خانه » انتخاب رشته کنکور » چگونه فرهنگیان قبول شویم؟

بلاگ الورتبه

اخبار و اطلاعات کنکور رو از اینجا دنبال کن

چگونه فرهنگیان قبول شویم؟

زمان مطالعه: دقیقه
شرایط قبولی فرهنگیان

دانشگاه های فرهنگیان در سراسر کشور و معمولا در هر استان قرار دارند و به گزینش داوطلبان بومی دارای شرایط می پردازند.وظیفه اصلی این قبیل دانشگاه ها آموزش و تربیت دانشجو معلمان جهت افزایش مهارت های ارتباطی، تعلیم دروس تخصصی رشته شان و رشد و توسعه فردی است.

اخیرا استقبال از دانشگاه فرهنگیان در میان داوطلبان کنکور انسانی به شدت زیاد شده است؛ این استقبال می تواند به دلیل مزایای این دانشگاه مثل حقوق دانشجویی، معافیت از سربازی برای دانشجویان پسر و استخدام رسمی در آموزش و پرورش باشد، البته برای انتخاب بهتر، نباید از معایب رشته های فرهنگیان نظیر درآمد ثابت و کم معلمین و آموزش در یکی از مناطق محروم به عنوان محل خدمت به مدت ۸ سال غافل شد.

**بومی گزینه چیست؟ دانشگاه فرهنگیان هرساله برای پذیرش دانشجویان خود، بومی بودن داوطلبان را مدنظر قرار می دهد. بومی گزینی فرهنگیان به صورت استانی است و به این معنا است که داوطلبان از میان رشته های ارائه شده دانشگاه فرهنگیان در هر استان می توانند آن رشته محل هایی را انتخاب کنند که در استان بومی آن ها ارائه شده است.

شرایط عمومی پذیرش دانشگاه فرهنگیان

دانشگاه فرهنگیان از جمله دانشگاه های با شرایط خاص پذیرش می باشد. داوطلبانی که قصد ادامه تحصیل در دانشگاه فرهنگیان  (پردیس های دانشگاه فرهنگیان و تربیت دبیر شهید رجایی) را دارند، علاوه بر شرکت در کنکور سراسری و کسب تراز لازم برای قبولی، باید در مصاحبه حضوری نیز حد نصاب نمره را کسب نمایند.

بعد از اعلام نتایج و دریافت کارنامه کنکور از سایت سنجش، اگر تراز و نمره ی علمی شما بالای ۶۵۰۰ باشد، مجاز به انتخاب رشته های دانشگاه فرهنگیان می باشید؛ شرط دوم، داشتن سن حداکثر ۲۴ سال تمام در بدو ورود به دانشگاه می باشد و شرط سوم نیز دارا بودن حداقل معدل کل لازم دوره متوسطه دوم ( دهم، یازدهم، دوازدهم) است، که این معدل برای داوطلبان گروه علوم انسانی ۱۵ می باشد.

 ممکن است در مرحله ی بعد به مصاحبه ی دانشگاه فرهنگیان دعوت شوید و ممکن است به دلایلی مثل بالاتر بودن تراز رقبایتان و ظرفیت پایین جذب دانشجو معلم در منطقه تان، دعوت به مصاحبه نشوید.

تعداد پذیرش دانشجو معلم در سال ۱۴۰۲

با توجه به آمار معلمان بازنشسته، در سال های اخیر دانشگاه فرهنگیان به افزایش ظرفیت پذیرش دانشجو معلم درمناطق مختلف پرداخته است؛ که تعداد پذیرش این دانشجویان از شهری به شهر دیگر متفاوت است و به معیارهای مختلفی بستگی دارد.

 پذیرش دانشجو معلم از طریق کنکور ۱۴۰۲ با ۲۵ درصد افزایش نسبت به سال قبل به عدد ۲۵ هزار نفر رسیده است که این آمار فوق العاده ای برای تاریخ پذیرش دانشگاه فرهنگیان محسوب می شود.

_چگونه در لیست انتخاب، رشته های فرهنگیان را قرار دهیم؟

بعد از ملاحظه ی تراز خود و اطمینان از داشتن تراز بالای ۶۵۰۰ ، شما مجازید که با استفاده از دفترچه ی انتخاب رشته، کد رشته های دانشگاه فرهنگیان استان خود را انتخاب کنید.

در انتخاب رشته های دانشگاه فرهنگیان فراموش نکنید که هر رشته در زیرگروه خود قرار می گیرد.مثلا برای انتخاب آموزش عربی دانشگاه فرهنگیان مشهد؛ زیرگروه یک کارنامه خود را مشاهده نمایید زیرا آموزش عربی در زیرگروه یک قرار دارد و برای انتخاب آن در اولویت های اول طبیعتا بهتر است رتبه ی زیرگروه یک تان بالاتر از دیگر زیرگروه ها باشد.

فرآیند ثبت نام دانشگاه فرهنگیان از طریق ثبت نام کنکور و سایت سازمان سنجش انجام می شود. به همین دلیل دفترچه ی انتخاب رشته فرهنگیان با دفترچه ثبت نام کنکور سراسری مشابه است.

نکته) قبل از انتخاب رشته ی فرهنگیان نسبت به خریداری کارت علاقه مندی از طریق سایت سنجش اقدام کنید.

نکته) شما می توانید هر ۱۵۰ انتخاب خود را از رشته های دانشگاه فرهنگیان انتخاب کنید.

نکته) اطلاعات کد رشته های دانشگاه فرهنگیان شامل محل دانشگاه، محل خدمت و ظرفیت رشته ی انتخابی است.

نکته) ممکن است برای یک رشته، چند محل خدمت ارائه شده باشد، بهتر است محل خدمتی را انتخاب کنید که به شما نزدیک تر باشد و رفت و آمد به آنجا یا در صورت دور بودن، وضعیت اسکان در آن منطقه برایتان راحت تر باشد.

چه رشته هایی می توانیم انتخاب کنیم؟

شما در انتخاب رشته ی دانشگاه فرهنگیان از طریق کنکور انسانی می توانید در رشته های زیر تحصیل کنید:

آموزش ابتدايی، آموزش الهيات، آموزش تاريخ، آموزش تربيت بدنی، آموزش جغرافيا، آموزش زبان عربی، آموزش زبان و ادبيات فارسی، آموزش علوم اجتماعی، آموزش دانش آموزان با نيازهای ويژه، آموزش مشاوره و راهنمايی

روند دعوت به مصاحبه داوطلبان چگونه است؟

پس از پایان مهلت انتخاب رشته، سازمان سنجش با بررسی  لیست انتخاب تمامی داوطلبان، داوطلبانی را که نمره ی علمی بالاتری نسبت به بقیه داشته اند را در اولویت قرار داده و معمولا ۵/۱ برابر ظرفیت یا ۳ برابر ظرفیت قبولی دانشگاه فرهنگیان، دعوت به مصاحبه می کند.

نکته) مصاحبه اغلب استان ها، در محل دانشگاه فرهنگیان استان موردنظر است.

در مصاحبه فرهنگیان چه سوالاتی پرسیده می شود؟

در فرآیند مصاحبه فرهنگیان شما با چهار مرحله رو به رو هستید از جمله:

۱_ تشکیل پرونده ( مدارک مورد نیاز در این مرحله قبل از مصاحبه  از طریق کانال های اطلاع رسانی و پیامک اعلام می شود)

۲_انجام معاینات پزشکی ( شامل معاینات بینایی، شنوایی، اندازه گیری قد و وزن و فشار خون، معاینات دندان ها، پوست و مو و قلب و غدد، معاینات سر و صورت و اعصاب و روان و..)

۳_مصاحبه ی علمی تخصصی ( شامل معرفی خود و اعلام علت انگیزه ی داوطلب از انتخاب دانشگاه فرهنگیان به علاوه سوالات روانشناسی برای آشنایی بیشتر با تیپ شخصیتی شماست)

۴_مصاحبه ی عقیدتی سیاسی ( شامل احکام دینی و سوالاتی در حیطه ی ولایت فقیه و آخرین اخبار سیاسی کشور است)

در فایل ریز تمام سوالاتی که در مصاحبه فرهنگیان از شما پرسیده می شود را همراه با جواب جمع اوری کرده ایم.

_ بعد از قبولی در مصاحبه چه کنیم؟

اعلام نتایج نهایی دانشگاه فرهنگیان و قبولی در مرحله ی مصاحبه، همزمان با اعلام نتایج انتخاب رشته، قابل مشاهده است.

پس از قبولی در مرحله ی مصاحبه، داوطلب برای تشکیل پرونده ی نهایی به محل دانشگاه و محل خدمت مراجعه نموده و اقدامات تکمیلی مانند، معاینات پزشکی باقی مانده را انجام می دهد و از سال تحصیلی جدید دانشجو معلم رسمی آموزش پرورش محسوب خواهد شد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

برای سهولت در دسترسی به کانال تلگرام الورتبه لطفا کد QR زیر را با گوشی هوشمند خود اسکن کنید و مستقیما وارد کانال تلگرامی شوید

برای سهولت در دسترسی به پیج اینستاگرام الورتبه لطفا کد QR زیر را با گوشی هوشمند خود اسکن کنید و مستقیما وارد پیج ما شوید