ثبت نام در طرح مشاوره الورتبه

چجوری ترازم رو بالا ببرم?

راهکار افزایش تراز

خواندن این مطلب

7 دقیقه

زمان میبرد!

چجوری ترازم رو بالا ببرم?

برای همه ما پیش آمده است که پس از آزمون به امید تراز بالا به سراغ جواب آزمون برویم و ناگهان با تراز پایینی رو به رو شویم.

شما قطعا در این شرایط احساس غم و ناراحتی را از اعماق قلبتان احساس کرده اید، سرخورده و دلسرد شده اید، باور و ایمانتان را به خودتان از دست داده اید، برای آزمون های آینده استرس گرفته اید، سرکوفت خانواده و اطرافیان را شنیده اید و حتی ممکن است ناامید شده و بیخیال تلاش برای رسیدن به هدف خود شده باشید.مشاوره کنکور باید راهکار های افزایش تراز را بلد باشد.

راهکارهای افزایش تراز

برای بالا بردن تراز آزمون، باید درصد هر درس آزمونمان جزو درصد های برتر آن آزمون باشد.

یعنی جزو افراد برتر در درصد هر درس نسبت به سایر شرکت کنندگان آزمون باشیم، هرچه این برتری بیشتر باشد، تراز ما نیز بالاتر می رود.

به عنوان مثال ممکن است سطح سوالات درس ریاضی یک آزمون بالا و دشوار باشد و اکثر شرکت کنندگان درصد ۱۰ الی ۱۵ را در آن کسب کنند، اگر شما در آن آزمون ریاضی را ۲۰ درصد بزنید تراز شما ممکن است تا ۶۰۰۰ بالا برود. و برعکس ممکن است سطح سوالات درس فیزیک آزمونی بسیار پایین و راحت باشد و اکثر شرکت کنندگان درصد ۸۰ الی ۹۰ را در آن کسب کنند، اگر شما در آن آزمون فیزیک را ۶۰ درصد بزنید تراز شما ممکن است تا ۴۰۰۰ نیز پایین بیاید.

در نتیجه برای بالا بردن تراز باید در کسب درصد هر درس از سایر شرکت کنندگان پیشی بگیرید و جزو درصد های برتر آن دروس باشید.

چرا درصدمان پایین می آید؟

دانش آموزان به ۳ دلیل درصد پایینی نسبت به سایر شرکت کنندگان کسب می نمایند و مشکلاتشان به ۳ دسته تقسیم می شود:

۱_ یادگیری ناقص درس و مبحث

۲_ عدم تسلط کافی و استراتژی غلط در پاسخ دادن به سوالات

۳_ استرس، اضطراب و عدم تمرکز کافی در جلسه آزمون

پس از آزمون و دیدن نتایج، آرامش خود را حفظ کرده و ناامید نشوید و به جای دلسرد شدن به فکر ریشه یابی مشکل، درست کردن آن و جبران کردن نتیجه آن آزمون با پیشرفت در آزمون های آینده باشید.

چگونه درصد دروس آزمون را بالا ببرم؟

قدم اول برای افزایش تراز و درصد و پیشرفت در آزمون های آینده، تحلیل دقیق و اصولی آزمون است.که باید نحوه تحلیل ازمون را یاد بگیرید.

تک تک سوالات آزمون، به خصوص سوالاتی که آن ها را پاسخ نداده اید و یا اشتباه پاسخ داده اید را با دقت تحلیل و بررسی کنید و دلیل اشتباه و یا پاسخ ندادن آن را پیدا کنید و در دسته مشکلات مخصوص آن قرار دهید.

دلایل مشکلات دسته اول

۱_ یادگیری ناقص

۲_ آموزش اشتباه مبحث

دلایل مشکلات دسته دوم

۱_ اتمام وقت ازمون

۲_ عدم تسلط کافی برای حل سریع

۳_ فراموشی

دلایل مشکلات دسته سوم

۱_ استرس و بی قراری

۲_ عدم تمرکز

دسته اول مشکلات: یادگیری ناقص درس و مبحث

مباحثی که سوالات آن را به دلیل یادگیری ناقص پاسخ نداده اید و یا اشتباه پاسخ داده اید را پیدا کنید و به درسنامه آن مبحث مراجعه کنید و با روش مطالعه درست و اصولی آن را مطالعه کرده، یادگیری خود را کامل کنید و مشکلات خود را حل نمایید.

گروه اموزشی الورتبه روش مطالعه دروس کنکور برای شما اماده کرده است.

همچنین تلاش کنید سرفصل هایی که در آزمون های آینده می آیند را به درستی مطالعه کرده تا یادگیری شما ناقص و اشتباه نباشد.

با تست پوششی شما می توانید یادگیری عمیق تری در مطالب درسی داشته باشید.

دسته دوم مشکلات: عدم تسلط کافی و استراتژی غلط در پاسخ دادن به سوالات

مباحثی که بلدید اما تسلط کافی برای پاسخ سریع و درست به سوالات آن را ندارید را پیدا کنید و با حل تست بیشتر و تست زمان دار بر آن مبحث مسلط شوید. تلاش کنید از مباحثی که به تازگی آن را مطالعه می کنید و مباحثی که جزو دسته اول مشکلات است و یادگیری آن را کامل می کنید تست کافی حل کنید و بر آن ها نیز مسلط شوید.

و همچنین قبل از آزمون، بر اساس ویژگی ها و میزان آمادگی خود یک استراتژی درست و اصولی برای پاسخ دادن به سوالات مشخص کنید و در جلسه آزمون بر اساس آن عمل کنید تا بتوانید سوالات بیشتری را بررسی کرده و پاسخ دهید.

بهترین استراتژی برای پاسخ دادن به سوالات آزمون چیست؟

استراتژی هر دانش آموز برای پاسخ دادن به سوالات در جلسه با توجه به ویژگی ها و میزان آمادگی او متفاوت است اما به طور کلی استراتژی پاسخ دادن به سوالات در جلسه آزمون به صورت زیر است:

۱_ ابتدا در جلسه آزمون تلاش کنید یه دور تمام سوالات هر درس را چشمی و در حد ۵ الی ۷ ثانیه نگاه کنید، سوالات و مباحثی را که بر روی آن تسلط کافی دارید و سریع و در کمترین زمان ممکن حل می شوند را مشخص کنید و به آن ها پاسخ دهید.

۲_ سپس به سراغ باقی مباحث و سوالاتی که تسلط شما بر روی آن ها کمتر است و زمان بیشتری برای جواب دادن نیاز دارند بروید و به آن ها پاسخ دهید.

به محض اینکه متوجه شدید جواب دادن به سوالی طول می کشد حتی اگر در وسط راه حل آن سوال بودید آن را رها کنید و به سراغ باقی سوالات بروید و وقت خود را برای حل کردن یک سوال طولانی هدر ندهید.

دسته سوم مشکلات: استرس، اضطراب و عدم تمرکز کافی در جلسه آزمون

ممکن است سوالی را بلد باشید و تسلط کافی برای جواب دادن به آن را داشته باشید اما در جلسه آزمون مضطرب شوید و یا به دلایل درونی مانند خستگی، بیماری، مشکلات، نداشتن خواب کافی در شب، نخوردن صبحانه و… و یا دلایل بیرونی مانند شلوغی و بی نظمی جلسه آزمون، صندلی نامناسب، بسیار سرد بودن و یا گرم بودن مکان آزمون و… تمرکز خود را از دست بدهید و قادر به پاسخگویی درست سوالات نباشید.

دانش اموزی که بتواند استرس خود را در سر جلسه کنکور مدیریت کند نصف مسیر موفقیت در جلسه ازمون را طی کرده است. برای مدیریت استرس کنکور این وبلاگ را مطالعه کنید.

برای حل این دسته مشکلات تلاش کنید استرس و اضطراب خود را مدیریت کنید، در جلسه آزمون آرامش خود را حفظ کنید، شب قبل از آزمون خواب کافی داشته باشید، صبح زود بیدار شوید، صبحانه کامل بخورید، خوراکی مغذی و آب همراه خود به جلسه ببرید، با مطالعه نکات مشاوره ای کنکور راجع به جلسه آزمون و افزایش تمرکز از آمادگی ها و اقدامات مورد نیاز جلسه آزمون آگاهی پیدا کنید و با کمک مشاور کنکور تمرکز خود را افزایش بدهید.

در جلسه آزمون چگونه از وضعیت سایر شرکت کنندگان باخبر شوم؟

برای بالا بردن تراز آزمون باید جزو نفرات برتر درصد هر دروس نسبت به سایر شرکت کنندگان باشید .

در جلسه آزمون شما نمی توانید از وضعیت سایر شرکت کنندگان با خبر شوید تا بتوانید تخمین بزنید چه درصدی برای بالای بردن تراز کافی است . شما تنها باید تلاش کنید تا آنجایی که می توانید به سوالات بیشتری پاسخ درست بدهید و درصد خود را افزایش بدهید .

اگر در جلسه آزمون با سوالات سطح بالا و سخت رو به رو شدید مضطرب نشوید و به یاد داشته باشید این سوالات برای باقی شرکت کنندگان نیز سخت و دشوار است و تنها تلاش کنید تا آنجایی که می توانید به سوالات بیشتری پاسخ درست بدهید. ممکن است سطح درسی آنقدر سخت باشد که تنها با پاسخ ۲ سوال و کسب درصد ۵ جزو نفرات برتر درصد باشید.

تنها روی عملکرد خود تمرکز کنید و آن را بهبود ببخشید.

اگر زمان کافی برای مطالعه دقیق و یادگیری کامل تمام سرفصل های بودجه بندی آزمون پیش رو نداشته باشم چه کنم؟

به یاد داشته باشید الویت یادگیری کامل و بدون اشکال مباحث است یعنی اگر به عنوان مثال از بین ۷ سرفصل بودجه بندی یک آزمون تنها ۴ فصل آن را کامل و بدون اشکال یاد بگیرید و ۳ فصل باقی را مطالعه نکنید بهتر از آن است که ۷ فصل آن را مطالعه کنید اما یادگیری شما ناقص باشد و تسلط کافی را بر روی آن ها نداشته باشید.

از نکات خیلی مهمی که خیلی از دانش اموزان فراموش می کنند انتخاب ازمون ازمایشی خوب است،ما در وبلاگ کدام ازمون ازمایشی شرکت کنم جواب این سوال را با برسی تمام ازمون های ازمایشی داده ایم.

آیا باید در همه آزمون ها تراز بالایی داشته باشم؟

به یاد داشته باشید هدف از شرکت در آزمون های آزمایشی افزایش آمادگی برای کنکور، یادگیری، پیدا کردن مشکلات و حل آن ها است پس تمرکز خود را بر روی این هدف بگذارید.

ممکن است در تمامی آزمون های آزمایشی تراز بالایی کسب نکنید اما با تحلیل دقیق و اصولی هر آزمون، ریشه یابی مشکلات و حل آن ها آمادگی کامل را برای کنکور کسب کرده و رتبه خوبی در کنکور سراسری کسب کنید.

پس اگر در آزمون های آزمایشی تراز بالایی ندارید دلسرد نشوید و به تلاش خود ادامه دهید.داشتن انگیزه برای کسب تراز بالا یکی از راه های افزایش تراز است.انگیزه برای درس خواندن را جدی بگیرید.

پس از خراب کردن یک آزمون با سرکوفت خانواده چه کنم؟

ممکن است پس از خراب کردن یک آزمون ناراحتی و ناامیدی خود را مدیریت کنید اما صحبت های خانواده دلسردتان کند، برای حل این مشکل با آرامش و به صورت منطقی با خانواده صحبت کنید و برای آن ها کامل توضیح بدهید که متوجه اشتباهات این آزمون هستید و تصمیم گرفته اید مشکلات را ریشه یابی و حل کنید، از آن ها درس بگیرید و در آزمون های آینده پیشرفت کنید و اشتباهات خود را جبران کنید.صحبت و درجریان قرار دادن وضعیت شما با اولیا

یکی از ویژگی های مشاور کنکور خوب می باشد.

و همچنین توضیح بدهید هدف از شرکت در آزمون آزمایشی یادگیری و حل مشکلات است و اگر در تمامی آزمون ها تراز خوبی کسب نکنید مشکلی ندارد، تنها مسئله مهم این است که از هر آزمون درسی بگیرید و مشکلات خود را ریشه یابی و حل کنید.

خانواده هنگام دیدن تلاش و پشتکار شما، به شما اعتماد می کنند و از شما حمایت می کنند.

به یاد داشته باشید با شرکت در آزمون آزمایشی که سوالات آن استاندارد است و جامعه آماری بالاتری دارد بهتر می توانید اشتباهات خود را ریشه یابی و حل کنید و جایگاه خوبی برای خود در میان سایر شرکت کنندگان ایجاد کنید.

درباره نویسنــده
نویسنده
آسو محمدی
آسو محمدی هستم دانشجوی رشته مهندسی عمران دانشگاه بوعلی سینا همدان و مشاور گروه ریاضی تیم خوب الورتبه ام. ارتباط فعالی با دانش آموزانم دارم و به خوبی با دغدغه‌‌های بچه‌‌های کنکوری و پایه آشنام. برای اینکه مشاور بهتری باشم حداقل ۴ ساعت از هفته‌ام را به پیدا کردن مطالب آموزشی روز اختصاص میدم. عاشق اینم چیز‌هایی که یاد میگیرم رو از طریق نوشته‌‌هام به صورت روان بهتون آموزش بدم تا شما‌ هم پیشرفت کنید.
نظرات کاربـــران
1 دیدگاه ثبت شده
Avatar
مینا
مهمان
سلام من با مشاورین الورتبه تونستم طی ۵ آزمون ترازم رو از ۴۸۰۰ به ۵۷۰۰ برسونم ممنون از الورتبه
ثبت دیدگاه
captcha

برای سهولت در دسترسی به کانال تلگرام الورتبه لطفا کد QR زیر را با گوشی هوشمند خود اسکن کنید و مستقیما وارد کانال تلگرامی شوید

برای سهولت در دسترسی به پیج اینستاگرام الورتبه لطفا کد QR زیر را با گوشی هوشمند خود اسکن کنید و مستقیما وارد پیج ما شوید