خانه » انتخاب رشته کنکور » رشته های پیراپزشکی بدون کنکور

بلاگ الورتبه

اخبار و اطلاعات کنکور رو از اینجا دنبال کن

رشته های پیراپزشکی بدون کنکور

زمان مطالعه: دقیقه
رشته های بدون کنکور پیراپزشکی

رشته های پیراپزشکی از پرطرفدارترین رشته در گروه علوم تجربی میباشند. این رشته های دارای تنوع بسیار و موقعیت شغلی نسبتا مناسبی می باشد.

در سال های اخیر با توجه به اعالم نیاز وزارت بهداشت در برخی رشته های پیراپزشکی، بعضی دانشگاه ها اقدام به جذب دانشجو براساس سوابق تحصیلی و بدون کنکور نموده اند.

وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی به منظور تربیت و تأمین نیروی انسانی مورد نیاز به ویژه در مناطق محروم از سال تحصیلی ۱۳۹۴-۹۵ براساس ماده ۵ قانون جدید سنجش و پذیرش دانشجو مصوب مورخ ۱۳۹۲/۶/۱۰ مجلس شورای اسالمی در مقطع کاردانی رشته های علوم پزشکی، برای دانشگاه ها و دانشکده های علوم پزشکی و مجتمع های آموزش عالی سالمت دارای مجوز برگزاری دوره از شورای گسترش دانشگاه های علوم پزشکی، براساس سوابق تحصیلی، نسبت به پذیرش داوطلب بومی و انجام مصاحبه اقدام نموده است.

لیست رشته های پیراپزشکی بر اساس سوابق تحصیلی

همانطور که در جدول های ذیل که در دفترچه انتخاب رشته منتشر شده در سایت سازمان سنجش وجود دارد میبینید در سال ۱۴۰۱ رشته های پیراپزشکی زیر به صورت بدون کنکور پذیرش داشته اند:
کاردانی بهداشت عمومی گرایش مبارزه با بیماری ها
کاردانی بهداشت عمومی گرایش بهداشت خانواده
کاردانی بهداشت حرفهای
کاردانی مامایی
کاردانی اتاق عمل
کاردانی هوشبری

مقطع دانشگاهی رشته های پیراپزشکی بدون کنکور

علاقه مندان به انتخاب این کدرشته ها لازم است بدانند که این رشته ها در مقطع کاردانی ارائه شده اند و طول مدت تحصیل در مقطع کاردانی ۲ سال میباشد. همچنین امکان تحصیل در مقطع کارشناسی صرفا با سوابق تحصیلی در حال حاضر امکان پذیر نیست. داوطلبان برای قبولی در مقطع کارشناسی این رشته ها بایستی در کنکور سراسری شرکت نموده و نمره و رتبه قبولی را در آنجا به دست آورند.

شرایط عمومی ثبت نام در رشته های پیراپزشکی بدون کنکور

۱) داشتن تابعیت ایران
۲) اعتقاد به دین اسالم یا یکی از ادیان شناخته شده در قانون اساسی جمهوری اسالمی ایران
۳) ارائه کارت پایان خدمت یا معافیت برای آقایان
۴) داشتن سالمت جسمانی و روانی
۵) داشتن دیپلم متوسطه

ضوابط اختصاصی مندرج در دفترچه انتخاب رشته برای رشته های پیراپزشکی بدون کنکور

۱) پذیرش در رشته های پیراپزشکی بدون کنکور به صورت بومی گزینی میباشد. بنابراین داوطلبان باید دقت داشته باشند که قبل از انتخاب این کد رشته ها بایستی از داشتن شرایط بومی و جغرافیایی اطمینان حاصل نمایند.
۲) این رشته ها دارای تعهد خدمت در مناطق محروم به مدت ۳ برابر طول مدت تحصیل در محل های اعلامی در دفترچه انتخاب رشته می باشد.
۳) شرکت مجدد پذیرفته شدگان سنوات قبل که درکد رشته محل های دارای تعهد خدمت پذیرفته شده اند، مجاز نخواهد بود.
۴) ادامه تحصیل دانش آموختگان این رشته ها، مشروط به اتمام دوره تعهد خدمتی آنها می باشد.
۵) داشتن حداکثر سن ۲۵ سال برای داوطلبان یکی از شروط لازم برای پذیرش در این کدرشته ها است.
استثنا: آن دسته از داوطلبان آقا که دوره خدمت وظیفه خود را گذرانده اند تا حداکثر سن ۲۷ سال مجاز به انتخاب این رشته ها میباشند.
۶) این کد رشته ها دارای پذیرش نیمه متمرکز میباشند بدین معنا که باتوجه به متقاضیان زیاد، این کد رشته ها دارای مرحله مصاحبه شفاهی بود و داوطلبان پس از قبولی در مرحله اولیه بایستی در مصاحبه شفاهی شرکت نمایند. شرط پذیرش نهایی، قبولی در مصاحبه شفاهی میباشد.

راه های پیش رو بعد از فارغ التحصیلی

به طور کلی فارغ التحصیلان این رشته ها بعد از اتمام مدت تحصیل بایستی در مناطق محروم با مدت سه برابر مدت دوره تحصیل کار کنند. در غیر اینصورت این افراد، قادر به آزادسازی مدرک خود نخواهند بود. همچنین افراد پس از اتمام تعهد میتوانند به ادامه تحصیل پرداخته و یا با توجه به رشته ی انتخابی در بیمارستان ها، کلینیک ها، درمانگاه ها، خانه های بهداشت و… اقدام به فعالیت نمایند.

نکته قابل توجه این است که این رشته ها در هر سال به تعداد محدود و صرفا در مناطق خاص (و نه همه مناطق کشور) پذیرش دارند. بنابراین توصیه ی ما به داوطلبان این است که حتما اقدام به شرکت در کنکور سراسری نمایند تا در صورت عدم وجود کد رشته برای منطقه بومی داوطلب در دفترچه انتخاب رشته، از سایر انتخاب های خود بازنماند.

اگر برای انتخاب رشته دنبال نرم افزار انتخاب رشته کنکور هستید به بلاگ مربوطه سر بزنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

برای سهولت در دسترسی به کانال تلگرام الورتبه لطفا کد QR زیر را با گوشی هوشمند خود اسکن کنید و مستقیما وارد کانال تلگرامی شوید

برای سهولت در دسترسی به پیج اینستاگرام الورتبه لطفا کد QR زیر را با گوشی هوشمند خود اسکن کنید و مستقیما وارد پیج ما شوید