خانه » تســــت زنـــــــی » صفر تا صد انواع تست کنکور

بلاگ الورتبه

اخبار و اطلاعات کنکور رو از اینجا دنبال کن

صفر تا صد انواع تست کنکور

زمان مطالعه: دقیقه
اصول تست زنی

تکنیک های تست زنی کنکور

تقریبا تمام کنکوری‌ها متوجه شده اند، بدون تست زدن نمیتوانند در کنکور موفق شوند ولیکن اکثر آنها نمیدانند که تست زنی، انواع زیادی دارد که هر نوع آن مخصوص و منحصر به یک بازه زمانی خودش است و اگر اشتباها در جای دیگر استفاده بشود کاملا نتیجه معکوس میدهد و دانش‌آموز را از ادامه مسیر ناامید میکند. اما تیم مشاوره الورتبه اجازه نمیدهد بیشتر از این زمانتان را با روش های غلط تست‌زنی هدر بدهید، پس با کمک مشاورین مجرب برایتان تمام انواع تستی که ممکن است اسمشان را شنیده باشید یا در آینده بشنوید، توضیح داده ایم.

در این بلاگ توضیح مختصر اما کافی در رابطه با هر نوع تست آورده شده است و هدف آن بوده که یک آشنایی مختصر با هر یک پیدا کنید. اگر دوست داشته باشید توضیح مفصل و دقیق هرکدام را بدانید، تک تک انواع تست را در صفحه نکات مشاوره‌ای کنکور بصورت کامل معرفی کرده ایم، به نحوی که هیچ سوالی برایتان باقی نماند.

تست زنی چیست؟

تست زنی یک مدل یادگیری فعال ،است که نیازمند مطالعه مطلوب می باشد. دانش آموزان برای موفقیت در تست زنی، باید ابتدا مطالب درسنامه را به خوبی مطالعه کرده و به آن ها مسلط باشند و مستمر خواندن رو در برنامه خودشون داشته باشند. بنابراین پایه اصلی تست زنی، مطالعه دقیق و تسلط کافی بر درسنامه می باشد.

تصور اشتباهی که برخی دانش آموزان دارند این است که تست زنی را جدای از مطالعه می دانند، در حالی که تست زنی از مهم ترین مراحل مطالعه محسوب می شود و از اهمیت بالایی برخوردار است.خیلی از مشاورین اصول تست زنی کنکور را به دانش اموزان یاد نمیدهند اما مشاورین الورتبه تمام اصول و تکنیک های تست زنی را مو به مو به دانش اموزان اموزش می دهند که همین موضوع یکی از ویژگی های مشاوره کنکور خوب است.

انواع تست زدن کنکور

  • تست های اموزشی
  • تست تسلطی
  • تست پوششی
  • تست زمان دار
  • تست مروری

تست های آموزشی

تست آموزشی به تست هایی گفته می شود که صرفاً برای تکمیل یادگیری مطالب درسی می باشد. به عبارت دیگر، تست آموزشی تثبیت کننده مطالب در ذهن شما می باشد. برخی از دانش آموزان نیز، تازه بعد از انجام تست های آموزشی، مطالب درس را به خوبی یاد گرفته و به آن مسلط می شوند.

درواقع هدف از انجام این نوع تست، آموختن بهتر و موثر تر نکات درسی می باشد. در تست آموزشی شما باید به این نکته توجه کنید که زمان برای ما ملاک نیست و هدف اصلی، یادگیری کامل مطالب و تسلط کافی بر آن ها می باشد. بنابراین نباید به این موضوع توجه کنید که برای حل یک تست چه مقدار زمان گذاشته اید.

با پاسخ های غلطت بجنگ

اگر شما سوالی را حل کردید و به پاسخ غلط رسیدید، باید مراحل زیر را طی کنید:

۱) مجدداً به حل سوال بپردازید تا مطمعن شوید که پاسخ غلط شما از روی عدم تمرکز نبوده است.

۲) اگر پس از حل مجدد، باز هم به جواب غلط رسیدید این بار به پاسخنامه سوال مراجعه کنید و روش دقیق حل تست را مطالعه و تمرین کنید تا بر روی آن مسلط شوید.

۳) برای سوالی که اشتباه حل کرده اید، باید ریشه یابی کنید که مشکل از کجا بوده است که باعث شده تا به جواب غلط برسید.

۴) بررسی کنید که اگر نکته ای را بلد نبوده اید، آن را مطالعه کنید یا اگر مشکل از چیز دیگری بوده است ، مشکل را پیدا کنید و رفع کنید تا دیگر در حل آن تست اشتباه نکنید.

۵) پس از تسلط کامل، مجدداً به حل سوال بپردازید تا اطمینان حاصل کنید که این تست را یاد گرفته اید. همچنین نکات جدیدی که از هر تست استخراج می کنید را حتما یاد داشت کنید تا با مرور آن ها، مجدداً دچار اشتباه نشوید.

برای تست زنی امروز و فردا نکن

یک نکته اصلی که در تست زنی آموزشی حائز اهمیت است، انجام تست زنی هر مبحث، بلافاصله پس از مطالعه درسنامه و جزوه آن مبحث می باشد. یعنی اگر یک فصل از کتاب دارای سه مبحث می باشد، لزوماً نیاز نیست که فصل را کامل به اتمام رسانده و سپس شروع به تست زنی کنید و بهتر است پس از پایان هر مبحث، تست های مربوط همان مبحث را حل کنید تا مطلبی که خوانده اید، به خوبی در ذهن شما ریشه افکنی کند و مطالب را به خوبی یاد بگیرید.

از هیچ سوالی به سادگی گذر نکن

نکته مهم دیگری که در تست زنی آموزشی وجود دارد این است که تا جایی که می توانید تست آموزشی حل کنید و حتی الامکان به بررسی تمامی سوالات ( صحیح، غلط، نزده) بپردازید. دلیل آن هم، این است که در هر تستی که حل می کنید، و چه به پاسخ صحیح و چه پاسخ غلط می رسید، نکات بسیاری نهفته است که به شما در یادگیری مطالب، کمک می کند.

درست خوانی پاسخنامه = طی کردن نیمی از مسیر

پیشنهاد می شود پس از حل هر تست حتما پاسخنامه را به خوبی مطالعه کنید و روش هایی که برای حل مسئله به کار رفته اند را به خوبی بررسی کنید و نکات و روش های مهم را به جزوه درسی خود اضافه کنید. درست خوانی پاسخنامه، نیمی از مسیر یادگیری است. بنابراین اگر پاسخنامه را به درستی مطالعه کنید و نکات مهم آن را به درستی شناسایی و ضبط کنید، نیمی از مسیر را طی کرده اید.

تست تسلطی یا پوششی

یکی از مدل تست ها که خیلی کاربردی و مهمه تست پوششی یا تسلطی می باشد. تست پوششی به شما این کمک رو میکند که در عین مرور مطالب قبلی تسلط خود را روی مطالب جدید و قبلی بیشتر کنید.

تست تسلطی یا همان پوششی باعث می شود که تعداد تست ها و سرعت تست زنی خودتون رو افزایش بدید.

حل تست پوششی به چه صورت است؟

     فرض کنید شما فصل اول فیزیک دوازدهم را به طور کامل مطالعه کرده اید و می خواهید مطالعه فصل دوم را شروع کنید. قبل از شروع فصل دوم، ابتدا به طور تصادفی چند تست از مجموعه تست های فصل اول انتخاب کنید و آن هارا حل کنید. با اینکار شما اقدام به مرور فصل اول می کنید و اگر به تست ها پاسخ درست دادید می توانید به سراغ فصل دوم بروید، اما اگر به تست ها پاسخ درست ندادید به این معنی است که تسلط کافی بر روی فصل اول ندارید و لازم است به جای شروع فصل دوم، به سراغ فصل اول بروید و اشکالات خود را حل کنید.

برای تست پوششی، چه تعداد تست انتخاب کنیم؟

     به طور کلی ۱۵ الی ۲۰ تست برای تست پوششی بهترین انتخاب است. تلاش کنید تست هایی که انتخاب می کنید جزو تست های مادر باشد، یعنی دربرگیرده نکات و فرمول های بیشتری باشد.

چه زمانی از تست پوششی استفاده کنیم؟

۱_ قبل از شروع مبحث جدید

۲_ ۳ روز پس از آموزش

۳_ به هنگام مرور هفتگی

۴_ به هنگام مرور ماهانه

۵_ قبل از آزمون ها

در جدول زیر می توانید تفاوت تست های آموزشی و پوششی را ببینید.

تست آموزشیتست پوششی
زمان انجامبلافاصله پس از یادگیریبا فاصله بیشتری از مطالعه
هدفتثبیت و آموختن نکات درسافزایش سرعت و حضور ذهن
درصد گیریانجام نمی شودانجام می شود
زماناهمیتی نداردباید زمان محدودی برای حل سوالات در نظر بگیرید
تعداد سوالاتحداقل نصف تست های کتابحداقل یک دهم تست های کتاب
نحوه تحلیلپس از حل هر تست دقیق تحلیل می شودبعد از اتمام آزمون تحلیل مختصر انجام می شود
چند درس باهم؟تک درس پیش می رویممی تواند تک درس یا چند درس باهم باشد

تست تسلطی :

شاید این روش تست زنی را به عنوان تست مفهومی هم بشنوید. هر دوی آن ها یکی هستند و پس از تست آموزشی، برای تسلط بیشتر و درک مفهوم درس به کار می روند. بعد از حل تست آموزشی و تسلط نسبی روی درس به سراغ این نوع تست می روید تا تسلط خود را افزایش دهید.

در این مرحله نیز زمان اهمیت چندانی ندارد و مهم این است که نکات سوالات را یاد بگیرید. بیشتر روی سوالات سخت زمان بگذارید و سعی کنید آن ها حل کنید. اگر حل تستی بیشتر از ۵_۱۰ دقیقه طول کشید و به جواب درستی نرسیدید، پاسخنامه را دقیق مطالعه کنید و دوباره ان را حل کنید. دنبال اشتباه کارتان بگردید تا بتوانید آن را رفع کنید.

تست سنجشی :

تست سنجشی یا ارزیابی برای تعیین سطح شما به کار می رود. می توانید از تست های آزمون های مختلف استفاده کنید یا باز هم تعدادی تست را به صورت رندوم انتخاب کنید. تا جایی که می توانید محیط را مشابه شرایط کنکور کنید و زمان بگیرید. در نهایت از خودتان درصد بگیرید تا سطحتان معلوم شود. آزمون خود را دقیق تحلیل کنید و با رفع اشکال به مرور سعی کنید درصد خود را افزایش دهید.این مدل تست در مدیریت استرس کنکور شما نقش مهمی دارد.

تست تثبیتی :

همان طور که از نامش پیداست این روش برای تثبیت مطالب است. تست ها را به صورت مجموعه ی ۲۰_۴۰ تایی انتخاب کنید. می توانید از تست های نشان دار استفاده کنید و با حل دوباره آنها مطمئن شوید نکات آن را یاد گرفته اید. زمانی که به هر تست اختصاص می دهید باید نسبت به تست آموزشی و تسلطی کمتر باشد و درنهایت درصد بگیرید. این برای این است که پیشرفت خود را ببینید و حواستان باشد دارید تست هایی را حل می کنید که نسبتا سخت هستند پس اگر درصدتان پایین بود نباید ناامید شوید.

تست زمان دار :

چیزی که در این نوع تست اهمیت دارد زمان است. تعدادی تست انتخاب کنید و برای هر یک حدود ۱_۲ دقیقه زمان در نظر بگیرید و به مرور این زمان را کمتر کنید تا به استاندارد کنکور برسید. قرار نیست هر تست را مجزا حل کنید در واقع باید از خودتان آزمون بگیرید به این منظور مثلا ۱۰ تست انتخاب کنید و به ان ۱۰_۲۰ دقیقه زمان اختصاص دهید. برای انتخاب اولیه سوالات می توانید از تست های نشان دار کمک بگیرید یا از قسمت آزمون و جمع بندی که بعضی از کتاب ها در اخر هر فصل دارند استفاده کنید.برای یادگیری این مدل تست زنی به وبلاگ تست زمان دار سر بزنید.

تست مروری :

این روش تست زنی برای مرور استفاده می شود. تعدادی تست را به صورت رندوم انتخاب می کنید و طبق بازه های مروری که در برنامه دارید از آن ها استفاده می کنید. به طور مثال می توانید آخر شب از هر مبحث حدود ۵ تست حل کنید. آخر هفته ها، آخر ماه ها، تایم های مرور و جمع بندی مثل عید و قبل آزمون ها هم تایم مناسبی برای تست مروری می باشد. یادتان باشد این تست برای مرور است پس از چک کردن پاسخنامه و مرور مطالبی که فراموش کرده اید قافل نشوید.

نمودار زیر به خوبی اهمیت تست مروری و زمان مناسب برای آن را نشان می دهد. اگر مطالب به موقع مرور نشوند، فراموش شده و تمام زحماتتان به باد می رود.

تست مروری

استفاده به موقع از هریک از این روش های تست زنی می تواند شما را بیشتر از قبل به رتبه برتر شدن نزدیک کند.تیم مشاور کنکور ما سعی دارد تمام نکات موفقیت در کنکور را برای شما اماده کند.

سخن پایانی

با انجام این مراحل، مطالبی که مطالعه میکنید به خوبی در ذهن شما حک شده و کاملا روی موضوع مسلط می شوید و اکنون میتوانید به انجام تست زنی های زمان دار و … بپردازید.

2 پاسخ

  1. سلام خیلی ممنون از تیم الورتبه بابت این بلاگ خوب.
    ببخشید میخواستم بدونم چجوری باید تعداد تستم رو افزایش بدم؟

    1. سلام خواهش میکنم
      روش های مختلفی وجود داره برای افزایش تعداد تست یکی از روش ها این است که تعداد تست پوششی رو در برنامتون بیشتر کنید
      و هروز سعی کنید دوتا تست از روز قبلی بیشتر بزنید.
      برای روش های دیگه به این بلاگ سر بزنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

برای سهولت در دسترسی به کانال تلگرام الورتبه لطفا کد QR زیر را با گوشی هوشمند خود اسکن کنید و مستقیما وارد کانال تلگرامی شوید

برای سهولت در دسترسی به پیج اینستاگرام الورتبه لطفا کد QR زیر را با گوشی هوشمند خود اسکن کنید و مستقیما وارد پیج ما شوید