خانه » برنامه ریزی » اولویت بندی دروس کنکور تجربی

بلاگ الورتبه

اخبار و اطلاعات کنکور رو از اینجا دنبال کن

اولویت بندی دروس کنکور تجربی

زمان مطالعه: دقیقه
الویت بندی دروس کنکور

بهترین اولویت بندی دروس کنکور تجربی

اولویت بندی تو هرکاری می تونه شما رو راحت تر به هدفتون برسونه و مسیر رو هموار تر کنه. مسیر کنکور یکی از مهم ترین مسیرهایی است که برای موفقیت درطول زندگیمون طی می کنیم و با دونستن یک اولویت بندی درست می توان ۳ ماه از بقیه جلو افتاد!

قطعا این اولویت بندی برای افرادی که دیرتر شروع به درس خوندن می کنن به خاطر زمان محدودتری که دارن خیلی مهم تر و حیاتی تره علاوه بر این برای سایر دانش آموزها هم می تونه به شدت مفید باشه و باعث بشه تو تایم کوتاه تری حجم بیشتری از دروس رو تموم کنن و با خیال راحت تری ادامه بدن!

برای اولویت بندی با توجه به تجربیات مشاورین الورتبه باید به چند نکته توجه داشت:

  1. دروس آسون تر
  2. دروس کوتاه تر
  3. دروس پیش نیاز
  4. تعداد تستی که تو کنکور ازشون میاد

زیست :

زیست بیشترین سوالات ترکیبی رو به خودش اختصاص میده پس بهتره فصل هایی که با هم ارتباط دارن و قابلیت ترکیب شدن دارن با هم مطالعه بشن. برهمین اساس زیست به سه مبحث جانوری ، گیاهی و ژنتیک تقسیم میشه.

  • اولویت اول : زیست جانوری

مبحث جانوری شامل درس های ۱تا۵ دهم و ۱تا۷ یازدهم میشه . از هردرس سوالات مجزایی هم طرح میشه اما برای پاسخ دادن به سوالات ترکیبی باید همه این مباحث مطالعه بشن. زیست جانوری به دلیل اینکه مربوط به بدن انسانه و همچنین تو سال های قبل تر هم راجبش صحبت شده برای دانش آموزان راحت تره. و همچنین حجم سوالات کنکور از زیست جانوری بیشتر از دو مبحث دیگه است.

  • اولیت دوم : زیست گیاهی یا ژنتیک؟!

اولویت دوم با توجه به توانایی افراد می تونه متفاوت باشه. به دانش آموزانی که قدرت حفظیات بهتری دارن زیست گیاهی به عنوان اولویت دوم توصیه میشه . زیست گیاهی شامل فصل ۶و۷ دهم و ۸و۹ یازدهم میشه که کاملا حفظیه.

اما برای دانش آموزایی که قدرت تحلیل بالاتری دارن ژنتیک دراولویت قرار داره که شامل فصل ها ۱تا۷ دوازدهم میشه. مباحث ژنتیک علاوه به حفظی بودن نیاز به درک و قدرت تحلیل خوبی داره که در این صورت به راحتی میشه روشون مسلط شد.

ریاضی :

  • اولویت اول : معادله درجه دو ، معادله نا معادله و تابع

معادله درجه دو ، معادله نا معادله و تابع جز دروس پیش نیاز ریاضی ان . دروس پیش نیاز دروسی که هستن که سروکله اشون تو درس های دیگه هم پیدا میشن و بدون تسلط روی این ها درک درس های دیگه براتون مشکل میشه. مثلا تا تسلط مناسبی روی معادله درجه دو نداشته باشید از پس مشتق برنمیایید.

  • اولیت دوم : مثلثات ، حد ، مشتق

مطالعه این سه درس به همین ترتیب نوشته شده به عنوان اولویت دوم توصیه میشه. مثلثات درس چندان آسونی نیست اما این درس هم نسبتا پیش نیازه و سروکله اش تو حد و مشتق پیدا میشه پس نیاز به تسلط داره و مهم تر از اون حدود ۴ سوال از کنکور رو به خودش اختصاص میده. حد و مشتق دروس آسون تری هستن از هر کدوم ۴ تست تو کنکور طرح میشه که جواب دادن بهشون کار سختی نیست.

  • اولویت سوم : مجموعه ها ، الگو و دنباله ، آمار ، جایگشت

این ۴ درس دروس مجزایی هستن که  ارتباطی با درس های دیگه ندارن. از هرکدوم ۱_۲ سوال مطرح میشه و به دلیل کوتاه و آسون بودن میشه خیلی زود روشون مسلط شد.

شیمی :

  • اولیت اول : فصل یک شیمی دهم

فصل یک شیمی دهم مطالب مهمی داره که مقدمه و پایه شیمی هستن پس قبل از استارت بقیه فصل ها حتما حتما باید به این مطالب مسلط شین . جدول مندلیف و آشنایی با اتم ها و آرایش اتمی از مهم ترین این مطالب هستن.

  • اولویت دوم : فصل دو شیمی دهم و فصل یک شیمی یازدهم

استوکیومتری به عنوان یکی از مهم ترین مطالب شیمی از فصل دوم شیمی دهم شروع میشه و اثرش تقریبا تو همه فصل ها هست پس بدون تسلط بهش تو بقیه فصل ها به مشکل می خورید. درکنار این فصل فصل یک شیمی یازدهم هم نکات مهمی راجب استوکیومتری داره که باید مطالعه بشه. نکته بعدی راجب فصل یک شیمی یازده حفظی بودن مطالب و آسون بودن این فصله که باعث میشه دراولویت قرار بگیره .

  • اولویت سوم : فصل سه شیمی یازدهم

فصل سوم شیمی یازده مطالب حفظی زیادی داره که سخت نیستن اما نیاز به مرور زیادی دارن و میشه به مرور زیاد روشون مسلط شد . و مهم تر از همه از این فصل ۶ سوال تو کنکور مطرح میشه و جواب دادن بهشون می تونه درصدتون رو افزایش بده .

  • اولویت چهارم : فصل سه و چهار شیمی دوازدهم

این دو فصل هم از فصل های حفظی و متن محورن که فصل سه ۴ سوال و فصل چار ۲ سوال از کنکور رو به خودش اختصاص داده.

*فصل های ۳ دهم ۲ یازدهم و ۱و۲ دوازدهم فصل های سخت تری ان که به عنوان اولویت آخر می تونید سراغشون برید.

اگر می خواهید از بودجه بندی سوالات شیمی کنکور مطلع بشید،می توانید به بلاگ زیر سر بزنید.

بودجه بندی شیمی کنکور

 

فیزیک :

  • اولیت اول : اندازده گیری

فیزیک فصل های نسبتا مجزایی داره اما فصل یک فیزیک دهم مطالب پایه ای و پیش نیازی داره که تو بقیه درس ها و سوالات هم بهشون نیاز دارید. این فصل حدودا یک تست مستقیم تو کنکور داره اما تو تست های دیگه قطعا بهش نیاز پیدا می کنید.

  • اولیت دوم : فشار و گرما

فشار و گرما از فصل های نسبتا آسون فیزیک هستن . بخش ابتدایی هردوفصل مربوط به مطالب حفظی و متن محوره . و بخشی هم مربوط به مسائل و فرمول هاست. مسائل فشار و گرما چندان سخت نیستن و با تمرین می توان به آنها مساط شد. از هر یک از این فصل ها ۳ سوال در کنکور مطرح میشه که جواب دادن بهشون سخت نیست.

  • اولویت سوم : الکتریسیته ساکن و مغناطیس

حل مسائل مربوط به این دو فصل غالبا درحد جایگذاری اعداد تو فرموله و نیاز به خلاقیات چندانی نداره پس گزینه مناسبی برای اولویت بندی هستن. از هرکدوم این فصل ها هم ۳ سوال طرح میشه که جواب دادن بهشون دور از انتظار نیست.

  • اولویت چهارم : نوسان و امواج و فیزیک هسته ای

نوسان و امواج از طولانی ترین فصل های فیزیک است اما با وجود مطالب زیادی که داره تسلط بهش کار سختی نیست. علاوه بر اون فصل آخر فیزیک دوازده از فصل های آسون اما جدیده که مسائل سختی نداره و با جایگذاری اعداد میشه به راحتی حلشون کرد. این فصل از فصل های کوتاه فیزیکه و این هم ۳ سوال از کنکور رو به خودش اختصاص میده.

اگر به توانید روش مطالعه اصولی درس فیزیک یاد بگیرید و اجرا کنید به راحتی می توانید طبق الویت بندی بالا رو اجرا کنید.برای یادگیری روش مطالعه فیزیک کنکور تیم الورتبه یک بلاگ اماده کرده است که می توانید به ان سر بزنید.

روش مطالعه فیزیک کنکور

 

برای یادگیری بیشتر نکات مشاوره ای کنکور به بخش بلاگ ما سر بزنید و اگر سوالی داشتید می توانید از طریق بخش دیدگاه یا دایرکت اینستاگرام و تلگرام الورتبه با مشاورین ما در ارتباط باشید.

نکات مشاوره ای کنکور

 

5 پاسخ

  1. ممنون از مطلب خوبتون . فقط ببخشید حرکت شناسی و دینامیک میتونه اولویت چندم باشه ؟ توی مطلب بهش اشاره نکردین …

    1. سلام ممنون از اینکه وقت گذاشتین و بلاگ الویت بندی دروس کنکور تجربی رو مطالعه کردید.
      بخاطر اینکه حرکت شناسی و دینامیک مطلب سنگین و ترکیبی در درس فیزیک است اگه تایم خیلی زیادی تا کنکور دارید اول بخونید و اگر نزدیک کنکور هستین اگر وقت داشتید وقت بذارید

  2. ممنون از تیم الورتبه . میشه یه بلاگ هم در مورد اینکه از هر مبحث چنتا سوال تو کنکور میاد بذارین؟

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

برای سهولت در دسترسی به کانال تلگرام الورتبه لطفا کد QR زیر را با گوشی هوشمند خود اسکن کنید و مستقیما وارد کانال تلگرامی شوید

برای سهولت در دسترسی به پیج اینستاگرام الورتبه لطفا کد QR زیر را با گوشی هوشمند خود اسکن کنید و مستقیما وارد پیج ما شوید