خانه » تســــت زنـــــــی » مباحث تست خیز علوم و فنون انسانی

بلاگ الورتبه

اخبار و اطلاعات کنکور رو از اینجا دنبال کن

مباحث تست خیز علوم و فنون انسانی

زمان مطالعه: دقیقه
مباحث تست خیز علوم و فنون

اگر داوطلب کنکور انسانی هستید حتما تا به حال موقع مطالعه و تست زنی درس علوم و فنون ذهنتان دچار درگیری زیادی شده که ” چجوری وقت می کنم تمام مباحث این درس را به درصد بالایی برسانم” و” از کدام بخش ها سوالات بیشتری طرح می شود” چون علوم و فنون از درس هایی است که چندین مبحث مختلف و مجزا از هم در یک کتاب جمع شده است و باید مباحث تست خیز علوم و فنون را بشناسید.

 این سردرگمی ها نباید برایتان طبیعی باشد و مدام با خود فکر کنید که ، کدام مبحث سوال بیشتری در کنکور دارد؟ برای کدام بخش باید وقت بیشتری بگذارم ؟ چقدر برای درسنامه و چقدر برای تست زنی وقت صرف کنم؟ زیرا با این افکار فقط زمان خود را هدر می دهید و عملا در واقعیت کار مفیدی انجام نداده اید.دانستن بودجه بندی علوم و فنون این سردرگمی شما را حل می کند اما دانستن مباحث تست خیز علوم و فنون کمک بیشتری به شما می کند.

در این بلاگ به مباحث تست خیز علوم و فنون پرداختیم تا با آشنایی شما با این مباحث دغدغه و سردرگمی شما را از بین ببریم.

کدام مباحث علوم و فنون تست خیز ترند؟

علوم و فنون بطور کلی شامل بخش تاریخ ادبیات و سبک شناسی، عروض، قافیه، آرایه های ادبی و قرابت معنایی و گاهی اوقات لغت، است.

همانطور که ملاحظه می کنید هر مبحث بطور مجزا مربوط به بخشی از ادبیات است و انگار چندین کتاب مختلف با موضوعات مختلف در یک کتاب آمده است که جواب به تعداد بالایی از سوالات در هر بخش نیاز به تسلط بالایی دارد.

_ تاریخ ادبیات حجیم؛ اما تست خیز

 تاریخ ادبیات و سبک شناسی از جمله مباحثی هست که شاید در ابتدا با خودتان بگویید آسان و حفظی است، اما واقعیت می گوید که شما، تنها با مطالعه مداوم و مرور روزانه، هفتگی و ماهانه امکان حل سوالات این بخش را خواهید داشت.

از ۹ سوالی که ابتدایی درس علوم و فنون، ۷ سوال از تاریخ ادبیات است که بعضی سوالات در میان آن، سوالاتی ترکیبی از سه پایه دهم یازدهم و دوازدهم است؛ بنابراین این تفکر که تنها کتاب علوم و فنون یک پایه را مطالعه کنید غلط است زیرا این احتمال را باید در ذهن داشته باشید که امسال در کنکور، طراح سوال ، تعدادی سوال ترکیبی از سه پایه طرح خواهد کرد.

_برابری سوالات آرایه های ادبی با تاریخ ادبیات!

با توجه به دفترچه سوالات کنکور هر مشاور کنکور بر این باور است که تقریبا هر ساله در کنکور تعداد سوالات آرایه های ادبی با تاریخ ادبیات برابری می کند و از نظر تست خیزی هر دو مبحث را می توان جز تست خیز ترین های علوم و فنون محسوب کرد.این موضوع را می توانید از دفترچه های کنکور که در سایت سنجش قرار داده می شود چک کنید.

بهتر است برای تسلط در مبحثی مثل آرایه که درسی دیربازده است بجای باکس هایی با زمان طولانی در برنامه تان، از روتین روز در میان استفاده کنید؛ مقداری تست مشخص معمولا ۱۰ الی ۱۵ تا، روز در میان از مبحث آرایه داشته باشید، در بین این سوالات هم بروی تک آرایه ها مسلط شوید و تست آموزشی و تست تسلطی بزنید و هم بروی آرایه های ترکیبی که چندین آرایه در یک سوال آمده است.برای حل آرایه های ترکیبی از تکنیک های مختلف استفاده کنید و گزینه ها را رد کنید تا به جواب برسید، در غیر اینصورت حل این تست ها برایتان وقت گیر خواهد شد.

عروض، سومین مبحث تست خیز علوم و فنون

معمولا اکثر کنکوری های انسانی از عروض فراری هستند زیرا حل سوالات آن در حالت معمولی و بدون یادگیری روش سماعی بسیار وقت گیر است؛ روش سماعی، روشی است که شما به محض شنیدن یک کلمه یا بیت، وزن آن را از طریق شنیدن حدس می زنید و تشخیص می دهید. اگر شما یک ماه برای آموزش عروض وقت بگذارید و تسلط بالایی پیدا کنید، به یقین تمام سوالات عروض را به راحتی درست جواب می دهید و در کمترین زمان ممکن نسبت به بقیه مباحث حل خواهید کرد.

۵ سوال تقریبا ساده از قرابت معنایی

قرابت معنایی هم از دروسی است که نیاز به روتین و تست زنی مداوم در برنامه تان دارد.

همچنین باید بروی مباحث مهم و شاخص ادبیات فارسی تسلطی نسبی داشته باشید زیرا با این فرض که شما از قبل با مفاهیم ادبی آشنا هستید، سوالات با سرعت بیشتری حل خواهند شد.

پس از خیر قرابت نگذرید زیرا به مطالعه آنچنان سختی نیاز ندارد و بعضی سوالات را بدون نیاز به آشنایی با مفهوم خاصی هم می توان درست جواب داد.

با انواع تست کنکور بیشتر اشنا شوید.

۲ سوال از سبک شناسی

در بودجه بندی سوالات علوم و فنون بعد از سوالات تاریخ ادبیات ۲ سوال از سبک شناسی مطرح شده است؛ معمولا سوالات سبک شناسی تشخیصی هستند و برای پاسخگویی به این سوالات باید تسلط بالایی در تفاوت و تمایز سبک های مختلف داشته باشید، گاهی اوقات هم سوالات سبک شناسی حفظی هستند و از همان ویژگی هایی که برای هر قلمرو در کتاب علوم و فنون آمده سوال مطرح می شود‌.

سوال معمولا ساده از قافیه

اکثر بچه ها بر این باورند که سوالات قافیه را بدون تست زنی و مطالعه می توان جواب داد، اما باید توجه داشت مه پاسخ به این دو سوال ساده، قطعا نیازمند آشنایی با عیوب قافیه است و شما باید درسنامه ای جامع از قافیه مطالعه کنید، پس از یادگیری کامل مطمئن باشید این دو سوال را حتما می توانید جواب دهید.

سوال از لغت در علوم و فنون!

در کتاب علوم و فنون هیچ یک از سه پایه دهم، یازدهم و دوازدهم از آموزش لغت و معانی لغات ابیات خبری نیست.اما در کنکور دیده شده که گاهی اوقات یک سوال از لغت مطرح می شود و سوال ساده ای هم نیست و نیاز به تسلط بالایی بروی تمام معانی یک لغت دارد، پیشنهاد ما این است که با توجه به اینکه در کتاب مبحثی مربوط به لغت وجود ندارد بروی این مبحث وقت زیادی نگذارید و تمرکز خود را بروی مباحث تست خیز جمع کنید.

در نهایت برای مطالعه هر مبحث چقدر وقت بگذارم؟

با توجه به توضیحات بالا تا اینجای بلاگ حتما پی بردید که مباحث تاریخ ادبیات، آرایه های ادبی از تعداد تست و ارزش یکسانی برخوردارند و شما تنها با مطالعه ی همین دو مبحث نزدیک ۵۰ درصد از علوم و فنون را کسب می کنید.پس اولویت با این دو مبحث خواهد بود، حتما در برنامه خود بیشتر برایشان وقت اختصاص دهید و تست و مرور بیشتری انجام دهید.

و مبحث عروض در درجه بعدی وجود دارد که اگر روش سماعی را یاد بگیرید، به نقطه قوت شما تبدیل خواهد شد و به افزایش ترازتان در این درس کمک زیادی خواهد کرد.

مبحث قرابت را هم بصورت روتین در برنامه خود داشته باشید چون حتما با یک مقدار تست به تسلطی می رسید که حداقل ۴ سوال از آن را جواب دهید.

از مبحث قافیه هم غافل نشوید چون آموزش آن خیلی سریع اتفاق می افتد و نیاز به زمان زیادی جهت یادگیری مطالبش ندارد.

دو مبحث سبک شناسی و لغت در آخرین اولویت های شما باشند چون معمولا سوالات دشواری از آنها مطرح می شود و پاسخ به سوالاتشان ریسک است و ممکن است غلط از آب درآید، در عین حال بعضی سوالات سبک شناسی حفظی هستند، برای این تیپ سوالات حتما سبک شناسی را مطالعه کنید و هرگز درسی را از این مبحث حذف نکنید.

ما در وبلاگ روش خلاصه نویسی علوم و فنون به شما آموزش می دهیم چگونه این درس را خلاصه نویسی کنید.

به ترتیب اولویت های چیده شده در این بلاگ برای مباحث تست خیز علوم و فنون، زمان بیشتری صرف مطالعه مباحث کرده و اهمیت بیشتری برای تست زنی و مرورشان قائل شوید‌.

شما می توانید برای یادگیری نکات مشاوره ای کنکور به بخش وبلاگ الورتبه سر بزنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

برای سهولت در دسترسی به کانال تلگرام الورتبه لطفا کد QR زیر را با گوشی هوشمند خود اسکن کنید و مستقیما وارد کانال تلگرامی شوید

برای سهولت در دسترسی به پیج اینستاگرام الورتبه لطفا کد QR زیر را با گوشی هوشمند خود اسکن کنید و مستقیما وارد پیج ما شوید