خانه » انتخاب رشته کنکور » صفر تا صد انتخاب رشته کنکور تجربی(راهنمای جامع)

بلاگ الورتبه

اخبار و اطلاعات کنکور رو از اینجا دنبال کن

صفر تا صد انتخاب رشته کنکور تجربی(راهنمای جامع)

زمان مطالعه: دقیقه
راهنمای انتخاب رشته کنکور تجربی

شاید پس از شرکت در آزمون کنکور سراسری فکر کنید کار شما تمام شده است و باید منتظر باشید که در چه دانشگاهی قبول می شوید اما باید بدانید این گمان اشتباه است. در واقع یکی از مهم ترین اقدامات پس از شرکت در کنکور سراسری و مشاهده نتایج اولیه، انتخاب رشته درست است. در این میان انتخاب رشته تجربی با توجه به تعداد بالای شرکت کنندگان از اهمیت بسیار بیشتری برخوردار است. اما برای انتخاب رشته درست و اصولی در رشته تجربی باید به چه نکاتی توجه کرد؟

گام اول؛ توجه به بخش های مختلف کارنامه اولیه کنکور سراسری:

اگر به کارنامه اولیه کنکور سراسری توجه کنید، متوجه خواهید شد که این کارنامه از بخش های مختلفی تشکیل شده است. اولین گام برای انتخاب رشته اصولی، فهم کامل بخش های مختلف کارنامه اولیه می باشد که در ادامه به بررسی بخش های مختلف آن میپردازیم

۱) اطلاعات ثبت نامی و آزمونی:

در این بخش از کارنامه اطلاعات ثبت نامی و آزمونی از قبیل شماره پرونده، نام و نام خانوادگی، جنس، شماره شناسنامه، عنوان دیپلم، محل اخذ مدرک دیپلم و سال یازدهم و … را مشاهده می نمایید. اهمیت این بخش از آن جهت است که بایستی اطلاعات درج شده با اطلاعاتی حقیقی منطبق باشد و در صورت عدم انطباق برای ویرایش آن پیگیری های لازم را انجام دهید.

۲) وضعیت مجاز به انتخاب رشته در دوره های مختلف هر یک از گروه های آزمایشی:

در این بخش شما گروه آزمایشی ای که قبلا انتخاب نموده و کنکور مربوط به آن را شرکت کرده اید مشاهده میکنید. پس از آن به ترتیب مجاز یا غیر مجاز بودن در هر یک از دوره های روزانه، نوبت دوم، مجازی، پردیس خودگردان، شهریه پرداز، دانشگاه آزاد، دانشگاه فرهنگیان، رشته های پیام نور و غیرانتفاعی قابل مشاهده میباشد.

در صورت غیر مجاز شدن در هریک از موارد ذکر شده، حتی در صورت انتخاب رشته در آن دوره ها شما پذیرفته نخواهید شد. بنابراین توجه به مجاز یا غیرمجاز بودن در هر یک از موارد فوق اهمیت بسزایی در نتیجه نهایی شما دارد.

۳) وضعیت رتبه و نمره کل داوطلب در هر زیرگروه:

در این بخش شما میتوانید رتبه در سهمیه، رتبه کشوری و نمره کل نهایی خود را در هریک از زیرگروه های ۱ تا ۵ مشاهده نمایید. باید توجه کنید معیار شما برای انتخاب رشته، رتبه در سهمیه در زیرگروه مدنظر شماست. به عنوان مثال اگر رشته هدف شما، رشته پزشکی می باشد باید طبق رتبه در سهمیه در زیرگروه ۱، اقدام به انتخاب رشته نمایید.

۴) نمرات خام دروس امتحانی گروه آزمایشی:

در این بخش درصد هر درس به تفکیک قابل مشاهده است.

۵) رتبه کل در سهمیه و آخرین رتبه مجاز شده در دوره های روزانه و نوبت دوم گروه آموزشی:

در این بخش نمره کل شما قابل مشاهده است همچنین شما میتوانید رتبه کل در سهمیه، آخرین رتبه مجاز در سهمیه و رتبه کشوری را در این قسمت ببینید. با توجه به این بخش ها حدود رشته قبولی شما بر اساس نتایج سال های گذشته قابل پیش بینی میباشد.

حواستان به انواع سهمیه در کنکور باشد.ممکن است سهمیه داشته باشید و از ان اطلاع نداشته باشید.

گام دوم؛ نحوه چیدمان انتخاب رشته کنکور تجربی برای قبولی در رشته های مختلف

پس از بررسی کامل بخش های مختلف کارنامه اولیه، مهم ترین کار تحقیق در مورد رشته های مختلف گروه آموزشی تجربی و البته دانشگاه های ارائه دهنده آن دانشگاه ها میباشد. براساس علاقه به رشته و مسافت شهر دانشگاه انتخابی از محل سکونت رشته ها و دانشگاه های مختلف را به ترتیب ردیف می کنید. از آنجا که شما قادر به انتخاب تنها ۱۵۰ مورد هستید باید توجه کنید از انتخاب رشته هایی که شانس قبولی شما در آن ها صفر است پرهیز نمایید.

در این حالت باید به این نکته توجه کنید که رشته برایتان مهم تر است یا دانشگاه؟ اگر پاسخ رشته ی بهتر در دانشگاه سطح پایین تر میباشد پس اولویت خود را رشته های مدنظر قرار دهید و سپس طبق آن ها را با دانشگاه های مختلف تطبیق دهید به عنوان مثال:

پزشکی دانشگاه علوم پزشکی تهران

پزشکی دانشگاه علوم پزشکی مشهد

پزشکی دانشگاه علوم پزشکی مازندران

پزشکی دانشگاه علوم پزشکی سبزوار

پزشکی دانشگاه علوم پزشکی جیرفت

….

اما اگر اولویتتان تحصیل در دانشگاه های بهتر است بهتر است دانشگاه مدنظر را نوشته و رشته های مدنظرتان که در آن دانشگاه موجود میباشد را در وهله بعدی انتخاب نمایید. به عنوان مثال:

دندانپزشکی دانشگاه علوم پزشکی مشهد

پزشکی دانشگاه علوم پزشکی مشهد

داروسازی دانشگاه علوم پزشکی مشهد

فیزیوتراپی دانشگاه علوم پزشکی مشهد

بینایی سنجی دانشگاه علوم پزشکی مشهد

برای اطلاعات بیشتر در مورد اولویت بندی انتخاب رشته کنکور  به وبلاگ مربوطه سر بزنید.

گام سوم؛ کدام رشته ها؟ کدام دانشگاه ها؟

باید توجه کنید هنگام چینش کد رشته های مختلف، انتخاب های خود را به سه دسته تقسیم کنید.

دسته اول رشته هایی که امید چندانی به قبولی در آن ها ندارید اما اگر خیلی خوشبینانه به قبولی در آن کد رشته فکر کنید، احتمال قبولی موجود است.

دسته دوم رشته هایی که به طور خوشبینانه و بر اساس نتایج سال های گذشته، احتمال خوبی برای قبولی شما در آن کد رشته موجود است.

دسته سوم رشته هایی است که به طور بد بینانه انتخاب میکنید و در صورت ایجاد بدترین شرایط شما قطعا در آن کد رشته ها پذیرفته خواهید شد. اگر جزو داوطلبانی هستید که میخواهید حتما همین امسال وارد دانشگاه شوید انتخاب های دسته سوم خود را جدی بگیرید.

نکته: باید توجه داشته باشید که بیشتر انتخاب های شما باید در دسته دوم قرار گیرد.

در نهایت توجه کنید که انتخاب رشته، یکی از تاثیرگذارترین انتخاب های شما در مسیر آینده تان است. در این بلاگ سعی شد مهمترین نکات یک انتخاب رشته  اصولی گفته شود اما بهتر است برای انتخاب رشته کنکور تجربی مطمئن تر با متخصصین این حوزه مشورت کافی داشته باشید.

می توانید از نرم افزار انتخاب رشته کنکور نیز برای انتخاب رشته خود استفاده کنید.تیم مشاوره الورتبه در وبلاگ معرفی نرم افزار انتخاب رشته کنکور چندین نرم افزار رایگان معرفی کرده است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

برای سهولت در دسترسی به کانال تلگرام الورتبه لطفا کد QR زیر را با گوشی هوشمند خود اسکن کنید و مستقیما وارد کانال تلگرامی شوید

برای سهولت در دسترسی به پیج اینستاگرام الورتبه لطفا کد QR زیر را با گوشی هوشمند خود اسکن کنید و مستقیما وارد پیج ما شوید