خانه » روش مطالعه همه دروس » عادت های غلط مطالعه

بلاگ الورتبه

اخبار و اطلاعات کنکور رو از اینجا دنبال کن

عادت های غلط مطالعه

زمان مطالعه: دقیقه
عادت غلط مطالعه

عادت های غلط مطالعه عامل شکست در کنکور

موفقیت در کنکور، اصلی ترین هدف هر دانش آموزی به هنگام تحصیل است. لازمه ی تحقق این موفقیت بزرگ، تلاش و کوشش مظاعف، مطالعه ی درست  و ترک عادات مضر در این مسیر می باشد. اگر به دنبال موفقیت در کنکور هستید، اولین گام شما باید به شناسایی و رفع عادات غلط خود بپردازید تا مسیر موفقیت را به درستی طی کنید بعد به دنبال روش مطالعه کنکوری باشید. در ادامه به بررسی برخی عادات غلط و نحوه مقابله با آن ها تیم مشاوره کنکور الورتبه می پردازد.

مطالعه در مکان نامناسب

اگر مکانی که برای مطالعه انتخاب می کنید، تمرکز کافی را برای مطالعه شما فراهم نکند، مشکلات زیادی را برایتان به ارمغان خواهد آورد. عدم تمرکز، یادگیری را برایتان دشوار خواهد کرد و به سرعت از درس خواندن ناامید می شوید که همین امر موجب شکست شما خواهد بود. بنابراین اولین گامی که باید به درستی بردارید، انتخاب مکانی آرام و مناسب است تا بتوانید به خوبی بر روی مطالب تمرکز کنید. پیشنهاد می شود برای تحقق این امر، از کتابخانه های شهر خود، غافل نشوید.

ساعات مطالعه نامنظم

برای درس خواندن، حتما ساعات مشخصی داشته باشید. ساعات مطالعه شما نباید نامنظم و دلخواه باشد، به طور مثال نباید در یک روز ۲ ساعت، در روز دیگر ۸ ساعت و در روز بعدی چهار ساعت مطالعه داشته باشید. یک مقدار معینی طبق توانایی و سطح خود، مشخص کنید و روزانه به همان میزان درس بخوانید. به طور مثال ۵ ساعت در هر روز را برای مطالعه اختصاص دهید و هر روز این مقدار را ثابت نگه دارید و به مرور زمان، نسبت به توانایی های خود، به تدریج این مقدار را افزایش دهید. اگر می خواهید به طور منظم دس بخوانید به بلاگ مستمر درس خواندن سر بزنید.

کمبود خواب و خواب نامنظم

از رایج ترین عادات غلط دانش آموزان، می توانیم به کمبود خواب اشاره کنیم. بسیاری از دانش آموزان، از روش های مختلفی مانند استفاده از کافئین بیش از حد، پیروی می کنند تا کمتر بخوابند و ساعات بیشتری از نیمه شب را درس بخوانند!!!
این کار یک اشتباه بزرگ بوده و بدانید قطعا شما را با مشکل مواجه خواهد کرد. خواب کافی (۷ الی ۸ ساعت در شبانه روز) به تمرکز شما در مطالعه، کمک بزرگی خواهد کرد. برای تمرکز بهتر و یادگیری بیشتر، ساعت خواب مشخصی داشته باشید و حتما سعی کنید هرگز تا دیروقت بیدار نمانید. سعی کنید قبل از بامداد بخوابید و صبح ها سحرخیز باشید. این نکته را نیز در نظر داشته باشید که اگر تا دیروقت به مطالعه بپردازید، قطعا بازدهی پایینی خواهید داشت.

استفاده بیش از حد از گوشی

اگر میخواهید به راحتی در کنکور با شکست مواجه شوید، ساعات استفاده از تلفن همراه خود را افزایش دهید و به هنگام مطالعه مدام از تلفن همراه خود استفاده کنید!!!!
یکی دیگر از مهم ترین کارهایی که در مسیر موفقیت باید انجام دهید، کاهش استفاده از تلفن همراه در طول روز، و عدم استفاده از آن به هنگام مطالعه می باشد. حتما و اکیداً به هنگام درس خواندن تلفن خود را خاموش کنید و تمام تمرکز خود را بر روی درس بگذارید. سعی کنید استفاده از گوشی را به ساعات خارج از مطالعه موکول کنید و میزان استفاده از آن را نیز محدود کنید و از گوشی همراه خود استفاده مفید، داشته باشید.

استرس و ناامیدی زود هنگام

تعداد بسیاری از دانش آموزان، در همین ابتدای مسیر، ناامید شده و دست از تلاش می کشند. این دانش آموزان مدام دچار استرس شده و با خود تکرار می کنند که «من قطعا موفق نخواهم شد و بقیه خیلی از من بهتر اند و با وجود آن ها هیچ شانسی برایم وجود ندارد». فراموش نکنید که شانس موفقیت در کنکور را خود شما با دست خودتان می سازید. خود را باور داشته باشید و دست از تلاش نکشید تا ثمره آن را با چشمان خود ببینید. مدام با خود تکرار کنید که « من می توانم و موفق خواهم شد»، و هر استرسی را از خود دور کنید. تلاش را جایگزین استرس و نگرانی کنید و هرگز از خود، ناامید نشوید. برای مدیریت استرس در کنکور به این بلاگ سر بزنید.

روش نادرست مطالعه

عادت بد دیگری که در میان کنکوری ها رایج است، دراز کشیدن و نشستن نامناسب به هنگام درس خواندن است. بهترین حالت مطالعه، استفاده از میز و صندلی مناسب می باشد. دراز کشیدن به هنگام مطالعه، شما را به سرعت از درس خواندن خسته کرده و بازدهی شما را بسیار پایین می آورد. این امر موجب ناامیدی زود هنگام شما خواهد بود و تلاشتان در مسیر موفقیت را کاهش خواهد داد. برای یادگیری اصول روش مطالعه کنکوری کلیک کنید.

عدم برنامه ریزی مناسب

هرگز اجازه ندهید بی برنامگی تبدیل به یک عادت برای شما شود. بهتر است نه تنها برای درس، بلکه برای تمامی کار های خود( درس خواندن، خواب و استراحت، استفاده از تلفن همراه، تفریح و سرگرمی) برنامه ریزی مناسب داشته باشید. برنامه ریزی مناسب درسی و عدم پراکنده خوانی، قطعاً کمک بزرگی به یادگیری شما خواهد کرد. یک مشاوره کنکور خوب با برنامه ریزی اصولی می تواند کمک کند مطالعه خوبی داشته باشید.

عادت های غلط خود را پیدا کنید

مواردی که اشاره شد، از جمله رایج ترین عادات غلط کنکوری ها بود، اما تنها شناخت این عادات کافی نیست و شما ابتدا باید خود را به گونه ای ارزیابی کنید که ببینید چه عادات غلطی مانع پیشرفت شما می شود. عمل شناسایی و رفع عادات غلط را باید در ابتدای مسیر خود انجام دهید و از اهمیت آن غافل نشوید، چرا که اگر آن ها را همین ابتدای کار رفع نکنید، مسیر موفقیت را به اشتباه خواهید پیمود و حسرت بزرگی بر روی دلتان باقی خواهد ماند.

اگر دنبال نکات مشاوره کنکور بیشتری هستید به بخش مربوطه سر بزنید.

یک پاسخ

  1. سلام خیلیا از مشاور ها میگن موقع راه رفتن درس نخونید اما من وقتی راه میرم مطالب بهتر یاد میگیرم الان چیکار کنم؟ به حرف مشاورا گوش کنم یا از روش خودم استفاده کنم

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

برای سهولت در دسترسی به کانال تلگرام الورتبه لطفا کد QR زیر را با گوشی هوشمند خود اسکن کنید و مستقیما وارد کانال تلگرامی شوید

برای سهولت در دسترسی به پیج اینستاگرام الورتبه لطفا کد QR زیر را با گوشی هوشمند خود اسکن کنید و مستقیما وارد پیج ما شوید