دانشگاه صورت گیرد تا شما با چالش مواجه نشوید.
این نکته را نیز در نظر بگیرید که اصلی ترین رکن انتخاب دانشگاه فرهنگیان و شغل معلمی، باید علاقه شما نسبت به این شغل باشد چرا که اگر صرفاً به خاطر مزایا وارد این دانشگاه شوید و هیچ علاقه ای نداشته باشید، در ادامه به مشکلاتی بر خواهید خورد.قبل از انتخاب رشته اصلی می توانید از نرم افزار های انتخاب رشته استفاده کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

برای سهولت در دسترسی به کانال تلگرام الورتبه لطفا کد QR زیر را با گوشی هوشمند خود اسکن کنید و مستقیما وارد کانال تلگرامی شوید

برای سهولت در دسترسی به پیج اینستاگرام الورتبه لطفا کد QR زیر را با گوشی هوشمند خود اسکن کنید و مستقیما وارد پیج ما شوید